سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
روش بحث های كلامی
![روش بحث های كلامی](/web/imgs/16/152/4p6jv1.jpeg)
● تاریخچهی بحث «روش كلامی»
گرچه اطلاع دقیقی از تاریخ كاربرد «روش كلامی» در دست نیست و نمیتوان به صراحت تبیین روشهای كلامی را از آثار متكلمان سلف سراغ گرفت، ولی اشارتی كه شهرستانی در «الملل والنحل» دارد، تاحدودی راهگشاست. وی در مقام بیان اختلاف معتزله و متكلمان سلف در باب «صفات» از مناظرهی سلف بر اساس «قول اقناعی» نه بر اساس «قانون كلامی» سخن به میان میآورد (۱) و سپس در نقل مناظرهی ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری با استادش ابوعلی جبائی در بارهی بعضی از مسایل «حسن و قبح» ، آورده است كه «اشعری» پس از بازماندن استادش در پاسخگویی، از وی روی گرداند و به عقاید علمای سلف گرایید و مذهب آنان را بر اساس «قاعدهی كلامی» یاری كرد. (۲)
و نیز در جای دیگر، ضمن پیگیری تاریخچهی بحث «صفاتیه» میان متكلمان اسلامی از «حجج كلامیه» و «براهین اصولیه» سخن گفته، وبا طرح مجدد مناظرهی ابوالحسن اشعری با استادش در باب «صلاح و اصلح» از كاربرد «مناهج كلامیه» توسط اشعری، گزارش داده است. (۳)
چنین گزارشهایی، بعضی از محققان را برآن داشت كه با توجه به پیدایش نحلههای كلامی در قرن دوم هجری، بعضی از رویكردهای فرقههای كلامی را از طریق «روشهای كلامی» تمایز دهند و چنین استفاده كنند كه طبق گزارش شهرستانی در ارتباط با روی آوردن شیوخ معتزله به مطالعهی كتابهای فلاسفه كه در روزگار مامون ترجمه و شرح شده بود، روشهای فلسفی با روشهای كلامی درهم آمیخته شدند و بر این اساس نتیجه گرفتند كه : مذهب اعتزال به دو دورهی غیر فلسفی و فلسفی تقسیم شده، و معتزلیان در دورهی غیر فلسفی از روشهایی استفاده میكردند كه با عنوان «روشهای كلامی» معرفی شده است.
ولفسن (نویسندهی كتاب «فلسفهی علم كلام») در باب این كه: آن روشهای كلامی چگونه بود؟ ، معتقد است كه: «چیزی به ما گفته نشده است; ولی چون میدانیم كه پیش از ظهور مذهب اعتزال، روش استدلالی كلامی وجود داشته كه همان روش قیاس فقهی بوده است، میتوانیم چنین فرض كنیم كه مقصود شهرستانی از تعبیر «روشهای كلامی» اشاره به تطبیق آن روش فقهی قیاس و تمثیل در مورد تاویل آیات تشبیهی قرآن و تفسیر كردن آن با فورمول «جسمی نه چون جسمها» بوده است.
و اما دربارهی «روش فلسفی» كه معتزله «روش كلامی» خود را با آن آمیختند، میتوان گفت كه شهرستانی از آن بیان دو امر را در نظر داشته است:
۱) نخست، میتوانیم فرض كنیم كه منظور وی آن بوده است كه در تحت تاثیر ترجمههای عربی آثار فلاسفهی یونان، معتزلیان به آن آغاز كردند كه لفظ قیاس را به معنای قیاس منطقی به كار برند، و برای قیاس به معنی قدیم فقهی آن كلمهی تمثیل را جایگزین ساختند....
۲) دوم، ممكن است چنان فرض كنیم كه مقصود شهرستانی از این گفته، آن بوده است كه فلاسفهی معتزلی با تصور خود ارسطو از تمثیل آشنا شدند كه كلمهی عربی مقابل آن مساوات (برابری) بود، و آن را با قیاس فقهی درهم آمیختند كه كلمهی عربی مقابل آن تمثیل» (شبیه كردن) است...» .
ولفسن، سپس با پرداختن به سخن شهرستانی از این كه چرا معتزله دستگاه بحثخود را كلام مینامیدند، مینویسد:
«[این]، بدان معنی است كه، در آن هنگام كه آنان روشهای قدیمی كلام را طرد كردند، خود اصطلاح كلام را نگاه داشتند ولی به آن معنی تازهای دادند. وی میگوید كه كلام (سخن) دیگر به وسیلهی آنان به معنی توصیفی از كاربرد روش قیاس در ایمان كه موضوعی از كلام است نبود، بر خلاف كاربرد آن در فقه كه با عمل سر و كار داشت; اینك با فلاسفهی معتزلی معنای مضاعف تازهای پیدا كرد، و عنوان توصیفی از روش جدید استدلال آنان و نیز توصیفی از موضوع بحث نظام ایشان به دست آورد...» . (۴)
● طبقهبندی روشهای علوم
بدیهی است كه هر علمی به تناسب «موضوع» و «مسایل» و نیز جهت رسیدن به غایت وهدفی كه آن علم دارد روش ویژهی خود را میطلبد.
برای اثبات و استدلال اصول و پیش فرضها و مسایل علوم مختلف، از روشهای گونهگون میتوان استفاده كرد. به عنوان مثال برای اثبات این كه آب از اكسیژن و ئیدروژن تركیب شده است، روشی غیر از روش اثبات در یك مسالهی تاریخی همانند «تاریخ وقوع جنگ جهانی اول» به كار گرفته میشود.
علم كلام، دانشی تك روشی نیست و روش واحدی در آن معمول نمیگردد، بلكه در واقع دانشی چند روشی است كه در آن از روشهای گوناگون و متنوع و متعدد میتوان بهره گرفت و در عمل هم متكلمان ادیان چنین میكنند. اما در باب جدلی بودن یا برهانی بودن استدلالهای علم كلام، حقیقت آن است كه این تمایز امروز چندان دقیق نیست، زیرا با پیدایش رشتهای به نام كلام فلسفی (۵) كه به شیوهای فلسفی وبرهانی مباحث كلامی را مورد بحث قرار میدهد، دیگر نمیتوان از چنان تمایزی سخن گفت و نتیجهی عملی چشمگیری هم ندارد. بنابراین، در علم كلام عینا مانند تنوع روش شناختی میتوان از تنوع برهانها و شیوههای استدلال و احتجاج نیز بهره برد و لزومی ندارد كه در طرح بحثهای كلامی خود را به یك نوع خاص از قیاس و استدلال محدود و مقید بسازیم. (۶)
معمولا متكلمان عصر حاضر از سه روش عقلی، تجربی و تاریخی برای پاسخگویی بیشتر مسایل كلامی استفاده میكنند ولی در حقیقت روح حاكم در كلام، همان روش و استدلال عقلی است كه به اتقان مدعا و اثبات كامل موضوع میپردازد و در نتیجه، پذیرش و متقاعد شدن مخالفان نظریات كلامی را به دنبال خواهد داشت.
● تقسیمبندی سنتی روش بحثهای كلامی
از سوی دیگر، در یك تقسیمبندی سنتی، روش تحقیق و استدلال در مباحث كلامی به طور كلی به سه دسته تقسیم شده است:
۱) روش عقلی rational method
«كلام» و «فلسفه» وجه مشتركی در روش استدلال دارند و لذا مسایل مشترك میان آن دو، با اسلوب تعقلی اثبات میشود; گرچه «كلام» در مسایل ویژهی خود، از روش نقلی و تعبدی هم استفاده میكند. پس در حقیقت «كلام» در این نوع مسایل، از متد تحقیق «تلفیقی» و «دوگانه» ی «تعبدی» و «تعقلی» بهره میگیرد.
بخشی از اصول اعتقادات، تنها با دلیل عقلی قابل اثبات و استدلالاند، مثلا، ضرورت نبوت و نیاز بشر به دین، اثبات ذات اقدس الاهی و اوصاف باری، ارسال رسل از سوی خداوند متعال و اصل معاد و ... را نمیتوان از طریق دلیل نقلی اثبات نمود، چون استدلال از طریق نقل (مثل كتاب و سنت) استدلالی دوری خواهد بود، برای این كه اگر بخواهیم (مثلا) برای ضرورت نبوت از قرآن استفاده كنیم متوقف بر این است كه نبوت پیامبر اسلام وقرآن كتاب اوست را بپذیریم، در صورتی كه فرض این است كه اصل نبوت هنوز ثابت نشده است «پس اثبات اصل پیامبر بودن ایشان متوقف بر اثبات پیامبر بودن حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و اثبات پیامبر بودن ایشان متوقف بر اثبات اصل نبوت خواهد بود و این دور است. لذا برای این مساله نمیتوان دلیل نقلی آورد، بلكه به كمك عقل باید اقامهی دلیل كرد» . (۷)
از این رو، در این بخش از قیاس جدلی و حكمتبرهانی استفاده میشود كه مبادی آن را قضایای عقلی تشكیل میدهند. در اصطلاح، این بخش «كلام عقلی طبیعی» (natural theology) نامیده میشود.
به كارگیری استدلال عقلی در مبانی اعتقادی، علاوه بر قرآن (۸) ، در سخنان حكیمانهی پیشوایان معصوم دین هم آمده است و كلام شیعی در این باب از دیگر مذاهب كلامی مانند اشاعره و معتزله غنیتر است.
استاد شهید مطهری در این باره آورده است:
«حقیقت این است كه طرح بحثهای عقلی عمیق در معارف اسلامی اولین بار وسیلهی علی علیه السلام در خطب و دعوات و مذاكرات آن حضرت مطرح شد. اوبود كه اولین بار دربارهی ذات و صفات باری و دربارهی حدوث وقدم، بساطت و تركب، وحدت وكثرت و غیر اینها بحثهای عمیقی را طرح كرد كه در نهج البلاغه و روایات مستند شیعه مذكور است . آن بحثها رنگ و بوی و روحی دارد كه با روشهای كلامی معتزلی و اشعری وحتی كلامهای برخی علمای شیعی كه تحت تاثیر كلامهای عصر خود بودهاند، كاملا متفاوت است....
مورخان اهل تسنن اعتراف دارند كه عقل شیعی از قدیم الایام عقلی فلسفی بوده است، یعنی طرز تفكر شیعی از قدیم استدلالی و تعقلی بوده است. تعقل و تفكر شیعی نه تنها با تفكر حنبلی كه از اساس منكر به كار بردن استدلال در عقاید مذهبی بود و با تفكر اشعری كه اصالت را از عقل میگرفت و آن را تابع ظواهر الفاظ میكرد مخالف و مغایر است، با تفكر معتزلی نیز، با همهی عقلگرایی آن مخالف است; زیرا تفكر معتزلی هر چند عقلی است ولی جدلی است نه برهانی; و به همین جهت است كه اكثریت قریب به اتفاق فلاسفهی اسلامی شیعه بودهاند» . (۹)
استفاده از جدل و استناد بر «حسن و قبح افعال» شیوهای است كه تا قبل از خواجه نصیر الدین طوسیرحمه الله در میان متكلمان متداول بود. اما از آنجایی كه این شیوه برای دفع تمامی شبهههایی كه روز به روز بر كمیت، تنوع و عمق آنها افزوده میشد، كافی نبود; و از طرف دیگر در اثر تعارض میان حكما و متكلمان، ضعف و نارسایی این شیوه در اثبات مسایل بخش كلام عقلی هرچه بیشتر نمایان شده بود، حكیم فرزانه محقق طوسی رحمه الله را بر آن داشت كه كلام را از حالت جدلی بودن خارج كند و به آن صبغهی برهانی و فلسفی بدهد. صبغهی برهانی كتاب شریف تجرید الاعتقاد به حدی است كه بعضی آن را به منزلهی مرحلهی پایانی حیات علم كلام میانگارند. در كتاب یاد شده، نظم وترتیب مباحث نیز تغییر یافته وبه كتابهای فلسفی بسیار نزدیك شد. مباحث این كتاب همچون تمامی كتابهای فلسفی، از امور عامه آغاز و به الهیات بالمعنی الاخص ختم میشود. پس از او نیز تمامی كتابهایی كه در این علم به رشتهی تحریر درآمدند همچون شوارق الالهام مرحوم لاهیجی رحمه الله كم و بیش همین شیوه را دنبال كردند. (۱۰)
شهید مطهری، چگونگی تاثیر فلسفه و مباحث عقلی در كلام اسلامی از زمان خواجه طوسی به بعد را چنین ذكر میكند:
«خواجه نصیرالدین طوسی كه خود حكیم و فیلسوف متبحر است، با تالیف كتاب تجرید الاعتقاد محكمترین متن كلامی را آفرید. پس از تجرید هر متكلمی اعم از شیعه وسنی كه آمده استبه این متن توجه داشته است. خواجه نصیر الدین تا حدزیادی كلام را از سبك حكمت جدلی به سبك حكمتبرهانی نزدیك كرد. ولی در دورههای بعدتر كلام تقریبا سبك جدلی خود را به كلی از دست داد، همه پیرو حكمتبرهانی شدند و درحقیقت «كلام» استقلال خود را در مقابل «فلسفه» از دست داد.
فلاسفهی شیعی متاخر از خواجه ، مسایل لازم كلامی را در فلسفه مطرح كردند و با سبك و متد فلسفی، آنها را تجزیه و تحلیل كردند و از متكلمین كه با سبك قدیم وارد و خارج میشدند موفقتر بودند...» . (۱۱)
۲) روش نقلی traditional method
روش دیگری كه عالمان از آن در بعضی از علوم استفاده میكنند روش نقلی یا تاریخی است كه مستند به سخن و اقوال پیشینیان است. روش نقلی در علم كلام، بهرهگیری از كتاب و سنت (قطعی) است.
نمونههایی از مسایل كلامی كه تنها با روش نقلی میتوان دربارهی آنها سخن گفت، عبارتند از:
جزئیات مربوط به اقوال آدمی پس از مرگ و در جهان آخرت، بیشتر مسایل باب امامت و بعضی از مسایل نبوت عامه و خاصه مانند، تعداد اوصیای پیامبران، جانشینان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و....
پس در این نوع از مسایل كلامی، مبادی استدلال را قضایای مستفاد از كتاب و سنت تشكیل میدهند. و این بخش از كلام، «كلام نقلی») شخردرحخژ ححدچحسحز (نامیده میشود.
عز الدین رضانژاد
۱. «... وكانتبین المعتزلهٔ و بین «السلف» فی كل زمان اختلافات فی الصفات، وكان «السلف» یناظرونهم علیها، لا علی قانون كلامی بل علی قول اقناعی...» ; الملل و النحل: ۱/۳۷، تخریج : محمد بن فتح الله بدران، الطبعهٔ الثانیهٔ، مكتبهٔ الانجلو المصریهٔ.
۲. وجرت مناظرهٔ بین «ابی الحسن علی بن اسماعیل الاشعری» و بین استاذه «ابی علی الجبائی» فی بعض مسایل التحسین والتقبیح; فالزم «الاشعری» استاذه امورا لم یخرج عنها بجواب، فاعرض عنه، وانحاز الی طائفهٔ «السلف» ونصر مذهبهم علی قاعدهٔ كلامیهٔ، فصار ذلك مذهبا منفردا» الملل والنحل: ۱/۳۸.
۳. ر.ك: همان، ص ۸۵.
۴. فلسفهی علم كلام، هری اوسترین ولفسن، ترجمهی احمد آرام، صص۲۲، ۲۳و ۲۷، انتشارات الهدی، چاپ اول، تهران.
۵. Phliosophical theology.
۶.كلام جدید در گذر اندیشهها، ص ۱۳۰ ۱۳۱، مقاله: درآمدی بر مبادی كلام جدید، همایون همتی.
۷. راهنما شناسی، استاد محمد تقی مصباح، ص ۲۰.
۸. نمونههایی از آیات قرآن كه در آنها از عنصر عقل بهره گرفته و بر معارف آن استدلال شده، عبارتند از: آیه ۳۵ سوره هود; آیه ۹۱ سوره مؤمنون و آیه ۲۲ سوره انبیاء.
۹. مجموعه آثار: ۳/۹۲ ۹۳ (كلام، درس هفتم) .
۱۰. كلام جدید در گذر اندیشهها، ص ۴۵، (مقاله علم كلام در بستر تحول) علی اوجبی.
۱۱.مجموعه آثار: ۳/۹۵ (كلام، درس هفتم) .
۱۲. آموزش كلام اسلامی (۱) محمد سعیدی مهر، ص ۱۶.
۱۳. روشهای استدلال از نظر منطق دو صورت به دو نوع كلی تقسیم میشوند: الف) روش استدلال مباشری (كه در آن تنها وجود یك قضیه كافی است و خود دارای اقسامی است كه در كتابهای منطقی در باب «عكس» و توابع آن و باب «تناقض قضایا» و ملحقات آن، مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند. ب) روش استدلال غیر مباشری (كه در آن، دو یا چند قضیه به عنوان حد وسط، مورد استفاده قرار میگیرند و آن دارای سه نوع معروف است: قیاس، استقراء و تمثیل) . از میان روشهای مذكور، استدلال مباشری و استدلال قیاسی یقین آورند ولی روش تمثیل مفید یقین نیست و نیز استقرای تام و استقرای ناقص معلل، مفید یقیناند ولی استقرای ناقص غیر معلل، فقط مفید احتمال و ظن است.
برای توضیح بیشتر، مراجعه شود به كتب منطقی از جمله: اساس الاقتباس، خواجه نصیرالدین طوسی، المنطق، شیخ محمد رضا مظفر، المنطق الصوری، عبدالرحمن بدوی.
۱۴. روش استدلال از نظر منطق ماده، دارای اقسامی است كه در اصطلاح به صناعتهای پنجگانه (صناعات خمس) معروفند و عبارتند از: ۱. صناعتبرهان; ۲. صناعت جدل; ۳. صناعتخطابه; ۴. صناعتشعر; ۵. صناعت مغالطه.
۱۵. ر.ك: ما هو علم الكلام، علی ربانی گلپایگانی، ص۵۱ ۴۷; مدخل و درآمد علم كلام، همان، چاپ اول، زمستان ۱۳۷۲; جهت آگاهی بیشتر یادآور میشویم كه مؤلف محترم، با اشاره به آیهی ۱۲۵ سورهی نحل، شیوهی بحثهای كلامی از دیدگاه قرآن (روش حكمتبرهان ; روش موعظهی پسندیده خطابه ; روش جدال احسن) را متذكر شد و سخنی از علامه طباطبایی در تفسیر آیه (المیزان: ۱۲/۳۷۴ ۳۷۱) را آورده و سپس بحث را با ذكر روایتی از امام حسن عسكری علیه السلام در باب «جدال احسن» (به نقل از احتجاج طبرسی، صص۲۱و۲۲، نشر المرتضی، مشهد) خاتمه داد.
۱۶. درآمدی بر فلسفهی دین و كلام، ابوالقاسم فنایی، ص ۹۱، چاپ اول، انتشارات اشراق.
۱۷. ر.ك: مجله تخصصی علم كلام اسلامی، شماره مسلسل ۲۹، صص ۶۶ ۷۷.
۱۸. جزوه مسایل جدید كلامی، استاد ملكیان، درس هشتم، تاریخ ۱۸/۷/۷۱، رشته تخصصی كلام اسلامی، مؤسسه امام صادق علیه السلام.
۱۹. M onomethodic
۲۰. Polymethodic
۲۱. ر.ك: كلام جدید در گذر اندیشهها، ص ۱۰۷ ۱۸۰، مقاله تحلیل مفهوم تجدد در كلام جدید، احد فرامرز قراملكی.
۲۲. Paul Tillich
۲۳. J.HeywoodThomas
۲۴. rational
۲۵. Correlation
۲۶. formalism ، بر هر آموزهای اطلاق میشود كه به نحوی از انحا بر صورت، در مقابل ماده یا محتوا، تاكید میكند.
۲۷. Procrustes ، در اساطیر یونانی غولی است كه مسافران را میگیرد، به تختخوابی میبندد و برای این كه با تختخواب سازگار افتند پای آنان را كش میدهد یا پاهایشان را كوتاه میكند. «بستر پروكروستس» كنایه است از این كه كسی میخواهد به هر قیمتی همه را متحد الشكل كند.
۲۸. Kenneth Hamilton
۲۹. The System and Gospel
۳۰. پل تیلیش، نوشتهی : جی وود توماس، ترجمهی : فروزان راسخی، صص ۲۸ ۳۲، انتشارات گروس، تهران۱۳۷۶.
سعید جلیلی مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 پزشکیان ایران جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مناظره انتخاباتی
وزارت بهداشت قتل هواشناسی تهران آتش سوزی قوه قضاییه شهرداری تهران آموزش و پرورش خانواده سلامت سازمان هواشناسی پلیس
قیمت دلار قیمت طلا خودرو دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت خودرو دلار قیمت سکه بورس حقوق بازنشستگان بازار سرمایه الکامپ
علیرضا قربانی تلویزیون سینما تخت جمشید سینمای ایران رسانه ملی کنسرت کتاب دفاع مقدس شهید
دانشگاه تهران حوزه علمیه دانش بنیان وزارت علوم وزیر علوم دانشگاه آزاد اسلامی ماهواره فضا
آمریکا اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی روسیه غزه فلسطین فرانسه ترکیه جو بایدن دونالد ترامپ چین
فوتبال یورو 2024 استقلال پرسپولیس کریستیانو رونالدو تیم ملی پرتغال لیگ برتر باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند نقل و انتقالات بازی
هوش مصنوعی نمایشگاه الکامپ سامسونگ موبایل اپل ایرانسل ربات گوگل نخبگان
سرطان لوازم آرایشی ورزش مغز لاغری ویتامین آلزایمر سکته مغزی