دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
ارتباط دانش ضمنی (تلویحی) و دانش آشکار (صریح)
![ارتباط دانش ضمنی (تلویحی) و دانش آشکار (صریح)](/web/imgs/16/87/kz3hc1.jpeg)
ایجاد و تکامل دانش ضمنی شرایط خاصی را می طلبد ، در این زمینه «نوناکا» در سال ۲۰۰۰ مدل حلزونی دانش را مطرح کرد و چنین بیان می دارد که «دانش ضمنی همیشه با شخص همراه است . به عنوان مثال یک محقق باهوش دارای بینشی است کــــه به ثبت اختراع جدیدی منجر می شود ، یا یک کفاش بعد از کسب سالها تجـربه فرایند خلاقیت جدیدی را مطـرح می سازد » به عقیده «نوناکا» دانش سازمانی از طریق تعامل اجتماعی میان دانش ضمنی و تصریحی، توسعه مییابد.
دانش ضمنی یا دانش تلویحی
دانش ضمنی یا دانش تلویحی به دانشی اشاره دارد که در پی تجربهها، مهارتها، و داناییهای شخصی، در اذهان مردم جوامع پدید میآید، و به آسانی تن به نمایش و بیان صریح نمیدهد.
به عبارت دیگر می توان گفت که به مرور زمان و با ادامه جریان زندگی نوعی از دانش در درون اشخاص نهادینه می گردد ؛ پولانی نخستین بار در سال ۱۹۶۹ با بیان این مطلب که«ما بیشتر از آنچه می گوییم ،می دانیم» به نمونه هایی از تواناییهای انسان نظیر یادگیری دوچرخه سواری و شنا یا چگونگی تشخیص چهره ها اشاره می کندکه تشریح نحوه انجام آن به راحتی توسط فرد امکان پذیر نیست ،او دانش اینگونه تواناییهای را «دانش ضمنی» نامید. به بیانی دیگر، دانش ضمنی را میتوان مجموعه ای از تجارب، مهارتها، دیدگاه های کاری و نظام ارزشی و ذهنی در درون فرد دانست که قابل گفتن نبوده و در هیچ پایگاه دادهای ذخیره نشده است بلکه جایگاه آن را ذهن آدمی و فعالیتهای اوتشکیل می دهد.
دانش آشکار
دانش آشکار دانشی است که به آسانی قابل انتقال می باشد آن به کمک یک سری از نشانه ها مثل حروف ، اعداد و ... در قالب نوشته، صدا، عکس، نرم افزار و... مدون و کد گذاری کرد به همین دلیل به اشتراک گذاری دانش صریح به راحتی امکان پذیر است در مقابل دانش ضمنی شخصی بوده و فرموله کردن آن بسیار مشکل است این نوع دانش از طریق تسهیم تجربیات با مشاهده و تقلید اکتساب می شود و قابل کدگذاری نبوده . چالش اصلی مدیریت دانش نیز تبدیل هر چه بیشتر و بهتر دانش ضمنی به دانش تصریحی است.
پس با توجه به مطالب بیان شده می توان نتیجه گرفت که دانش ضمنی به عنوان محرکی مهم در فرایند خلاقیت و نوآوری نقش مهمی را به عنوان یک منبع سازمانی و عامل موفقیت در سازمان ایفا می کند. و دانش ضمنی و تصریحی مکمل یکدیگرند این بدین معناست که برای ایجاد دانش جدید به اشتراک گذاری هر دوی آنها در سازمان ضروری است در چرخه اشتراک گذاری دانش ضمنی می تواند به دانش صریح به دانش ضمنی تبدیل گردد.
منبع وب سایت
صدیقه ملائیان
مسعود پزشکیان پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 سعید جلیلی دولت چهاردهم رئیس جمهور انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ریاست جمهوری
آلودگی هوا سازمان هواشناسی آتش سوزی تهران کنکور شهرداری تهران قتل سلامت آموزش و پرورش پلیس قوه قضاییه پلیس راهور
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی خودرو بازار خودرو بورس واردات خودرو بازار سرمایه حقوق بازنشستگان دلار ایران خودرو
عاشورا کربلا تلویزیون کتاب سینمای ایران رسانه ملی سریال رامبد جوان سینما هنرمندان
کنکور ۱۴۰۳ طب سنتی ماهی باتری ربات
رژیم صهیونیستی فرانسه جنگ غزه فلسطین غزه روسیه آمریکا اسرائیل انگلیس جو بایدن چین حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال خوان کارلوس گاریدو باشگاه پرسپولیس یورو 2024 لیگ برتر علیرضا بیرانوند نقل و انتقالات لیگ برتر تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا ترکیه
ناسا سامسونگ هوش مصنوعی
سازمان غذا و دارو رژیم غذایی ویتامین تب دانگ کاهش وزن فشار خون آلزایمر پوکی استخوان کودک