دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
ارواح سرگردان در حلقه های عرفان
یکی از ویژگیهای عرفانهای نوظهور این است که این عرفانها عمدتاً ضد معاد و تناسخگرا هستند. تناسخ بدین معنا است که وقتی انسان در این دنیا میمیرد جسم از بین میرود ولی روح باقی است و وارد یک جسم دیگر میشود؛ و مدام گردش میکند تا به ابدیت نهایی و به تکامل نهایی عالم میرسد(۱) . برخی هم معتقدند که در یک دوره زمانی روح و جسم با هم از بین میروند و تمام میشوند؛ یعنی به معاد قائل نیستند.
عرفانهای غیر دینی اصولاً، غیر از این دنیا، مرحلة دیگری برای زندگی انسان قائل نیستند و تعالیم آنها، هرچه باشد، به کیفیت زندگی آدمی در همین جهان مادّی خلاصه می گردد. این امر به حدی در بین آموزههای این عرفانها رواج پیدا کرده است که برایان ویلسون در کتاب "جنبشهای نوین دینی، چالشها و راهکارها" میگوید که در ۴۰ سال اخیر، ۳۰ درصد از مردم غرب و مسیحیان، باور به معاد را از دست دادهاند و باور به تناسخ را پذیرفتهاند. این امر را شاید بتوان نقطه اشتراک تمام عرفانهای دروغین و کاذب دانست که حتی ویژگی آیینهای هندی نیز میباشد. چنانچه یکی از
پایه های اساسی فالون دافا به عنوان یکی از این عرفانها، مسئله تناسخ روح است و این نظریه به قدری در سراسر کتابها و سخنرانیهای لی هنگجی تکرار شده است که نیاز به آوردن همه آنها در این تحقیق نمیباشد.
"لی هنگجی "میگوید :"انسان بعد از مرگ دوباره به این دنیا باز می گردد. در هر مرحله که میمیرد و دوباره باز میگردد با خود مقداری کارما از زندگی قبلی می آورد و رفته رفته این کارماها موجب بیماری می شوند. استفاده از داروها کارما را به داخل بدن می فرستد و جراحی نیز کاری از پیش نمی برد... انسانهای امروزی با کارما روی کارمایی دیگر قرار دارد به این مرحله آمدهاند و علاوه بر کارمای بیماری انواع دیگر کارما را دارند که موجب سختیها ، عذابها و تنشها در زندگیشان می شود و درک نمی کنند که درحال باز پرداخت کارمای زندگی گذشته خودشان هستند. برای ما تزکیه کنندگان غیر از کارمایی که استاد (لی هنگجی) از بین برده است هنوز هم مقداری را باید خودمان پرداخت کنیم"(۲).
در این گفتار وی نیز اعتقاد به تناسخ و بازگشت پیاپی روح به این دنیا دیده می شود .اشو نیز منکر معاد و مدافع تناسخ میباشد.و برای اثبات تناسخ به مسئله " تجربه شخصی " استدلال میکند. چنانچه دالایی لاما نیز به تناسخ اعتقاد دارد و یکی از مبانی عرفان وی به شمار میآید.وی به خاطر توجیه دردها و مصیبتها بر تناسخ تاکید می کند. دالایی لاما معتقد است کسانی که به تناسخ باور دارند، در مصیبتها یا رنج نمیبرند و یا تحمل مصیبت برای او خیلی آسان میشود.
مکتب اکنکار نیز یکی از اصول و مبانی آن، اعتقاد به تناسخ میباشد که برای این امر نیز استدلالات مختلفی ذکر کرده است. یکی از استدلالات آنها، قانون علمی " اصل بقای ماده و انرژی " است که طبق این قانون ماده نه هرگز به وجود میآید و نه هرگز از بین میرود. استدلال دیگر آنها اختلافات شخصیتی موجود بین والدین و فرزندان میباشد که برای توجیه آن به تناسخ معتقد شدهاند و از این راه سعی در تبیین آن دارند. امروزه نیز اعتقاد در آیینهای هندی نیز وجود دارد و عدهای معتقدند که تکریم حیواناتی چون گاو در مذهب آنان، بیانگر این امر است که شاید روح یک انسانی برای مراحل تکمیل خود به بدن این حیوان "مثلا گاو"وارد شده باشد و در واقع یک انسان باشد!
اما در حالی که ایده تناسخ جایگزین مسئله معاد و روز رستاخیر شده است، این امر در ادیان الهی بویژه اسلام مورد نکوهش و رد واقع شده است. قائلان به تناسخ چون نتوانسته اند معاد را به صورت صحیح آن تصویر کنند، تناسخ را جایگزین آن کرده اند. در این عرفانها استفاده از این مفهوم تبدیل به ابرازی برای توجیه بسیاری از تبعیضات اجتماعی و ظلم و ستم ها را توجیه میباشد که تلاش برای رفع این تبعیضات بیدلیل
به حساب میآید.از نظر اسلام قول به تناسخ مستلزم کفر است، و در کتب عقاید ما، درباره بطلان و ناسازگاری آن با عقاید اسلامی به طور مفصل بحثشده است، که ما به صورت خلاصه به طرح آنها میپردازیم.
▪ یکی از دلایل فلسفی بر بطلان این مفهوم، محال بودن برگشت روح از فعلیت به قوه است که توسط ملاصدرا را بیان شده است.
از یک طرف مسلم است که روح انسان در هنگام مفارقت از بدن، به حالت فعلیت رسیده و از طرف دیگر بنا به تناسخ، روح به کالبد و جسد دیگری ـ بدون دلیل ـ حلول می کند و دوباره به مرحله استعداد و قوه محض تنزل پیدا می کند. لازمه این گفته این است که فعلیت موجود به قوه ـ خروج از فعل به قوه ـ برگردد که امری است محال است و باطل. چون فعل که "وجدان" است هرگز به قوه که " فقدان" است تبدیل نمی شود.
▪ این مسئله از نظر علمی نیز مطرود و مردود شناخته و دانشمندان و فلاسفه دلایلی بر ابطال آن آوردهاند. به عنوان مثال تایلر میگوید: " نظریه تناسخ ارتباط تنگاتنگی با بقای مستقل ارواح دارد.از دیدگاه این اندیشه، مشابهت اولاد به پدرانشان طی قرنهای متمادی با تناسخ، تبیین میگردید، اما امروز این مسئله، با قانون وراثت به خوبی توضیح داده میشود."
▪ آیات فراوانی نیز همچون آیات ۲۸ سوره بقره، آیه ۹۹ و ۱۰۰ سوره مومنون در قرآن وجود دارد که نظریه تناسخ و بازگشت به این زندگی را برای جبران گذشته، رد کرده است.
▪ روایاتی از ائمه اطهار ( ع ) نیز وجود دارد که ضمن ابطال قطعی این عقیده، توجه به لوازم آن داده شده است که از جمله آنها روایتی است که از امام رضا ( ع ) وجود دارد که در پاسخ مامون درباره تناسخ، فرمود: " من قال بالتناسخ فهو کافر بالله العظیم ؛ یکذب بالجنه و النار"، کسی که به تناسخ اعتقاد داشته باشد به خدا ایمان نداشته و بهشت و دوزخ را انکار میکند.
بنابراین در دین مبین اسلام تناسخ با تمام انواع و گونههایش باطل میباشد، چرا که این مفهوم، باعث زیرسئوال بردن بسیاری از ضروریات دین همچون مسئله معاد و عالم اخروی شده است که از ضروریات و قطعیات دین مبین اسلام بهشمار میآید. مسئله ای که لازم است به آن پرداخته و تبیین شود، دلایل طرح مسئله تناسخ در بین این عرفانها میباشد.
شاید دلایل رد مسئله معاد و روز رستاخیر در بین این عرفانها را بتوان در چند دلیل تببین کرد. یکی از این دلایل آماده ساختن پیروان این مکاتب برای پذیرش ظلم و ستم میباشد که با تناسخ سازگاری دارد. همچنین این مفهوم خود وسیله موثر برای تخدیر افکار، و آماده ساختن افراد برای تن در دادن به انواع محرومیت ها و بدبختی ها و ناکامیها میشود. آنها سعی دارند که با این مفهوم نوعی شرایط روحی برای افراد فراهم آورند که به بدبختیهای موجود سر تسلیم فرود آورند.
علی.م
پی نوشتها:
۱- جریان شناسی ضد فرهنگها، خسرو پناه، ص ۲۳۰
۲- فالون گونگ صفحه ۲۰ و ۲۱
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران چین شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
اصفهان قتل سلامت شهرداری تهران تهران هواشناسی فضای مجازی سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین نوار غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
اپل گوگل اینستاگرام آیفون مایکروسافت باتری ناسا عکاسی
کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون اعتماد به نفس کبد چرب