سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

آیا به خدمتکارها انعام بدهم؟


آیا به خدمتکارها انعام بدهم؟

اقتصاددانِ عزیز
چند وقتی است که من برای حذف هزینه «سرویس‌دهی» از صورتحساب رستوران‌ها مبارزه می‌کنم.
هرجا که چنین هزینه‌ای در صورتحساب باشد قاطعانه خواستار حذفش می‌شوم و …

اقتصاددانِ عزیز

چند وقتی است که من برای حذف هزینه «سرویس‌دهی» از صورتحساب رستوران‌ها مبارزه می‌کنم.

هرجا که چنین هزینه‌ای در صورتحساب باشد قاطعانه خواستار حذفش می‌شوم و از پرداخت انعام هم خودداری می‌کنم، اما هر کجا که نباشد، مبلغی بیش از انعامِ رایج هم به خدمتکارها می‌دهم. به نظرتان چه کار دیگری از دستم برمی‌آید؟

پاتریک گیلت پاتریک عزیز

هرگونه سوالی در مورد اینکه هزینه سرویس که به خدمتکارها می‌رسد، یا توی جیب مدیرها می‌رود، را از ذهنت دور کن. فرقی نمی‌کند. چون خدمتکارها که احمق نیستند، در ازای انعام کمتر خواهان دستمزدِ بیشتر می‌شوند، وگرنه به جای دیگری می‌روند.

به همین ترتیب، هزینه سرویس‌دهی بالاتر به معنای قیمت‌های پایین‌تر خواهد بود، وگرنه کسب و کار رستوران از سکه می‌افتد.

به نظر من انعام دهیِ اختیاری گزینه جذاب‌تری است. با واگذاری انعام به مشتریان، مدیر رستوران راهی ایجاد کرده است تا از گشاده دست‌ها بیشتر بگیرد و از خسیس‌ها کمتر. هرچند می‌شود از بررسی اطلاعات گسترده بازاریابی هم برای این هدف استفاده کرد، اما سیستم انعام دهی به راحتی همان نتیجه را می‌دهد. شهرت آمریکا در خدمت‌دهیِ درخشان، خود می‌تواند نشانی از کارآمدی سیستم انعام‌دهیِ منعطف باشد.

به طور خلاصه، من نمی‌دانم چرا رستوران‌ها می‌خواهند این رسم دیرینه، بسیار مقرون به صرفه را رها کنند. تو هم اگر می‌خواهی با این رویه مقابله کنی، دادن مشاوره به مدیر رستوران موثرترین راهش است.