جمعه, ۲۸ دی, ۱۴۰۳ / 17 January, 2025
مجله ویستا

ترویج فرهنگ آرشیوی


آشنا کردن آرشیوها, آرشیویست ها و عامه مردم با استراتژی ها و اقداماتی که در آرشیوهای آمریکای لاتین صورت می گیرد تا داشته های اسنادی خود را منتشر کرده و به دیگران بشناسانند, و ارتقا سطح برنامه ها و اقداماتی که برای نزدیک شدن به جامعه انجام می شود و تصویر مناسبی از آرشیو ارایه می دهد تا هویت آن را تایید کند, از اهداف این مقاله است

●فعالیت های علمی و فرهنگی در آرشیو

تا چندی پیش، تنها بخشی از آرشیو را که به محققان خاصی سرویس می داد، می شناختیم، اما امروزه آن مفهوم تغییر کرده و بدون حذف آن زمینه خاص، آرشیو به مرکز توسعه فعالیت های فرهنگی، علمی و تفریحی تبدیل و با زندگی علمی و فرهنگی مردم عجین شده است. در این راستا، آرشیو ها باید خدمتشان را افزایش داده، مجددا اهداف خود را تبیین کنند تا به آن چه که مطابق خواست مردم جهان در آستانه قرن بیست و یکم می باشد، دست یابند.

همچنین آرشیوها باید تلاش کنند مانند موسسات آموزشی در جامعه حضور دایمی داشته و فعالیت های متنوعی در این زمینه انجام دهند تا مردم با سلایق مختلف از آنها استفاده کنند.

آرشیو یکی از موسسات بسیار مهم هر کشوری است زیرا، منابع مهمی را نگهداری می کند. این منابع به مردم یک کشور امکان می دهد تا هویت اجتماعی خود را شناخته، آن را حفظ کنند. همچنین آرشیو نقش اول را در تحققات مورد نیاز جامعه دارد زیرا مواد اولیه این تحقیقات یعنی اسناد را نگهداری و طبقه بندی کرده، در اختیار مخاطبان قرار می دهد. آرشیو اداری و تاریخی، باید اسناد را به عنوان منابع اولیه تحقیقات در زمینه های مختلف علمی حفظ کند، چرا که این اسناد حاوی اطلاعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور هستند. این اطلاعات برای همه مردم جامعه، حیاتی است به طوری که باید شناخته شده و در اختیار همگان قرار گیرد. با این حال نباید محدودیت هایی را که در هر کشوری در خصوص دستیابی به اسناد وجود دارد نادیده گرفت.

●اهمیت ترویج فرهنگ آرشیوی

«هر چند اغلب، فقط آرشیویست ها و محققین را می شناسیم، اما آرشیو یک پدیده ایستا و مرده نیست، بلکه باید به روح و زندگی جاری در دل آن پی برد و واقف شد. آرشیو باید مرکز تجمعات، کنفرانس ها و برپایی نمایشگاه ها باشد.»

هدف نهایی آرشیوها گسترش مفهوم آرشیو است یعنی: «ارایه خدمات به جامعه از طریق معرفی اسناد و اطلاعاتی که در آنها وجود دارد.»

با انجام اقدامات فرهنگی که برپایه تبلیغات قرار دارد، اطلاعات و فعالیت های آرشیوی در اختیار عموم قرار می گیرد. این تبلیغات به دو شکل درونی و بیرونی انجام می گیرد. تبلیغات درونی شامل تمامی خدماتی است که به مراجعان به آرشیو ارایه می شود. تبلیغات بیرونی شامل اقداماتی است که برای آشنایی شهروندان صورت می گیرد. در سال های اخیر با پیشرفت فناوری، آرشیو به صورت دانش و علم درآمده، به عنوان مرکز اطلاع رسانی از اهمیت فراوانی برخوردار شده است و شکل جدیدی از خدمات را به مراجعان و مخاطبان مختلف ارایه می کند. آرشیو در پی به دست آوردن نقش فعال در جامعه است و با ارایه طرح ها و برنامه های مختلف در طیف وسیعی، شهروندان را ترغیب می کند تا به مراکز آرشیوی مراجعه کنندو به آنها خدمات ارایه می دهد. در این راستا باید از فناوری ها و ابزاری استفاده کند که ارایه خدمات گوناگون به متقاضیان و اموری را که به طور سنتی به آرشیو محول شده (تحقیقات، نمایشگاه ها) امکان پذیر کند.

اصولا در این روش آرشیو نقش مربی را دارد. نقشی که برای پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مفید خواهد بود. آرشیو بدون فوت وقت باید برای ایجاد حساسیت در میان مردم و برقراری ارتباط با آنها در جستجوی بهترین استراتژی باشد تا ابعاد علمی و فرهنگی آرشیو اداری و تاریخی را منتشر کند و از این طریق ارزش آنها را نشان دهد. آرشیو باید بسیار پویا بوده و طرح ها را به سمت بعد تربیتی و برقرارری صلح هدایت کند تا ارزش های بومی را حفظ کرده و به این ترتیب بخش دیگری از مردم را که به دلیل ناآگاهی، به آرشیو توجهی ندارند، به سوی خود جلب کند.

انتشار شاخصه های علمی و فرهنگی، امکان دسترسی به اسناد و آرشیو را برای سایر شهروندان و عامه مردم فراهم می کند.

باید توجه داشت که برای تحقق این طرح ها و انجام درست فعالیت ها، نیازمند ابزار و دستمایه های اقتصادی، انسانی، مادی، فنی، علمی، زمان و حساسیت جامعه هستیم. همچنین باید شاخصه های ملی که فعالیت ها بر اساس آن تنظیم شده، مشخص گردد تا پس از انجام موفقیت حاصل گردد. برای دستیابی به مخاطبین بیشتر، باید طرح های قوی تهیه کرد که در آنها اسلوب شناسی، رعایت و حیطه کاری به دقت مشخص شود. این طرح ها باید به دقت زمان بندی شده باشد تا در موقع مقرر به پایان برسد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 4 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.