یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
سمند ۸۴ و ویژگی های آن

طی چند سالی که سمند تولید میشه (از سال ۱۳۸۰) تقریبا اکثر عیب و ایرادهای اون شناسایی شده و ایران خودرو رو به فکر برطرف کردن ایرادات سمند و عرضه مدلی جدید (البته بر پایه مدل قدیمی) انداخته. پروژه تولید سمند ۸۴ در دو فاز جدا انجام میشه٬ فاز اول در شش ماهه اول و فاز دوم در شش ماهه دوم امسال. فعالیت ها در دو بخش تغییر ظاهر و بهبود قطعات و تجهیزات انجام میگیره.
● تغییرات ظاهری :
یکی از بزرگترین ایراداتی که به سمند گرفته میشه٬ طراحی ظاهری قدیمی این خودرو نسبت به خودروهای تولیدی در کشورهای دیگه هستش از این رو کارشناسان ایران خودرو اقدام به اجرای تغییراتی در ظاهر خودرو نموده اند. جلو پنجره ای فعلی سمند به رنگ مشکی است و از دور ظاهر جالبی ندارد که در سمند ۸۴ به رنگ نقره ای در می آید. اختلاف رنگ بین سپر و بدنه نیز از عوامل تخریبی ظاهر سمند است به صورتی که در قسمت پایین پلاک رنگ سپر مشکی است که در مدل ۸۴ سپرها با رنگ خودرو کاملا یکسان میشوند . طراحی رینگ ها در سمند LX مورد انتقاد بسیاری از خریداران قرار گرفت که با نظرسنجی های گوناگون برای مدل ۸۴ یک مدل رینگ اسپرت پنج پر آلومینیومی با آرم سمند در وسط آن طراحی شد. صندلی های سمند معمولی دارای تنظیم دستی هستند که در سمند LX با سیستم الکترونیکی جایگزین شدند و در سمند ۸۴ سیر تکاملی طراحی صندلی ها طی شده و صندلی با طراحی جدید تر و تنظیم برقی روی خودرو نصب خواهد شد. سیستم پخش صوتی در سمند معمولی خیلی ساده و قدیمی است و در سمند LX هم با اینکه قابلیت پخش CD رو داره زیاد رضایت بخش نیست ولی در مدل ۸۴ سیستم جدیدی نصب خواهد شد که هنوز از جزئیاتش خبری ندارم. چراغهای جلوی سمند جدید تغییرات خیلی کوچکی خواهد داشت که شاید متوجه اونها نشوید. رنگ بندی داخلی خودرو هم یکنواخت خواهد شد.
● تغییرات فنی :
اوایل تولید سمند معمولی گزارشات زیادی مبنی بر ایراد در سیستم ترمز وجود داشت که با چک کردن سیستم توسط شرکت ایران خودرو مشکل حل شد اما کارایی لازم برای ترمزها به دست نیامد٬ در سمند LX با استفاده از سیستم ترمز ضد قفل ABS کیفیت پاسخگویی ترمز بالا رفت و اکنون در سمند ۸۴ متخصصان در حال تست ترمزهای جدید برای جایگزینی با مدل های قبلی هستند٬ این تغییر در شش ماهه دوم طرح انجام میشه. پمپ بنزین سمند مثل دیگر خودروهای جدید از نوع برقی هستش و استفاده از پمپ های مکانیکی که در پیکان به کار میرفت تقریبا رو به منسوخ شدن گذاشته. پمپ های برقی معمولا در حین کار باعث ایجاد صدایی مثل صدای کار کردن یک آرمیچر ولی در حدی بلند تر میشوند که باعث شده برای مدل ۸۴ این پمپ درون باک جاسازی و نصب بشه تا صدای حاصل از اون به حداقل برسه. از دیگر ایرادات وارده به افتخار ملی ما (خودروی ملی٬ افتخار ملی!)٬ وزن زیاد اون در مقایسه با پِژو ۴۰۵ هستش (سمند و ۴۰۵ دو رقیب قدر هستند) که مرکز تحقیقات ایران خودرو در صدد بهبودش است و با تغییر موارد سازنده برخی قطعات در حال انجام پروژه است.
دست آخر فکر میکنم وضعیت سمند خیلی بهتر از مدل های قبلی بشه اما امیدوارم که این بهبود باعث بالا رفتن قیمت نشه چنانچه در مدل LX این اتفاق افتاد و باعث نا امیدی خیلی ها از جمله خود بنده شد (حساب کنید اگه خودروسازان خارجی هم مثل ایران خودرو بودند تا الان بیل گیتس هم نمیتوانست یه پِژو ۲۰۶ آریان بخره چون با اضافه شدن هر کلیدی صد هزار تومن به قیمت ماشین اضافه میشد!)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست