دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
بیکاری جوانان
![بیکاری جوانان](/web/imgs/16/151/eyqze1.jpeg)
نوجوانی و جوانی دوران شور و نشاط ، امید و آرزو ، انرژی و فعالیت میباشد . از دیدگاه قرآن دوره جوانی دوره قوت و توانائی است که در بین دو دوره ضعف یعنی کودکی ، و ناتوانی یا همان پیری واقع شده است (سوره روم آیه ۵۴) . اولیای اسلام دوره نوجوانی و جوانی را یکی از نعمتهای پر ارج الهی و از سرمایه های بزرگ سعادت درزندگی بشر شناخته اند ، چنانکه پیامبر اسلام (ص) درباره نوجوانان و جوانان به نیکی سفارش میکند ، زیرا آنها را دارای دلی رقیق تر و قلبی فضیلت پذیرتر میداند .
در بسیاری از نقاط جهان ، جوانی آخرین مرحله از فرایند یادگیری و آمادگی قبل از ورود به جهان کار محسوب میشود . نوجوانان و جوانان قشر فعال و مولد هر کشوری هستند . در واقع جوان کسی است که در حال رسیدن به دوران بزرگسالی و مسئولیت است . بر اساس آمارها نرخ جمعیت کشور ما از جوان بودن آن حکایت می کند . در مقایسه جامعه ما با بسیاری از کشورها ، این نرخ بالا بوده و حدود یک سوم از کل جمعیت کشور یعنی بیشتر از بیست و پنج میلیون نفر را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند . بدست آوردن شغل ، یک انتظار اجتماعی و فرهنگی است که در دوران کودکی حاصل می شود و دائماً از طریق تأثیر گذاری خانواده ، مدرسه ، اطرافیان و رسانه های گروهی تقویت میگردد . پزشکی ، مهندسی ، خلبانی ، معلمی ، نمونه ای از مشاغلی است که در دوران کودکی و نوجوانی آرزوی دستیابی به آنها را تجربه نموده ایم . در حقیقت هر شخص جوان با تکمیل تحصیلات و یا دوره های آموزش حرفه ای امیدوار است که با ورود به جهان کار به یک جایگاه و هویت اجتماعی جدید رسیده و صاحب خانه و خانواده گردد . مفهوم بیکاری به معنی سنتی آن با مسئله نیروی کار ارتباط دارد و افراد بیکار بعنوان گروهی از افراد شناخته می شوند که در جستجوی کار میباشند .
بدست آوردن کار، علاوه بر اهمیت اقتصادی آن ، به لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز از اهمیت بالائی برخوردار است زیرا هر جوان بیکار نه تنها خود را از هرگونه درآمد محروم می بیند ، بلکه ازهر گونه جامعه پذیری که از طریق شاغل شدن بروز میکند بدور میباشد . بنابراین بیکاری به نوع جدیدی از حاشیه ای شدن جوانان منتهی میگردد . بیکاری همچنین مشوق حرکت بسوی اشکال مختلف جامعه ناپذیری که اغلب غیرقابل پیش بینی اند ، میباشد . پدیده هائی همچون ولگردی ، بزهکاری ، خرابکاری ، فحشاء ، شغل های خلاف قانون و یا بازگشت به خانواده و مشکل آفرینی ، تا حدودی منعکس کننده جایگزین جامعه پذیری هستند که نتیجه بیکاری میباشند . جوانانی که به واسطه بیکاری از ابزار استقلال مالی محروم گشته اند ، مجبورند تا به وابستگی خود به کمک های مالی خانواده ادامه دهند ، این مسئله با اندکی استثناء بدین معناست که برنامه ها و هدف هائی از قبیل داشتن خانه و خانواده باید تا آینده ای نامعلوم به تأخیر بیفتد . این موضوع هنگامی باعث سرخوردگی و ناامیدی بیشتر میگردد که فشار سنگین سنت ها و یا شرائط سخت زندگی درخانواده ، استقلال مالی جوانان را ضروری میسازد . در نتیجه جوانان نه تنها خود را در زمینه مادی متأثر از بیکاری می بینند ، بلکه حتی از لحاظ جنسی و عاطفی نیز خود را محروم می یابند . دراکثر مواقع ، بیکاری بعنوان ناکامی و شکست تلقی می شود ، این امر باعث بوجود آمدن احساس جدائی و حذف از جامعه در جوانان میگردد .
در این مرحله است که شخص جوان از اتخاذ هرگونه اقدام مثبت در جهت مقابله با بیکاری ناتوان ، و گرایش به بزهکاری به اوج خود میرسد . بزهکاری و خلاف معمولاً در بین جوانانی ظاهر میگردد که از کمترین سطوح تحصیلاتی برخوردار بوده و در محله های فقیر نشین و یا اطراف شهرهای بزرگ به سختی زندگی می کنند . ولگردیهای اینگونه جوانان درپارکها و محله ها و یا بطالت گذرانی درقهوه حانه ها ، و سرگرم شدن با مشغولیاتی مانند قلیان و مواد مخدر و یا بعضاً ظهور رفتارهای زننده که باعث سلب آرامش خانواده ها و نیزهتک حرمت نوامیس مردم درفضاها و معابرعمومی میگردد ، کمترین آثار ناشی از بیکاری جوانان میباشد .
در دهه های اخیر بویژه بعد از پایان جنگ تحمیلی ، به منظور کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر اقدامات متعددی در قالب برنامه های پنج ساله و یا بودجه های سنواتی از سوی دولتها صورت پذیرفته که بر حسب توانائی مجریان هر دوره و همچنین شرائط حاکم بر مناسبات خارجی و مشکلات عدیده داخلی ، نتایج غیر قابل قبولی تاکنون حاصل گردیده است . اقتصاد متکی به نفت ، عدم حمایت از تولید ملی ، کاهش اهمیت کشاورزی ، سوء مدیریت ، کشمکش های سیاسی و حزبی ، باند بازی ، تشنج آفرینی در روابط بین المللی ، جنگ ، بستر نا مناسب تجاری ، افزایش سرعت شهرسازی ، رشد پدیده واسطه گری و دلالی ، افزایش فرهنگ مصرف گرا ئی ، واردات بی رویه ، تورم ، نبود شایسته سالاری ، رانت خواری ، بوروکراسی اداری ، رابطه گرائی ، خلاء نظارت و بازرسی های ممتد ، فساد اداری ، مفاسد اقتصادی ، عدم قاطعیت درمجازات مفسدین ، رشد جمعیت و بالاخره مهاجرت ازمهمترین موانع حل معضل بیکاری جوانان در کشور میباشند . مهاجرت و گسترش جمعیت ، نتیجه و پیامد قابل توجه آن افزایش جمعیت بیکار کشور میباشد . بسیاری از جوانان روستائی بدلیل نداشتن فرصت ها ی اشتغال وهمچنین نبود انگیزهای لازم برای زندگی در روستاها ، بدنبال تحصیلات و تمایلات بیشتر خود هستند ، بنابراین بطورچشمگیری سعی میکنند در محیط های شهری که در دوره رکود و کسادی به سر میبرند ، کار و زندگی کنند . به صرفه نبودن درآمدهای حاصله در بخش کشاورزی نسبت به هزینه ها و رنجهای به بار نشینی محصولات ، نه تنها اثرات منفی اقتصادی بر تولید و اشتغال داشته بلکه به فروپاشی بنیان های سنتی ، اجتماعی و فرهنگی زندگی روستائی منجر شده است .
در این فرآیند ، جوانان هستند که از زندگی روستائی کنار زده شده و با آن بیگانه میگردند . آنها برای رهائی از مشکلات اقتصادی که در محیط های روستائی آنها را احاطه کرده و به ستوه آورده ، بطوریکه عرض شد مهاجرت به شهرها رابرای پیدا کردن شغل و ادامه تحصیل برمی گزینند و باعث ظهور مشکلات و تبعات بعدی شهرنشینی میگردند . در سالیان اخیر رشد جمعیت جوانان و ظهورعلائم بیکاری آنان تا حدودی توسط توسعه نظام آموزشی تعدیل گردید ، این امر باعث شد تا آنها به تحصیل خود ادامه دهند و لذا ورود آنها به بازار کار به تأخیر بیافتد . اما نبود برنامه ریزیهای بعدی و همچنین عدم سرمایه گذاریهای لازم در بخش های مختلف صنعتی ، زیربنائی و خدماتی به منظور ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای حجم انبوه فارغ التحصیلان دانشگاهی ، مشکلات بیکاری جوانان را دو چندان نموده است . بنابراین دوره آموزشی طولانی تر نه تنها مشکل بیکاری را کاهش نمی دهد ، بلکه این مشکل را به واسطه ایجاد یک گروه بیکار با تحصیلات بالاتر تشدید می کند . از دیگرعوامل مهم بیکاری جوانان جدائی بین عرصه آموزش و بازار کار میباشد .
بعبارتی بین انتظارات آنها و فرصت های واقعی شغلی ، تضاد غیر قابل انکاری مشاهده می شود ، یعنی جوانان علیرغم تحصیلات در سطوح مختلف نمی توانند شغل مورد علاقه خود را پیدا کنند ، در واقع سیستم های آموزشی موجود با همه مزایا و شایستگی هایشان ، نمی توانند فرصت مناسبی را در بازار کار برای جوانان تضمین نمایند . گروهی از متخصصین بر این نکته نیز توافق دارند که نظام های آموزشی حاضر به گونه ای هستند که آموزش های دبیرستانی و دانشگاهی ، جوانان را برای ورود به بازار کار آماده نمی کنند . دلیل این امر این است که برنامه ها ی تحصیلی رشته هائی که بیشترین متقاضی را دارند ، فاقد هرگونه مفاد آموزشی در خصوص اهمیت اجتماعی اشتغال می باشند . علاوه بر این ، برنامه های آموزش عمومی و یا خصوصی و همچنین مراکزی که به منظور پاسخگوئی به نیازهای مربوط به آموزش های تخصصی ، بویژه برای جوانانی که از تحصیلات رسمی کمتری برخوردارند ، تأسیس شده اند ، هیچگونه کمک موثری به کاهش بیکاری جوانان نمی کنند . کیفیت پائین برنامه های آموزشی ، هزینه های سنگین موسسات خصوصی و ناتوانی موسسات عمومی در ارائه اطلاعات لازم به عامه مردم در مورد چگونگی اشتغال بکار ، از جمله عواملی هستند که در حال حاضر دست به دست هم داده است تا تأثیر این برنامه ها را بسیار کم اهمیت سازد . به هرحال این یک واقعیت است که جوانان نسبت به قبول شغل هائی که ، آنها را به قدر کافی مرتبط با آموزش ها و خواسته های خود نمی دانند و یا شغل هائی که علاوه بر حقوق و مزایای اندک ، برای آنها تحقیر آمیز و بی ارزش جلوه می کند ، بسیار بی میل و بی رغبت هستند .
در نتیجه بسیاری از این جوانان ، بیکاری و ادامه وابستگی به خانواده هایشان را ، بر کارهای مشمئز کننده و نا مطلوب ترجیح میدهند . در واقع خودداری از پذیرش انواع خاصی از کارها و امکان برگشت و مراجعه به خانواده برای دریافت کمک ، یکی از عوامل بیکاری میباشد . امروزه مطالعات دقیق تر در خصوص این پدیده نشان میدهد که اصولاً تنها نگرش های جوانان در قبال کار نیست که باعث بدتر شدن مشکل میگردد ، بلکه واقعیتی که بیشتر از این جای تأسف دارد و تغییر آن نیز مشکل تر به نظر میرسد این است که در بازار کار ، شغل های مناسب و پرارزشی به جوانان ارائه نمی شود که با ایده آل های آنها بعنوان فارغ التحصیلان دیپلمه و یا دانشگاهی مطابقت داشته باشد . بعبارتی جوانانی که پس از سالیان سال تحصیل و علیرغم داشتن مدرک تحصیلی ، بدون هیپگونه سابقه و تجربه کاری ، مصمم به ورود دربازار کار بوده ، از نظر کارفرمایان واجد صلاحیت به شمار نمی آیند . این پدیده و عوارض آن ، بویژه در مناطق شهری کاملاً مشهود است . البته مواقعیکه صحبت از بررسی عوامل و مشکلات بیکاری جوانان به میان می آید ، این نکته را باید همیشه مد نظر قرار داشت که جوانان ، شامل یک طبقه خاص اجتماعی و یا دارای افکار و سلائق مشابه هم نمی باشند ، و اینکه آگاهی نسبت به آسیب پذیری های این قشر از جامعه و برنامه ریزی جهت اشتغال بکار آنان میبایستی توأم با شناخت و درک مشکلات گروه های مختلف جوانان نظیر دختران ، اقلیت های قومی و مهاجرین ، خانواده های فقیر، معلولان ، افراد بی سواد و یا کم سواد و بالاخره جوانان کم سن وسال تر باشد .
بر این اساس ، برخی از اقداماتی که به نظر حقیر میتوانند با همکاری دولت به معنای حاکمیت ، و ملت به معنای کارفرمایان و صاحبان مشاغل در جهت کاهش بیکاری جوانان انجام پذیرند عبارتند از، احترام به حقوق جوانان در زمینه اشتغال ، اشاعه این فرهنگ که بیکاری مساوی است با جرم ، فراهم نمودن بستر مناسب اقتصادی مثل تثبیت نرخ ارز، استفاده از اساتید و نخبگان علمی در مدیریتها بویژه مدیریت اقتصادی ، توجه جدی به تولید ملی ، تنش زدائی در روابط خارجی و افزایش ارتباطات بر اساس حفظ منافع ملی ، رفع محدودیتها و تحریمهای وضع شده بین المللی ، کاهش واردات کالاهای مصرفی ، سرمایه گذاریهای اساسی در بخش های مختلف صنعتی - کشاورزی - عمرانی و خدماتی ، فعالسازی و اتمام طرح های نیمه کاره صنعتی و عمرانی به منظور اشتغال بیشتر جوانان ، بازنگری در نحوه واگذاریهای انجام شده موضوع اصل ۴۴ قانون اساسی ، بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات نا کارآمد مربوط به حوزه اشتغال ، حمایت از طرحهای ابتکاری اشتغال زا ، ارائه فرصتهای برابر شغلی و مبارزه با هرگونه رابطه گرائی ، برخورد جدی و بی امان با مفاسد اداری و اقتصادی ، تسهیل در روند پرداخت وامهای بانکی به طرحهای اشتغال زا و نظارت کامل در نحوه مصرف اینگونه اعتبارات ، اصلاح بدنه نا کارآمد اداری کشور و مبارزه با بوروکراسی اداری ، ایجاد پل مشاوره ای قوی بین مراکز دانشگاهی و متولیان اشتغال کشور به منظور تأسیس واحدهای جدید درسی متناسب با انتظارات بازار کار ، اصلاح نظام آموزش حرفه ای نسبت به نیازهای متغیر بازار کار ، اصلاح ساختار و به روز رسانی سازمان فنی و حرفه ای کشور ، کمک به تأسیس تعاونی ها و دیگر اشکال تجارت آزاد ، آموزش و تربیت جوانان متناسب با نیازهای متغیر تولیدی کشور و همچنین تکنولوژی های نوین و موارد بسیار دیگری که نیازمند برگزاری ساعتها جلسات کارشناسی و سالیان متوالی کار و تلاش مضاعف برای کاهش معضل بیکاری جوانان میباشد . خداوند در قران کریم تأکید میفرماید در وضع هیچ قومی دگرگونی ایجاد نمی کند ، مگر آنکه در وضع خودشان تغییر ایجاد نمایند . پس به امید روزیکه به همت خودمان شاهد کشوری به دور از هرگونه مصائب خود ساخته بوده و شرمنده شهدائیکه به خاطر امنیت و اعتلای این سرزمین جان با ارزششان را فدا نمودند نباشیم .
هوشنگ پورخزائی
![](/imgs/no-img-200.png)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست