شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مروری بر رمز و راز هفت خوان رستم
● چکیده
در سفری که رستم از سیستان به مازندران میرود تا کیکاوس را رها سازد ، برای او حوادثی پیش میآید که آنها را هفت خوان رستم مینامیم و عبارتنداز: ۱-کشتن شیر۲- نجات از گرما و تشنگی ۳- کشتن اژدها ۴- هلاک کردن گنده پیر جادو ۵- اسیر کردن اولاد دیو ۶- کشتن ارژنگ دیو۷- هلاک کردن دیو سفید.
در حاشیهء برهان قاطع،ذیل هفتخوان چنین آمده است:«خوان» به معنی«سفره» است؛بعضی وجه تسمیهء این کلمه را آن دانستهاند که رستم و اسفندیار از هر کامیابی،خوانی از اغذیهء لذیذ میگستردند.همانطور که بر همگان آشکار است.داستانهای شاهنامه حاوی نکتههای فراوان است و ذهن خواننده را به چالش فرامیخوانند و اگر ژرف در آنها بنگریم.نکاتی ظریف نمایان میشود که موجب میگردد زبان به تحسین حکیم طوس بگشاییم.از جملهء این داستانها،ماجرای هفتخوان است.هفتخوان،مضمونی است پر از رمز و راز،که تاکنون ذهن بسیاری از بزرگان و شاهنامهپژوهان را به خود مشغول کرده است.آنچه بیش از همه در این مضمون خودنمایی میکند.تأثیر عدد هفت و حکمت استفاده از آن و ذهنیت و باورهایی است که موجب شده است این مراحل در کنار یکدیگر چنین داستان جذّاب و پرهیجانی را خلق کنند.چراهایی که در این داستان در ذهن خواننده آگاه ایجاد میشود،مجددا دلیلی است بر تحسین فردوسی که چگونه این همه هیجان و زیبایی و حکمت را در کنار یکدیگر قرار داده،تا داستانی خلق شود که سالهای سال جا برای کاویدن و پژوهش داشته باشد.
رموز هفتخوان
به گفتهء دوستخواه ،«هفتخوان»یعنی پشت سر گذاشتن دشواری،که به منزلهء آزمون رازآموزی یا پاگشایی برای پیوستن پهلوان به انجمن دلاوران است.این بنمایه در همه جای جهان دیده میشود. به گفتهء اسلامی ندوشن،در خوان دوم مقاومت،در خوان سوم زورمندی،در خوان چهارم تأیید ایزدی،در خوان پنجم تدبیر و چالاکی و در خوان ششم و هفتم مجددا زور بازو و جسارت رستم به کار میافتد و او را پیروز میکند(اسلامی ندوشن: ۱۳۴۸ص۳۱۹). بیدمشکی بر این نظر است که هفتخوان نوعی آزمون«تشرّف» و«انتقال»برای احراز مقام«جهان پهلوانی»است،که ریشه در آیین و مناسک مهرپرستی دارد.عدد هفت از گذشته مورد توجه اقوام و ملل بوده است.در قدیم،هفت را عدد کاملی میدانستند. چون«یک»مظهر یگانگی،«دو»مظهر دوگانگی،ارقام«سه و چهار»به ترتیب مذکّر و مؤنث هستند و حاصل آن دو،«هفت» است که نشان میدهد عناصر مادینه و نرینه به تنهایی کامل نیستند.اعداد زوج،به دلیل تقسیمپذیریشان همیشه مؤنث،و اعداد فرد مذکّر به شمار میرفتند.مهر،ایزد و یاور راستگویان و زنندهء دروغگویان و پیمان شکنان است،که این موضوع به راه و رسم عیّاری نیز راه یافته است.
به نظر بیدمشکی،در هفتخوان مهر،شیر،مرحلهء چهارم است.اشخاصی را که به درجهء بلند پایهء متشرّفان میرسیدند «شیرمرد»میخواندند و اجازهء راهیابی به مراسم رازآمیز آیینی را مییافتند.این شیر در هفتخوان رستم کشته میشود.شاید شیر در اینجا باید همچون«گاو»قربانی شود تا هستی تداوم یابد و شاید نبرد شیر و اسب،همچون نبرد مهر و خورشید است؛چون در ایران باستان این دو نیرو باهم نبرد میکنند و یا شاید اسب،مظهر بیداری شخصیت رستم باشد.در خوان دوم،بیابان خشک،نشانهء عطش دریافت معرفت است.اژدها در خوان سوم نگهبان گنجهای پنهان است،که والاترین آنها جاودانگی است(بیدمشکی ۱۳۸۳: ۱۱۶-۱۲۳).البته در اساطیر ایران،اژدها مظهر پلیدی و ناپاکی و نیروی اهریمنی است و اژدهاکشی محتوای دینی و آیینی دارد و به آفرینش و رستاخیز مربوط میشود.
به نظر یونگ،اژدهاکشی نوعی خودباوری و گذشتن از مرحلهء کودکی است و در مراسم مهری،پیر و مرشد مهری در نمایش نمادین،اژدها را با گرز خود میکشد.در خوان چهارم،زنجادو همان پری است،که در ایران باستان زنی پلید به شمار میرفته است.در خوان پنجم،رستم درجهء«سرباز» در آیین مهری را دارد.دربارهء خوان ششم که رستم با دیوها روبهرو میشود،میتوان گفت که دیوها در ایران نشانهای از نیروی منفی و بهطور کلی،نمادی از نیروهای طبیعی و تاریخی هستند
مسکوب،هفتخوان را آینهء فراز و فرود جسم و جان آدمی میداند (مسکوب ۲۴۲:۱۳۸۴).به نظر او،دشوارترین آزمون پهلوانان، هفتخوان است.پهلوان در آن میکوشد تا نام خود را حفظ کند و افتخار بیافریند.راههای دیگر نیز به جز هفتخوان وجود دارد؛ولی پهلوان این راه را میگزیند چون برای پیروز شدن شتابزده و بیتاب است،در این راه یاری جهانآفرین،مانند تأیید الهی برای عارف سالک،شرط نخست است(همان ۳۳:۱۳۸۱ -۳۵).
وی بر این نظر است که شاید بتوان گرگ،شیر یا اژدها را به نیروهای سرکش طبیعی و غریزه یا نفس اماره تشبیه کرد،که پهلوان میخواهد بر آنها پیروز شود(همان ص۴۰).در پنج منزل نخست،رستم اسیر و غذا و شهوت و خشم است.از خوان ششم بیدار میشود. نقالها نیز دیو سپید را کنایه از نفس اماره میخوانند و میگویند که تا بیدار شد،باید امانش را برید.تهمتن با دلی بیدار،دیو نفس را که در تاریکی پناه گرفت است،میکشد(همان:۴۸؛سرّامی،۱۰۰۱:۱۳۸۳- ۱۰۰۵).
سنایی غزنوی از اولین کسانی بود که دیو سپید را به نفس اماره تشبیه کرد(رزمجو ۱۳۸۱:ج ۱،ص ۳۱۰).بنابراین آزمونهای هفتگانهء رستم،سیری پیوسته از گذرگاه تاریک درون و بیرون است برای رسیدن به روشنایی.و بالاخره در پایان هفتخوان،این رستم است که به کیکاووس و همراهانش که در دام نفس گرفتارند، بصیرت و بینایی و هوشیاری میبخشد(همان:ج ۲،ص ۲۰).
هفت قلمرو سلوک،که هفتخوان را با آن میسنجند،عبارتند از طلب، توحید،معرفت،استغنا،عشق،حیرت و فنا(امیر معزّی ۱۳۸۱: ۹۷).البته هفتخوان پر مخاطرهء رستم و اسفندیار مبدّل به هفت وادی یا هفت شهر عشق در آثار عطار میشود،که مرغان رسالهء الطیر او، که خود نمادی از سالکان راه حق هستند،این هفت مرحله را برای یافتن سیمرغ میپیمایند(رزمجو ۱۳۸۱:ج ۱،ص ۳۱۰).
در خوانهای اول تا ششم،تقدیر میخواهد به رستم بفهماند که زور بازو همه جا گرهگشا نیست.در خوان هفتم،تقدیر و رستم یگانه شده و تدبیر و تقدیر اینگونه به هم میآمیزند.
نادعلی صادقیان
منابع:
-بیدمشکی،مریم،۱۳۸۳،«مهر مهر بر هفت خان رستم». کتاب ماه هنر.آذر و دی،ش ۷۵ و ۷۶،صص:۱۱۴-۱۲۴.
-اسلامی ندوشن،محمد علی،۱۳۴۸،زندگی و مرگ پهلوان در شاهنامه،تهران:انجمن آثار ملی.
-امیر معزّی،محمّد علی،۱۳۸۱،«نکاتی چند دربارهء تعابیر عرفانی شاهنامه».تن پهلوان و روان خردمند(پژوهشهایی تازه در شاهنامه).ویراستهء شاهرخ مسکوب.تهران:طرح نو،صص ۹۳-۱۰۱.
-رزمجو،حسین،۱۳۸۱،قلمرو ادبیات حماسی ایران،تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.۲ جلد.
-سرّامی،قدمعلی،۱۳۸۳،از رنگ گل تا رنج خار.تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
-مسکوب،شاهرخ،۱۳۸۱،«بخت و کار پهلوان در آزمون هفتخوان».تن پهلوان و روان خردمند(پژوهشهایی تازه در شاهنامه).ویراستهء شاهرخ مسکوب.تهران:طرح نو،صص:۲۹-۶۱.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران تهران انتخابات عراق دانشگاه تهران دولت مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل هواشناسی آتش سوزی شهرداری تهران سازمان هواشناسی باران هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم آموزش و پرورش فضای مجازی
تورم قیمت خودرو مسکن سهام عدالت قیمت طلا خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان ایران خودرو بانک مرکزی
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون عمو پورنگ سریال سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان آتیلا حجازی لیگ برتر علی خطیر باشگاه استقلال بازی لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی خودروهای وارداتی گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
خواب طب سنتی کبد چرب فشار خون دیابت بیماری قلبی