پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

پروژهٔ تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های مایع GTL در پژوهشگاه صنعت نفت


پروژهٔ تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های مایع GTL در پژوهشگاه صنعت نفت

هر چند روش­هایی نظیر گازسوزنمودن خودروها, می­تواند روش مناسب و جالب توجهی در کاهش آلاینده­ها و ذرات معلق در شهرهای بزرگ باشد, اما با توجه به کمبود امکانات ویژه نظیر جایگاه­های توزیع گاز برای خودروها, عدم استفاده از کیت­های مناسب و بکارگیری تکنولوژی­های قدیمی­, توجه ما را به این موضوع جلب می­کند که در کنار استفاده از روش­هایی نظیر گازسوزنمودن خودروها, باید به بهبود تکنولوژی موتورهای بنزینی و ارتقای راندمان آنها نیز اهمیت داد

صرفه­جویی مصرف انرژی، در مورد فراورده‌هایی نظیر بنزین که بر اساس محاسبات کارشناسان در سال ۱۳۷۸ چیزی حدود ۱۲ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال یارانه به خود اختصاص داده است، موضوعی بسیار مهم به شمار می­رود. یارانه پرداختی به فراوردهٔ بنزین پس از برق و گازوئیل، بیشترین سهم را در کشور دارا می­باشد. از کل پرداخت یارانه به بنزین مبلغ ۱۲ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال آن مربوط به بخش حمل و نقل می­باشد.

هر چند روش­هایی نظیر گازسوزنمودن خودروها، می­تواند روش مناسب و جالب‌توجهی در کاهش آلاینده­ها و ذرات معلق در شهرهای بزرگ باشد، اما با توجه به کمبود امکانات ویژه نظیر جایگاه­های توزیع گاز برای خودروها، عدم استفاده از کیت­های مناسب و بکارگیری تکنولوژی­های قدیمی­، توجه ما را به این موضوع جلب می­کند که در کنار استفاده از روش­هایی نظیر گازسوزنمودن خودروها، باید به بهبود تکنولوژی موتورهای بنزینی و ارتقای راندمان آنها نیز اهمیت داد. برای آشنایی با پیشرفت­های جدید در زمینهٔ ساخت موتورهای جدید احتراق داخلی، به تحقیقات انجام شده توسط شرکت­های پیشرو در صنعت خودروسازی نظیر مزدا و فورد اشاراتی می­شود و امید است پرداختن به این مسائل، در انتخاب استراتژی مناسب برای خودروسازان داخلی تاثیرگذار باشد:


پروژهٔ تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های مایع GTL در پژوهشگاه صنعت نفت
نمودار ۱- تلفات انرژی در موتور برای سرعت ۴۰ کیلومتر

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط شرکت مزدا، میزان تلفات انرژی در قسمت­های مختلف موتورهای ساخته شدهٔ این شرکت، محاسبه شده که طبق نمودار زیر ارائه گردیده است.

● همکاری مشترک فورد - مزدا در ساخت موتورهای جدید

شرکت مزدا به طور مشترک با شرکت فورد در توسعهٔ ساخت یک موتور ۴ سیلندر خطی همکاری نموده است که به ترتیب در کارخانه­های هیروشیما و والنسیا ساخته می­شود. این موتور نه تنها قابلیت­های جدیدتر و بهتری نسبت به سایر محصولات گذشته دارد بلکه بسیار سبک است و مصرف بسیار اندکی دارد. همچنین دوست محیط زیست به شمار می­رود و از لحاظ آلایندگی، کمترین مقدار را نسبت به نسل­های پیشین دارد. شرکت مزدا تولید این موتور را از سال ۲۰۰۲ در دستور کار خود قرار داده است.

این موتور شامل یک کنترل‌کنندهٔ کامپیوتری مرحله­ای می­باشد که قسمتی از گاز خروجی اگزوز را مجدداً به محفظه احتراق برگشت می­دهد. این سیستم تا حدود زیادی به کاهش میزان آلاینده­هایی نظیر NOx کمک می­نماید.

● بهبود کارایی در مصرف سوخت

از مواردی که می­توان با تغییر و بهبود در ساخت آن، به مقدار قابل توجهی از مصرف سوخت صرفه­جویی نمود، طراحی میل­لنگ می‌باشد. همانطور که در این تحقیق مشخص شده است، حدود ۱۳ درصد تلفات انرژی مربوط به میل­لنگ می­باشد. ساخت میل‌لنگ با آلیاژهای سبکتر و وزن کمتر، می­تواند منجر به کاهش مناسبی در مصرف سوخت موتور شود. سیستم سوپاپ‌ها نیز در سری­های جدیدتر، توسط کنترل­گر کامپیوتری هدایت می­شود. بر خلاف موتورهای رایج که سیستم سوپاپ توسط چرخش موتور تنظیم می­شود, سیستم کنترل‌گر جدید، زمان‌بندی جدید حرکت سوپاپ‌ها و همچنین فشار روغن را تنظیم می‌نماید. این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت تا میزان ۱.۵ لیتر, کاهش انتشار NOx به میزان ۱۴ درصد و کاهش CO۲به مقدار ۱۶ درصد نسبت به سایر مدل­های پیشین می­شود.


پروژهٔ تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های مایع GTL در پژوهشگاه صنعت نفت
شکل ۲: نحوهٔ قرارگیری سیستم کاتالیستی مورد استفاده در قسمت خروج گازهای آلایندهٔ خودرو

به منظور کاهش بیشتر آلاینده­ها، شرکت مزدا تحقیقاتی را در زمینهٔ توسعه استفاده از سیستم کاتالیستی برای اگزوز انجام داده است که استفاده از سیستم کاتالیست در قسمت گازهای خروجی موتور به شکل زیر می­باشد.

● تحلیل

کارشناسان معتقدند، تولیدکنندگان داخلی خودرو با توجه به پیش­بینی مصرف سوخت بنزین در کشور (جدول ۱)، باید به سمت خودروهایی بروند که مصرف سوخت کمتر و آلایندگی اندکی دارند. استفاده از تکنولوژی­های قدیمی دهه­های ۷۰ و ۸۰ و روی آوردن به تولید خودروهایی که از نظر زیست‌محیطی و مصرف سوخت در حد استانداردهای قابل قبول کنونی و جهانی نمی­باشند در دراز مدت نباید صورت پذیرد.

اما به نظر می‌رسد در کشور توجه به مسالهٔ بهبود تکنولوژی ساخت موتورهای بنزینی کمتر مورد توجه قرار گرفته و آنچه بیشتر در حال حاضر مطرح است، گازسوزنمودن خودروها است. گازسوزنمودن خودروها می‌تواند در کنار پیشرفت تکنولوژی در زمینهٔ ساخت موتورهای بنزینی با راندمان بالاتر، همزمان دنبال شود و توجه به یکی نباید باعث غفلت از دیگری شود.


پروژهٔ تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های مایع GTL در پژوهشگاه صنعت نفت
جدول ۱- پیش­بینی مصرف بنزین در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ میلادی

منابع:

۱. www.mazda.com

۲. ترازنامهٔ انرژی سال ۱۳۷۸ منتشره از سوی وزارت نیرو

۳. جزوهٔ طرح جامع گازسوزنمودن خودروها، سازمان بهینه­سازی مصرف سوخت کشور