سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
۲۲ آذر ۱۳۰۱ ـ نخستین قانون استخدام دولتی در ایران و زیانهای آن
![۲۲ آذر ۱۳۰۱ ـ نخستین قانون استخدام دولتی در ایران و زیانهای آن](/web/imgs/16/96/cqf7g1.jpeg)
۲۲ آذر ۱۳۰۱ خورشیدی ایران دارای نخستین قانون استخدام شد . این قانون که از همان زمان به بعد بارها به عناوین « استعماری » ، « زیان آور » و ... مورد انتقاد قرار گرفت ویژه موسسات دولتی بود و با وجود ادامه انتقادها و به وجود آوردن یک طبقه
« پشت میز نشین » ، بوروکراسی بد و در بعضی ادوار فساد اداری پایه قوانین بعدی و از جمله قانون استخدام سال ۱۳۴۵ خورشیدی قرار گرفته است.
عیب بزرگ این قانون منحصر به فرد در دنیا که در کشورهای دیگر نظیر آن یافت نمی شود دادن عنوان استخدام رسمی به یک طبقه از کارمندان ( در برابر پیمانی ، روزمزد و دستمزدی و جدا کردن کارمند از کارگر ) و سپس ترفیع خودکار سنواتی و دادن گروه و پایه و امتیازات دیگر است. به عبارت دیگر ، مزد کارمند تازه کار که کار مشخصی را انجام می دهد به مراتب کمتر از کارمندی است که چند سال پیش ازاو استخدام شده و همان کار را انجام می دهد!. چرا؟. این چرا در طول ۸۱ سال بی پاسخ مانده است.
دولتهای وقت بدون توجه به حق عموم مردم به برخورداری از یک نظام بازنشستگی جامع و از کار افتادگی ، این مزایا را به کارمندان دولت دادند و آنان را عملا ارباب مردم کردند و به صورت یک طبقه متمایز از دیگران درآوردند. همین امنیت شغلی ، بدون تنبیه و مجازات ، باعث هجوم مردم به استخدام شدن در دوایر دولتی و گرفتن مدارک تحصیلی بی نتیجه جهت ارتقاء و ... شده است.
این سئوال هم هنوز بی پاسخ مانده است که چرا مستشاران خارجی امور استخدامی ایران در صدد اصلاح این وضعیت و دست کم پیاده کردن مقررات کشور خود در ایران بر نیامده بودند . همین مقررات استخدامی پیچیده و غیر علمی ایران یکی از عوامل بوروکراسی بد و عقب ماندگی وطن ماست.
دولتهای وقت معلوم نیست که به چه دلایلی از تجربه درخشان و مهم آیین نامه استخدام برای انتشارات و رادیو در زمان نصرت الله معینیان که پایه را بر دستمزد روزانه و انجام به میزان معین گذارده بود استفاده نکردند . این قاعده سبب شده بود که انتشارات و رادیو با حداقل کارمند بهترین تولید را داشته باشد .
قانون استخدام کار گری ایران هم که تاکنون بر حسب شرایط ، نه مبنای علمی ، بارها اصلاح شده است بمانند سایر کشورها ، خدمتی به کل جامعه نیست .
در دهه های گذشته صدها بار به دولتهای وقت تاکید شده بود که درست نیست هزینه های اداری ایران از جمله حقوق کارمندان و مستمری بازنشستگان ازدرآمد نفت ( دلارهای نفتی ) که منطقا ویژه سرمایه گذاری و عمران است پرداخت شود که این توصیه لازم با بی اعتنایی رو به رو شده است. هزینه های عادی کشور باید از محل مالیات ها تامین شود .
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم رهبر انقلاب مجلس محمدجواد ظریف انتخابات رئیس جمهور
قتل هواشناسی اصفهان تهران قوه قضاییه شهرداری تهران سازمان هواشناسی شورای شهر تهران تب دنگی سیاست اربعین پلیس
چین واردات خودرو خودرو قیمت خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان بازار خودرو ایران خودرو سایپا قیمت طلا برق مالیات
سعید راد سینمای ایران سینما فضای مجازی دفاع مقدس بازیگر تلویزیون عاشورا کربلا محرم
دانشگاه فناوری دانش بنیان شرکت دانش بنیان دانشگاه تهران حوزه علمیه سازمان امور دانشجویان
رژیم صهیونیستی جو بایدن کامالا هریس دونالد ترامپ غزه فلسطین یمن اسرائیل آمریکا روسیه ترامپ جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر المپیک 2024 پاریس سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه استقلال المپیک
همستر کامبت سامسونگ بیماری فیلترینگ ایلان ماسک سرعت اینترنت مایکروسافت گوگل تلفن همراه
دیابت رژیم غذایی فشار خون سرطان ویتامین بارداری مغز استرس افسردگی