جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
مقدمه تاریخی معرق
معرق در معنای كلام (( اصولاً هر چیز رگه دار را گویند )) ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر ، ایجاد نقشها و طرحهای زیبایی است كـه از دوربری و تلفیق چوبهای رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شكل می گیرد . پیدایش تاریخی این هنر به درستی مشخص نیست ولی از تطبیق آن با هنر كاشی كاری بدون شك رابطهٔ این دو هنر را در می یابیم .
برای آشنایی با ریشهٔ این هنر صحبت از تاریخ تكوین كاشی معرق به میان می آید و به عنوان مقدمه از گنبد سرخ مراغه كه در زمان ایلخانیان ساخته شده می توان یاد كرد .
این گنبد نوع بسیار سادهٔ كاشی كاری بدین سبك است . كاشی كاری معرق در دوران مغولان نیز به همین منوال بود و تداوم آن در عصر صفوی به اوج شكوفایی خود رسید آثاری ارزنده در هنر كاشی كاری پدید آمد . این شكوفایی در زمان افاغه و زندیه رو به افول نهاد .
در دوران قاجاریه نیز كاشی كاری معرق تقلیدی ناقص از آثار گذشتگان بود . تا این دوران نقشهایی كه در كاشی كاری معرق به كار برده می شد نقشهای اسلیمی بود . اما با سفر عده ای از هنرمندان به اروپا و گرایش به هنر و فرهنگ اروپایی ، تغییرات و دگرگونی های بسیاری در نقشهای كاشی كاری به عمل آمد و از آن پس طرح انسان و دیگر اشكال مانند اسلحه جنگی در هنر كاشی كاری دوران قاجاریه نمایان شد . از آن دوران تا به امروز این هنر ، چونان گذشته ، رونق نداشته است و تنها عدهٔ قلیلی از هنرمندان در زنده نگهداشتن این هنر كوشا بوده اند .
وجه تشابه كاشی كاری معرق با معرق كاری روی چوب در شیوهٔ عمل است كه در هر دو مورد نقشها از تركیب قطعات رنگی جنس مورد نظر شكل می گیرد . یكی از نمونه های قدیمی موجود آمیزه این دو هنر ، در قدیمی و بزرگی است كه متعلق به عصر قاجاریه است . و در ضلع شمال غربی محوطهٔ وزارت آموزش و پرورش فعلی قرار دارد . ارتفاع این در حدود چهار و نیم متر و عرض آن سه متر است و سردری نیم دایره در بالای آن قرار گرفته است .
هر طرف این در به سه قسمت مربع شكل تقسیم شده است :
مربع بالایی آن شیشه و دو مربع پایینی چوب برجسته و مسطحی است كه نقشهای اسلیمی معرق كاری شده در این قسمت جای گرفته است .
این هنر در آغاز برای تزیین سطح میز ، بوفه ، در ، تكیه گاه صندلی به كار برده می شد ، و تنها نقشهای اسلیمی یا گره با پنج رنگ محدود چوبهای آبنوس ، فوفل ، گلابی ، سنجد و توت مورد استفاده قرار می گرفت و گاه برای تنوع ، از برشهای خاتم برای اشباع نقشها استفاده می كردند . رنگ خاتمها به همان پنج رنگ فوق الذكر محدود بود و به خاتم چوبی شهرت داشت .
در آن ایام شیوهٔ معرق كاری در مقایسه با روش امروزی بسیار متفاوت بود و بیشتر به روش معرق هندی اجرا می شد . بدین طریق كه هنرمندان ابتدا به وسیلهٔ كارد مخصوص منبت ، محل قرار گرفتن نقشها را روی شیء مورد نظر مطابق طرح ، می كندند و سپس نقشها را از چوبهای رنگی به وسیلهٔ مته ای كه اختصاص به تعمیر چینی داشت و سوهانهای مخصوص قدیمی و اره ای به نام چكی ، دوربری می كردند و در محل مقرر قرار می دادند .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست