دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
جایگاه اقتصادی زکات و نقش آن در جامعه
● واژه «زکات» در فرهنگ واژه شناسان
واژه «زکات» از ماده «زَکا یَزْکو زکاةً» در فرهنگ واژه شناسان به معنای رشد کردن، فزونی یافتن، بالیدن، پاک و پاکیزه گردیدن، پالایش شدن و نیکو گشتن و حاصلخیز و نیک شدن زمین آمده است، در قرآن و روایات و فرهنگ فقه به پرداخت بخشی مشخص و مقرر از برخی از ثروت و دارایی گفته میشود که انسان باورمند و پروا پیشه به انگیزه نزدیکی جستن به خدا و انجام کاری شایسته، از اصل مال جدا میسازد و آن را در جهت پاکسازی ثروت، در یکی از راههای مصرف که در منابع دینی مقرر شده است هزینه مینماید؛ تا بدین وسیله، جان را از بلای بخل و آز، و روان را از بیماری خوددوستی و خود پرستی و دیگر خصلتهای نکوهیده بپالاید و بذر خداجویی و مردم خواهی و دگردوستی را در دنیای وجود خود و مزرعه زندگی و جامعه بیفشاند و بپرورد.
● جایگاه زکات و پرداخت حقوق مالی در آینه قرآن
قرآن در آیات زندگی سازش مردم توحیدگرا و پروا پیشه و مدیریت و نظام اجتماعی را به پرداخت زکات و حقوق مالی و انجام این عبادت شایسته بر میانگیزد و از عدم پرداخت فروتنانه زکات و خوردن و بردن و هزینه نکردن درست و خالصانه آن هشدار میدهد.
از جمع بندی آیات فراوان در این مورد روشن میگردد به همان سان که خواندن نماز عارفانه و خالصانه، رمز رابطه دوستانه انسان توحیدگرا و بامعنویت با خداست، پرداخت زکات و حقوق مالی و محرومیت زدایی از درماندگان جامعه نیز رمز رابطه دوستانه او با مردم و نشان رعایت حقوق بندگان اوست.
اینک نمونهای از آیات در مورد جایگاه زکات در قرآن:
۱) بنیاد کارهای نیک
قرآن پس از ایمان به خدا، به موضوع انفاق و بخشش و صدقه توجه میدهد که زکات از مهمترین آنهاست و پرداخت آن را از اصول نیکیها و اساس کارهای شایسته اعلام میدارد و میفرماید:
«خوب فرمانبرداری کردن از خدا، آن نیست که روی خود را به جانب خاور و باختر بگردانید؛ بلکه فرمانبردار خوب [خدا] کسی است که به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتابها و پیام آوران [او] ایمان بیاورد، و دارایی [خود] را با وجود دوست داشتن آن، به نزدیکان و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان و گدایان و در راه [آزادی] بردگان هزینه کند و نماز به پا دارد و زکات بپردازد. [و نیز [آنانند که چون پیمان بستند به پیمانشان وفادارند؛ و در رنج و زیان و به گاه پیکار [در راه عدالت] شکیبایند؛ [آری] آنان کسانی هستند که [در ایمان] راست گفتهاند و آنان همان پرواپیشگانند.»
۲) نشان رابطه شکوفای انسان با خدا و مردم
قرآن هنگام وصف مردمی که خدا و روز رستاخیز را باور دارند، به ویژگی رابطه دوستانه آنان با خدا و رمز این رابطه که نماز و نیایش است و به رابطه شکوفای آنان با مردم که پرداخت زکات و رعایت حقوق و کرامت آسیبپذیرترین قشر جامعه است توجه میدهد و میفرماید:
«و مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند، که به کارهای پسندیده فرمان میدهند و از کارهای ناپسند باز میدارند و نماز به پا میدارند و زکات میپردازند و از خدا و فرستادهاش فرمان میبرند. آنانند که خدا به زودی مورد مهرشان قرار خواهد داد؛ چرا که خدا شکستناپذیر و فرزانه است. خدا به مردان و زنان با ایمان بوستانهایی [از بهشت زیبا] را نوید داده است، که از زیر [درختان] آن جویبارها روان است. در آن جاودانه خواهند بود، و [نیز [سراهایی خوش در بهشتهای جاودانه و خشنودی خدا [از هر نعمتی] بزرگتر است. این است آن کامیابی بزرگ.»
۳) اساسیترین وصف باورمندان رستاخیز
قرآن هنگام وصف مردم نیک منش و شایسته کردار و رستگار این جهان و آن جهان، مراحل سه گانهای را برای رشد و شکوفایی معنوی و پیشرفت اخلاقی و انسانی آنان ترسیم مینماید که عبارتند از: پذیرش حقیقت، باور حقیقت و عمل به حقیقت.
آن گاه نشان میدهد که پرداخت کنندگان زکات یا کسانی که در رعایت حقوق اقتصادی دیگران دقیقاند مردمی هستند که به این مراحل سه گانه رشد و تکامل، یکی پس از دیگری دست یافته، و مردمی نیک منش و شایسته کردارند، و به این سه وصف آراستهاند و به راستی رستگارند:
«تلکَ آیاتُ الکتابِ الحکیم هدًی و رحمةً للمحْسنینَ الذینَ یقیمونَ الصّلاة و یؤتونَ الزّکاةَ و همْ بالاخرَةِ هم یوقنونَ اولئکَ علی هدًی منْ ربّهمْ و اولئک هم المفْلحونَ»
«این است آیات [روشنگر] کتاب حکمتآموز، که رهنمون و مهری است برای نیکوکاران؛ [برای] کسانی که نماز [و راه و رسم عادلانه آن را] برپا میدارند و زکات میدهند، و آنانند که به زندگی بازپسین یقین میآورند. آنانند که بر رهنمودی از پروردگار خود هستند، و آنان همان رستگارانند.»
۴) از بنیادیترین ویژگی مردم با ایمان
خدا در کتاب بی همتای خود، سورهای به نام «مؤمنون» فرو فرستاده و در آغازین آیههای آن، پس از نوید نیک بختی و رستگاری به مردم با ایمان، شماری از ویژگیهای اساسی و برجسته آنان را نام میبرد که پرداخت زکات و رعایت حقوق اقتصادی مردم به ویژه حقوق محرومان جامعه، سومین وصف آنان است:
«قدْ افلحَ المؤمنونَ الذینَ همْ فی صلاتهمْ خاشعونَ و الذینَ هم عن اللّغو معرضونَ و الذین هم للزّکاة فاعلونَ»
«به راستی که ایمان آوردگان رستگار شدند، همانان که در نماز خود فروتنند، و آنان که از بیهوده [و بیهوده کاری] رویگردانند، و آنان که زکات میپردازند.»
۵) از سفارشهای اساسی خدا به پیامبران
قرآن، هم سفارشهای زندگیساز خدا به مردم را بیان داشته و هم سفارشهای جانبخش خدا به پیامبران را؛ که سفارش به ادای زکات و پرداخت حقوق اقتصادی مردم، از مهمترین آن سفارشهاست:
«...قالَ انّی عبْداللّه آتانیَ الکتابَ و جعلنی نبیّاً و جعلنی مبارکاً ایْن ما کنتُ و اوْصانی بالصّلوة و الزّکوة مادمتُ حیّاً»
«من بنده خدایم. به من کتاب داده و پیامبرم ساخته است، و هر جا که باشم خجستهام داشته، و تا زندهام مرا به نماز و زکات سفارش فرموده است.»
۶) از ویژگیهای نظام رعایتگر حقوق خدا و مردم
قرآن در ترسیم ویژگیهای نظام و مدیریت مؤمن و رعایتگر حقوق مردم، چهار ویژگی بسیار سازنده برای آن ترسیم میکند که عبارتند از: برپا داشتن نماز، ادای زکات و تأمین حقوق مالی و اقتصادی قشر آسیبپذیر جامعه، دعوت به ارزشهای معنوی و رعایت مقررات و هشدار از قانون گریزی و هنجارشکنی.
این چهار ویژگی مهم، اساس اصلاح منش و اخلاق قضایی و دیگر ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است؛ به گونهای که اگر جامعه و مردمی این چهار اصل اساسی را به راستی داشته باشند همه عوامل رشد و رستگاری را خواهند داشت.
قرآن در این مورد میفرماید:
«الذین اِنْ مکّناهم فی الارض اقاموا الصلوةَ و آتوا الزّکوة و اَمروا بالمعروفِ و نهوا عن المنکرِ و للّه عاقبة الامورِ»
«همانان که اگر در زمین موقعیت و توانایی به آنان ارزانی داریم، نماز را برپا میدارند و زکات و حقوق مالی خویش را میپردازند و به کار نیک و پسندیده فرمان میدهند و از کار زشت و ناپسند باز میدارند، و فرجام همه کارها از آن خداست.»
دستاوردهای آیه فوق عبارتند از:
۱) نقش سازنده نماز و زکات در اصلاح امور معنوی؛
۲) نقش سازنده نماز و زکات در اصلاح اندیشهها و باورها و رشد فکر و فرهنگ مردم؛
۳) نقش سازنده نماز و زکات در اصلاح منش و اخلاق فرد و جامعه و مدیریت آن؛
۴) نقش سازنده نماز و زکات در اصلاح امور اقتصادی جامعه؛
۵) نقش سازنده نماز و زکات در زدایش خودخواهی و احیای حس نوع دوستی و مردم خواهی؛
۶) رابطه تنگاتنگ نماز و زکات با دو اصل نظارت عمومی در زندگی جامعه و مدیریت به صورت حقوقی و متقابل.
۷) نقش پالاینده و بالنده پرداخت زکات
قرآن بیانگر این نکته ظریف است که پرداخت خالصانه و سخاوتمندانه زکات و ادای شایسته و آگاهانه حقوق مالی و اقتصادی به محرومان، دنیای وجود انسان را از بداندیشی و بد رفتاری میپالاید، او را مصفا و خوش منش میسازد، به او نوعی آرامش روان و خشنودی وجدان میدهد و به سوی بالندگی انسانیاش اوج میبخشد.
قرآن در ترسیم این ارمغان وصفناپذیر زکات، خطاب به پیامبر میفرماید:
«خذْ منْ اموالهم صدَقةً تطهّرهمْ بها وصلّ علیهمْ انّ صلوتک سکنٌ لهمْ و اللّه سمیعٌ علیمٌ المْ یعلموا انّ اللّه یقبلُ التّوبة عن عبادهِ و یأخذُ الصّدقاتِ و انّ اللّه هوَ التّوابُ الرّحیم»
«[تو ای پیامبر!] از داراییهای آنان زکات و صدقهای دریافت دار، که بدین وسیله آنان را پاکیزه و پالایش میسازی. و [به هنگام دریافت آن] بر آنان دعا کن، که دعای تو برای آنان [مایه] آرامشی است؛ و خدا شنوا و داناست. آیا ندانستهاند که تنها خداست که توبه را از بندگانش میپذیرد و دهشها و صدقهها را میستاند، و این که خداست که همان توبهپذیر و مهربان است؟»
۸) سازندگی تربیتی پرداخت زکات
نماز و زکات انسان را در برابر آسیبپذیری اخلاقی و ناهنجاریهای رفتاری و حق کشی و قانون گریزی بیمه میکند و او را به انسانی مقاوم و شکستناپذیر در برابر نفس سرکش و شیطان وسوسهگر تبدیل میسازد. قرآن در این مورد میفرماید:
«به راستی که انسان سخت آزمند آفریده شده است؛هنگامی که بدی به او رسد، سخت بی تابی میکند؛ و هنگامی که خیری به او رسد سخت بازدارنده است؛
جز نمازگزاران [راستین]؛
همان کسانی که بر نماز خود پایداری میورزند؛
و همانان که در ثروتشان بهرهای است معلوم؛
برای درخواست کننده و محروم.»
۹) هشدار از نپرداختن زکات
قرآن از نپرداختن زکات و حقوق مالی و خودداری از انفاق و بخشش واجب و مستحب هشدارها میدهد و در توجه دادن به نقش و اهمیت آن، خودداری از زکات را نوعی ناباوری به رستاخیز مینگرد و میفرماید:
«[ای پیامبر!] بگو: جز این نیست که من بشری بسان شمایم. به من وحی میرسد که خدای شما خدایی است یکتا. پس راست [و بی انحراف] به سوی او روی آورید، و از او آمرزش بخواهید و وای بر شرک گرایان، همان کسانی که زکات نمیدهند، و خود به سرای بازپسین ناباورند.»
«آیا دیدی آن کسی را که روز پاداش را دروغ میانگارد؟
این همان کسی است که یتیم را با خشونت میراند، و [مردم را] بر خوراندن بینوا بر نمیانگیزد.پس وای بر آن نماز گزاران، که از نمازشان غفلت میورزند.
همانان که ریا میکنند،
و [مردم را] از آنچه مورد نیاز [آنان] است باز میدارند و زکات نعمتهای خدا را نمیدهند.»
در این آیات، چند خصلت نکوهیده و زیانبار محاسبه ناپذیران نشان داده شده است:
۱) آنان یتیمان و ناتوانان را با تندی و خشونت میرانند و حقوق آنان را پایمال میسازند؛
۲) در برابر خیل گرسنگان و بیکاران و محرومان جامعه، احساس مسئولیت نمیکنند؛
۳) در عبادت و پرستش خدا و نماز و نیایش و ارزشهای معنوی ریاکار و سوداگرند و از آنها برای فریب مردم ابزار میسازند، اما به فرهنگ سازنده و مقررات عادلانه آنها وفادار نیستند؛
۴) در برابر ستمی که بر مردم میرود یا حقوقی که پایمال میشود یا وظیفه و مسئولیتی که به آنان وانهاده شده است، خود را به غفلت میزنند، تا به هدفهای جاه طلبانه خود برسند؛
۵) از کمک به مردم و پرداخت زکات و حقوق محرومان خودداری میورزند.
واژه «ماعون» از ریشه «معن» برگرفته شده و از دیدگاه واژه شناسان به مفهوم چیزی اندک از چیزهای مورد نیاز مردم بسان نمک، کبریت، ظروف غذا و ابزار گره گشا در شرایط دشوار آمده است، که خودداری از دادن آن، گاه مشکلات بزرگی در زندگی مردم پدید میآورد.
اما به باور گروهی از مفسران، منظور از آن در این آیه، عدم پرداخت زکات است که بسیاری از مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی جامعه را دامن زده و از پی خود تباهیهای بسیاری به بار میآورد؛ همچنان که پرداخت درست آن میتواند مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی و اخلاقی و روانی جامعه را برطرف سازد و سامان دهد.
● جایگاه زکات و پرداخت حقوق اقتصادی در آینه روایات
روایات فراوانی در مورد زکات وجود دارد که به دستههایی چند تقسیم میشوند:
۱) در دستهای از روایات، از پرداخت زکات به عنوان یک وظیفه بایسته و لازم تعبیر شده است.
پیامبر اسلام فرمود:«انّ اللّه تبارکَ و تعالی قدْ فرَضَ علیْکمُ الزّکاة... .»«بی گمان خدا پرداخت زکات و حقوق مالی را بر شما واجب گردانید... .»
حضرت علی علیهالسلام فرمود:بی گمان برترین چیزی که انسان میتواند به وسیله آن به خدا تقرب جوید، ایمان راستین به خدا و پیامبر و تلاش و مبارزه در راه خداست که تلاش در راه خدا باعث اوج کلمه اسلام است؛
و به وسیله یکتاگرایی است که خود ندای فطرت انسانی است؛و به وسیله بر پاداشتن نماز است که ستون دین و آیین است؛ و به وسیله پرداختن زکات و حقوق مالی است که فرمانی است مقرر و بایسته؛ و به وسیله روزهداری ماه خدا است که نگاهدارنده از کیفر است؛
و به وسیله انجام شایسته حج و عمره است که نابود کننده محرومیت و نیاز است و شستشو دهنده گناهان؛ و به وسیله پیوند با نزدیکان و صله رحم است که مایه فزونی یافتن مال است و واپس اندازنده أجل؛ و به وسیله صدقهها و دهشهای نهانی است که گناه را میزداید و اثری بر جای نمینهد؛و به وسیله نیک منشی و شایسته کرداری است که نیکوکردار را از افتادن به ذلت و خواری نگاه میدارد.
۲) در دستهای دیگر از روایات رسیده، زکات و پرداخت حقوق مالی بسان نماز، واجب میگردد و باعث پالایش جان و آراستگی و شایستگی تقرب انسان به خدا عنوان میشود.
پیامبر اسلام پس از فرود آیه «خذْ منْ اموالهمْ صدقَةً...» به سخنگوی خویش فرمان داد تا در میان مردم ندا دهد:
«ای مردم! بی گمان خدا پرداخت زکات و حقوق مالی را بر شما واجب گردانید، به همان سان که نماز را بر شما واجب فرمود... .»
حضرت علی علیهالسلام در مورد نقش سازنده و آثار زکات میفرماید: «بی گمان، پرداخت زکات و نماز، عامل نزدیک شدن مردم مسلمان به خداست. هر کسی زکات را با خشنودی خاطر بپردازد، کفاره گناهان او میگردد و وی را از فرو افتادن در آتش دوزخ نگاه میدارد. بنابراین نباید به آنچه از حقوق مالی پرداخته است با نظر حسرت بنگرد و برای پرداخت آن افسوس بخورد؛ چون آن کسی که زکات را از روی شوق و رغبت نپردازد و به بهتر از آنچه داده است امید نبندد، به روش پیامبر نادان است و پاداشش دستخوش زیان و عملکردش تباه و هماره از کارش پشیمان خواهد شد.»
۳) در برخی از روایات، افزون بر نقش پالاینده و سازنده زکات، از آن به پل نجات و رستگاری و باعث فروکش نمودن خشم خدا تعبیر شده است.
پیامبر اسلام فرمود:«الزّکاة قنطَرَةُ الاسلام، فمن أدّاها جاز القنطرة، و من منعها احْتبَسَ دونها و هی تُطْفیءُ غضَبَ الرّب.» «زکات، پل اسلام است. پس کسی که زکات و حقوق مالی را بپردازد از آن پل به آسانی میگذرد و کسی که از پرداخت آن سرباز زند در آن زندانی میگردد؛ و پرداخت زکات خشم خدا را فرو مینشاند.»
۴) در برخی از روایات به راز و فلسفه وجوب زکات توجه داده شده و یادآور گردیده است که اگر صاحبان ثروت و قدرت و امکانات، زکات و حقوق مالی خود را بپردازند گرسنه و نیازمندی نخواهد ماند.
حضرت علی علیهالسلام در این مورد میفرماید:«انّ اللّه سبحانهُ فرضَ فی اموالِ الأغنیاءِ أقواتَ الفقراء فما جاع فقیرٌ الّا بما متّع به غنیٌّ و اللّه تعالی سائلُهمْ عنْ ذلکَ.»
«بی گمان خدا رزق و روزی تهیدستان را در دارایی ثروتمندان مقرر فرمود. از این رو، هیچ نیازمندی گرسنه نماند جز به خاطر آنکه ثروتمندی از حقوق او بهره برد، و خدای والا از توانگران در مورد این حق کشی بازخواست خواهد نمود.»
امام رضا علیهالسلام در پاسخ پرسش یکی از یارانش درباره فلسفه لزوم پرداخت زکات چنین نوشت:
«انّ علّة الزّکاة مِن أجْل قوت الفقراء و تحصینِ أموالِ الأغنیاء... .»
«به یقین علت مقرر شدن زکات تأمین نیاز نیازمندان و تأمین امنیت دارایی صاحبان ثروت است.»
۵ ـ در بسیاری از روایات، خودداری آگاهانه از پرداخت زکات و پایمال ساختن حقوق محرومان جامعه و انکار آن، به ستم و گناهی بزرگ بسان دوری گزیدن از اسلام و بیگانگی از ایمان و همگرایی و همدلی با پیروان کتابهای تحریف شده و گاه به کفر و شرک و چیزی همانند آن تعبیر شده است؛ چون شرک و کفر، خودداری از پرداخت زکات، ستم و تجاوز به حقوق مقرر بندگان محروم اوست.
امام صادق علیهالسلام در این مورد فرمود:
«مَنْ منع قیراطاً من الزّکاة انْشاءَ یهودیّاً أوْ نصرانیّا.»
«کسی که از پرداخت قیراطی از زکات و حقوق مالی خویش خودداری ورزد یا باید یهودی بمیرد یا مسیحی.»
نیز فرمود: «انّ اللّه فرض للفقراء فی أموالِ الاغنیاءِ فریْضَةً لایُحْمدونَ الّا بأدائها و هی الزّکاة؛ بها حقنوا دمائُهم و بها سُمّوا مسلمین.»
«خدای دادگر برای تهیدستان و محرومان جامعه، در دارایی ثروتمندان حقوق بایستهای قرار داده است که آنان جز با پرداخت و ادای آن، درخور ستایش نیستند، و آن حقوق بایسته زکات است. به وسیله پرداخت آن است که خون و جان اینان حفظ میگردد و مسلمان خوانده میشوند.»
حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله به علی علیهالسلام فرمود: «علی جان! ده گروه از این جامعه به خدا کفر ورزیدهاند...
آن گاه یک گروه از آنان را کسانی بر شمرد که زکات و حقوق مالی خود را از روی آگاهی و عمد نمیپردازند.
سپس فرمود: علی جان! هر کسی از پرداخت قیراطی از زکات و حقوق مالی خویش خودداری ورزد، نه با ایمان است و نه مسلمان و نه در بارگاه خدا آبرو و ارزشی خواهد داشت.
علی جان! کسی که زکات و حقوق مالی خود را نمیپردازد، هنگام مرگ برای جبران گناه سهمگین خود تقاضای بازگشت به این جهان میکند، اما تقاضایش پذیرفته نمیشود، و این سخن خداست که در اشاره به آن میفرماید:
«حتّی اذا جاءَ أحدهمُ الموتُ قالَ ربّ ارْجعونِ لعلّی اعملُ صالحاً فیما ترکْتُ کلاَّ انّما کلمةٌ هو قائلها و مِن ورائهمْ برزَخٌ الی یومِ یبعثُون.»
این حق ناپذیران بر حق ستیزی خود پای میفشارند تا آن گاه که مرگ یکی از آنان فرا رسد میگوید:
پروردگارا! مرا بازگردانید، شاید من در آنچه وانهادهام، کاری شایسته انجام دهم؛ اما نه، این گونه نیست و بازگشت داده نخواهد شد؛ این سخنی است که او گوینده آن است و در پیش روی آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته میشوند.»
● جایگاه اقتصادی زکات و نقش سازنده آن در جامعه
جایگاه منابع مالی برای رشد و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، جایگاهی است بسیار مهم و سرنوشت ساز؛ درست همان گونه که برای شکوفایی علمی، فرهنگی، و توسعه و آبادانی جایگاهی است بنیادی و اساسی. در این میان، نقش زکات و دهشهای گوناگون که نوعی مالیات و یکی از منابع مهم درآمد مالی در جامعه اسلامی است جایگاهی است بسیار حساس و تعیین کننده.
این نقش حساس و جایگاه سرنوشت ساز برای زکات و دهشهای گوناگون واجب و مستحب به دلایل ذیل است:
۱) راه برتر زندگی و یک برنامه سعادت ساز
اسلام از آغاز درخشش و طلوع خود، به صورت یک اندیشه اخلاقی یا بینش فلسفی یا باور مذهبی پدیدار نشد، بلکه به عنوان یک راه برتر زندگی و برنامه سعادت ساز و آیین جامع و کامل ـ که پاسخگوی انگیزهها و نیازهای گوناگون مادی و معنوی انسان باشد ـ گام به عرصه ظهور نهاد و از همان آغازین روزهای دعوت، انسان بحران زده و به جان آمده و سرگشته را به زندگی برتر و حیات شایستهتر و شرایط و فضا و جهانی روشن و عادلانه و انسانی فراخواند:
«یا ایّها الذین امنُوا استَجیبوا للّهِ و للرّسولِ اذا دعاکم لما یحْییکمْ...» «ای کسانی که ایمان آوردهاید! هنگامی که خدا و پیامبر شما را به چیزی فراخواندند که به شما زندگی [زیبا و سعادت ساز] میبخشد، [فراخوان آنان را[ بپذیرید... .»
ساختن چنین زندگی برتر، همان سان که در گرو اندیشه مترقی و فرهنگ و منش زیبا و سازنده و منابع غنی علمی و معنوی و هنری است، در گرو منابع مالی سرشار و درآمد بسیار نیز هست و اینجاست که جایگاه منابع مالی و از آن میان نقش زکات و صدقات و انفاق و دهشهای گوناگون که یکی از منابع مهم درآمد مالی است روشن میگردد.
۲) مدیریت و مهندسی اجتماعی مترقی
افزون بر این، اسلام از همان آغازین سالهای طلوع خود به تدریج با تأسیس نوعی مدیریت مترقی و مردمی همراه شد و بنیاد این نظام اجتماعی و روش جهانداری نیز منابع اقتصادی و درآمد سرشار مالی را میطلبید که یکی از اقلام آن، زکات و صدقات و انفاق و بخششهای گوناگون واجب و مستحب بود.
۳) توجه ویژه به محرومیتزدایی و مبارزه با فقر مادی و معنوی
آیات قرآن و سخنان حکیمانه پیامبر و امامان راستین، نشانگر توجه ویژه اسلام به محرومیتزدایی و مبارزه با فقر مادی و معنوی و تلاش و تدبیر برای زدودن فاصلههای هولناک طبقاتی و نژادی است و هرگز نمیپذیرد که در سویی قلههای سر به آسمان ساییده ثروت و قدرت و امکانات در دست گروهی اندک دست به دست گردد و در سویی دیگر، فقر و محرومیت و نداشتن فرصت و عقب ماندگی و بدبختی... .
چنین جامعهای را هرگز نمیتوان جامعه انسانی نامید، تا چه رسد جامعه اسلامی. قرآن در توجه ویژهاش به محرومیتزدایی و مبارزه با فقر مادی و معنوی و تلاش برای زدودن فاصلههای طبقاتی و ایجاد توازن و تعادل میفرماید:
«آنچه را خدا [به عنوان غنیمت] از مردم این آبادیها به فرستادهاش بازگردانید، از آن خدا و از آن پیامبر و از آن نزدیکان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، تا میان ثروتمندان شما [انحصار نیابد و] دست به دست نگردد؛ و آنچه پیامبر به شما داد، آن را بگیرید و از آنچه شما را بازداشت باز ایستید و پروای خدا دارید که خدا سخت کیفر است.
[و نیز این غنیمتها] از آن نیازمندان هجرت کنندهای است که از خانهها و داراییهایشان رانده شدهاند و فزون بخشی و خشنودی خدا را میجویند و خدا و فرستادهاش را یاری میکنند. [آری] اینان همان راستگویانند.
[و نیز از آن کسانی است] که پیش از آنان در [مدینه] خانه [هجرت] جای داشته و ایمان آوردهاند. هر [پناهجویی را] که به سویشان هجرت نموده است دوست میدارند و از آنچه [از غنیمتها] به آنان داده شده، در سینههای خود نیازی نمییابند و آنان را [در اندک امکانات خود] بر خویشتن برتری میدهند، هر چند خود نیازی [سخت به آن [داشته باشند؛ و هر کس از آز خود نگاه داشته شود، چنین کسانی همان رستگارانند.»
۴) تأمین اقتصادی گروههای ناتوان از سوی جامعه و مدیریت آن
اسلام با تدابیری ظریف و تلاشی گسترده میکوشد تا در جامعه یک تهیدست و نیازمند نماند و رفاه و آسایش برای همگان ایجاد شود.
خداوند بهتر میداند که در هر جامعهای انبوهی بیمار، معلول، بی سرپرست، بدون خانه و خانواده، از کار افتاده آبرومند، سالمند، در راه مانده، حادثه دیده و کسانی که به هر دلیل قدرت تولید ثروت ندارند وجود خواهند داشت، که باید از سوی جامعه و نظام و مدیریت آن مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند و با رعایت کرامت و شئون انسانیشان اداره شوند تا توازن و تعادل اجتماعی بر هم نخورد.
این کار در گرو وجود منابع مالی و امکانات رفاهی زندگی است. حضرت علی علیهالسلام در برنامه سیاسی و اداری خویش در این مورد مینویسد:
«سپس خدای را، خدای را، در مورد قشرهای فرودین جامعه و مردم؛ از آنان که راه چاره ندانند و تدبیر امور ندارند، و از کار افتادگان و نیازمندان و دچار شدگان به زیان و سختی و بیماران زمینگیر و دردمند؛ همانا در این گروهها کسانی هستند که روی بیان نیاز دارند و کسانی که سخت در تنگنا هستند و نیازمند، اما به رو نمیآورند!
پس برای خدا آن حقوقی را که در مورد آنان از تو خواسته است پاس دار؛ و بخشی از بیتالمال را که در خزانه قلمرو مدیریت توست و نیز سهمی از دانههای زمینهای اسلامی را در هر شهری برای اداره زندگی آنان قرار ده؛ چرا که برای دورترین آنان همان بهرهای است که برای نزدیکترین آنان است و به هر حال رعایت حقوق و شئون و کرامت آنان را از تو خواستهاند. پس مبادا فرو رفتن در ناز و نعمت، تو را سرگرم سازد و تو را از اداره آنان باز دارد که تباه ساختن کار و حقی کوچک از آنان به بهانه انجام کاری بزرگ و مهم برایت عذری نخواهد آورد.»
۵) حفظ موجودیت نظام و اداره شایسته جامعه
نظام و مدیریت جامعه برای برپایی و حفظ موجودیت و تضمین کارآیی خود و دفع یورشها و شرارتها و کنار زدن موانع توسعه دادگری و اصلاح امور نیاز به سرباز و مرزبان و ارتش و پلیس و نگهبان داخلی و کارگزار خارجی دارد؛ همچنان که برای ساماندهی کارها در ابعاد گوناگون نیاز به مؤسسات و مراکز ارتباطی و تبلیغی و کارگزاران و کارمندان بسیاری دارد که برپا داشتن و کارآمد ساختن آنها بدون پشتوانه مالی و درآمد سرشار و نظام یافته امکانپذیر نیست.
با عنایت به این اصول پنجگانه است که جایگاه منابع مالی برای رشد و شکوفایی همه جانبه جامعه و آسایش و رفاه آن، جایگاهی سرنوشت ساز و بسیار مهم خواهد بود و در این میان نقش زکات و صدقات و انفاق و بخششهای گوناگون مالی نقشی بسیار حساس و تعیین کننده است.
به همین دلایل اسلام برای تأمین منابع مالی، پرداخت زکات و انواع انفاق و صدقات را که در حقیقت زنجیرهای از مالیات بر درآمد و تولید است وضع کرده و در دهها آیه و حدیث به نقش حساس و جایگاه حیاتی آن در برپایی جامعهای متعادل و شرایطی متوازن و فضایی سالم توجه داده و پرداخت زکات را در ردیف مهمترین عبادتها دانسته و در بسیاری از آیات و روایات، سرباز زدن عمدی از پرداخت آن را باعث دوری از اسلام و ایمان عنوان میکند.
۶) تقویت روحیه همبستگی و تعاون
دانش جامعهشناسی نشانگر این حقیقت است که جامعهای میتواند با همگرایی و تعاون و مهر و مدارا راه دشوار و پر فراز و نشیب پیشرفت و بالندگی را گام سپارد و در مسابقه شتابان زندگی به پیروزی و سرفرازی نایل آید که روح همدلی و همبستگی و همکاری در کران تا کران آن، بسان روح در تک تک سلولهای جسم حضور داشته باشد، و این هم در گرو تعاون اجتماعی و اقتصادی است.
پرداخت همراه با اخلاص و احساس مسئولیت زکات و حقوق مالی، افزون بر پاکسازی دل و اندیشه و منش و رفتار فرد و اثرگزاری در ساماندهی فرهنگی و اخلاقی خانه و خانواده، در نهایت به پالایش و اصلاح جامعه از تباهیها و عوامل انحطاط میانجامد و در بهسازی آن نقشی انکارناپذیر مینهد.
به بیان دیگر، میتوان گفت که رعایت کرامت و تأمین حقوق و امنیت اقتصادی گروههای آسیبپذیر جامعه که پرداخت زکات و حقوق مالی یکی از آن تدابیر و راهکارهاست، هم زداینده بسیاری از انگیزهها و وسوسههای هنجارشکنی و تباهی و جرم و جنایت است و هم پرورنده بذرهای فضیلت و کمال و هم باعث دمیده شدن روح همدلی و همبستگی و همکاری اجتماعی است.
در این جهت، خدا به پیامبرش فرمان میدهد:
«خذ من اموالِهم صدقةً تطَهّرهم و تزَکّیهِم بها»
«[تو ای پیامبر!] از داراییهای آنان صدقه بگیر که بدین وسیله آنان را پاکیزه و پالایش میسازی.»
علی کرمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست