چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
بریكلین كارآفرین بی باك
مالكوم بریكلین از نوجوانی دلش می خواست یك كارآفرین موفق باشد. تا به امروز او موفق نبوده است. بعضیها میگویند كه او به هر چیزی دست بزند، شكست میخورد. تلاش او عمدتاً متوجه خودكاركردن صنایع است.
هنوز او به تلاش خود ادامه میدهد ولی علیرغم ناكامی در فرایند كار، زندگی راحتی را برای خود فراهم كرده است.
در ۲۸ سالگی در سال ۱۹۶۹ «بریكلین» به طور ناموفق تلاش كرد كه ماشین مینیماینر خود را بفروشد. در سال ۱۹۷۵ در كارخانه «نوا» شروع به ساخت یك ماشین مسابقات كرد و اسم خود را نیز روی آن گذاشت ولی با ناكامی مواجه شد. علی رغم ناكامی در تلاشهای گذشته، او شروع به واردات و فروش ماشینهای فیات مسابقاتی كرد و با شیطنت، آرم فیات را برداشت و آرم خود را جایگزین آن كرد ولی این ماشین نیز فروش نرفت.
یك دهه بعد او به یك اقدام جاهطلبانه دیگر دست زد. او سه اشتباه سابق خود را كنار گذاشت و پروژه جدیدی به نام یوگو (oguY) را برای میلیاردر شدن خود شروع كرد. توجه به جزئیات ماجراهای او در این پروژه خیالی، خالی از لطف نیست.
● طرح یوگو
به نظر میرسد بریكلین در جذب سرمایه موفق بود. او با تهیه ۱۰ میلیون دلار، شركتی به نام «یوگو ـ امریكا» ایجاد كرد تا ماشین سواری كوچك یوگو مدل ۵۵ را از یوگسلاوی وارد كرد و آن را در مناطق شمالی به قیمت ارزان با پایه قیمت ۳۹۹۰ دلار در سال ۱۹۸۵ بفروشد. در آن زمان یك خودرو سواری روز ۱۱۵۰۰ دلار قیمت داشت و ماشین سواری یوگو معادل ۱۰۰۰ دلار از ارزانترین سواری موجود در بازار، پایینتر بود.
بریكلین تشخیص داد كه اگر تبلیغات به طور مناسب انجام شود حدود یك میلیون مشتری در بازار ایالات متحده وجود دارد.از طرف دیگر، او میدانست كه در تبلیغات خود اگر به جنبه ارزانی سواری «یوگا امریكا» تأكید كند، مردم جنس ارزان را نخواهند خرید. لذا در بازاریابی مقرر شد كه روی جنبههای دیگر تأكید شود.در سال ۱۹۸۵ به نظر میرسید كه تاكتیك مشابهی باید برای تبلیغ «یوگو» به كار برده شود. كشور كمونیستی یوگسلاوی و كیفیت كالاهای ساخت آن در ذهن مردم چندان جانیفتاده بود.
بریكلین تلاش كرد كه سواری «یوگو» را در جاده و یا خیابان، ماشین مطمئنی معرفی كند زیرا اعتقاد داشت كه سازنده آن در یوگسلاوی به مدت ۵ سال این سواریها را تولید كرده و در جادههای نه چندان مناسب یوگسلاوی امتحان خود را پس داده است.
از یك میلیون مشتری پیشبینی شده فقط آنهایی تمایل خود را نشان دادند كه قبلاً اتومبیل دست دوم میخریدند. زیرا قیمت این سواری تازه از قیمت اتومبیل دست دوم نیز ارزانتر بود. ضمناً پیشبینی میشد كسانی كه قدرت پرداخت ۱۱۵۰۰ دلار برای خرید ماشین سواری امریكایی را ندارند برای خرید سواری تازه جزو مشتریان «یوگو» باشند. با توجه به كل شرایط، میزان تقاضای بازار حدود ۱۰ هزار دستگاه در سال برآورد گردید كه بعد از چند سال باید به ۲۵۰ هزار دستگاه در سال افزایش مییافت.
● موفقیت اولیه
تا نوامبر ۱۹۸۵ تقاضای گسترده برای دریافت سواری، بریكلین را مجاب كرد كه طرح ۱۰ میلیون دلاری تبلیغ را ابطال كند. نمایندگیها قبلاً بیش از ۸۰۰۰ سفارش دریافت كرده بودند. ارسال محموله از یوگسلاوی به تأخیر افتاد و تا ماه اوت تعداد ۱۵۵۸ دستگاه تحویل گرفته شد. با نرخ موجود میزان سفارشات تا اوت ۱۹۸۶ بالغ بر ۱۰۰ هزار سفارش در مقابل ۴۰ هزار دستگاه برنامهریزی شده در سال اول گردید.
كمپانی «یوگو ـ امریكا» در سال اول ۱۶ میلیون دلار سود كرد و بریكلین به عرضه سهام پرداخت. پیشبینی فروش به ۷۰ هزاردستگاه در سال ۱۹۸۷ و ۲۵۰ هزار دستگاه در سال ۱۹۸۸ منظور گردید. بریكلین به علت ارزان بودن هزینههای دستمزد در یوگسلاوی (معادل یك دلار در هر ساعت)، قیمت سواری را در سطح ۴۰۰۰ دلار تثبیت كرد.
علی رغم موفقیت اولیه، بریكلین دریافت كه برای رقابت، انواع سواریها مورد نیاز است. لذا برای توسعه خط محصول از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ برای تولید انواع سواری منجمله خودروهای بزرگ برنامهریزی كرد. او در ژوئن ۱۹۸۶ برای عرضه سواریهای پیشرفتهتر برنامهریزی كرد. «یوگو» كم كم به فرصت طلایی در بخشی از بازار كه توسط ژاپنیها خالی شده بود، دست یافت و مجله فورچون نیز در شماره دسامبر خود سواریهای «یوگو» را در بین اتومبیلهای ارزان جزو هفت ردیف اول رتبهبندی كرد.
● ابرهای طوفانی
در اوایل ۱۹۸۶ رقابت در عرصه اتومبیلهای ارزان قیمت شدت گرفت. این اتومبیلها عمدتاً به صورت مینی بود و با تجهیزات كامل به قیمت زیر ۶۰۰۰ دلار فروخته میشدند. طبق برآوردهای انجام شده، تعداد تقاضای بازار آمریكا برای اتومبیلهای زیر قیمت ۶۵۰۰ دلار ۱۲ درصد حجم كل بازار بود و سه رقیب اصلی در این عرصه، یعنی شورلت (مدل اسپرینت) به قیمت ۵۳۸۰ الی ۶۰۰۰ دلار، هیوندایی ساخت كره جنوبی به قیمت ۴۸۰۰ دلار و «یوگو» به قیمت ۳۹۹۰ دلار بودند، كه با توجه به مزیت قیمت، یوگو در بازار یكه تاز میدان شد.
گزارش رسانههای جمعی در فوریه و مارس ۱۹۸۶ لطمه شدیدی در افكار عمومی به وجهه «یوگو» وارد كرد و موقعیت آن را در بازار رقابت امریكا به خطر انداخت. در فوریه ۱۹۸۶ مجله «كانسیومر ریپورت» در گزارش خود به خوانندگان خود ثابت كرد كه خرید اتومبیل به قیمت ۳۹۹۰ دلار غیر ممكن است و هرگاه هزینههای نمایندگی، تحویل و سایر هزینهها به آن افزوده شود قیمت واقعی یوگو به ۴۶۵۰ دلار میرسد و چنین نتیجهگیری كرد كه اگر قرار باشد ۴۴۰۰ دلار صرف خرید اتومبیل شود، بهتر است به جای خرید سواری «یوگو»ی نو، اتومبیل دست دوم بهتر خریداری شود.
هنوز آثار گزارش مجله از بین نرفته بود كه خبر مردود شدن مراتب تست یوگو توسط اداره فدرال در رسانههای جمعی پخش شد و اداره ایمنی ترافیك یوگو دو درب را فاقد ضوابط و معیارهای ایمنی در جادهها اعلام كرد.
● نتایج برای یوگو
در ژوئن ۱۹۸۶ بریكلین عرضه اولین سهام خود را به طور نامحدود متوقف كرد. میزان پیشبینی فروش در سال كه ۴۰ هزار دستگاه تخمین زده شده بود از ۳۵۹۰۰ دستگاه فراتر نرفت. در عوض هیوندایی ساخت كره جنوبی موفق شد حدود ۱۷۰ هزار دستگاه مینی در بازار به فروش رساند. این میزان فروش ركورد مربوط به اولین سال فروش مینیهای كارخانه رنوی فرانسه در سال ۱۹۸۵ به تعداد ۴۸ هزار دستگاه را شكست.
شركت، در یك تلاش گسترده برای زدودن ذهنیت كیفیت نازل «یوگو»، طرح یك سال و یا ۱۲ هزار مایل گارانتی را به عنوان استراتژی ۱۹۸۸ اعلام كرد كه این گارانتی شامل هزینه قطعات معیوب و دستمزد گردید. متعاقباً طرح ۴ سال و یا ۴۰ هزار مایل گارانتی برای قطعات موتور و یا گیربكس را اعلام كرد، و مدلهای جدید منجمله مدل اسپورت عرضه گردید.
هزینههای آگهی و تبلیغ افزایش یافت و به ۴۸ میلیون دلار بالغ گردید. علی رغم تمام تلاشها، سال ۱۹۸۸ استقبال چندانی از این خودرو نشد. «یوگو ـ امریكا» همراه شركت خواهر مینیگلوبال موتورز در ۳۰ ژانویه ۱۹۸۱ اعلام ورشكستگی كرد. كل دارایی آن ۵/۳۰ میلیون دلار و بدهی آن ۹/۴۹ میلیون دلار بود.
● آخرین حركت كارآفرینی
بریكلین در ۵۶ سالگی به ساخت یك خودرو دیگری همت گماشت و آن را ای ـ وی ـ واریور (E.V.Warrior) نامید. این خودرو، اتومبیل نیست بلكه دوچرخه باتریدار است كه میتواند با سرعت ۲۰ مایل در ساعت و بدون نیاز به شارژ، به مدت یك ساعت حركت كند. این دوچرخه دارای سه مدل به قیمت تك فروشی ۹۰۰ الی ۱۶۰۰ دلار است. بریكلین پذیرفت كه جثه دوچرخه درشت و وزن آن یعنی ۸۰ پوند، زیاد است. دوچرخهها در رنگهای سبز روشن، قرمز، زرد و بنفش عرضه شد و فاقد هرگونه آلودگی بود و به نظر میرسید كه مورد استقبال دانشجویان كه علاقهمند به محیط زیست هستند، قرار گیرد.
بریكلین مبتكر، ذاتاً آدم خوشبینی است و برنامهریزی كرد كه این دوچرخه را به جای عرضه در فروشگاههای دوچرخه از طریق نمایندگیهای اتومبیل عرضه كند. او در نظر داشت یك شبكه نمایندگی وسیع با ۵۰۰ عامل فروش ایجاد كند. در تابستان ۱۹۹۵ او ۱۵۰ نمایندگی اتومبیل را قانع كرد كه برای سفارش ۸ دستگاه دوچرخه مبلغ ۱۸۵۰۰ دلار به عنوان پیش پرداخت بپردازند. بریكلین در جمعآوری سرمایه، خیلی موفق بود. ۲۰ سرمایهگذار را وادار كرد به كارخانه دوچرخه سازی او برای تولید ۱۰۰ هزار دستگاه درماه ۵ میلیون دلار پرداخت كنند. طرح بریكلین برای نیل به چنین حجم فروش، با تبلیغ طنزآلوددر نشریات فكاهی و برنامههای تلویزیونی كه در آن قهرمان كارتون، سوار دوچرخه او شد، به شكست انجامید و میلیونها مشتری بالقوه، از خرید آن منصرف شدند.
● خطر پایینترین قیمت
«یوگو» دارای پایینترین قیمت در بین اتومبیلهای موجود در ایالات متحده بود. آیا ارزانی قیمت یك مزیت قوی محسوب میشود؟ متأسفانه این مزیت رقابتی پایدار نیست زیرا رقبا به سهولت میتوانند با مزیت قیمت پایین، مقابله كنند.تلاش زیاد و طولانی برای ارائه خدمات و یا گارانتی توسط نمایندگیهایی كه با دقت زیاد گزینش شدهاند میتواند فقط بخشی از ضعف كیفیت محصول را بپوشاند ولی ضعف كیفی آن را جبران نمیسازد.
این آموزه، چیز جدیدی نیست. اما شاید تكرار آن لازم باشد زیرا اغلب شركتها به اهمیت كیفیت و یا قابل اتكا بودن و حسن شهرت ناشی از آنها توجه دارند. همان طوری كه قبلاً گفته شد، سوء شهرت را نمیتوان به سهولت زدود.
برای كارآفرین، شكست و یا ناكامی جاودانه نیست. اغلب كارآفرینان در وهله اول موفق نبودندو ممكن است به یك موفقیت بزرگ در گامها و یا حركتهای بعدی نایل شوند. دلیل نایل شدن به موفقیت در گام و یا حركتهای بعدی به این علت است كه یك كارآفرین از هر شكست و یا ناكامی درس لازم را میآموزد.
ترجمه و تلخیص : مرتضی شانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست