یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

۲۳ فروردین: در شهر چه گذشت؟!


۲۳ فروردین: در شهر چه گذشت؟!

ایام نوروز بهترین زمان برای مسافرت‌های تفریحی است. در این بین برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از طریق تور‌های مسافرتی و به همراه راهنمای‌تورکه آشنا به شهر یا کشور مقصد آنهاست …

ایام نوروز بهترین زمان برای مسافرت‌های تفریحی است. در این بین برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از طریق تور‌های مسافرتی و به همراه راهنمای‌تورکه آشنا به شهر یا کشور مقصد آنهاست راهی سفر شوند.

این در حالی است که متاسفانه در برخی مورد تورلیدر‌ها آنگونه که انتظار می‌رود به وظایف خود عمل نمی‌کنند. تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر اعلام کرده‌اند که با وجود تبلیغات فراوان از نحوه سرویس‌دهی تور‌های مسافرتی، آنها به این تبلیغات اعتماد کرده و پس از پرداخت هزینه برای استفاده از خدمات مختلف تور با آن راهی سفر شده‌اند اما در برخی تور‌ها، تورلیدر‌ها نه تنها نسبت به ارائه تمامی خدمات تعهد شده اقدام نکرده‌اند، بلکه در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهر‌ها و کشور‌ها اطلاعات کافی نداشته‌اند.

از سوی دیگر برخی هم نسبت به در دسترس نبودن تورلیدر‌ها در جریان سفر انتقاد کرده‌اند. انتظار می‌رود آژانس‌های مسافرتی در این زمینه نظارت بیشتری اعمال کنند تا گردشگران از اعتماد به تور‌های مسافرتی پشیمان نشوند.

خالی بودن اطلاعات

در اغلب سازمان‌ها و مراکز خدماتی که با تعداد زیادی ارباب رجوع سر و کار دارند، بخشی به عنوان اطلاعات در نظرگرفته شده است که کارکنان آن با ارائه اطلاعات مورد نیاز ارباب‌رجوع، او را در زمینه مراحل انجام کاری که مد نظر دارد یا طبقه و اتاقی که باید به آن مراجعه کند، راهنمایی می‌کنند.

با وجود مفید بودن این بخش و کمک این اطلاعات به صرفه‌جویی در زمان، گاهی مشاهده می‌شود که بخش اطلاعات برخی سازمان‌ها تعطیل است یا فردی برای پاسخگویی به ارباب‌رجوع در آن حضور ندارد. این درحالی است که کمبود اطلاعات ارباب‌رجوع نه تنها وقت آنها را تلف می‌کند، بلکه آنها را بین طبقات ادارات سرگردان می‌کند.

با توجه به اهمیت بخش اطلاعات ادارات و سازمان‌ها، انتظار می‌رود این بخش‌ها یکی از فعال‌ترین بخش‌های هر سازمانی بوده و کارکنان آن نیز در هر شرایطی آماده پاسخگویی به ارباب‌رجوع باشند.

۳ کیلو هزار، به شرط زندگی

وقتی همه فروشنده باشند و همه خریدار، خریدار و فروشنده دیگر همه جا معامله می‌کنند، به هر قیمتی که حتی می‌تواند جان آنها باشد. عجیب‌ترین جایی که این روزها مردم در آنجا خرید و فروش می‌کنند حاشیه بزرگراه‌هاست و در چند قدمی خودروهایی که با سرعت بسیار بالا بالقوه قاتلان متحرک خریداران و فروشندگان حاشیه بزرگراه‌‌ها هستند.

معمولا چیزی که در کناربزرگرا‌ه‌ها فروخته می‌شود میوه است. نحوه فروش هم این گونه است که یک نفر چند ده‌متر جلوتر از وانتی که میوه‌ها در پشت آن فروخته می‌شوند کناربزرگراه‌ می‌ایستد و یک نمونه و تابلوی قیمت میوه‌ها را بالای سر می‌گیرد.

رانندگان هم که به این نحوه فروش عادت کرده‌اند با دیدن این صحنه به یکباره سرعت خود را کم‌ می‌کنند و به سمت راست بزرگراه‌ منحرف می‌شوند. این کار واقعا خطرناک می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

اما این خطر اولیه است، خطر دیگر جایی‌است که چند خودرو در کنار بساط میوه‌فروشی ایستاده‌اند؛ بدون توجه به خودروهایی که با سرعت بسیار زیاد حرکت می‌کنند و هر لحظه امکان دارد بساط میوه‌فروشی را از جا بکنند.

دافعه‌های بصری

صاحبان منازلی که دارای نما و گل‌کاری‌های زیبایی باشند در جشنواره‌هایی مورد تقدیر و تشکر قرار می‌گیرند. این در حالی است که به نظر می‌رسد در کنار این مشوق‌ها، باید تنبیهاتی نیز برای مخدوش کنندگان چهره شهر و ایجاد کنندگان دافعه‌های بصری در نظر گرفته شود؛

زیرا به طور حتم همانطورکه در تصویر مشاهده می‌کنید، برخی اقدامات به زیبایی شهر به شکل محسوسی آسیب می‌زند و به اصطلاح شهر را از ریخت می‌اندازد. البته در مورد صاحب این خودرو باید جریمه سد معبر را نیز به دیگر تخلفات وی افزود.