سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
امنیت در احادیث نبوی

امنیت، ضد خوف یعنی در امان بودن، نبود هراس و نگرانی و آسودگی خاطر، (الصحاح۵/۲۰۱۷) و در اصطلاح، فراغت از هرگونه تهدید یا حمله (دانشنامه آشوری/۳۸) است که شامل امنیت فردی، اجتماعی، ملی و بینالمللی است.
اولین رهاورد حضور پیامبر (ص) در مدینه امنیت بود. رسول خدا(ص) فرموده: «کسی که از سلامت و عافیت جسمانی، امنیت و رزق روزانه بهرهمند باشد، نعمت کامل دنیایی نصیب او شده...» (کافی ۸/۱۴۸) و هر کس از امنیت، عافیت و غذای روزانه برخوردار باشد، گویا همه دنیا را دارد (امالی طوسی/۵۸۸) و در تفسیر نعمتها در آیه «لتسئلن یومئذ عن النعیم» (تکاثر /۸) امنیت و سلامتی را بیان کردند. (سبل الهدی والرشاد۹/۱۵۵)
حضرت در دعای ورود ماه مبارک رمضان از خدا امنیت و ایمان طلب میکردند. (الکافی۴/۷۰) و در بحبوحه جنگ احد از خدا امنیت در روز خطر و خوف خواست. (الأدب المفرد/۱۵۱)
پیامبر(ص) امنیت و سلامتی را دو نعمت الهی شمردهاند که اکثر مردم قدرشان را نمیدانند(الخصال /۳۴) و سرزمینی را که در آن امنیت وجود نداشته باشد، شایسته زندگی و وطن بودن ندانسته است (منلایحضر۴/۳۷۰)
حضرتش امنیت جانی مسلمان را ضروری (منیه المرید۳۲۷) میدانند و حتی جان کسانی که با مسلمانان پیمان امضا کردهاند به حکم او، در مدت پیمان، باید در امان باشد. (الخلاف ۱۴۷ـ۵/۱۴۶)
او مراعات امنیت خانه را حتی در مورد مادری که پرستاری غیر از پسرش ندارد لازم شمرده (نورالثقلین۳/۵۸۶) و کسی را که همسایهاش از آزار و اذیت او در امان نباشد، مؤمن ندانسته(کتاب المؤمن۷۱) و فرموده: خدا، خون و مال و آبروی مسلمان را محترم شمرده (منیه المرید۳۲۷) و برای او حریم(امن) قرار داده و گمان بد بردن به مسلمان را حرام کرده (مشکاه الانوار۱۴۹) و از امنیت پرندگان غفلت نکرده: «تا پرندهای در لانه خود است، کسی حق ندارد او را صید کند» (دعائم الاسلام ۲/۱۶۸) و بر حفظ حریم مومن از نظر آبرو، مال و جان تاکید کرده و لازم دانسته که مؤمن از هر نظر محترم باشد (کتاب المؤمن۷۲)
در مورد امنیت اجتماعی: رسول خدا(ص) ارزش وطن را به وجود امنیت و شادمانی در آن دانسته (منلایحضره الفقیه۴/۳۷۰) که آرمان امت اسلامی و از اهداف بعثت و ظهور امام عصر است. (البرهان۴/۹۰) روزی که پیامبر(ص) به مردم وعده زمانی را داد که در اجتماعات بدون اسلحه حاضر شوند، آنان بسیار خوشحال شدند (التبیان۷/۴۵۵) هرچند تحقق کامل این وعده در حکومت قائم آل محمد(ص) خواهد بود (نورالثقلین۶۲۰ - ۳ /۶۱۹)
برای تامین امنیت مکه حمل سلاح به این شهر را ممنوع کرد (مستدرک الوسائل۷/۴۷۱) و در صلح حدیبیه شرط کرد که از آن به بعد کسی با اسلحه وارد حرم نشود (سنن ابیداود۱/۴۱۱) و حکم کرد مکه و حریم آن باید امنیت کامل داشته باشد و حتی جنایتکار اگر وارد حرم شود، تا درون حریم است کسی حق تعرض به او ندارد. فقط در تنگنا قرارش دهند تا از حرم خارج و بعد مجازات شود. (مستدرک الوسائل۹/۳۳۲) حضرت از خدا برای مدینه درخواست حکم امنیتی مشابه مکه کرد (جامع البیان ۴/۱۱)
رسول خدا(ص) امنیت فراگیر و جهانی را که در قرآن به آن اشارت رفته (نور /۵۵) بعد از ظهور امام زمان(عج) به همه مردم دنیا بشارت دادهاند. (نورالثقلین۳/۶۲۰) چنانکه آیه را در مورد حضرت قائم و ظهورش دانستهاند. (همان ۶۲۰ ـ۳/۶۱۹)
برطبق فرمانهای پیامبر(ص) وظیفه حاکمیت حمایت از شهروندان و تامین امنیت آنهاست (مکاتیب الرسول۲/۵۹۱ و ۶۵۸ ـ۵۹۵ و...)
حضرت با بعضی از قبایل غیرمسلمان اطراف مدینه پیمان بست تا امنیت مرکز اسلام حفظ شود (احمدی میانجی ۱/۲۴۹؛ واقدی ۱/۱۱ـ۱۳ و ۲/۷۸۳؛ هیکل /۳۸۶) و با تشکیل نیروی کارآزموده رزمی و جنگی در این جهت تلاش کرد. او در آواخر سال اول هجرت، با نیروی کم و ادوات محدود جنگی، هسته اولیه ارتش اسلام را ساخت. (جامع البیان ۱۲۴ـ۱۷/۱۲۳)
در جنگ تبوک که از غزوات مهم پیامبر(ص)، در مقابل دشمن بزرگ خارجی بود، شرایط مدینه بسیار حساس شده بود، برای مقابله با تحریک منافقان داخل مدینه و احتمال توطئه و حمله دشمنان اطراف مدینه، حضرت علی(ع) را جانشین خود در مدینه قرار داد تا در نبود خودشان، فردی نیرومند، مرکز نوبنیاد اسلامی را اداره و از هرگونه توطئه جلوگیری کند. (مغازی۲/۹۹۵)
حضرتش از فعالیت اطلاعاتی برای تامین امنیت هم استفاده کرد. برای نمونه به عمویش عباس ماموریت داد تا مسلمانی خود را مخفی کند و اخبار مشرکان را به ایشان برساند(التراتیب الاداریه۱/۳۶۳) و به بعضی ماموریت میداد کمین کنند و اخبار دشمن را به او برسانند. (تاریخ ابن اثیر ۵/۷۹). او قبل از غزوه بدرکبری جاسوس فرستاد تا درباره قافله قریش به کسب خبر بپردازند. (الطبقات الکبری ۲/۱۱)
البته امنیت درونی از هر چیزی مهمتر است که راه رسیدن به آن در سخنان پیامبر(ص) عبارتست از: اعتقاد توحیدی (مستدرک الوسائل۵/۳۶۳)، ایمان به قیامت(روضه الواعظین۹۶)، اعتقاد به ولایت علی(ع) و محبت او و اهل بیت(ع) (امالی صدوق۶۷۹)، علم و دانش (صحیح بخاری۸/۷۹)، و آموختن قرآن و تلاوت. (مستدرک الوسائل ۴/۳۲۵)
امنیت در آخرت که مهمترین نیاز انسان است در احادیث حضرت با آموختن قرآن (کنزالعمال۱/۵۴۵)، پذیرش ولایت اهلبیت (ینابیع الموده۱/۱۴۴)، پاسداری و نگهبانی در شب برای حفظ امنیت مردم (مسند ابن حنبل۵/۴۴۰)، رفع نیاز دیگران و پناه بودن برای مردم (تحفالعقول/۵۲)، انجام وظایف الهی بدون ترس از ملامت مردم، دست کشیدن از حرام، حفظ چشم، (کنزالعمال ۱۵/۸۱۸)، اعمال ماه رجب (فضائل الأشهرالثلاثه/۲۵ و ۲۷)، روزه ماه شعبان (مستدرک الوسائل۷/۵۳۶) فرو نشاندن خشم و غضب (منلایحضره الفقیه ۴/۳۵۲) تامین میشود.
فرجالله میرعرب
هیات علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست