جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
نقش عوامل اجتماعی در افت تحصیلی
![نقش عوامل اجتماعی در افت تحصیلی](/web/imgs/16/139/manyl1.jpeg)
● مقدمه:
نهاد آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی ، دارای کارکردهای متنوعی است که مهمترین کارکرد آشکار آن، ایجاد زمینه مناسب جهت پرورش استعداد و توانائیهای افراد می باشد. کارکرد آشکار دیگر انتقال مواریث فرهنگی و نظام ارزشی جامعه، به دانشآموزان و جامعه پذیر کردن آنهاست. همچنین آموزش و پرورش را می توان یکی از نهادهای تعیین کنندهی بنیانهای فرهنگی و اخلاقی یک جامعه دانست که پیشرفت جوامع به مقدار قابل ملاحظهای در گرو آن است.
آموزش و پرورش سوق دهنده هر جامعه از رکود و انحطاط و توسعه دهنده آن در جهت پیشرفت و ترقی است. لذا هر گونه اختلال در فلسفه ، محتوی ، هدف ، روش ، مدیریت ، سازمان و ... آموزش و پرورش تأثیر شگرفی در سایر نهادهای اجتماعی و در کل اجتماع ایجاد میکند. همچنین آموزش و پرورش هر جامعه در واقع سرمایهگذاریی است که در دراز مدت باعث تولید نیروی انسانی متخصص و ماهر شده و در واقع نیروی انسانی سایر نهادها را تأمین میکند. لذا هر عاملی که بتواند مانعی در وصول به اهداف این نظام باشد، نوعی اُفت قلمداد خواهد شد.
یکی از آفتهای بزرگ نظام آموزش و پرورش هر جامعه که هر ساله به میزان بسیار زیادی امکانات ، منابع و استعدادهای بالقوهی انسانی و امکانات مادی را تلف می کند و به دنبال خود ، اثرات ناگواری را بر پیکر اجتماع وارد میسازد «اُفت تحصیلی» می باشد که در واقع بازده کار مدرسه و خانواده و جامعه را در رسیدن به اهداف آموزش و پرورش مختل میسازد. و چنانچه هزینهی آن محاسبه گردد ، ارقام سرسام آور خواهد شد. پس یکی از ملاکهای عدم موفقیت هر نظام آموزشی را میزان اُفت تحصیلی میدانند.
شناخت هر چه بهتر عوامل موجد و یا افزایش دهنده اُفت تحصیلی از ضروریات هر نظام آموزشی است که باعث جلوگیری از به هدر رفتن منابع مادی و معنوی و نجات انسانهایی میگردد که بسیاری از آنها پس از شکست تحصیلی زمینه مساعدی را برای بزهکاریهای اجتماعی پیدا می کنند جلوگیری از این امر یا کاهش مردودین نظام آموزش، موجب خواهد شد که نظام آموزشی بتواند به موفقیت های تحصیلی بیشتری برسد.
چنانچه کیفیت آموزشی بهبود یابد و یا منابع را در اختیار بهبود برنامههای تربیت معلم و مواد آموزشی و غیره قرار دهد (که ضعف و کمبود آنها، خود از عوامل اُفت تحصیلی بشمار می آید.) موجب ارتقاء سایر نهادهای اجتماعی و نهایتاً پیشرفت جامعه خواهد گردید.
● بیان مسأله:
یکی از مسائل مهمی که گریبانگیر نظامهای آموزشی ، به خصوص نظام آموزش و پرورش در کشورهای جهان سوم است، مسئله اُفت تحصیلی می باشد که هر سال مبالغ قابل توجهی از بودجه کشور و نیز منابع انسانی را به هدر میدهد و آثار ناگواری بر حیات افراد و پیکر جامعه وارد میسازد. با در نظر گرفتن اینکه منابع و امکانات کشورهای مزبور، اندک بوده ، لزوم صرفه جوئی و دقت در مصرف و تخصیص این منابع به بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی بیشتر از پیش احساس میشود . از طرفی با توجه به رشد فزاینده جمعیت در کشورهای فوقالذکر و جوانی هرم سنی آنها و نیاز روز افزون آنها به فضای آموزشی، با اشغال فضای آموزشی در کلاسها توسط دانشآموزان اُفت کرده، مشکل باز هم حادتر میگردد .
بنابراین توجه روز افزون به معضل افت تحصیلی، بالاخص در کشورهای در حال توسعه نظیر کشور ما که هنوز هم درگیر این مشکل میباشد، ضروری است کوششها گرچه فراوان صورت گرفته است، ولی هنوز نیاز اساسی به توجه مسئولان به این مسئله عمیقاً احساس میشود تا از طریق شناسائی عوامل مؤثر در اُفت تحصیلی ، راههای کاهش آن ارائه گردد.
● اهداف تحقیق:
هدفهای این تحقیق را تحت عناوین کلی و جزئی میتوان بیان کرد :
▪ هدف کلی :
شناسایی نقش عوامل اجتماعی و خانوادگی و اقتصادی ( قشربندی اجتماعی ) در پیدایش اُفت تحصیلی .
▪ اهداف جزئی :
الف) شناسایی رابطه میان قشر بندی اجتماعی با اُفت تحصیلی .
ب) شناسایی رابطه میان میزان تحصیلات والدین با اُفت تحصیلی .
ج) شناسایی رابطه میان تک والدینی با افت تحصیلی .
د) شناسایی رابطه بین نوع نگرش دانش آموزان به تحصیل با اُفت تحصیلی .
هـ) شناسایی رابطه میان بعد خانواده با اُفت تحصیلی .
و) شناسایی رابطه میان اختلافات خانوادگی با اُفت تحصیلی .
● سوالهای تحقیق:
۱) آیا میان نظام قشر بندی اجتماعی با اُفت تحصیلی رابطهای وجود دارد ؟
۲) آیا میزان تحصیلات والدین با اُفت تحصیلی فرزندشان رابطهای هست؟
۳) آیا بین تک والدینی و اُفت تحصیلی فرزندان رابطهای است ؟
۴) آیا میان نوع نگرش دانش آموزان به تحصیل و اُفت تحصیلی رابطهای وجود دارد ؟
۵) آیا میان بعد خانوار ( تعداد فرزندان خانواده ) با اُفت تحصیلی رابطه وجود دارد ؟
۶) آیا بین اختلافات و کشمکش های خانوادگی با اُفت تحصیلی رابطهای وجود دارد ؟
● فرضیه های تحقیق:
۱) میان نظام قشربندی اجتماعی دانش آموزان مردودی و قبولی تفاوت وجود دارد.
(میزان افت تحصیلی در فرزندان اقشار پایین، بیشتر است.)
۲) بین میزان تحصیلات والدین دانش آموزان مردودی و قبولی تفاوت وجود دارد.
(میزان افت تحصیلی در فرزندان دارای والدین با تحصیلات کم، بیشتر است.)
۳) بین تک والدین بودن دانش آموزان مردودی و قبولی تفاوت وجود دارد.
(میزان افت تحصیلی در میان دانش آموزان تک والدینی، بیشتر است.)
۴) میان نوع نگرش به تحصیل دانش آموزان مردودی و قبولی تفاوت وجود دارد.
(در جامعه کنونی میزان افت تحصیلی در دانش آموزانی که نگرش منفی به تحصیلی دارند، بیشتر است.)
۵) بین بعد خانوار دانش آموزان مردودی و قبولی تفاوت وجود دارد.
(میزان افت تحصیلی در فرزندان خانواده های پرجمعیت، بیشتر است.)
۶) بین اختلافات خانوادگی دانش آموزان مردودی و قبولی تفاوت وجود دارد.
(میزان افت تحصیلی در فرزندان خانواده هایی که دارای اختلافات خانوادگی هستند، بیشتر است.)
● جامعهی آماری:
در این تحقیق، جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان افت کرده پسرانه عادی- دولتی اول دبیرستان سال ۸۴-۱۳۸۳ وهمچنین کلیه دانشآموزان قبول شده پسرانه عادی دولتی سال دوم دبیرستان رشتههای علوم پایه (ریاضی فیزیک و تجربی ) وعلوم انسانی در سال تحصیلی۸۴-۱۳۸۳ شهرستان نمین استان اردبیل میباشد.
دبیرستانهای پسرانه( عادی دولتی ) در شهرستان نمین استان اردبیل، شامل ۹ تا آموزشگاه میباشد که تعداد دانشآموزان افت کرده سال اول ، مجموعاً ۱۱۸ نفر وتعداد دانش آموزان قبول شده سال دوم مجموعاً ۲۳۶ نفر میباشد. در این تحقیق ،کل اعضای جامعه آماری یعنی تعداد ۳۵۴ نفر توسط محقق به وسیلهی پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته است.
● ابزارهای گرد آوری داده ها:
ابزارگردآوری دادهها واطلاعات بوسیله تکنیک پرسشنامه انجام میگیرد. زیرا که پرسشنامه، سادهترین راه تهیهی ماتریس دادههای[۱] ساختمند[۲] است ورایجترین تکنیک مورد استفاده در تحقیق پیمایش میباشد اما ضرورتاً پیوندی بین تحقیق پیمایش وپرسشنامه وجود ندارد.(دواس،۱۴:۱۳۸۳)
این پرسشنامه حاوی ۴۶ سنجه میباشد که از این تعداد ۴۵ سنجه از نوع بسته پاسخ ویک گویه نیز از نوع بازـ پاسخ میباشد.
● روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات
درتجزیه وتحلیل آماری دادههای حاصل از پرسشنامه ،به موجب آنکه کل جامعه آماری لحاظ شده بود(از طریق سرشماری[۳])،لذا فقط از آمار توصیفی جهت تایید یا رد فرضیهها استفاده گردیده است.
آمار توصیفی[۴]:
در آمار توصیفی، متناسببا سطح سنجش متغییرها از موارد زیر استفاده شده است:
الف) جدول تقاطعی[۵]
ب) نمودار پراکندگی[۶]
ج) و در صورت لزوم از گرایش های مرکزی(نما،میانه،میانگین)
ضمنا"در تجزیه وتحلیل دادهها از برنامهی کامپیوتری spss استفاده گردیده است.
● نتیجه گیری و تفسیر یافته ها:
یافتههای حاصل از بررسی فرضیهها، مؤید این مطلب است که از عوامل اجتماعی که در این تحقیق عنوان شده بود بعضی از آنها در افت تحصیلی دانشآموزان مؤثر بودند و بعضی دیگر تأثیر کم و یا اینکه تأثیری برخلاف انتظار محقق داشتند. که در زیر به آنها اشاره میکنیم.
▪ فرضیه شمارهی یک پژوهش نشان داد که نظام قشربندی اجتماعی دانشآموزان بر افت تحصیلی تأثیر دارد، یعنی هر چه دانشآموز متعلق به قشر پایین جامعه باشد، میزان افت تحصیلی در او بیشتر میباشد و بالعکس میزان افت تحصیلی در دانشآموزی که از قشر بالای جامعه باشد، کمتر است براین اساس فرضیه شماره یک «میزان افت تحصیلی در فرزندان اقشار پایین، بیشتر است» تأیید میگردد.
▪ فرضیه شمارهی دو نشان میدهد که سطح تحصیلات والدین بالاخص مادر در افت تحصیلی فرزندشان مؤثر است بعبارتی دیگر، اگر میزان تحصیلات والدین کمتر باشد، میزان موفقیت فرزندشان در امور تحصیلی کمتر است و هر چه میزان تحصیلات والدین بیشتر باشد، میزان موفقیت فرزندشان در امور تحصیلی بیشتر است. بنابراین فرضیه شماره دو «میزان افت تحصیلی در فرزندان دارای والدین با تحصیلات پایین، بیشتر است» تأیید میگردد.
▪ فرضیه شمارهی سه حاکی از این است که تک والدین بودن دانشآموزان در افت تحصیلیشان موثر نمیباشد بعبارت دیگر دانشآموزانی که پیش هر دو والد خود یعنی (هم پدر و هم مادر) زندگی میکردهاند، نسبت به دانشآموزانی که تنها در نزد فقط یک از والدین خود (یا پدر و یا مادر) زندگی میکردهاند. بیشتر مردود و کمتر قبول شدهاند، بر این اساس، فرضیه شمارهی سه (میزان افت تحصیلی در میان دانشآموزان تک والدینی، بیشتر است) تأیید نمیشود.
▪ فرضیه شماره چهار نشان میدهد که نوع نگرش دانشآموزان به امر تحصیل در افت تحصیلی آنها موثر است، یعنی هر چه دانشآموزان نگرش منفی بیشتری به امر تحصیل داشته باشند، بیشتر مردود و کمتر قبول میشوند و بالعکس داشتن نگرش مثبت به تحصیل در کاهش افت تحصیلی نقش مهمی دارد. لذا فرضیه شمارهی چهار «در جامعه کنونی، میزان افت تحصیلی در دانشآموزانی که نگرش منفی به تحصیل دارند، بیشتر است» را تأیید میکند.
▪ فرضیه شماره پنج نشان میدهد که در این تحقیق، تعداد زیاد اعضای خانواده در افت تحصیلی موثر نمیباشد، بعبارت دیگر با توجه به تحقیقات گذشته که در آنها عامل بعد خانوار در افت تحصیلی دانشآموزان تأثیر مهمی داشت، در این تحقیق این عامل کمرنگ میباشد، شاید یکی از دلایل آن وجود روابط صمیمی و دوستانه و حاکم بودن روح همکاری در بین اعضای زیاد خانواده باشد، چرا که، در تحقیقات دیگری که در جوامع روستایی صورت پذیرفته است، این روابط و این روح همکاری به وضوح قابل مشاهده است، و شاید عوامل دیگر باعث این امر شده باشند.
بنابراین برخلاف سایر تحقیقاتی که در زمینه افت تحصیلی صورت گرفته بود، فرضیه شماره پنج «میزان افت تحصیلی در فرزندان خانوادههای پرجمعیت، بیشتر است» تأیید نمیگردد.
در مورد فرضیه شماره شش نیز میتوان گفت که دادههای حاصل نشان میدهد که اختلافات و کشمکشهای خانوادگی در افت تحصیلی موثر میباشند. بعبارت دیگر، عواملی نظیر بیشتر بودن اختلاف پدر یا مادر با دانشآموز، سازگاری کمتر اعضای خانواده با هم، کمتر بودن مهربانی و محبت والدین با دانشآموز و عصبانیت بیشتر والدین در خانواده در افزایش میزان مردودی و کاهش میزان قبولی دانشآموزان موثر میباشد و بالعکس، بنابراین با توجه به موارد یاد شده، فرضیه شمارهی شش «میزان افت تحصیلی در فرزندان خانوادههایی که دارای اختلافات خانوادگی هستند، بیشتر است» تأیید میگردد.
نتایج بدست آمده از سوال ویژه باز ـ پاسخ نیز حاکی از آن بود که دانشآموزان، دو دسته از عوامل را در بروز افت تحصیلی موثر میدانند که عبارتند از:
الف) عوامل فردی
ب) عوامل اجتماعی
عوامل اجتماعی، خود به پنج نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:
۱) عوامل اقتصادی خانواده نظیر (فقر و درآمد کم، نبود امکانات تحصیلی، نبود مکان مطالعه و ...)
۲) اختلافات خانوادگی
۳) نگرش منفی به تحصیلی
۴) دوستان ناباب
۵) عوامل آموزشگاهی (مربوط به معلم و مربوط به مدرسه)
در طبقه عوامل فردی نیز دانشآموزان عدم کوشش و تلاش و بعد مشکلات جسمی و روحی را در افت تحصیلی موثر میدانند.
● محدودیتها:
در این پژوهش هم به مانند سایر پژوهشها، محدودیتهایی وجود داشته است که به اهم آنها اشاره میکنیم:
▪ مشکلات و محدودیتهای (خارج از کنترل محقق):
ـ قرار گرفتن اکثر دبیرستانها در روستاها و دوری آنها
ـ عدم پاسخگویی بعضی از دانشآموزان به تعدادی از سوالات پرسشنامه
ـ عدم همکاری تعداد قلیلی از مسئولان
▪ مشکلات و محدودیتهای (در کنترل محقق):
ـ عدم شرکت دانشآموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی و بزرگسالان
ـ لحاظ نکردن دانشآموزان دختر
ـ محدود کردن مطالعه و بررسی به یک شهرستان
ـ محدود کردن مطالعه و بررسی به یک دوره تحصیلی
ـ جمع آوری اطلاعات (دادهها) دانشآموزان
● پیشنهادات:
▪ پیشنهادهایی برای کمک به حل معضل اقتصادی خانوادههای متعلق به اقشار پایین:
فراهم کردن موجبات اشتغال با در آمد مناسب جهت فراهم کردن امکانات رفاهی برای خانوادههای
بیبضاعت و تأمین مسکن آنان، اعطای وامهای طویل المدت با نرخ سود بانکی کمتر
توجه به وضع تغذیه و امکانات تحصیلی دانشآموزان، بخصوص دانشآموزان کم بضاعت که در روستاهای دور افتاده و مناطق حاشیه ای شهرها و محروم به سر میبرند و همچنین اجرای برنامه تغذیه رایگان در مدارس
بکار بردن سیستم خدماتی نظیر سرویس مدارس به طور رایگان یا با هزینه کم جهت تسهیل رفت و آمد دانشآموزان در مناطقی که اینان به خاطر فقدان مدرسه در محل زندگی مجبورند جهت تحصیل به روستاهای دیگر یا به شهرها بروند.
با توجه به وضع نامناسب درآمدی ـ اقتصادی خانوادههایی که در مناطق محروم به سر میبرند، پیشنهاد میشود که امکانات آموزشی در مناطق و مراکز مختلف با توجه به موقعیتهای جغرافیایی و شرایط اقلیمی به صورت مناسب توزیع شود.
وضعیت بهداشت جسمی و نگرشی دانشآموزان خانوادههای کم درآمد توسط مدارس یا
اداره آموزش و پرورش با بهرهگیری از پزشکان متخصص و بیمارستانهای مجهز و کارشناسان ماهر تعلیم و تربیت، بررسی و فراهم شود.) همچنین می توان از افراد خیر جامعه (که درآمد آنها از کسب حلال باشد)، جهت رفع مشکل مالی خانوادهها و تأسیس مدارس و مراکز بهداشت مدد گرفت.
همچنین، مدارس باید سعی کنند تا با شناسایی دانشآموزانی که متعلق به خانوادههای کم درآمد
میباشند و از لحاظ درسی ضعیف هستند، با تشکیل کلاسهای تقویتی رایگان به بهبود وضعیت تحصیل آنها کمک نمایند.
تمامی دست اندرکاران مدرسه (و حتی اداره) بایستی به این نکته بسیار مهم توجه کنند که تا فراهم شدن امکانات رفاهی (از طریق اشتغال با درآمد مناسب و ...) باور داشته باشند که از دانش آموزان خانواده های کم بضاعت نیز، فراوان یافت شده اند که به نمرات سطح بالا دست یافته، لذا کم توجهی به دانش آموزان از خانواده های طبقات پایین اجتماعی، خود موجب ناامیدی و ضعف درسی آنها می شود. باید از چنین اعتقادات نادرست و برخوردهای مبتنی بر آن عقاید، جداً خودداری شود.
● پیشنهادهایی برای کمک به ارتقای سطح تحصیلات والدین:
ترغیب بی سوادان و کم سوادان به استفاده از کلاسهای نهضت سوادآموزی همراه با تشویقهای مادی و معنوی (با دعوت از بزرگسالان فاقد سواد، میتوان به افزایش ثمردهی این امر کمک کرد.) نقش تبلیغاتی رسانههای جمعی به خصوص صدا و سیما را نیز در این خصوص مسلماً، نباید از نظر دور داشت.
گسترش نظام آموزشی عمومی و عالی و تأسیس مدارس و دانشگاهها در مناطق محروم
● پیشنهادهایی در جهت کمک به ایجاد نگرش مثبت به تحصیل:
تلاش در جهت از بین بردن ذهنیت و تصورات منفی در دانشآموزان و حتی معلمانی که نسبت به امر تحصیل بیتفاوت و یا دارای باورها و نگرشهای منفی (نظیر درس خواندن به درد نمیخورد و...) میباشند، با ارائه براهین روشن و قانع کننده در اثبات مفید بودن تحصیلات درست.
توجه بیش از پیش و روزافزون مسئولان کشور در رده های گوناگون و رسانههای جمعی به نخبگان و دانشمندان رشتههای مختلف علمی و بهره گیری از آموزه های دینی و احادیث، نیز جلوگیری از تخریب شخصیت نخبگان توسط افرادی که اندیشههای ضدعلمی دارند.
● پیشنهادهایی برای کمک به حل اختلافات خانوادگی دانشآموزان:
▪ دادن آموزشهای لازم به والدین و جلب توجه آنان نسبت به شرایط حساس جسمی و روحی
▪ دانشآموزان در دوره تحصیلی متوسطه
تأسیس مراکز مشاوره خانواده در مناطق محروم و استفاده از روانشناسان و جامعهشناسان در این مراکز جهت ارائه خدمات مشاورهای به خانوادههایی که دچار کشمکش و ناسازگاری میباشند.
رسانههای جمعی بالاخص صدا و سیما باید با ترتیب دادن برنامههای مخصوص خانواده با استفاده از کارشناسان مسلط و همچنین با تهیه سریالهایی، حسن تفاهم را در بین اعضای خانوادههای جامعه فراهم سازد. نیز با گلچین کردن سخنانی از اولیاء دین و صاحبان اندیشه و دانش، اهمیت و نقش خانواده را در شکل گیری شخصیت فرزندان خاطر نشان ساخته و لزوم حفظ آرامش و مهربانی در خانواده را مورد تأکید قرار دهند.
نویسنده / منبع : جعفر کریمی – کارشناسی ارشد – جامعه شناسی – معلم – اداره آموزش و پ
[۱] - detas matrix
[۲] - structured
[۳] - census
[۴] - Descrivtive statistics
[۵] - crosstabulations
[۶] - scattgram
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست