چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا

بهترین رنگ در نگاه قرآن


بهترین رنگ در نگاه قرآن

بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیای خدا را به خود جلب کند همرنگ با فطرت و منطق بوده, مشتری آن خدا, و بهای آن بهشت باشد همه رنگ ها پاک می شوند, قبیله, نژاد و نسب, دیر یا زود از بین می روند, ولی آنچه ابدی و باقی است همان رنگ و صبغه الهی یعنی اخلاص و ایمان است

بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیای خدا را به خود جلب کند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشتری آن خدا، و بهای آن بهشت باشد. همه‏ رنگ‏ها پاک می‏شوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین می‏روند، ولی آنچه ابدی و باقی است همان رنگ و صبغه‏ الهی یعنی اخلاص و ایمان است.صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ (بقره ۱۳۸).این است نگارگری الهی و کیست خوش‏نگارتر از خدا؟ و ما او را پرستندگانیم. به دنبال دعوتی که در آیات سابق از عموم پیروان ادیان، دائر به تبعیت از برنامه‏های همه انبیا شده بود، در آیه مورد بحث، به همه آنها فرمان می‏دهد که تنها رنگ خدایی را بپذیرید (که همان رنگ ایمان و توحید خالص است). در واقع قرآن فرمان می‏دهد همه رنگ‌های نژادی و قبیلگی و سایر رنگ‌های تفرقه‏انداز را از میان بردارند و همگی به رنگ الهی در آیند.انسان در زندگی خویش باید رنگی را بپذیرد، امّا در میان همه رنگ‏ها، رنگ خدایی بهتر است. ناگفته پیداست که تا رنگ نژاد و قبیله و هوس ها را کنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادری و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت. همه رنگ‏ها به مرور زمان کمرنگ و بی‏رنگ می‏شود امّا رنگ خدایی همیشگی و پایدار است.«کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ» ( قصص، ۸۸) و چه رنگی بهتر از رنگ خدا که او را عبادت و بندگی می‏کنیم.

بگذریم که‌ قوم هود، کودکان خود را با آبی مخصوص شست‌وشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبی می‌دادند. قرآن بر این منطق بی اساس، خط بطلان می‏کشد و می‏گوید: بهتر این است که به جای رنگ ظاهر و رنگ‌های خرافاتی و تفرقه‏انداز، رنگ حقیقت و خدایی را بپذیرید تا روح و جانتان از هر آلودگی پاک گردد. اگر مردم رنگ خدایی بپذیرند یعنی رنگ وحدت و عظمت و پاکی و پرهیزکاری، رنگ بی رنگی و عدالت و مساوات و برادری و برابری، رنگ توحید و اخلاص، می‏توانند در پرتو آن به همه نزاع ها و کشمکش‌ها پایان دهند و ریشه‏های شرک و نفاق و تفرقه را بر کنند. در حقیقت این همان بی رنگی و حذف همه رنگهاست.

در واقع انسانی که با جهان بینی توحیدی زندگی می‏کند و تنها خداوند را موثر در عالم وجود می‏داند و تمام قدرت‌های غیرخدایی را نفی می‏کند، زندگی او رنگ شاد خدایی دارد .او با آرامش و اطمینان و به دور از هر گونه اضطراب و نگرانی و دلهره زندگی می‏کند، عزت نفس دارد و شخصیت خود را باور کرده است و هرگز در مقابل زورمداران سر خم نمی‏کند و رنگ خدایی در تمام شئون زندگی او آشکار است.در احادیث متعددی از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر این آیه نقل شده که مقصود از: صِبْغَةَ اللَّهِ آیین پاک اسلام است‏ (نور الثقلین جلد ۱ صفحه ۱۳۲)و در حدیث دیگری آمده است: شخصی در دیوار خانه خود سوراخی ایجاد می‏کرد، امام صادق علیه السلام پرسید: چرا این کار را انجام می‏دهی؟! جواب داد: تا دود اجاق‏ منزل بیرون رود. امام فرمود: می‏توانی این منظور را داشته باشی که روزنه ورود روشنایی قرار دهی تا اوقات نماز را بشناسی. یعنی اگر بناست در دیوار روزنه‏ای ایجاد شود، چرا تنها برای بیرون کردن دود باشد؟ چرا برای ورود نور نباشد؟ (آیة اللَّه جوادی، تفسیر موضوعی، ج ۵، ص ۱۳۲) بله می‏توان به هر کاری، رنگ خدایی داد.راه خدا یکی است. اگر رنگ خدایی نباشد، رنگ‏های دیگر، انسان را گیج و متحیّر می‏کند. پیام‏های آیه:۱ـ ایمان به خدا، پیامبران، کتاب‏های آسمانی و تسلیم خدا بودن، صبغه و رنگ خدایی است. در آیات قبل فرمود: «قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ»، در این آیه می‏فرماید: «صِبْغَةَ اللَّهِ».۲ـ برترین و زیباترین رنگ‏ها، صبغه و رنگ الهی است. «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً».۳ـ باید تنها بنده خدا بود، نه بنده دیگران. «وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ».

آمنه اسفندیاری