شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
حافظه کودکان

مقدمه
برای چندین دهه، دانشمندان فکر میکردند که کودکان نمیتوانند چیز زیادی را به خاطر بسپارند. باوجود اینکه والدین و افراد نگهدارنده از کودکان احتمال میدادند که چیز بیشتری در داخل سر کودکانشان در حال اتفاق افتادن است، بسیاری از متخصصین فکر میکردند که کودکان جهان را صرفاً به شکل تصاویر، صداها، بوها، و الگوهای مات تجربه میکنند. آنها اشتباه میکردند.
درنهایت مشخص شد که حق با والدین و افراد نگهدارنده بوده است. کودکان میتوانند چیزهای خیلی زیادی را به خاطر بسپارند. و به شکلی شگفتآور، میتواند یک سری از چیزها را برای زمانهای خیلی طولانی در حافظه ثبت کنند.
انگشتان کوچک و حافظههای بلندمدت
ما چطور میتوانیم متوجه شویم که کودکان چه چیزهایی را به خاطر میسپارند؟ ازآنجا که کودکان نمیتوانند بهطور مستقیم به سؤالات دانشمندان جواب دهند، محققان مجبور شدند روشهای خلاقانهای برای اطلاع از اینکه کودکان تا چه مدت میتواند چیزها را به خاطر بسپارند ایجاد کنند. در یک نمونه از آزمایشات، از تقلیدهای با تأخیر برای مشخص کردن مدت زمان به خاطر سپردن چیزها توسط کودکان استفاده شد. تقلیدهای با تأخیر، مبتنی بر دو ایده اصلی است:
۱. کودکان کارهایی که میبینند دیگران انجام میدهند را تقلید میکنند.
۲. کودکان میتوانند چیزهایی را که میبینند را به خاطر بسپارند و در آینده آن را تکرار کنند.
بهطور مثال، محققان ممکن است کار خود را با نشان دادن روش انجام یک چیز جدید به کودکان آغاز کنند- مثلاً اینکه چطور از یک اسباببازی که تا به حال ندیده بودند به شکلی خاص استفاده کنند. پس از نشان دادن یک روش جدید برای بازی با اسباب بازی، محققان اسباب بازی را از اتاق خارج میکنند تا کودک دیگر نتواند با آن آزمایش و یا تمرین کند. پس از چند مدت، محققین آن اسباببازی غیرعادی را به کودکان دادند تا ببینند آنها چه کار میکنند. اگر کودکان با روش خاصی که پیش از این، توسط فرد بزرگسال نشان داده شده بود با آن وسیله بازی میکردند، محققین متوجه میشدند که کودکان چیزی را که به آنها نشان داده شده بود را به خاطر سپرده و تقلید کردهاند.
کودکان تا چه مدت میتوانند چیزهایی که به آنها نشان داده شده است را به خاطر بسپارند؟
در یک سری از آزمایشات، محققان به دنبال این بودند که تشخیص دهند که آیا کودکان ۱۲ ماهه، میتوانند چیزهایی که به آنها نشان داده شده بود را پس از وقفههای سه دقیقهای، یک هفتهای، و چهار هفتهای به خاطر بسپارند و یا خیر. در ابتدای کار محققین به یک گروه از کودکان، پنج اسباببازی مختلف و روشهای خاص بازی با هر کدام از آنها را نشان دادند. پس از نشان دادن روشهای خاص بازی با آنها به کودکان (برای هر اسباببازی فقط حدود ۲۰ ثانیه)، محققین اسباببازیها را از اتاق خارج کردند. همچنین محققین کاری کردند که والدین نتوانند چیزهایی که به کودکان نشان داده میشود را ببینند تا کودکان نتوانند در خانه تمرین کنند.
به گروههای دیگر کودکان تحت آزمایش، چیزهای دیگری نشان داده شد. برخی از کودکان دیدند که بزرگسالان کارهای متفاوت جالبی با این ۵ اسباببازی انجام دادند، و به کودکان دیگر هیچ کدام از این اسباببازیها نشان داده نشد. بعدها، محققین هر دفعه یک عدد از این اسباببازیها را در اختیار کودکان قرار دادند تا ببینند که چه کارهایی انجام میدهند.
محققان این آزمایش، سه بررسی جداگانه انجام دادند که نتیجه آنها در ادامه آورده شده است:
پس از یک وقفه سه دقیقهای، کودکان حدود ۷۰% روشهای خاص بازی کردن با پنج اسباببازی را به خاطر آوردند.
پس از یک هفته، کودکان بیش از ۵۰% روشهای خاص بازی کردن با اسباببازیها را به خاطر آوردند.
آن دسته از کودکانی که روشهای خاص بازی کردن با اسباب بازیها به آنها نشان داده نشده بود، باز هم توانستند یک سری از این روشها را خودشان پیدا کنند. بهطورکلی این کودکان حدود ۳۰% روشهای خاص بازی کردن با اسباب بازیها را کشف کردند.
حتی پس از چهار هفته، کودکان ۱۲ ماهه میتوانستند نیمی از چیزهایی که به آنها نشان داده شده بود را به خاطر آورده و تقلید کنند - و هر کدام از این روشهای خاص را فقط حدود ۲۰ ثانیه دیده بودند! علاوه بر این، این بررسی نشان نمیدهد که کودکان فقط میتوانند چیزهایی که میبینند را برای چهار هفته به خاطر بسپارند، بلکه نشان میدهد که حداقل برای چهار هفته میتوانند آنها را به یاد بیاورند. ممکن است بتوانند چیزهایی که به آنها نشان داده شده بود را برای مدت زمان طولانیتری به خاطر بسپارند.
نکتههای مفید برای نگهداری از کودکان
کودکان با نگاه کردن و تقلید کردن از دیگران یاد میگیرند و در این کار خیلی خبره هستند. آنها میتوانند چیزی را که بزرگسالان فقط برای چند بار و به مدت کوتاه انجام دادهاند را یاد گرفته و برای حداقل چهار هفته به خاطر بسپارند.
الگوهای خوبی برای تقلید به کودکان نشان بدهید، همانند بغل کردن، برخورد مناسب با دیگران، و بازی کردن با اسباببازیها به روش جالب و جدید.
به یاد داشته باشید که کودکان تفاوت بین چیزی که بیخطر است و چیزی که خطرناک است را نمیدانند. آنها همه کارهایی که ما انجام میدهیم را نگاه میکنند، همانند کار کردن با ابزار تیز و استفاده از وسایل سمی تمیز کننده
از تواناییهای خارقالعادهای یادگیری کودکان لذت ببرید و به خاطر داشته باشید که کودکان ممکن است چیزهایی را که میبینند تکرار کرده و آنها را تقلید کنند. اگر وظیفه نگهداری و پرورش کودکان به شما داده شده است، به دنبال راههایی باشید که زندگی آنها را با کارهای سالم و امن برای تقلید کردن پر کنید.
wiki.۵۰۴۰.ir
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست