پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

انحصار تاكسیرانان مرد شكست


انحصار تاكسیرانان مرد شكست

استفاده از زنان به عنوان راننده تاكسی موضوعی است كه نظرات مختلفی را در جامعه پدید آورده است عده یی از كارشناسان معتقدند كه استفاده از راننده زن در تاكسی ها باعث ایجاد امنیت خاطر بیشتر برای مسافران زن خواهد شد از سوی دیگر این كار به زنان امكان محك زدن خود در كارهایی كه تا دیروز مردانه بود را می دهد

چندی‌ پیش‌ نیز امیر محمود دهلوی‌، مدیرعامل‌ سازمان‌ تاكسیرانی‌ شهرداری‌ تهران‌ از اشتغال‌ به‌ كار تاكسیرانان‌ زن‌ خبر داد و بیان‌ كرد: بزودی‌ حدود ۵۰ نفر از بانوان‌ برای‌ سرویس‌دهی‌ در تاكسی‌های‌ تلفنی‌ با رنگ‌ زرد به‌ عنوان‌ جایگزین‌ آقایان‌، در سازمان‌ تاكسیرانی‌ استخدام‌ می‌شوند. تا بیش‌ از این‌ طرح‌، برنامه‌ریزی‌ خاصی‌ درباره‌ حضور زنان‌ در تاكسیرانی‌ صورت‌ نگرفته‌ بود.وی‌ در ادامه‌ گفت‌: مطالعات‌ سخت‌ افزاری‌ و نرم‌افزاری‌ این‌ طرح‌ انجام‌ شده‌ است‌. طی‌ سه‌ ماه‌ آینده‌ فراخوان‌ انجام‌ می‌گیرد. در صورتی‌ كه‌ این‌ طرح‌ در مراحل‌ آزمایشی‌ موفقیت‌های‌ لازم‌ را كسب‌ كند و نظرسنجی‌ها درباره‌ اجرای‌ این‌ طرح‌ مثبت‌ ارزیابی‌ شود، تصمیمات‌ بعدی‌ نسبت‌ به‌ حضور بیشتر بانوان‌ در عرصه‌ تاكسیرانی‌ شهر گرفته‌ خواهد شد.به‌ گفته‌ مدیرعامل‌ سازمان‌ تاكسیرانی‌ تهران‌، تاكسیرانان‌ زن‌ باید متاهل‌،دارای‌ گواهینامه‌ معتبر رانندگی‌ و حداقل‌ ۲۳ سال‌ سن‌ باشند تا پس‌ از گزینش‌، كار خود را در سازمان‌ آغاز كنند.البته‌ اگر با دقت‌ به‌ رانندگان‌ خطی‌ و مسافركش‌ توجه‌ كنیم‌ تعدادی‌ از رانندگان‌ زن‌ را كه‌ به‌ وسیله‌ مسافركشی‌ ارتزاق‌ می‌كنند، مشاهده‌ می‌كنیم‌.دكتر خلیل‌ پورحسن‌ جامعه‌شناس‌ و آسیب‌شناس‌ اجتماعی‌ در این‌ باره‌ می‌گوید: سپردن‌ شغل‌ رانندگی‌ تاكسی‌ به‌ زنان‌، باعث‌ ایجاد اعتماد به‌ نفس‌ در آنها و افزایش‌ باورها و توانایی‌های‌ فردی‌ آنان‌ خواهد شد. اگر بخواهیم‌ از منظر آسیب‌های‌ اجتماعی‌ به‌ موضوع‌ نگاه‌ كنیم‌، وقتی‌ زنی‌، فردی‌ از جنس‌ خود را به‌ عنوان‌ راننده‌ مشاهده‌ كند، مقداری‌ از نگرانی‌ها و استرس‌هایی‌ كه‌ درباره‌ امنیت‌ اخلاقی‌ و... دارد، از بین‌ رفته‌ و فرد احساس‌ آرامش‌ بیشتری‌ می‌كند.وی‌ درباره‌ مشكلات‌ و محدود كردن‌ این‌ طرح‌ بیان‌ می‌كند: البته‌ نباید استفاده‌ از تاكسی‌هایی‌ كه‌ زنان‌ به‌ عنوان‌ راننده‌ هستند محدود به‌ مسافران‌ زن‌ شود. زیرا در این‌ صورت‌ به‌ نوعی‌ حقوق‌ زنان‌ پایمال‌ می‌شود. زیرا تعداد مسافران‌ زن‌ كمتر از مسافران‌ مرد است‌.در هر حال‌ استخدام‌ رانندگان‌ زن‌، گامی‌ است‌ برای‌ مشاركت‌ اجتماعی‌ بیشتر زنان‌ و به‌ قول‌ برخی‌ رفع‌ عدم‌ برابری‌ زن‌ و مرد در ایران‌.

دارا مهرجویی‌ درباره‌ طرح‌ تاكسیرانان‌ زن‌ می‌گوید:به‌ نظر من‌ این‌ طرح‌ مناسب‌ است‌ و باعث‌ می‌شود بسیاری‌ از خانم‌ها كه‌ بیكار هستند مشغول‌ به‌ كار شوند. البته‌ باید دید كه‌ این‌ رانندگان‌ اجازه‌ سوار كردن‌ مسافر مرد را هم‌ دارند یا نه‌? اگر این‌ طور نباشد به‌ آنان‌ اجحاف‌ شده‌ و حق‌ آنان‌ ضایع‌ می‌شود.وی‌ در ادامه‌ می‌افزاید: مطمئنا این‌ طرح‌ پاسخگوی‌ نیاز خانم‌هایی‌ است‌ كه‌ در روابط‌ اجتماعی‌ مقید به‌ رعایت‌ اصول‌ اخلاقی‌ هستند. همچنین‌ این‌ طرح‌ موجب‌ امنیت‌ خاطر خانواده‌هاست‌. سلمان‌ م‌ نیز در این‌ باره‌ معتقد است‌:اگر به‌ خلقت‌ انسان‌ بنگریم‌، با خلقت‌ حوا به‌ عنوان‌ یك‌ زن‌، آفرینش‌ تكمیل‌ شد. چه‌ بسا تكامل‌ اجتماعی‌ هم‌ بدون‌ حضور زن‌ یا مرد شكل‌ نخواهد گرفت‌. زنان‌ بازوی‌ پنهان‌ مدیریت‌ در كشور هستند. كافی‌ است‌ آنها را باور داشته‌ باشیم‌ و به‌ تلاش‌ آنان‌ برای‌ ورود به‌ عرصه‌ سازندگی‌ احترام‌ بگذاریم‌، آن‌ هنگام‌ خواهیم‌ دید كه‌ توانایی‌ زنان‌ در عرصه‌های‌ اجتماعی‌، فرهنگی‌، اقتصادی‌ و سیاسی‌ چه‌ مقدار است‌؟!

دكتر سمانه‌ معتمدزاده‌ كارشناس‌ اجتماعی‌ درباره‌ رانندگان‌ زن‌ تاكسی‌ بیان‌ می‌كند: باور توانایی‌ زنان‌، كمك‌ به‌ بالا رفتن‌ سطح‌ اعتماد و اطمینان‌ آنان‌ به‌ جامعه‌ است‌. طرح‌هایی‌ مانند این‌ طرح‌ باعث‌ مشاركت‌ بیشتر زنان‌ در مسائل‌ اجتماعی‌ جامعه‌ می‌شود. راننده‌ بودن‌ از دیرباز شغلی‌ مردانه‌ به‌ حساب‌ می‌آمد. البته‌ استثناهایی‌ در این‌ باره‌ وجود داشت‌ اما در كل‌ شغل‌ رانندگی‌ برای‌ تامین‌ معاش‌ مخصوص‌ مردان‌ بود. این‌ تحولی‌ كه‌ در مشاركت‌ زنان‌ روی‌ داده‌ است‌، قدمی‌ بسیار بزرگ‌ در آزادی‌ و مساوات‌ حقوق‌ زن‌ و مرد برداشته‌ شده‌ است‌.وی‌ می‌افزاید: از سوی‌ دیگر این‌ طرح‌ اگر برای‌ زنان‌ بی‌سرپرست‌ و یا دارای‌ مشكلات‌ اقتصادی‌ در نظر گرفته‌ شود می‌تواند از نظر اجتماعی‌ آسیب‌پذیری‌ زنان‌ را كمتر كند. زیرا مشاركت‌ بیشتر زنان‌ در شغل‌هایی‌ كه‌ قبلا در انحصار مردان‌ بوده‌ است‌، رغبت‌ شركت‌ در كارهای‌ دیگر را نیز ایجاد می‌كند و بدین‌ ترتیب‌ امكانات‌ شغلی‌ بیشتری‌ در اختیار زنان‌ قرار خواهد گرفت‌. در نتیجه‌ آسیب‌های‌ اجتماعی‌ مربوط‌ به‌ زنان‌ در جامعه‌ كاهش‌ پیدا خواهد كرد.راضیه‌ كه‌ خود در یكی‌ از خط‌های‌ شهر تهران‌ مسافركشی‌ می‌كند درباره‌ تاكسیرانان‌ زن‌ می‌گوید: روز اولی‌ كه‌ به‌ عنوان‌ یك‌ مسافركش‌ شروع‌ به‌ كار كردم‌ با مشكلات‌ بسیاری‌ روبرو بود. در بسیاری‌ از مواقع‌ مردان‌ حق‌ مرا می‌خوردند حتی‌ برخی‌ از مسافران‌ از زن‌ بودن‌ راننده‌ به‌ عنوان‌ مسافركش‌ وحشت‌ داشتند و سوار ماشین‌ من‌ نمی‌شدند.

وی‌ همچنین‌ بیان‌ می‌كند: اگر سازمان‌ تاكسیرانی‌ با طرح‌هایی‌ مانند این‌، به‌ حمایت‌ از رانندگان‌ مسافركش‌ زن‌ برخیزد و امكاناتی‌ مساوی‌ مردان‌ راننده‌ برای‌ آنان‌ در نظر بگیرد، زنان‌ در جامعه‌ بیشتر پیشرفت‌ خواهند داشت‌.این‌ راننده‌ مسافركش‌ در ادامه‌ با اشاره‌ به‌ در نظر گرفتن‌ سوابق‌ كاری‌ در این‌ باره‌ می‌گوید: در تهران‌ چند زن‌ هستند كه‌ به‌ شغل‌ مسافركشی‌ مشغولند. به‌ نظر من‌ اولویت‌ برای‌ زنانی‌ مانند آنهاست‌ كه‌ هم‌ از لحاظ‌ تجربه‌ در سطح‌ بالایی‌ هستند و هم‌ از نظر معیشتی‌ نیازمند این‌ كار هستند. مسوولان‌ باید این‌ نكته‌ را مدنظر داشته‌ باشند.اما رضا خوانساری‌ كه‌ مدت‌ ۲۷ سال‌ راننده‌ تاكسی‌ بوده‌ است‌ با انتقاد شدید از اشتغال‌ زنان‌ به‌ عنوان‌ راننده‌ تاكسی‌ می‌گوید: راننده‌ تاكسی‌ بودن‌ كار هر كسی‌ نیست‌ و همه‌ كس‌ نمی‌توانند از عهده‌ آن‌ برآیند. بویژه‌ زنان‌ كه‌ از نظر احساسی‌ هم‌ بسیار ضعیف‌ هستند. این‌ شغل‌ بخاطر مشكلات‌ و مسائلی‌ كه‌ دارد به‌ درد زنان‌ نمی‌خورد و كاری‌ كاملا مردانه‌ است‌.وی‌ می‌افزاید: فرض‌ كنید در یك‌ مسیر خلوت‌ و دور افتاده‌ كه‌ هیچ‌ مغازه‌ و مكانیكی‌ وجود ندارد و ماشین‌ یك‌ خانم‌ خراب‌ شود یا پنچر شود آن‌ وقت‌ او چه‌ كار می‌تواند بكند؟ یا اصلا یك‌ مسافر ناتو و خلافكار گیر او بیفتد چگونه‌ می‌تواند از خود دفاع‌ كند? اگر كسی‌ طرحی‌ می‌دهد باید تمامی‌ جوانب‌ آن‌ را در نظر بگیرد. من‌ كه‌ یك‌ مرد هستم‌ برخی‌ مواقع‌ كم‌ می‌آورم‌ چه‌ برسد به‌ زنان‌?!

رزا پورفهیم‌ كه‌ ۲۶ سال‌ سن‌ دارد و مدت‌ ۷ سال‌ است‌ كه‌ رانندگی‌ می‌كند با استقبال‌ از این‌ طرح‌ اظهار می‌كند: چیزی‌ كه‌ در این‌ طرح‌ اهمیت‌ دارد ایجاد فرهنگ‌ سالم‌ میان‌ مردم‌ است‌ كه‌ با برخورد و قضاوت‌های‌ عجولانه‌ خود، توانایی‌های‌ آنان‌ را زیر سوال‌ نبرند. چه‌ ایرادی‌ دارد راننده‌یی‌ كه‌ ما را به‌ مقصد می‌رساند با همان‌ مقدار كرایه‌یی‌ كه‌ همیشه‌ می‌دهیم‌، یك‌ زن‌ باشد.وی‌ در ادامه‌ با اشاره‌ به‌ افزایش‌ آسیب‌های‌ اجتماعی‌ زنان‌ می‌افزاید: با توجه‌ به‌ اوضاع‌ اجتماعی‌ ایران‌ و فقر و فسادی‌ كه‌ روزبه‌روز در جامعه‌ ایجاد می‌شود، این‌ كار می‌تواند از ایجاد آسیب‌ اجتماعی‌ و سیكل‌ معیوب‌ در كشور جلوگیری‌ كند.

در اینجا یك‌ نكته‌ حایز اهمیت‌ است‌ كه‌ اینگونه‌ اقدامات‌، فضایی‌ را در جامعه‌ فراهم‌ می‌آورد كه‌ زنان‌ به‌ استقلال‌ مادی‌ برسند. امروز در بسیاری‌ از كشورهای‌ دنیا رانندگان‌ قطارهای‌ شهری‌ و اتوبوس‌ها را زنان‌ تشكیل‌ می‌دهند و بدین‌ طریق‌ آنان‌ می‌توانند به‌ جایگاه‌ شغلی‌ و اجتماعی‌ مناسب‌ دست‌ یافته‌ و از سوی‌ دیگر از طریق‌ این‌ مشاغل‌ اجتماعی‌، امرار معاش‌ كنند. بحث‌ اشتغال‌ زنان‌ به‌ عنوان‌ راننده‌ تاكسی‌ گامی‌ برای‌ برقراری‌ تساوی‌ حقوق‌ زنان‌ و مردان‌ است‌. اگر مانند بقیه‌ طرح‌ها در مرحله‌ دالان‌ اجرایی‌گیر نكند و به‌ مرحله‌ اجرا برسد.