شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
دین داران دلالت هایی بر سنجه های دین داری
● گفتمان فاطمی و فهم جامعهشناسی
این پژوهش تلاش کرده است تا با بررسی خطبه تاریخی حضرت زهرا علیهاالسلام در مسجد پیامبر به فهم جامعهشناختی دینداران آن عصر بپردازد و با تمیز معیارهای دین و دینداری، ویژگیهای دینداران واقعی از غیرواقعی را مشخص سازد. تلاش برای احیای حقوق اجتماعی و سیاسی و آگاهیبخشی به مردم و بیان علل ضعف عملکرد افراد و گروهها مهمترین فرازهای اجتماعی گفتمان تاریخی حضرت فاطمه علیهاالسلام در این خطابه هستند. همچنین تلاش کرده است تا قدمی برای تشخیص ابعاد گوناگون دین و دینداری و تمهیدات لازم برای فراهم آوردن گویهها و سنجههای مورد لزوم سنجش وضعیت دینداری از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام بردارد. بدینوسیله، میتوان امیدوار بود که نقایص موجود در پیمایشهای ملّی نظرسنجی دینی موجود، برطرف گردند. نوعِ شاخصها و ظرافتها و نکتهسنجیهای گفتمان فاطمی در ارائه معیارها و مؤلّفهها، بسیار قابل توجه و موشکافانهاند.
● مقدّمه
دین در همه زمانها و همه جوامع، از ابتدایی تا مدرن و فرامدرن در اشکال گوناگون وجود و حضور داشته است. لاروس اشتغال فکر و امر فوق طبیعی و الهی را یکی از جهانیترین و باثباتترین گرایشهای انسانی دانسته است. اما نیاز به دین در جریان تاریخ، اَشکال گوناگونی یافته است.(۲) از نظر جامعهشناسان کلاسیک و از جمله آگوست کنت، انسان نیاز دایمی به مذهب دارد؛ زیرا خواهان دوستداشتن چیزی برتر از خود است.(۳)
علیرغم نیاز به دین به عنوان یک نیاز فطری اصیل، رفتار دینداران از شدت و ضعف بسیاری در طول تاریخ برخوردار بوده است. شدت و ضعف رفتار دینداران در خلال شرایط زمانی و مکانی، مقاطع گوناگون تاریخی و ساختارهای سیاسی و فرهنگی متفاوت، قابل تحلیل و ارزیابی است. بررسی و سنجش رفتار و گفتار دینداران در قالب سنجههای دینی، میتواند راه را بر مقایسه تطبیقی رفتارهای دینداران هموار نماید و تحلیل و تعلیل دقیقتری از تأثیر شرایط اجتماعی بر پیروان تعالیم دینی به منصّه ظهور برساند. در این زمینه، خطبه تاریخی حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در مسجد پیامبر و در جریان واقعه «فدک» به عنوان مظهر نظاممند و پرقدرت گفتمان فاطمی مورد بررسی قرار میگیرد.
● گفتمان فاطمی؛ الگوی گفتمان دینداران
فاطمه زهرا علیهاالسلام در تعالیم نظری و عملی خویش، تأکید وافری بر مشخص نمودن ایمان واقعی از ایمان غیرواقعی، غیرعمیق، ظاهری و گاه نفاقآلود و سالوسمدارانه معطوف میدارد. تشخیص شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و رابطه آن با ایمان دینی، اصالتها و یا پیرایههای دینی در جای جای کلام ایشان به طور عام، و خطبه تاریخی ایشان در مسجد پیامبر صلیاللهعلیهوآله به طور خاص، به چشم میخورد. از همینرو، میتوان مسیر «جامعهشناسی دینداران» را در کلام و گفتمان فاطمی جستوجو نمود و از آن برای ایضاح مفهوم دینداری، تشکیل الگوهای متفاوت دینداران در جوامع گوناگون و تفکیک و تمیز ایمان اصیل از ایمان مدعیان ظاهرگرا استفاده نمود. سنجهها و گویههای استخراج شده از این مباحث و بررسیها میتوانند دلالتهایی برای کسانی که با سنجش مفاهیم دینی و ایمان دینی دینداران در بین اقشار گوناگون اجتماعی و خردهفرهنگهای جامعه سروکار دارند، فراهم آورد.
یک حقیقت انکارناپذیر و مسلّم همواره در پیش روی تاریخ بشریت و تاریخ اسلام وجود دارد و آن اینکه زهرای مرضیه علیهاالسلام در راستای تنظیم رابطه خود با خداوند، به مرحلهای رسید که به لحاظ جامعهشناختی، آغازگر جنبشی عظیم و رهاییبخش در حمایت از ستمدیدگان تاریخ بود و با نشان دادن رگههای مخفی و ناپیدای انحراف در جامعه نوپای اسلامی، راه را برای مبارزات گستردهتر همسر و فرزندان مجاهد خویش هموار کرد؛ درسی که امام حسین علیهالسلام به خوبی از مادر خود، زهرای مرضیه علیهاالسلام ، آموخت و برای تجدید حیات دین، به منصه ظهور گذاشت. این حضور، مشارکت و مجاهدت اجتماعی برای یک زن، آن هم زمانی که هنوز در ذهن و ضمیر جامعه نوپای اسلامی، سنّتها و تعصّبهای دیرپای جاهلی زنده بودند، از اهمیت بسیاری برای ارزیابی، تحلیل و مقایسه و بررسی ریشهها و عوامل پدیدآورنده یک حرکت، نهضت و انقلاب برخوردار است و بر نقش بنیادین فاطمه زهرا علیهاالسلام در پایهگذاری یک قیام و انقلاب دینی دلالت دارد. از اینرو، توجه علمی به تلاشها، فعالیتها، اقدامات و بخصوص سخنرانیهای آن حضرت، که به خاطر نجات جامعه و اصلاح شئون آنها ایراد گردیدهاند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
حضرت زهرا علیهاالسلام در نشان دادن الگوی یک دیندار تمام عیار و بلکه در تمام شئون انسانی خویش، نه تنها راهبر زنان، بلکه تمام انسانهای آزادهای است که جز زلال حقیقت، کام تشنه آنها را سیراب نخواهد کرد. حضرت زهرا علیهاالسلام در زهد، صبر، ایثار، شجاعت، اخلاص و صداقت و یاریگری انسانها و هزاران خصلت انسانی دیگر سرمشق و راهبری بینظیر است. فاطمه تمام زندگیاش را برای دیگران میخواهد که «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاس» (آل عمران: ۱۱۰)؛ امّت اسلامی از آن بابت که برای مردم آفریده شدهاند، بهترین هستند. و شعار و عمل فاطمه علیهاالسلام «الجارَ ثُّمَّ الدّار»؛(۴) اول همسایه، سپس خود است. برهنگان را میپوشاند، گرسنگان را طعام میدهد، در راهماندگان را یاری مینماید و یا پس از چند روز روزهداری، تنها طعام خانه و خانواده خود را پیش از افطار میبخشد؛ او که بخششها و دستگیریهایش از مردم و دوستداری و دعایش برای آنان، مصداق این آیه شریفه است: «وَیُؤْثِرُونَ عَلَی أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَة»(حشر: ۹)؛ و در عین تنگدستی، (دیگران) را بر خود برمیگزینند.
حضرت زهرا علیهاالسلام در مقام انسانی و اجتماعی خویش، آگاهتر از اهل زمان است؛ زیرا مستقیما از محضر نبوّت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله ، کسب معرفت نموده و به همراه دروازه شهر علم نبی، علی علیهالسلام ، طی طریق کرده است. پس جان او به تناسب این آگاهی، از مَلَک نیز برتر است. در وی علم وراثت نیز از جانب حق به ودیعه نهاده شده است. این وارث علم توحید، خود معصومه و ولیةاللّه است(۵) و در سایه مقام ولایتش، جبرئیل، که روح اعظم است، بر او نازل میشده و با فرشتگان هم سخن بوده است.(۶)
نظامنامه و مرامنامه حکومت الهی و جهانی بشریت و منجی نجاتبخش آن، حضرت مهدی(عج)، نیز مبتنی بر سیره فاطمی است. حضرت مهدی(عج) در حدیثی میفرماید: «فی ابنةِ رسولِ اللّهِ لی اُسوةٌ حسنةٌ»؛(۷) برای من دخت پیامبر (فاطمه) الگویی نیکوست. و این خود به تنهایی بیانگر سیره طیّبه حجّت الهی است؛ همو که آینده جهان اسلام و پیادهسازی الگوی مطلوب و تمام عیار جامعه اسلامی را بر عهده دارد.
● فاطمه علیهاالسلام و گفتمان تاریخی او
در این قسمت، برای دریافت روح پیام حضرت فاطمه علیهاالسلام به مردم زمان خود و به کل بشریت، به خطبه مهم و تاریخی ایشان در مسجد پیامبر صلیاللهعلیهوآله میپردازیم. حضرت زهرا علیهاالسلام در راستای عمل به شعار قرآنی «لاتَظلمونَ ولاتُظلمونَ» (بقره: ۲۷۹) و برای مبارزه با روح ظلم و تجاوز و تعدّی و مقابله با فتنه و انحراف ارزشهای اسلامی و بنا بر احساس تکلیف، به مسجد مدینه میرود و سخنرانی مهمی ایراد مینماید.
این خطبه به دلیل آنکه در کتابهای متعدّد و معتبری از اهل تسنّن و تشیّع مانند شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید و یا در کتاب بلاغات النساء ابوالفضل احمد بن ابی طاهر مروزی (۲۰۴ـ۲۰۸ ه. ق)، از دانشمندان عصر خلفای عبّاسی آمده، بیتردید از معتبرترین اسناد تاریخی است.
در خطبه تاریخی حضرت زهرا علیهاالسلام ، فرازهای مهمی خطاب به هیأت حاکمه وقت و عموم مردم از مهاجران و انصار آمدهاند. در این خطبه، پس از حمد و سپاس پروردگار عالم، یکتایی خداوند و لزوم ارسال رُسُل مورد توجه و عنایت قرار میگیرد و با تأکید بر نقش مهم پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در بیرون آوردن مردم از جاهلیت و مقایسه این دوران با دوران حاکمیت اسلام و بخصوص نقش دستورات الهی در بهبود زندگی مادی و معنوی مردم، ادامه مییابد. در این زمینه، آن حضرت به تشریح فلسفه احکام خداوندی و نقش حضرت علی علیهالسلام در کمک به پیامبر برای برپایی دین خدا میپردازد. تشریح شرایط پس از رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآله و آشکار شدن نفاق، دشمنی و ناسپاسی افراد در این دوره، فراز بعدی حضرت زهرا علیهاالسلام را در این خطبه تشکیل میدهد. استناد به آیات کریمه قرآن برای اثبات ظالم بودن هیأت حاکمه وقت و نشان دادن چهره غاصب آنها در غصب حقوق حقّه دختر پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله ، به استیضاح رئیس دولت تحمیلی وقت (ابوبکر) میانجامد. در فراز پایانی نیز با شکایت از سکوت شاهدان ستم، آنها را به عدم سکوت و احقاق حق ادامهدهندگان راستین راه پیامبر، دختر پیامبر، حضرت علی و اهل بیت علیهمالسلام فرا میخواند.(۸)
● کارپایههای مفهومی
▪ تعریف «دین»
الف) تعریف «دین» از دیدگاه متکلّمان غربی:
۱) تعریف لغوی «دین»: «دین»(۹) در لغت، به معنای همبستگی است و بر یک سلسله دغدغه دلالت دارد که صاحبان خود را به یکدیگر پیوند میدهد و بین آنها همبستگی نزدیک پدید میآورد.(۱۰)
۲) تعریف ماهوی دین: «دین عبارت از یک نظام الهی است که برای صاحبان خود وضع شده است و مشتمل بر اصول و فروع میباشد.»(۱۱)
۳) تعریف غایتانگارانه دین: «دین، قانون و قرارداد الهی است که صاحبان خود را به سوی رستگاری در این دنیا و حُسن عاقبت در آخرت سوق میدهد.»(۱۲)
۴) تعریف ترکیبی از دین: «دین، قانون و قرارداد الهی است که خردمندان را به سوی قبول آنچه در نزد رسول است، فرامیخوانند.»(۱۳)
۵) تعریف دیندارانه: «دین عبارت است از: اقرار به زبان، اعتقاد به پاداش و کیفر در آن جهان و عمل به ارکان و دستورات آن.»(۱۴)
۶) تعریف برادلی: «دین بیش از هر چیز، کوششی است برای آنکه حقیقت کامل خیر را در تمام وجوه هستیمان باز نماییم.»(۱۵)
۷) تعریف میلتون یینگر: «دین یک نظام اعتقادی و عملی دارای لطف و رحمت است که بدان وسیله، گروهی از مردم میتوانند از عهده حل مسائل غایی حیات انسانی برآیند. این عملکرد را با انحای پاسخهایی که انسانها میتوانند به پرسشهایی همچون مرگ، درد و رنج و معنای غایی وجود بدهند، یکی دانستهاند.»(۱۶)
۸) تعریف کلیفورد گیرتز: «دین عبارت است از: نظامی از نمادها و سمبلها که طوری عمل میکند که موجب وجوه انگیزهها و آمادگیهای نیرومند، عمیق و پایدارتر انسانها میشود، به تدوین و تنظیم تصورات و مفاهیم نظم کلی وجود میپردازد و بر این مفاهیم و تصورات چنان نمود و ظهوری از حقیقت میپوشاند که مینماید این انگیزهها و ترتیبات، مبتنی بر حقیقتاند.»(۱۷)
۹) تعریف جوهری از دین: «دین دربرگیرنده رابطه انسان با واقعیتی غایی، اقتداری متعالی و جوهر ربوبی به نام خداست. بر این اساس، باورها و عباداتی که ناظر به موجود مقدّس متعالی و الگوهای اجتماعی در ارتباط با آن هستند، یک تعریف جوهری از دین محسوب میشوند.(۱۸)
ب) تعریف دین از دیدگاه متکلّمان مسلمان:
۱۰) تعریف استاد مطهّری: «با توجه به استعمال واژه "دین" در قرآن به معنای جزا، شریعت و قانون، اطاعت و بندگی، به دست میآید که اسلام و حقیقت دین عبارت است از: تسلیم و اطاعت از خداوند متعال.»(۱۹)
۱۱) تعریف علاّمه طباطبائی: «دین نظام عملی مبتنی بر اعتقادات است که مقصود از «اعتقاد» در این مورد، تنها علم نظری نیست؛ زیرا علم نظری به تنهایی، مستلزم عمل نیست، بلکه مقصود از «اعتقاد»، علم به وجوب پیروی بر طبق مقتضیات علم قطعی است»(۲۰) و «مجموع این اعتقاد (به خدا و زندگی جاودان) و احساس و مقرّرات متناسب با آن در مسیر زندگی مورد عمل قرار میگیرد.»(۲۱)
۱۲) تعریف استاد جعفر سبحانی: «دین یک معرفت و نهضت همهجانبه به سوی تکامل است.»(۲۲)
۱۳) تعریف آیةالله جوادی آملی: «دین مجموعه عقاید، اخلاق، قوانین و مقرّراتی است که برای اداره امور جامعه انسانی و پرورش انسانها باشد.»(۲۳)
ج) تعریف دین از دیدگاه عالمان علوم اجتماعی:
۱۴) تعریف ماکس وبر: «دین مجموعهای از پاسخهای منسجم به سؤالات غامض در مورد هستی انسان است و آنچه جهان را معنادار میسازد.»(۲۴)
۱۵) تعریف آلن بیرو: «دین، همچون گرایش شدید انسانها به سوی وجود والای خداوند، یا نیروهای برین و یا احساس ساده وابستگی به آنان، به منظور تبیین علل وجودی خویشتن در جهان و بازیابی معنایی برای هستی است، یا دین عبارت است از: اعتقادات نسبت به این واقعیتها، اشکالی که به خود میگیرند، مناسک، کیشها و اعمال گوناگون مذهبی.»(۲۵)
۱۶) تعریف ژان پل ویلهم: «دین به عنوان فعالیتهای اجتماعی و یک نیروی جذّاب عبارت است از: یک ارتباط نمادین منظّم از طریق آیینها و اعتقادات ناشی از یک بنیانگذار فرحمند و جذّاب که نوعی پیوند و تسلسل را موجب میشود.»(۲۶)
روشن است که هیچیک از این تعاریف با نگرش جامعنگرانه به دین ننگریستهاند و تنها به ساحت و بعد خاصی از دین پرداختهاند و اصولاً نگاه جامع به تمام مصادیق ادیان نیز میسّر نیست. انسان دارای ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، مادی و معنوی، دنیوی و اخروی است و دین حق نیز که برای سعادت بشر آمده، طبعا ساحتهای متفاوتی پیدا میکند. علاّمه طباطبائی رحمهالله در تفسیر المیزان، ذیل آیه ۲۹ سوره مبارکه توبه «وَلایَدینُونَ دینَ الحقّ» مینویسد: «اضافه کردن "دین" به کلمه "حق"، اضافه موصوف به صفت نیست تا معنایش آن دینی باشد که حق است، بلکه اضافه حقیقیه است و مراد آن دینی است که منسوب به حق است و نسبتش به حق این است که حق اقتضا میکند انسان آن دین را داشته باشد و انسان را به پیروی از آن دین وادار سازد.»(۲۷)
با توجه به معنای عمیق و دقیقی که در مفهوم «دین» حق نهفته است و با توجه به اینکه در این تحقیق، رفتارها و گفتارهای دینداران در جامعه مسلمانان مورد بررسی قرارمیگیرند، طبعا باید مفهوم «دین اسلام» مورد توجه قرار گیرد. با دقت در تمام گزارههای مفهومی «دین»، به دست میآید که دین در خلأ حاصل نمیشود، بلکه برگزیده خدا برای انسان (در ادیان الهی و از جمله اسلام)، مقدّس برای غیرمقدّس، نیروی ماوراء الطبیعه برای نیروهای طبیعی و نیز رابطه ایجابی انسان با خداست. این رابطه ایجابی انسان نسبت به خدا میتواند در قالب وادارسازی انسان به پیروی از دین، تمایل و یا گرایش فطری انسان به پرستش خداوند نمود پیدا کند. دین در این معنا، یک رابطه است که میان خداوند و انسان و انسان و خداوند برقرار میشود.
از اینرو، تعریف برگزیده از دین میتواند چنین باشد: «اعتقاد به خداوند (موجود ماوراءالطبیعی، مقدّس و والا) که با احساس خشیت و پرستش رمزورانه در انسان همراه است و به عنوان یک نیاز زیستی (نیاز به پاسخگویی سؤالات غایی)، در نهاد انسان ایجاد وابستگی میکند و نیز با تفکیک مقدّس از غیرمقدّس، که بر اعمال و مناسکی تکیه دارد و رفتار اخلاقی خاصی را میطلبد، مشخص میشود.»
▪ دینداری
بر اساس آنچه در بخش نخست (تعریف «دین») آمد، میتوان دینداری را به «تنظیم رابطه انسانها با خدا» مربوط دانست. چگونگی و نحوه تنظیم این رابطه، مشخصکننده ابعاد و نوع دینداری است. در این زمینه، مشخص نمودن ابعاد دین و به طریق اولی، ابعاد دینداری میتواند راهگشا باشد:
▪ ابعاد دین
ـ برنر دین را دارای سه بعد اصلی میداند:
ـ «باورها» که ماهیت تقدّس و ماوراء الطبیعه را تعیین مینمایند.
ـ «ارزشها» که در مورد مطلوبهایی که از ماوراءالطبیعه نشأت گرفتهاند، توضیح میدهند.
ـ «مراسم» (ساخت) که مداخله ماوراءالطبیعه در جهان مادی را مطالبه میکنند.(۲۸)
رابرتسون نیز دین را در سه بعد «باورها»، «نمادها»و «اعمال» مورد بررسی قرار داده است.(۲۹)
دورکیم دین را در دو بعد «اعتقادات» و «اعمال» مطالعه کرده است.(۳۰)
علمای مسلمان و از جمله علاّمه جعفری دین را دارای سه بعد «عقاید»، «حرکات» (اعمال) و «سکنات» (اخلاقیات) دانستهاند.(۳۱)
علاّمه طباطبائی نیز دین را به سه بخش تقسیم نموده است: «اعتقادات»، «اخلاق» و «اعمال».(۳۲)
در نهایت، میتوان دین را در سه بعد «باورها، اعتقادات یا اصول» (مانند اعتقاد به وجود خداوند و توحید)، «اخلاقیات و ارزشها» یعنی تعیین خوب از بد، و حلال از حرام (که تعیینکننده شیوه زندگیاند) یا «فروع دین» و حرکات و اعمال یا مراسم و چگونگی انجام آنها و یا احکام دینی در نظر گرفت.
ابعاد حوزه مصداقیابی دین باورها و اعتقادات اخلاقیات و ارزشها اعمال و مراسم اصول فروع احکام عملیّه
این الگو از ابعاد دین میتواند در سنجش سه بعدی دینداری به کار آید و نیز میتوان آن را به ترتیب، تحت عنوان ابعاد «اعتقادی»، «ارزشی» و «مناسکی» نامگذاری کرد. لازم به ذکر است که در حوزه جامعهشناسی دین، گلاک و استارک، در الگوی خود، که شناخته شده، مقبول و نسبتا جدید است، در سنجش دینداری، از ابعاد اعتقادی، ارزشی و مناسکی (به همراه دو اصل دیگر که بعدا بدانها میپردازیم) استفاده مینمایند که مورد تأیید حکمای مسلمان نیز قرار گرفته است.(۳۳)
الف) بعد اعتقادی یا باورهای دینی: این بُعد، نوعی ادراک برخاسته از معرفت دینی است که به معتقدان بینش خاصی نسبت به حقّانیت اصول دینی ارائه میدهد. در واقع، بُعد اعتقادی مسلمانان عبارت است از: باورهایی که انتظار میرود پیروان آن دین بدانها اعتقاد داشته باشند. در تعالیم مسلمانان، میتوان «اصول دین» را با باورهای دینی منطبق دانست که عبارتند از: اعتقاد به خدا و یگانگی او، نبوّت حضرت محمّد صلیاللهعلیهوآله به عنوان آخرین پیامبر خدا، اعتقاد به معاد و روز قیامت، اعتقاد به عادل بودن خدا و اعتقاد به دوازده امام معصوم به عنوان جانشینان بر حق پیامبر علیهمالسلام .
ب) بُعد ارزشی یا هنجارهای دینی: این بُعد ناظر بر اثرات باورها، اعمال، تجارب و دانش دینی بر زندگی روزمرّه پیروان است. در تعالیم اسلامی، معیارهای ارزشی و رفتاری فراوانی وجود دارند که یک مسلمان باید در زندگی روزمرّه آنها را رعایت نماید. این بعد بر خلاف ابعاد دیگر، که صرفا ناظر بر اعتقادات یا اعمال بودند، بر اثرات آنها بر جامعه و افراد دلالت میکند. به عبارت دیگر، پیامدهای اعتقادی و رفتاری دینداران را در جامعه و افراد مورد بررسی قرار میدهد. رعایت فریضه امر به معروف و نهی از منکر، رعایت حجاب اسلامی و لزوم پرداخت زکات را میتوان از جمله مصادیق بعد ارزشی قلمداد نمود.
ج) بُعد مناسکی (اعمال دینی): این بعد به دلیل آنکه ناظر بر انجام یک سلسله آداب، اعمال و تشریفات عمدتا بیرونی برای انجام یک عمل غالبا جمعی است، در قالب اعمال مناسکی نامگذاری گردیده است. به عبارت دیگر، اعمال و شعائر دینی و مراسم و آداب و رسوم مشخصی که ممکن است پیروان هر دین آنها را بجا آورند، در این بُعد قرار میگیرند. از جمله مصادیق این بُعد، میتوان به «نماز» اشاره کرد که در تعالیم دینی، جایگاه رفیعی دارد و هر دو شکل واجب و مستحب آن را دربرمیگیرد.
در آخرین بررسیها به منظور سنجش دینداری، دو بُعد دیگر نیز اضافه گردیده که عبارتند از: بُعد «عاطفی» و بُعد «دانشی»(۳۴) که لازم است به تعریف آنها نیز پرداخته شود.
د) بعد عاطفی: این بعد ناظر بر عواطف و احساسات مربوط به داشتن رابطه با یک شعور برتر، اقتداری متعالی و نقطه آمال و غایت عظمای انسان است. ترس از خداوند، توبه و امید به خدا نمونههایی از این عواطف هستند. این بعد به دلیل آنکه نوعی تجربه احساسی را دربرمیگیرد، با بُعد اعتقادی، که مقولهای ذهنی، شناختی و غیراحساسی است، متفاوت میباشد.
ه) بُعد دانشی: این بُعد شامل اطلاعات و دانستههای مبنایی و لازم در مورد معتقدات دینی است که باید مورد اطلاع پیروان دین باشد. اطلاع از دانستنیهای مربوط به علوم اسلامی، عبادات اسلامی و سنّتهای دینی از آن جمله تلقّی میشود.
● دین و دینداری در کلام فاطمه زهرا علیهاالسلام
در یک تقسیمبندی کلان از فرازهای عمده سخنرانی سیاسی ـ الهی حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ، میتوان تعریف رابطه انسان با خدا (تعریف دین)، ویژگیهای ارتباط با خدا و مرتبطان با او (ابعاد دینداری) و تفکیک دینداران واقعی از دینداران غیرواقعی (انواع دینداران) را مورد بازشناسی و بررسی قرار داد. مؤلّفهها و مشخصههای هر یک از قسمتهای مزبور، به قرار ذیل میباشند:
۱شهلا باقری عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم.
۲. آلن بیرو، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران، کیهان، ۱۳۷۵، ص ۳۲۱.
۳. ریمون آرون، مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، ۱۳۶۳، ص ۱۲۹.
۴. محمّدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۴۲۸، روایت ۲۳، باب ۱۸.
۵. علاّمه امینی، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، ترجمه حبیب چایچیان، تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۳.
۶. همان، ص ۷۳ / امام خمینی رحمهالله ، صحیفه نور، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمهالله ، ج ۱۹، ص ۲۷۸ـ۲۷۹.
۷. محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج ۵۳، ص ۱۸۰.
۸. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، ج ۲، ص ۲۰۰ـ۲۰۸ / عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، صدیقه طاهره بانوی بزرگ اسلام، قم، نوید اسلام، ۱۳۷۹، ص ۲۲۵ـ۲۴۷.
۹. Religion.
۱۰. میرچا الیاده، دینپژوهی، ترجمه بهاءالدین خرّمشاهی، ۱۳۷۵، ص ۶۰.
۱۱. جان ناس، تاریخ جامع ادیان از آغاز تا امروز، ترجمه علی اصغر حکمت، چ سیزدهم، تهران، کتاب گستر (علمی ـ فرهنگی)، ۱۳۸۲، ص ۷۹ـ۸۱.
۱۲. همان.
۱۳. همان.
۱۴. همان.
۱۵. مایکل پترسون و دیگران، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران، طرح نو، ۱۳۷۸، ص ۱۸.
۱۶. Milton Yinger, Scientific Study of Religion (NewYork: Macmilan Publishing, ۱۹۷۰), P. ۷.
۱۷. ژان پل ویلهم، جامعهشناسی ادیان، عبدالرحیم گواهی، تهران، تبیان، ۱۳۷۵، ص ۱۶۸.
۱۸. Ronald Robertson, The sociological Interpretation of Religion (oxford: Basil Blackwell, ۱۹۷۰), P. ۴۷; Melford E. Spiro, Religion: Problems of Definition and Explanation, Micheal Banton (ed.) (London: Tavistok, ۱۹۶۶), P. ۹۶-۹۷.
۱۹. ر. ک. یادنامه استاد شهید مطهری، زیر نظر عبدالکریم سروش، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، ص ۱۱۷.
۲۰. سیدمحمّدحسین طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، ۱۳۹۴ ق، ج ۱۵، ص ۸.
۲۱. همان، ص ۳.
۲۲. جعفر سبحانی، فصلنامه نقد و نظر، ش ۳، ص ۱۹.
۲۳. عبداللّه جوادی آملی، شریعت در آیینه معرفت، قم، مرکز نشر فرهنگی رجاء، ۱۳۷۲، ج ۵، ص ۹۳.
۲۴. Ronald Robertson, op.cit.
۲۵. آلن بیرو، پیشین، ص ۳۲۱.
۲۶. ژان پل ویلهم، پیشین، ص ۱۷۸.
۲۷. سیدمحمّدحسین طباطبائی، پیشین، ج ۹، ص ۳۶۸.
۲۸. B. Turner, N. Abercrombie, & S. Hill, The Dictionary of Sociology, ۳ rd. edition (London: Penguin Group, ۱۹۹۴) P. ۱۶۳.
۲۹. Ronald Robertson, op.cit.
۳۰. تی. بی. باتامور، جامعهشناسی، ترجمه سیدحسن منصور و سیدحسن کلجاهی،تهران،جیبی،۱۳۷۵،ص۱۶۰.
۳۱. محمّدتقی جعفری، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۴۹، ج ۱، ص ۱۷۲.
۳۲. سیدمحمّدحسین طباطبائی، خلاصه تعالیم اسلام، تهران، کعبه، ۱۳۶۲، ص ۱۶.
۳۳. ر. ک. ژان پل ویلهم، پیشین، مقدمه علاّمه جعفری.
۳۴. Gloek and Stark, American Piety: The Nature of Religious Commitment (Berkeley, ۱۹۶۸), P. ۲۰-۲۱.
۳۵. ناصر مکارم شیرازی، زهرا برترین بانوی جهان، قم، هدف، ۱۳۶۷. در تنظیم متن عربی خطبه فدکیه حضرت زهرا علیهاالسلام از این کتاب استفاده شده است.
۳۶. یکی از متقنترین اسناد این خطبه اصول کافی از محمد بن یعقوب کلینی است و لازم به ذکر است که این ابعاد تقریبا به ترتیب ارائه شده در خطبه حضرت علیهاالسلام آورده شدهاند و تنظیم و تبویب آنها در جدول آتی آمده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست