چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
تولید ناب در صنعت خودرو
نظام تولید جمع و جور یا تولید ناب، تولید سبك، تولید لاغر كه در دنیای صنعت امروز به ( lean production ) مشهور شده، متضمن پنج هدف به شرح زیر است:
- تحویل به موقع ( JIT )
- به حداقل رسیدن موجودیهای انبار
- به صفر رسیدن تعداد محصولات معیوب
- انعطافپذیر كردن تولید در قالب مجموعههای كوچك
- برقرار كردن همكاریهای فنی نزدیك با تامینكنندگان
در نظام تولید جمع و جور، همه اجزای تولید با یكدیگر پیوندی تنگاتنگ و در عین حال قابل انعطاف دارند. این نظام به دلیل نیاز شدید به هماهنگی، مستلزم جریانهای سریع و متكرر كالاها و اطلاعات است.
تحویل به موقع ( JIT ) و پایین آوردن موجودیهای انبار، قلب و محور نظامهای تولید جمع وجور است. وقتی كه موجودی انبار تنها به میزانی برسد كه بتواند مشكلات غیرمنتظرهای مانند تاخیر تامینكنندهها، نواقص و گیرهای تولیدی یا نوسانهای پیشبینی نشده تقاضا را جوابگو باشد، میتوان به تدریج آن را كاهش داد و حتی به صفر رسانید. این امر سبب میشود كه مدیران نسبت به تامین و تدارك (یعنی جریانهای بالادستی تولید) آسوده خاطر شوند و در پاسخگویی به نوسانهای تقاضا در پایین دست، آمادگی و انعطاف بیشتری پیدا كنند.
هنگامی كه سرچشمه مشكلات در بالادست رو به خشكی میگذارد، تلاش مدیریت متوجه بهبود كیفیت نهادهها، برقراری كنترل شدید بر فرآیند تولید، كاهش زمان پیش از تولید و چرخه تولید در هر مرحله از آن، كاهش مساحت كارخانهها و كاهش زمان راهاندازی میشود. نتیجه این اقدامات همانا بهبود مستمر كیفیت، ارتقای بهرهوری و پاسخگویی و مسئولیتپذیری نسبت به مصرفكننده و مشتری است.
تولید جمع و جور مستلزم همكاری نزدیك با تامینكنندگان در زمینههای كیفیت و مسائل مربوط به طراحی - برای - ساخت ( DFM) ۱ است تا بدین وسیله سهولت ساخت، كیفیت، قابلیت اطمینان و خدمترسانی از همان مرحله طراحی، در محصول تعبیه و تضمین شود.
از آشكارترین جنبه نظام تولید جمع و جور تحویل به موقع ( JIT ) و پایین نگهداشتن موجودی انبار، است كه البته به پراكندگی جغرافیایی زنجیره تأمین بستگی تام دارد. بعضی از كمپانیهای ژاپنی، تامینكنندگان را مجبور میكنند كه روزانه چندین نوبت كالا و قطعات تحویل دهند و برنامهریزی تحویل باید چنان صورت گیرد كه هر دو ساعت یك بار محمولهای وارد كارخانه شود. تحویل درست به موقع تحت تاثیر عامل فاصله است و هرچه فاصله تامینكننده تا خط تولید بیشتر باشد زمان تحویل افزایش پیدا میكند و در نتیجه موجودی بیشتری برای تغذیه خط تولید نیاز است. تحویل درست به موقع در بعضی از شركتها به این صورت اجرا شده است كه تحویل قطعات از انبارهایی كه در مجاورت كارخانهها احداث شدهاند، به خط تولید وارد میشود. البته این شیوه، JIT واقعی به حساب نمیآید زیرا JIT واقعی مستلزم تحویل مستقیم از كارخانه سازنده است نه از انبار، به طوری كه موجودی انبار در این فرآیند حذف شود و نیازی به آن نباشد. فاصله بین تامینكننده و خط تولید محصول نهایی نه تنها موجب افزایش موجودی انبار در زنجیره تامین میشود بلكه نگهداری سطوح بالاتری از موجودی انبار احتیاطی را الزامی میسازد. هراندازه كه زمان تحویل طولانیتر و نامطمئنتر باشد، موجودیهای احتیاطی باید با نوسانات تقاضا انطباق بیشتری داشته باشدو در نتیجه باید همواره در نوسان باشد. موجودیهای در نوسان، در هر حالت حداكثر و حداقل زیانبار است زیرا وقتی موجودی پایین است فروشهای بالقوه از دست میرود و وقتی بالاست، پرهزینه است. تولید صنعتی قابل انعطاف به وضعیتی اطلاق میشود كه بتوان محصول را مطابق سفارش طراحی و طبق نظر سفارشدهنده آن را ساخت و یا به سرعت بتوان از تولید یك مدل از محصول به تولید مدلی دیگر بر روی همان خط تولید پرداخت. تولید قابل انعطاف بنگاه را قادر میسازد كه با سرعت بیشتری نسبت به تغییر تقاضا پاسخگو باشد صمن این كه حجم تولیدرا محدود میسازد و موجودیها را هم كاهش میدهد. و همچنین بنگاه اختیار حوزههای كوچك تخصصی بازار را در اختیار داشته باشد و از آن بهرهبرداری كند. تولید قابل انعطاف مستلزم تحویل سریع قطعات از سوی تامینكنندگان است تا بدینوسیله از تشكیل موجودیهای زیاده از حد جلوگیری شود. ایجاد ارتباط نزدیك و برقراری همكاری با تامینكنندگان و مشتریان ، این ارتباط از جمله الزامات تولید جمع و جور است و این موجب مطلوبیت سطوح كیفیت و سرعت تحویل میشود تا آن چیزی كه »طراحی - برای - ساخت« ( DFM ) نام گرفته است، تحقق پذیرد. ارتباط نزدیك بین تامینكنندگان و مشتریان موجب انتقال فزاینده اطلاعات مربوط به فرایندها، سطوح كیفیت و راههای كاهش هزینهها به یكدیگر میشود. هرگاه فاصله بین تامینكنندگان با خط تولید جمع و جور زیاد باشد ،اعمال تغییرات مهندسی یا تغییرات مقداری، با سرعت میسر نخواهد شد زیرا ارتباط سریع و گسترده و رودر رو بین طراحان و تامینكنندگان به منظور انتقال مشخصات فنی و مهندسی با مشكل مواجه میشود. طراحی - برای - ساخت مستلزم هماهنگی نزدیك بین بخشهای طراحی محصول، مهندسی، و سازنده اصلی از یك سو و تامینكنندگان از سوی دیگر است - اعم از این كه تامینكنندگان در محوطه كارخانه سازنده اصلی یا خارج از آن واقع شده باشند. در شیوه »طراحی - برای - ساخت«، برخلاف روش سنتی »سرهم بندی« ۲ كه هر واحدی كار خود را پیش از تاییدِ طراحیها و مشخصات تكمیل میكند، تلاشهای طراحی و مهندسی به طور مشترك انجام میشودو برای این كار باید اطلاعات به صورتی مستمر و به شدت در بین واحدها جریان داشته باشد. تامین قطعات از فاصلههای دور، هزینه و زمان تحویل را افزایش میدهد و در نتیجه خاصیت تامین برون سازمانی و ارجاع به دیگران را خنثی میكند. میزان موجودی انبار به فاصله تامینكنندگان تا محل كارخانه سازنده اصلی بستگی دارد. هر اندازه این فاصله بیشتر باشد، حجم موجودی انبار بیشتر خواهد بود. همچنین ارتباطات محدود و ناقص بین تامینكنندگان و كارخانه سازنده اصلی؛ موجب كاهش وقت پیشبینیهای فروش میشود. پیچیدگی تكنولوژیكی یك قطعه، ضرورت دسترسی و گفتوگوی رو در رو و حضوری را بین طراحان و قطعهسازان افزایش میدهد و در نتیجه چارهای جز انتخاب جایگاه تولید قطعه در مجاورت كارخانه سازنده اصلی نیست. بنابراین، فاصله مانع از حل سریع مشكلات فنی قطعهسازان محلی و قطعهسازان دور از دسترس میشود. تلاشهایی كه برای بهبود كیفیت قطعات و جلوگیری از بروز مشكلات كیفیتی صورت میگیرد، به دلیل وجود فاصله بینتیجه و غیرممكن میشود. نزدیكی فرایند تولید قطعات در كارخانه سازنده اصلی، زمینهای برای بازدیدهای بیشتر نمایندگان كارخانه اصلی و حل مشكلات قبل از اثرگذاری بر خط تولید اصلی میشود و وجود فاصله زیاد بین قطعهساز و كارخانه مادر، موجب كاهش بازدیدها میشود. به طور كلی میتوان گفت كه حصول به دو هدف عمده تولید جمع و جور یعنی: »طراحی - برای - ساخت« ( DFM ) و ارتقای سطح كیفیت مستلزم سرمایهگذاریهای قابل توجهی برای سفر، ارتباطات و تكنولوژی - به ویژه در مراحل اولیه توسعه و تولید محصول جدید - است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست