سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
اخراجی ها سینمای گلگیر عقب
بر همگان واضح و مبرهن است که سینما علاوه بر آنکه هنر هفتم و هنر هنرها بوده، در شرایط خطیر کنونی از اهم امور نیز میباشد. به طوری که دشمنان ما با استفاده ابزاری از این ابزار گامهای قشنگی در جهت تخریب فرهنگ فاخر ما برداشتهاند. از جمله فیلم ضدایرانی، ضدانسانی، فرهنگستیز و مخرب ۳۰۰ که به زیبایی هرچه تمامتر فرهنگ ۱۰۰۰۰ ساله ایران عزیز را نابود کرد. لذا لازم است تا اصحاب قلم و اندیشه (خودمان و دیگران) ضمن توجه به این موضوع، اذهان عمومی را به سمت این هنر جلب نموده و با معرفی و ترویج فیلمهای فاخر ایرانی موجبات رشد و تعالی فرهنگ ملت عزیز ایران اسلامی را فراهم آورند. پس مجدداً لذا ما در این مجال میکوشیم ضمن کارهای دیگری که میکنیم، به طور منظم دقیقاً هر چند وقت یکبار با معرفی فیلمهای فاخر ایرانی اذهان عمومی را به سمت این فیلمها جلب نموده و به سهم خود موجبات رشد و تعالی فرهنگ ملت عزیز ایران اسلامی را فراهم آوریم.
▪ نام فیلم: بزن بریم کی به کیه؟!
▪ کارگردان: کار گروهی
▪ جلوههای ویژه: هوارتا!
▪ مدیر فیلمبرداری: برادر متعهدیان
▪ موسیقی: استاد متفکریان
▪ تهیهکننده: برادر کیسهساز
▪ بازیگران: خودتو با من چیکار داری؟، کامبیز خلاف، جواد ترقه، غلام شیشلولبند و فخرالدین صدیقشریف در نقش مثبت.
● خلاصه داستان:
جمعی از اراذل محل که البته دلهای پاکی دارند و جزو جوانان همین سرزمین محسوب میشوند سر کوچه ایستادهاند و ضمن چرخاندان زنجیر (به نشانهی اعتراض به برخی موارد) و تسبیح (به نشانهی تمایل درونی به معنویت) یکی از دختران محل را که همچون پنجهی آفتاب قرار دارد، مورد رؤیت قرار میدهند. یکی از این جوانان به نام کامبیز خلاف عاشق این دختر است، اما اگرچه پدر دختر خودش دوتار میزند (به نشانهی برخورداری از پایگاه اصیل هویتی) اما برادر نامردی دارد که مخالف ازدواج آنهاست. در این میان یک حاجی (به نشانهی محمدرضا شریفینیا) نیز وجود دارد که علیرغم ارتباط با حاجآقای محل (به نشانهی احترام به نهاد روحانیت) از خوی ناپسند ریاکاری و ظاهربینی (به نشانهی ریاکاری و ظاهربینی) رنج میبرد.
در نهایت کامبیز و دوستان تصمیم میگیرند که با عزیمت به جبهههای نبرد حق علیه باطل، ضمن فراهمسازی زمینههای تحول انفسی خود، اخلاص، شجاعت و پایمردی همدیگر را نیز به نمایش گذاشته و ثابت کنند که همه مردم در دفاع مقدس شرکت کرده و همهی شهدا نیز پسر پیغمبر نبودهاند. آنها در آزمون گزینش شرکت کرده و به سختی قبول میشوند و فردای آن روز به همراه حاجآقا (به نشانهی حضور فعال روحانیت) و حاجی (به نشانهی افرادی که از راه آرمانهای انقلاب نان میخورند) راهی جبهههای نبرد میشوند.
آنها در راه با زمزمهکردن ترانههای عباس قادری و جواد یساری و امثالهم و نیز قرائت جوکهای اساماسی با صدای بلند، علاوه بر ایجاد فضای نشاط، مخاطبان را به سینما جذب کرده و آنها را از خطوط قرمز عبور میدهند. آنها پس از طی مسافتی (به نشانهی هجرت که خودش به نشانهی مرحله اول در سلوک نفسانی به سوی حقیقت میباشد) به جبهههای جنگ میرسند. در آنجا حاجفرمانده، نخست جلوی آنها را گرفته از ورود آنها به اردوگاه ممانعت به عمل آورد، اما در ادامه با وساطت حاجآقا (به نشانهی محبت روحانیت) به حضور آنها راضی میگردد.
آنها پس از ورود به اردوگاه شروع به تحول میکنند. سپس به کنج خلوتی رفته، ضمن عبادت پروردگار به شرب خمر، بازی با آلات قمار، تعریف جوکهای کاف دار و نیز قرائت سرودهای غیرانقلابی (همگی به نشانهی زیاد بودن راههای رسیدن به خدا و نیز مهربان بودن خدا قربونش برم) میپردازند. آنها در طی چند روزی که در اردوگاه هستند ضمن آشنا شدن با عزیزانی چون سیدجواد هاشمی (به نشانه ی سینمای دفاع مقدس)، جناب سرهنگ (به نشانهی ارتشیان غیور جمهوری اسلامی که با رشادت در سالهای جنگ افتخارآفرین بودند) و عزیزان دیگر، با تیراندازی، خنثی کردن نارنجک، شیوه تشخیص بوی بادام از بوی باقالی و فنون جنگی دیگر آشنا شده، پلهپله به ملاقات خدا نزدیکتر میشوند.
تا آنکه روز عملیات فرا میرسد. در آن روز علیرغم مخالفت حاجفرمانده که به حضور تمام اقشار جامعه در دفاع مقدس و نیز پسر پیغمبر نبودن شهدا اعتقاد ندارد، کامبیز خلاف و بقیه اراذل که از فرزندان همین مرزوبوم هستند، راهی خطوط مقدم میشوند. و این مرحلهای بزرگ در زندگی آنهاست. آنها در آنجا طی یک روز کاری به طور متوالی با انواع جلوههای دفاع مقدس آشنا میشوند. جلوههایی از قبیل حملهی شیمیایی دشمن بعثی به مردم غیرنظامی (به نشانهی عروس حلبچه)، ورود تانکهای دشمن به سنگرهای و بیمارستانهای صحرایی (به نشانهی هیوا)، عبور از میدان مین به شیوهای مرامانگیز (به نشانهی عبور)، شلیک گلوله از هلیکوپتر و پرت شدن خاک به هوا (به نشانهی دوئل) و نیز جلوههای ویژه دیگر که هریک نشانهای برای موارد دیگر هستند.
تماشای این جلوهها موجب میشود اراذل مربوطه به خود بیابند و دیگر گرد خلاف نگردند. در نهایت کامبیز خلاف (به نشانهی قهرمان داستان) بر خلاف کلیشههای رایج که در آنها قهرمان فیلم به طرز ناگهانی دچار تحول میشود، بدون هیچگونه تحولی و صرفاً به ارادهی پروردگار شهید شده به دیار باقی میشتابد و در اینجا دکتر محمد اصفهانی با اجرای ترانهای معنوی (به نشانهی هنر متعالی) پایان زیبایی بر این فیلم سراسر خنده و معنویت رقم میزند.
● نقد و نظر:
بزن بریم... فیلمی است متعلق به سینمای بدنه و حتی سینمای نواحی گلگیر عقب. این فیلم با بهرهگیری از پشتوانهی عظیم سینمای مردمی دهههای چهل و پنجاه، و ضمن وفاداری به تمامی سنتهای این سینما و با دقت در اینکه مبادا حتی یکی از این سنتها مغفول بماند، میکوشد حضور اقشار فراموش شدهی جامعه را در صحنه به نمایش بگذارد.
بزن بریم بر خلاف ظاهرش از تکنیکها و راهبردهای هنری استفاده کرده است. بازیهای بازیگران با تلفیقی از مکتبهای روحوضی، برشت، آتقی، سیاهبازی، استانیسلاوسکی، فردین و غیره تماشاگر را به شدت هر چه تمامتر از خنده رودهبر میکند. در کارگردانی نیز شیوههای مختلفی از قبیل بگیر بریم دیر شد، سه دو یک اکشن، یدالله اسکورسیزی، همون که تو اون یکی فیلمت بود، بداههپردازی، هرچی ممدرضا بگه، بوم نیاد توی کادر، و غیره به کار رفته که شیرینی خاصی به کار بخشیده است.
منطق سیال پستمدرنیستی بر جایجای فیلم سیطره دارد. زمان و مکان در پویهای دائم، منطق متعارف را ترکانده و گذشته و حال و اینجا و آنجا را در هم فرو میکنند. حال در گذشته حضوری عینی مییابد. مثلاً در سکانس اتوبوس که از فصلهای درخشان بزن بریم... است، افراد جوکهای اساماسی سالهای میانی دههی هشتاد را در اواسط دههی شصت برای یکدیگر میخوانند و گویی زمان را به بازی میگیرند. این سیلان بدون اینکه ارتباط تماشاگر عام را با فیلم مخدوش کند، فقط ارتباط تماشاگر خاص را مخدوش میکند، و این نشانگر تسلط فیلمساز بر مدیوم سینماست. از دیگر شاخصههای بزن بریم... چیزهای دیگری هم هست که فعلاً قابل ذکر نیست.
مهران پایافر
امید مهدینژاد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست