شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

شرایط تحقق معیارتعداد نسب


در بحث وراث و بعد از اجرای معیار طبقه ای و درجه ای ممکن است معیار تعداد نسب داشته باشیم. دکتر مجتبی زاهدیان مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این خصوص به خراسان می گوید: …

در بحث وراث و بعد از اجرای معیار طبقه ای و درجه ای ممکن است معیار تعداد نسب داشته باشیم. دکتر مجتبی زاهدیان مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این خصوص به خراسان می گوید: لازم به توضیح است که این معیار صرفا در طبقات دوم و سوم قابل تحقق است و در طبقه اول وجود ندارد براساس این معیار چنان چه متوفی دارای خویشاوندان هم درجه در یک طبقه باشد چنان چه برخی از آن ها «ابوینی» باشند یعنی از جانب پدر و مادر با متوفی نسبت داشته باشند، اما برخی فقط «ابی» باشند، در این صورت خویشاوند ابوینی حاجب (مانع) خویشاوند «ابی » می شود. البته این مسئله در فرضی اتفاق می افتد که خویشاوندان هم درجه باشند.به عنوان مثال چنان چه متوفی دارای برادرزاده ابوینی و برادر ابی باشد در این فرض فقط برادر «ابی» ارث می برد نه برادرزاده «ابوینی» زیرا برادر درجه یک است و با وجود درجه یک به درجه دوم که برادرزاده باشد ارث نمی رسد ولو این که برادر «ابی» باشد و برادرزاده «ابوینی».دکتر زاهدیان در ادامه می افزاید: ضمنا خویشاوندان «ابوینی» فقط حاجب خویشاوند «ابی» می شوند و حاجب خویشاوند «امی» نمی شوند، یعنی برادر ابوینی با برادر «امی» ارث می برند در طبقه سوم نیز چنان چه متوفی عمو یا عمه ابوینی داشته باشد حاجب یا مانع عمو یا عمه ابی می شود، ولی حاجب عمو یا عمه امی نمی شود و چنان چه خاله یا دایی ابوینی داشته باشد حاجب دایی یا خاله ابی می شود و دایی و خاله امی ارث می برند و هریک از اعمام ابوینی فقط اعمام ابی را محروم می کند نه اخوال ابی را و هر یک از اخوال ابوینی حاجب اخوال ابی می شود، نه اعمام ابی. به عنوان مثال چنان چه متوفی عموی ابوینی و خاله ابی داشته باشد هر دو ارث می برند تنها استثنایی که در طبقه سوم وجود دارد و قبلا ذکر شد این است که وراث متوفی منحصر باشند به یک پسر عموی ابوینی و یک عموی ابی در این صورت عموی ابی حذف می شود، با این که درجه یک است.