چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

برای استقلال پارلمان بخش خصوصی تلاش می كنیم


برای استقلال پارلمان بخش خصوصی تلاش می كنیم

گفت وگو بامحمد نهاوندیان رئیس جدید اتاق ایران

● برنامه‌ها

۱) کمک به مدیریت تحول در اقتصاد ایران با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴

۲) توانمند سازی و تحقق استقلال اتاق‌های شهرستان‌ها

۳) تغییر قانون و ساختار اتاق بازرگانی

۴) حضور فعال بخش خصوصی در مذاکرات الحاق به WTO

۵) طراحی توسعه حضور بنگاه‌های ایرانی در بازارهای جهانی‌،

۶) نقش‌آفرینی اتاق در گسترش همکاری‌های منطقه‌ای واسلامی و ساماندهی مشارکت اتاق‌های شهرستان در ارتباطات بین‌المللی

۷) زمینه‌ سرمایه‌گذاری مشترک بنگاه‌های ایرانی و خارجی

۸) گسترش کسب وکار الکترونیکی

۹) ارتقای اخلاق کسب‌وکار در ساختار و رفتار بنگاه‌ها

۱۰) گسترش اطلاع‌رسانی و مطالبه شفافیت اقتصادی

۱۱) پیوند پژوهشی اتاق با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

۱۲) مشاوره به سه قوه وتقویت حضوردر مراجع تصمیم‌گیری

۱۳) تقویت جایگاه کمیسیون‌ها

۱۴) ساماندهی فضای مساعد برای کارآفرینی

▪ انتخابات را چگونه دیدید؟

ـ بسیار خوشحال هستم از این كه انتخابات ششمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران كه در اسفندماه سال گذشته انجام شد، با شفافیت به پایان رسید و پس از آن شاهد انتخاب هیات‌رئیسه اتاق تهران بودیم. دیروز هم انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران با شفافیت و مشاركت حداكثری به پایان رسید.

بسیار مایل هستم اعلام كنم كه در این انتخابات، افراد، برنده و بازنده نیستند و در نهایت بخش خصوصی برنده واقعی بوده است.

▪ اكنون كه به ۲۷ سال ریاست خاموشی بر اتاق ایران خاتمه داده‌اید، چه احساسی دارید؟

ـ من به هیچ عنوان این‌گونه فكر نمی‌كنم. بهتر این است كه زحمات گذشتگان را ارج نهیم و خدمات آنان را قدر بدانیم آنچه در انتخابات اتاق ایران اتفاق افتاد، به هیچ عنوان شخصی نبود. باید این نتیجه را به بخش خصوصی كشور و طرفداران بخش خصوصی تبریك گفت.

▪ با توجه به تعلل دولت، شما به عنوان رئیس اتاق ایران چه وعده‌ای می‌توانید به طرفداران اقتصاد آزاد بدهید؟

ـ بدون شك ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، این زمینه را فراهم آورده است تا بخش خصوصی بتوانند چشم‌انداز مثبتی از آنچه اقتصاد رقابتی می‌دانیمش، و آنچه اقتصاد آزاد می‌خوانیمش، پیش رو داشته باشد. دراین میان نقش اتاق بازرگانی بسیار تاریخی و تاثیرگذار است. شاید اگر بهتر برنامه‌ریزی کنیم و استراتژی هدفمندانه‌تری داشته باشیم، بتوانیم ازاین فرصت تاریخی استفاده کنیم. چه کسی می‌تواند منکر نقش اتاق بازرگانی در این فرایند باشد؟

به همین دلیل، محور اصلی برنامه‌های رئیس آینده اتاق ایران می‌تواند دو برابر شدن سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران باشد. سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ فقط یک حکم و یک بخشنامه نیست تا احیانا در هزارتوی سیستم بوروکراتیک ما گم شود یا به فراموشی بسپاریمش.این ابلاغیه حکم آزادی اقتصاد ملی ماست.

این ابلاغیه نقطه پایانی است بر تفکر دولت‌محوری و نقطه آغازی است بر بزرگداشت سرمایه‌گذاری و کارآفرینی. اتاق، محفل کارآفرین‌هاست و مجلس زعمای اقتصادی. و چه خوب است اگر دراین محفل، بزرگان برای تقویت کارآفرینی جوانان ایران زمین تلاش کنند.

▪ در زمینه الحاق ایران به WTO چه برنامه‌ای خواهید داشت؟

ـ پیوستن به WTO ما را به سلسله‌ای از سیاست‌ها و برنامه‌ها پیوند می‌دهد كه اتاق‌های بازرگانی سراسر كشور باید آن را پیگیری كنند.درصورتی که بتوانیم به درستی برنامه‌ریزی کنیم تا سهم بخش خصوصی، دراقتصاد ملی، افزایش پیدا کند، باید تلاش کنیم تا بنگاه‌های بخش خصوصی بتوانند، برای حضور فعال در مذاکرات ومناسبات WTO برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

▪ آیا هنوز هم باید اسیر مباحث نظری هزینه ها وفایده‌های پیوستن به سازمان جهانی تجارت باشیم؟آیا وقت آن نرسیده است که اتاق‌های بازرگانی وصنایع ومعادن هم وارد جریان جهانی شدن شوند؟ برای اتاق‌ها چه نقشی درنظر گرفته‌ایم؟اتاق‌ها درگذار اقتصاد ایران از این مرحله، چه نقشی دارند؟

ـ درهمین زمینه لازم است برای ایجاد همکاری‌های منطقه‌ای واسلامی وقبول مشارکت اتاق‌های شهرستانی در ارتباطات بین‌المللی، طرحی نو به تصویر بکشیم.از طریق تقویت نقش وکارکرد اتاق بازرگانی بین‌المللی هم می‌توانیم نقبی به اقتصاد جهانی بزنیم و به توسعه جهانی پیوند بخوریم.اکنون که سخن از جهانی شدن و پیوستن به اقیانوس اقتصاد جهانی به میان می‌آوریم، ناگزیریم ازگسترش کسب‌وکار الکترونیکی نیز سخن بگوییم.

این روزها حجم بالایی از میزان دادوستدهای اقتصادی، درمجرای تجارت الکترونیکی شکل می‌گیرد.باید بتوانیم سازوکارهایی تنظیم کنیم تا با گسترش فضای کسب‌وکار الکترونیکی، ازهزینه‌های بازار کم کنیم.گام برداشتن در اقیانوس اقتصاد جهانی، نیاز به پیش درآمدهایی دارد.

به طور مثال نمی‌توانیم از جهانی شدن سخن بگوییم اما در تشکیل شرکت‌های معظم وغول‌های اقتصادی جهانی، نقش نداشته باشیم. بنابراین ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری مشترک بنگاه‌های ایرانی و خارجی می‌تواند یک راهبرد برای خروج از بن‌بست جزیره اقتصاد ملی باشد. چاره‌ای نداریم.

شرایط جدید اقتصاد جهانی، تنها یک راه پیش روی ما گذاشته است: تلاش برای حضور بنگاه‌های ایرانی در بازارهای جهانی.اما حضور در اقتصاد جهانی، معادلاتی کلاسیک دارد که مثل همه قوانین حقوق بشر، هوای پاک، آسمان آبی و طبیعت‌دوستی، برای همه ملت‌ها پسندیده و شایسته است.

گسترش روز افزون تکنیک‌های معاملاتی و توسعه تاکتیک‌های اقتصادی، ذهن همه سیاست‌گذاران اقتصادی را به این موضوع معطوف کرده است که جایگاه اخلاق در اقتصاد ودرمبادلات چیست؟ این روزها مترقی‌ترین مکاتب اقتصادی هم جایگاه ویژه‌ای برای تقویت اخلاق در کسب‌وکار درنظر گرفته‌اند. پس اخلاق کسب‌وکار می‌تواند در آموزه‌های مذهبی ما که دینی، اخلاقی و انسانی داریم، جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. اما آیا به سوی این قبله، نماز خوانده‌ایم؟

▪ آیا به سمت آزاد‌سازی اطلاعات هم پیش خواهید رفت؟ موضوعی كه منتقدان هیات‌رئیسه قبلی تاكید زیادی در مورد آن داشتند؟

ـ ازاین مقال، به «آسمان آبی» نگاه می‌کنیم. آسمانی که همه جای آن آبی است. آبی از وجود اطلاعاتی که کلید بزرگ سرمایه‌گذاری است. سال‌ها پیش در کشورهای بزرگ «قوانین آسمان آبی» نگاشته شده است. قوانینی برای افشای عادلانه اطلاعات. به راستی چرا اتاق‌های بازرگانی در گسترش اطلاع رسانی اقتصادی نقش ضعیفی داشته‌اند؟ مگر قبول نداریم که اطلاعات، کلید بزرگ فعالیت‌های اقتصادی است؟

▪ چرا فعالان اقتصادی ما درتحلیل اقتصادی ضعیف هستند؟ چرا ما سرمایه را قربانی ضعف تحلیلگری می‌کنیم؟ چرا تحلیلگر نداریم وچرا اجازه می‌دهیم، بنگاه‌ها درضعف تحلیلگری، کارآمدی و کارآیی خود را از دست بدهند؟ مگر نه این است که پیوند پژوهشی اقتصاد ملی با دانشگاه‌ها ضعیف است؟

ـ از تحلیلگری نوشتیم وتجزیه وتحلیل. شاید همین ضعف در ارکان مختلف تصمیم‌سازی و پایه‌های مختلف تصمیم‌گیری وجود داشته باشد. ما می‌دانیم که دادن مشاوره به سه قوه وتقویت حضور اتاق در مراجع تصمیم‌گیری می‌تواند به تنظیم سیاست‌هایی منجر شود که نتیجه‌اش، بازدهی ورشد و بالندگی اقتصاد ملی است و می‌دانیم که در این زمینه ضعیف بوده‌ایم و نتوانسته‌ایم از نقش اتاق، درمعادلات قانون‌گذاری و سیاست‌نویسی، استفاده کنیم.

▪ در مورد استقلال اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها چطور؟

در این راه به طور حتم باید بر تقویت جایگاه کمیسیون‌ها وبرنامه‌ریزی برای تشکیل حلقه ارتباط با کمیسیون‌های شهرستانی، برنامه‌ریزی کرد. ما خدمات‌رسانی به اعضا را وظیفه مهم اتاق‌های بازرگانی می‌دانیم و برای اصلاح امور خدمات‌رسانی‌، باید همواره در راستای حذف بروکراسی گام برداریم.

باید خدمات‌رسانی به اعضا را از طریق اصلاح چرخه امور، تقویت کنیم. تشکل‌ها درآینده اتاق بازرگانی نقش‌های مهمی دارند. باید به سمت تقویت آنها گام برداریم و با تقویت موضع تشکل‌ها و نقش‌آفرینی جدید آنها در فعالیت‌های آینده اتاق، برای استقلال بیشتر پارلمان بخش خصوصی تلاش کنیم.