چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نیاز کودکان به هنر
هنر پدیده اجتماعی و وسیله ارتباط با همنوعان است که موردنیاز و احتایج انسان، از کودک تا بزرگ میباشد.
پرداختن به هنر، موضوعی محلی نیست، بلکه از مسایل جهانی بوده و شرکت در زندگی هنری، کم و بیش و مستقیم و غیر مستقیم شامل حال همگان میشود.
نسایل و گرفتاری های امروزی، افراد را طوری بار میآورد که در وجود انان شخصیت، آن طوری که باید رشد و توسعه نیافته و افراد را از لذت تکامل شخصیت و غرور هستی به نحوی که انسان باید باشد، محروم و از ثمره تکامل و تمتع زندگی پر هیجان و پر احساسات بی بهره میسازد.
هنر قادر به اعطای تمامی این نیازها است؛ زیرا اصل هنر از احساسات و عکس العمل های بشری ناشی میگردد.
کودکان نیز مانند بزرگترهای به وسیله یادگیری، تحقیق، تجربه، ابداع و خلاقیت در مسیر زمان با زندگی آشنا میشوند.
پس میتوان در مراکز آموزشی تمام هنرها را بنا به سلیقه وتوان وعلاقه ای که کودکان دارند( با توجه به دنیای کودکی و امکانات) به آنها آموخت.
البته امکان اینکه بتوان از کودک، هنرمند ساخت مطرح نیست ولی میتوان در مراکز آموزشی، محیطی مناسب به وجود آورد تا علاوه بر اینکه همه به وسیله کارهای هنری با زندگی آشنا میشوند، آن عده که هنرمندان نسل آینده خواهند بود نیز در مسیر صحیحی از فعالیت های هنری قرار گیرند.
فعالیتهای هنری کودک، تاثیر زیادی بر روی تکامل جسمی کودک میگذارد. مثلا نحوه گرفتن قلم و حرکت آنبر روی کاغذ، دست ها را ورزیده تر و آماده کرده، یا حرکات نمایشی کودک را چالاک و ماهیچه هایش را نرم میکند.
کودکان در مواقعی که کار هنری انجام میدهند، مانند بزرگسالان تحت نفوذ اثری که از کارشان در موقع تکوین ظاهر میشود، قرار میگیرند و دست به کارهای تازه تری زده و ادراک آنها از همین منشا تغییر شکل و تکامل مییابد.
نقاشی هی کودکان همیشه به منزله بیان احساس و افکارشان نیست؛
کودک در موقعی که دست به کارهای هنری میزند این عمل برایش سرگرمی و بازی تلقی میشود. او به این موضوع که مشغول کار هنری است اهمیتی نمیدهد.
تنها استنباطی که از کارهای هنری اعم از نقاشی وموسیقی و تاتر و ... دارد، بازی است. آنچه بزرگترها به عنوان هنر و فعالیت هنری میشناسند، برای کودکان چیزی جز بازی نیست.
این بازی های کودکانه پیوستگی محکمی با زندگی اطفال دارند و در جریان همین فعالیت ها است که کودک به طور مستقیم با دیگران ارتباط برقرار میکند و با زندگی آشنا میشود.
در ضمن کار، گاهی میبینیم که کودکی نقاشی خوبی کشیده است ولی باز هم میخواهد چیزهایی را به آن اضافه کند که مناسب نیست (بازی میکند) و چنانچه ادامه دهد نقاشی اش خراب خواهد شد. در اینگونه موارد میتوان از کودک دوستانه خواست که نقاشی اش را در اختیار ما قرار دهد تا به دیوار اتاقش یا کلاس درس بزنیم.
بعضی از کودکان قدرت یادگیری و سرعت عملشان بیشتر از دیگران بوده و کارهایشان را زودتر از دیگران انجام میدهند، درچنین مواردی به هیچ وجه نباید آنها را با هم مقایسه کرد.
برای آفرینندگی کودکان میتوان داستانی تعریف کرد و سپس از آنها خواست که به میل خودشان صحنه هایی از داستان را نقاشی کنند.
در بعضی مواقع از کودکان دوستانه بخواهید تا آنچه را که کشیده اند برایتان تعریف کنند. وقتی کودکان صحنه ای را کشیده اند بازگو میکنند یا از ماجرایی که به تصویر درآورده اند سخن میگویند، جوشش بیشتری برای آفرینش از خود نشان میدهند.
طی برنامه ای از کودکان بخواهید به اطرافشان نگاه کنند و هر چه در اطراف خود میبینند یا اتفاقاتیب را که میافتد، برایتان بگویند یا نقاشی کنند.
این تمهیدات برای آن است که شوق خلاقیت در کودکان شکوفا شود و بدین طریق دنیای خود را بهتر بشناسند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست