سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
مجله ویستا

بررسی جدیدترین مدل از سومین نسل آئودی E۸


بررسی جدیدترین مدل از سومین نسل آئودی E۸

بررسی جدیدترین مدل از سومین نسل آئودی E۸ که با امکانات و تغییرات جدید در سال جاری میلادی عرضه می شود

بررسی جدیدترین مدل از سومین نسل آئودی E۸ که با امکانات و تغییرات جدید در سال جاری میلادی عرضه می‌شود

هر چند آئودی در طول سال‌های اخیر دچار تغییرات فراوانی شده اما نمی‌توان از این موضوع به راحتی گذشت که این شرکت آلمانی سال‌ها با تولیدات خسته‌کننده‌اش زیر سایه مرسدس بنز و بی.ام.و قرار گرفته بود. شرکتی که هر چند محصولات متعددی در کلاس سدان و خانوادگی را با قیمتی متعادل عرضه کرده اما در هر صورت به خاطر نبود تنوع کافی و افت ارزش این بازار به زیر مجموعه فولکس پیوست.

آئودی در طول سال‌های اخیر با تملک تعداد زیادی از تولیدکننده‌های قدرتمند اروپا همچون لامبورگینی توانسته به قدرت فراوانی دست پیدا کند و نام‌های تجاری مختلف خود را پیشرفت دهد. یکی از این نام‌ها که تا چند سال پیش حرفی از آن در میان جوان‌ها و علاقه‌مندان سرعت به میان نمی‌آمد، آئودی بود. تولید‌کننده‌ای که با تغییر روند کاری خود در طول چند سال اخیر توانسته محبوبیت فراوانی را در قشر‌های مختلف جامعه به دست آورده و اکنون تبدیل به یکی از نماد‌های اصلی خودروهای موجود در کلاس اسپورت شده.

● تغییرات اساسی در طراحی

هر چند بخش عمده‌ای از این موفقیت مدیون دو مدل آر۸ و تی‌تی است اما نمی‌توان از سدان‌های جذاب آئودی نیز چشم پوشی کرد که با تحول به وجود آمده در بخش طراحی این شرکت آلمانی جانی دوباره گرفته‌اند. از جمله این مدل‌ها می‌توان به ای۸ اشاره کرد. اگر سابقه این مدل را در طول دو دهه گذشته مورد بررسی قرار دهیم با عملکرد مناسبی از سوی آئودی روبه‌رو نمی‌شویم.

ای۸ هر چند در زمینه قدرت خروجی و عملکرد فنی در سطح بالایی قرار می‌گرفت اما از آن دست اتومبیل‌هایی بود که تنها مورد توجه پیرمرد‌ها یا تاجر‌های پول‌دار قرار می‌گرفت. طراحی خشک بدنه در کنار اندازه بزرگ آن و نبود جذابیت‌های خاص در طراحی بخش‌های خارجی و داخلی تا حدی پیش رفت که تولیدات این مدل را تا سال ۲۰۰۹ میلادی به پایین‌ترین حد ممکن رساند. در این سال آئودی تنها موفق به فروش ۹ هزار دستگاه از این مدل شد.

این روند ادامه داشت تا اینکه آئودی در سال ۲۰۱۰ میلادی نسل سوم از ای۸ را به صورت رسمی ‌معرفی کرد. اتومبیلی که با تاثیر‌گیری از طراحی‌های مدرن ب.ام.و و مرسدس بنز متحول شده و توانست در سطح بهترین تولیدات این دو غول آلمانی در کلاس سدان قرار گیرد. امروز قصد داریم به بررسی مدل ۲۰۱۳ ای۸ بپردازیم که با توجه به تغییرات اعمال شده اس۸ نام گرفته است.

● ظاهری متفاوت

اولین نکته برجسته در رابطه با تغییرات به وجود آمده در مدل ۲۰۱۳ مربوط به ظاهر اس۸ می‌شود. هر چند هنوز هم طراحی بخش پشت اتومبیل و چراغ‌های این قسمت بوی روز‌های قدیمی ‌را می‌دهد اما در هر صورت نمی‌توان از تغییر به وجود آمده در قسمت بالایی این ناحیه در اس۸ چشم‌پوشی کرد. بزرگ شدن صندوق عقب و بعضی اصلاحات جزئی در زاویه نود درجه در صندوق شکلی تازه اما همچنان آشنا را به وجود آورده که جزو نکات مثبت این مدل جدید قرار می‌گیرد.

این در حالی است که کاهش طرح‌های قوس‌دار و کشیده شدن نوار‌های کناری به نوعی یادآور ساختار سدان‌های بزرگ آمریکایی است. این نمای عضلانی در زمان مقابله با چهره اصلی اس۸ نیز ادامه دارد. بر‌خلاف اکثر سدان‌های اسپورت اروپایی آئودی چهره‌ای خشمگین به همراه جلو پنجره بزرگ را در شرایطی کنار یکدیگر قرار داده که با دیگر قسمت‌های اس۸ در سازگاری کامل قرار دارد.

هر چند چراغ‌های جلو اتومبیل در دیگر مدل‌های آئودی نیز به کار رفته‌اند اما بخش یک پارچه زنون و قسمت خالی چراغ‌ها توانسته نمای مورد نظر طراح این مدل برای مقابله با خودروهای آمریکایی را به بهترین شکل ممکن نمایان کند. این در حالی است که برای حفظ نماد کلی آئودی که با جلو پنجره آن در یک راستا قرار می‌گیرد شاهد تغییری نامناسب نیستیم. تغییری که بعضا در مدل‌های قبلی و نسل‌های پیشین این مدل دیده شده است. از تمامی‌ این توضیحات که بگذریم باید اشاره کوتاهی نیز به رینگ‌های ۲۲ اینچی این مدل کنیم که از سوی آئودی در مدل ۲۰۱۳ قرار گرفته‌اند.

● جزئیات سرنوشت‌ساز

اوج هنری آئودی در طراحی اس۸ به فضای داخل کابین اختصاص می‌یابد. این بخش از مدل ۲۰۱۳ نه تنها ظاهر کلاسیک و مخصوص به اتومبیل‌های سدان را حفظ کرده بلکه سعی داشته با ایجاد و استفاده از نکات جدید و البته جزئی به نوعی ساختار مدرن را به خوبی پیاده سازی کند. رگه‌های نور ملایم قرمز رنگ در‌‌ها و حاشیه کنسول میانی از جمله این موارد است که در اوج سادگی ظاهر فوق‌العاده‌ای را در این قسمت به وجود آورده.

این در حالی است که داشبورد این مدل شباهت فراوانی به مدل‌های اخیر بی.ام.و داشته و از اصول کلی این شرکت الگوبرداری کرده است. این الگو‌برداری مناسب در نهایت به این موضوع منتهی شده که خطی طولانی تنها به وسیله یک سری المان‌های کاربردی و صفحه نمایشی بزرگ قطع شده است.

آئودی در همین راستا توضیح داده که تمامی‌ امکانات مورد نیاز راننده و دیگر سرنشین‌ها به صورت یک سیستم چند رسانه‌ای در آمده‌اند که حتی قابلیت به نمایش در آوردن کاربرد‌های مختلف به صورت همزمان را نیز در اختیار دارد. این عملکرد جدید در کنار سیستم صوتی شش هزار دلاری اس۸ و ساختار مقاوم در مقابل صدا‌های خارجی مطمئنا این قابلیت را در اختیار دارد که فضای مناسبی را برای راننده و سرنشین‌ها به وجود آورد.

● کاهش مصرف سوخت

در نهایت باید به بررسی عملکرد فنی این مدل بپردازیم. آئودی در این مدل از یک موتور چهار لیتری هشت سیلندر با انتقال مستقیم سوخت و توربو دو قلو استفاده کرده است. این فناوری جدید تا‌کنون در موتور اتومبیل‌هایی از مرسدس و ب.ام.و نیز به کار رفته. جالب است که بنتلی در طراحی مدل کونتینانتال جی‌تی نیز دقیقا از همین موتور استفاده کرده که آئودی آن را در اس۸ قرار داده است. یکی از مشکلات اصلی چنین موتور چهار لیتری که در گذشته و مدل‌های قبلی نیز مشاهده شده بود، مصرف بالا بود.

مسئله‌ای که این تولید‌کننده آلمانی با استفاده از سیستمی‌جالب آن را برطرف کرده است. این سیستم به نوعی عمل می‌کند که در مسیر‌های معمولی و با سرعت پایین تنها از چهار سیلندر به صورت V شکل استفاده کرده و مصرف سوخت را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. اس۸ این توانایی را در اختیار دارد که با تولید ۵۱۲ اسب بخار در کمتر از ۴.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

آئودی با طراحی اس۸ نشان داده که در کنار ساخت سدانی قابل اعتماد قصد دارد محصولی مناسب را به عنوان یک اتومبیل اسپورت برای رقابت با خودرو‌هایی همچون بی.ام.و آلپینا بی۷ و مرسدس بنز اس۶۳ در سال جاری میلادی عرضه کند.