چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
تحقیقات در مدیریت منابع انسانی
مهمترین وظیفه مدیران یک سازمان، اتخاذ تصمیمات صحیح به منظور تحقق اهداف سازمان است. مدیران نیروی انسانی، برای جذب و پرورش و حفظ نیروی انسانی به اتخاذ تصمیمات اساسی و حلوفصل مسائل مربوط به نیروی انسانی میپردازند. برایاینکه مدیران در اتخاذ تصمیمات و حلوفصل مسائل سازمانی کارایی بیشتری داشته باشند میبایست ابتدا در مورد مسائل، اطلاعات لازم را جمعآوری و تجزیه وتحلیل نمایند تا بتوانند تصمیمات مناسب اخذ نمایند.
مدیران اثربخش در سازمان سعی مینمایند تصمیمات آنها بر اساس اطلاعات صحیح جمعآوری شده، باشد و در جمعآوری اطلاعات لازم از روشها و تحقیقات نظامدار بهجای روشهای ذهنی، استفاده نمایند. امروزه توانایی هدایت تحقیقات منابع انسانی یکی از وظایف مهم مدیران نیروی انسانی است.
مدیران مذکور با مبادرت به تحقیقات منابع انسانی، مسائل مربوط به نیروی انسانی را شناسایی میکنند و برای تحقق اهداف گروهی و یا سازمانی به حلوفصل مسائل و اتخاذ تصمیمات مربوط میپردازند. هر چه شرایط محیطیِ سازمانها پیچیدهتر و نامعینتر باشد اهمیت این وظیفه برای حفظ بقای سازمان بیشتر جلوه میکند، زیرا نیروی انسانی باید موجبات حفظ و تداوم رشد سازمان را فراهم کند.
● تعریف تحقیقات منابع انسانی
هنگامیکه واژه تحقیق بهکار گرفته میشود یک بررسی نظامدار و هدفدار برای برقراری ارتباط بین دو یا چند متغیر و یا پدیده مدنظر است.تحقیق در منابع انسانی عبارت است از: جمعآوری اطلاعات و بررسی نظامدار واقعیات و مسائل مربوط به منابع انسانی برای بررسی و حلوفصل مسائل و اتخاذ تصمیمات مربوط. چنانچه این فرآیند بهطور کامل و صحیح در سازمان دنبال گردد باعث میشود مدیران بر اساس اطلاعات واقعی به اتخاذ تصمیمات و تدوین برنامهها بپردازند.
در سازمانهایی که این وظیفه مهم به دلیل کمبود بودجه و یا عدم اطلاع و آگاهی از آن انجام نمیگیرد تصمیمات بر اساس ذهنیات اخذ میشود، همچنین با حادشدن مسائل مربوط، موجب کاهش بهرهوری و ایجاد بسیاری مسائل دیگر میگردد.
● مزایای تحقیقات در مدیریت منابع انسانی
کاربرد تحقیقات در مدیریت منابع انسانی، زیاد و فزاینده است. معمولاً سازمانها در انجام آن مشکلاتی دارند. یکی از مشکلات، زمان و هزینهبر بودن تحقیقات است و معمولاً منافع آن در کوتاهمدت، شناسایی و مشهود نمیشود و به راحتی نمیتوان در مورد آنها به تجزیهوتحلیل هزینه و منافع پرداخت. این مسأله درصورتی ایجاد میگردد که مدیران دارای نگرش و دیدی کوتاهمدت در مورد عملکرد و بهرهوری باشند.
مشکل دیگری که در این مورد در بعضی سازمانها وجود دارد، عدم وجود و دستیابی به متخصصان با تجربه در امر تحقیقات میباشد. مدیران باید برای هدایت تحقیقات منابع انسانی و تأمین مهارتهای لازم به جذب متخصصان در علم آمار و کامپیوتر بپردازند.
بههرحال تحقیقات منابع انسانی دارای کاربردها و مزایای زیادی است. تحقیقات میتواند به فهم و شناخت بیشتر در مورد سازمان و مسائل نیروی انسانی و بهبود عملکرد مدیریت منابع انسانی منجر شود، برای مثال تحقیقات میتواند در مورد موضوعات و مسائل زیر صورت گیرد:
▪ بررسی میزان حقوق مؤثر در سازمان و محیط؛
▪ اثربخشی منابع مختلف کارمندیابی؛
▪ بررسی اعتبار آزمونها؛
▪ اثربخشی برنامههای آموزشی؛
▪ بررسی اثربخشی سبک مدیریت سرپرستان؛
▪ تجزیهوتحلیل شغل؛
▪ بررسی نیازهای کارکنان؛
▪ اعتبار نظام ارزیابی عملکرد؛
▪ بررسی نگرش کارکنان نسبت به نظام پاداش؛
▪ بررسی علل حوادث در محیط کار.
با تحقیق در مورد موضوعات مذکور و شناسایی ارتباطِ پدیدهها بینش و عملکرد بهتر مدیریت منابع انسانی تأمین میشود. همچنین انجام اقدامات اصلاحی و تغییرات لازم بر اساس نتایج تحقیقات، بهبود رضایت شغلی و عملکرد فردی و سازمانی را در پی دارد.
تحقیقات منابع انسانی در محیطهای پیچیده و متغیر، اهمیت بیشتری دارد. در محیط کاری متغیر ماهیت نیروی کار در حال تغییر است، نیازها و انتظارات نیروی انسانی تغییر میکند، ماهیت واقعی کار بهطور سریع تغییر مییابد و بسیاری تغییرات اساسی دیگر در سازمانها صورت میگیرد.
بر اساس این تغییرات سبکهای مدیریت باید تغییر یابد و بسیاری اصلاحات دیگر صورت گیرد. شناسایی تغییرات لازم و انجام اقدامات اصلاحی به مدد تحقیقات منابع انسانی صورت میپذیرد.
با تحقیقات مذکور، مدیران منابع انسانی وظایف اجرایی زیر را با کارآیی بیشتری انجام میدهند:
▪ در برنامهریزی نیروی انسانی، بررسی و شناسایی نوع و ماهیت نیروی انسانی موجود و مورد نیاز با کمک تحقیقات صورت میپذیرد؛ لذا تعیین موجودی مدیریت و موجودی مهارت سازمان و شناسایی افرادی که شایستگی مدیریت را دارا هستند از طریق تحقیقات انجام میگیرد.
▪ کارمندیابی و شناسایی منابع و روشهای کارمندیابی برای جذب افراد مناسب بهمدد تحقیقات مربوط صورت میگیرد.
▪ انتخاب نیروی انسانی و بررسی شیوههای انتخاب متقاضیان شایسته، آزمونها و مصاحبهها از طریق تحقیقات صورت میگیرد.
▪ آموزش و توسعه نیروی انسانی، تعیین نیازهای آموزشی، بررسی اثربخشی برنامههای آموزشی، انتخاب روش مناسب برای آموزش با کمک تحقیقات با کارآیی بیشتر صورت میگیرد.
▪ طراحی نظام جبران خدمات انگیزشی، بررسی نیازهای کارکنان، بررسی نگرش کارکنان به حقوق و پاداش، تعیین ارتباط بین حقوق و عملکرد و افزایش انگیزه و شیوههای بهبود جبران خدمات غیرمالی از طریق تحقیقات علمی صورت میگیرد.
▪ نظام ارزیابی عملکرد، تعیین روش ارزیابی عملکرد در سطوح مختلف، شناسایی شاخصهای ارزیابی عملکرد، بررسی نگرش کارکنان به نظام ارزیابی عملکرد به مدد تحقیقات مربوط بهتر صورت میگیرد.
تحقیقات در سایر وظایف اجرایی مدیریت منابع انسانی، کاربرد وسیع دارد و با توجه به آن، عملکرد مربوط با اثربخشی و کارآیی بیشتر انجام میشود.
منبع : اینترنت برگرفته از کتاب (مدیریت منابع انسانی) دکتر حسن زارعی متین
توسط محمود
http://noori۸۷.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان
تهران هواشناسی آیت الله رئیسی کنکور امتحانات نهایی شهرداری تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی بارش باران سیل قوه قضاییه پلیس
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو قیمت طلا بورس بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان سایپا بازنشستگان
سینمای ایران سینما جشنواره کن تلویزیون ازدواج داریوش ارجمند آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
رژیم صهیونیستی روسیه امیرعبداللهیان اسرائیل غزه جنگ غزه ترکیه فلسطین آمریکا چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال وزارت ورزش و جوانان لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ ناسا تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان مغز کاهش وزن خواب رژیم غذایی آلزایمر طول عمر افسردگی مغز انسان سلامت روان