سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
آزمایش فنی مرسدس بنز ۱۸۴۳ AXOR
به خوبی واضح است از نظر طراحی اتاق برخی از کشنده های مرسدس بنز در ایران نیاز به یک پوسته اندازی اساسی دارد. با کمی دقت پیشینه محصولات تجاری مرسدس در خواهید یافت که اتاق سری AXOR - ACTROS نزدیک به ۱۵ سال است که برای همه یکنواخت و تکراری شده و در حال حاضر دیگر همسو با انتظارات مهندسان طراح، کارشناسان و خواسته های رانندگان نیست. این در حالی است که مرسدس همچون برخی از خودرو سازان داخلی به عنوان FACE LIFT تلا ش نموده اند با تعویض روکش های صندلی ها و افزون بر حجم موتور و تغییرات جزیی دیگر سعی به روز نمودن این محصولات داشته باشد.
این که تا چه حد در رسیدن به چنین هدفی موفق بوده یا نه نیاز به بررسی بازار فروش این خودرو در اروپا دارد که در مجالی دیگر و طی یک مسابقه آماری باید به آن پرداخت شود . اما فارغ از این موضوع نگاهی داریم به ۱۸۴۳ AXOR محصول روز تولیدی شرکت ایران خودرو دیزل با پایه قدرتی و حجم موتور بالا که در سال ۲۰۰۵ FACE LIFT شده و برای تهیه این گزارش در اختیار ما قرار گرفت.
نمای ظاهری و قرار گرفتن پره ها و پله های ورودی هوا ، همچون مدل های روز AXOR بوده و از مواد کامپوزیتی ساخته شده که توسط شرکت های داخلی تولید می گردد ، اتاق AXOR با وجود این که از لحاظ بلندی و ارتفاع شرایطی بسیار عالی دارد ولی باریک بودن این اتاق ضعفی است که با عث ایجاد فضای کوچکی برای راننده شده و وی را بعد از چند ساعت رانندگی وادار به توقف و رفع خستگی می کند.
برخی منتقدین معتقدند شاید قرار گرفتن ورودی هوا و منبع اگزوز در جای نامناسب طراحان را وادار به طراحی کابینی باریک نموده است. از طرف دیگر و در توجیه ارتفاع آکسور به بالا قرار گرفتن موتور در زیر کابین هم اشاره کرد که باعث شده کنسول میانی بیش از حد مرتفع شده و در نتیجه موجب بلندتر شدن بی مورد اتاق ۱۸۴۳شود چنین موردی می تواند یکی از دلایلی باشد که تا حدودی تناسب قدی این مدل را بر هم زده است. با همه این حرف ها به این موضوع توجه داشته باشید که علی رقم قدیمی بودن نسبی طراحی اتاق اکسور انقدر زیباست که هنوز هم مورد کپی از سوی شرقی ها قرار می گیرد.
تضاد رنگی بین گلگیر و رکاب و سپری که چراغ را در بر گرفته است با بخش فوقانی یا کابین خودرو از کسور یک کامیون خوش قیافه ساخته است. دو کانال هوای کشیده شده به طرفین که بسیار ظریف در طرفین گریل ( جلو پنجره ) قرار گرفته اند از مشخصه های اصلی ۱۸۴۳است که ضمن کارایی آن را زیبا کرده.
۱۸۴۳ با قدرتی معادل ۴۲۸ اسب بخار با آرایش ۶ سیلندر خطی و حجم سیلندر ۱۲ لیتر ( cc ۱۱۹۶۷ ) دارای استاندارد زیست محیطی یورو می باشد این استاندارد ۱۸۴۳را با قرا دادن در رتبه سوم سوم جهانی از لحاظ زیست محیطی قادر ساخته تا در هر نقطه ی از جهان آماده حضور در بازارهای تجاری باشد.
تکنولوژی موتور به نحوی است که توربو شارژ و اینتر کولر همانند دو جزء جدا نشدنی در کنار یکدیگر و تحت نظارت کنترل کننده های الکترونیکی کار می کنند . پیش گرمکن سوخت یکی از مزیت های اصلی ۱۸۴۳است که آن را در آب وهوای سرد و کشنده بدون هیچ گونه اتلاف وقتی آماده خدمت رسانی می کند.
این پیش گرمکن سوخت کمک می کند تا موتور AXOR در شرایط ایده آل کار کرده و سوخت خود را تا نهایت ممکن کامل بسوزاند . گیریبگس از مدل ۱.۰ ۱۴.۵۷ /۹ ۱۳۱ G انتخاب شده که از نوع دستی بوده با دنده های ۹+۱ قدرت را به خوبی به چرخ ها انتقال می دهد . در نظر داشته باشید که این مدل گیربکس برای محصولات غیر اتوماتیک مرسدس بنز بهترین بوده و با کمک کلاچ های ۴۳۰ MFZ تک صفحه ای خشک با عمل کننده های هیدرولیکی و پنوماتیکی توانسته مجموعه حرکتی بی نظیر را بسازد.
ترمز همانگونه که انتظار می رود مجهز به سیستم ضد قفل ABS است که کنار ترمز موتور و ترمزهای دیسکی پنوماتیکی محورجلو عقب با فشار ۱۰ سعی می کند از عهده وظایف خود بر آید . بنظر می رسد این فشار ترمز برای این کامیون به خصوص هنگام حمل بار کم بوده و حداقل باید تا ۱۳ بار فشار ترمز را بالا برده یا این که در کنار این فشار (۱۰ بار ) از سیستم ASR بهره برده . اندازه دیسک ها ۹.۰۰ × ۲۲.۵ و تایرها ۵/۲۲ R ۸۰/۳۱۵ انتخاب شده که با زاویه ۴۸ درجه ی گردش چرخ هماهنگی خوبی دارد و توانسته جوابگوی ۸/۴ دور تعداد چرخش دورانی باشد که در میان نمونه های موجود در ایران با ایجاد قطر دایره ی چرخش ۱۴/۹ متر رتبه بسیار خوبی را کسب می کند.
سیستم تعلیق در محور جلو از نوع فنرهای پارابولیک دولایه با موج گیر و کمک فنر بهره گرفته شده که برای شرایط مساعد جاده ی ( مثل جاده های ایران ) همچون جاده های هموار و حمل بارهای ساکن ( نه مواد سوختی و تانکرهای حمل مایعات ) بسیار عالی است . این موضوع در شرایط غیر متعارف کمی راننده را از حیث کنترل وسیله دچار مشکل می کند . در واقع فاصله کم محور ( ۳۶۰۰ میلی متر ) و همینطور کوتاه بودن شاسی در مرکز باعث می شود که کشنده در حالت تعادلی خوبی قرار نگیرد و هدایت قسمت عقب در بین خطوط مشکل تر شود.
این موضوع راننده را وادار می سازد تا برای کسب اطمینان از وضعیت تریلر خود به طور پیوسته به آئینه های جانبی نگاه کند سیستم فرمان BK ۸ LS مرسدس بنز با انتقال کامل حرکات غربیلک فرمان به سییتم میکانیکی هیدرولیکی تلاش نموده تا کنترل آن را راحت تر ساخته و فرمان را در اختیار راننده قرار بگذارد . شاید اتاق بلند به همراه جای خواب منطبق بر استاندارد ۲۹ ECER و سیستم تهویه مطبوع دریچه برقی سقف مجهز به بالا بر هیردرولیکی بازاویه ۷۰ درجه نمایشگر دیجیتالی روی داشبرد به همراه نمایش دهنده هوای بیرون باک سبک آلومینیومی با گنجایش ۴۰۰ لیتر ، چراغ مه شکن و .. . باعث شده که برخی از خریداران متعصب به محصولات مرسدس ۱۸۴۳ AXOR را انتخاب کنند.
در فضای داخلی اصول آرگونی به خوبی رعایت شده و راننده به راحتی به ادوات و نمایشگرهای روی داشبورد دسترسی دارد. همانگونه که در عکس هم ملاحظه می کنید دریچه های تهویه در وسط محل قرار گرفتن دو لیوان بر روی داشبورد و اهرم های ترمزدستی در بهترین محل و در نزدیک راننده تعبیه شده اند تا راننده بدون از دست دادن تمرکز به کار خود مشغول باشد . هر چند که باید اعتراف کرد که در بین کشنده های اروپایی با وجود کشنده های همچون ۱۲ FH و یا رنو پریمیوم شاید کمتر کسی به سراغ این محصول به روز نشده اروپایی برود اما آکسور نیز با رعایت استانداردهای زیست محیطی حداقل در تردد در جاده های اروپایی دچار مشکل نخواهد بود . یک تراک سایز متوسط که در جاده های ما هنوز هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد . در پایان با تشکر از آقای مصطفی خواجو کرمانی که کشنده خودشان را در اختیار ما قرار دادند و در تهیه عکس با ما همکاری نمودند.
نویسنده : محسن معظمانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست