پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
نظری اجمالی به تئاتر دانشجویی
روند اجرایی تئاتر دانشجویی گواه آن است که بسیاری از نمایشها عملا جزو تکالیف عملی درسی و دانشگاهی و حتی یک تجربه «پایاننامه»ای به شمار میروند و همین به استنباطها و استنتاجهای معین و متمایزی منجر میگردد؛ یعنی نمایش در اصل برای ارزیابی آموزشی و گرفتن نمره به اجرا درمیآید و تا حد زیادی تحتالشعاع و تابع سلیقه، دانش و رویکرد استادان مربوطه است.
این خصوصیت عملا بر کاربری اجزا و عناصر نمایش و شیوه اجرای آن تاثیر میگذارد. بسیاری از دانشجویان همین اجراهای درسی، کارگاهی و دانشگاهی را بعدا بیرون از دانشگاه به اجرای عمومی و در معرض قضاوت جامعه تئاتری میگذارند.
از آنجا که سطح کیفی و آموزشی هنر تئاتر در دانشگاهها طی دورههای مختلف متناسب با دانش، درک و علاقه هنری استادان متفاوت، دائم در حال تغییر است، نمیشود شاخصههای ثابت و یکسویهای برای ارزیابی تئاتر دانشجویی به دست داد، اما میتوان به شکلی کلی و نظری این جریان فعال را بررسی کرد.
تئاتر دانشجویی را باید در وهله نخست کارگاهی برای شکلدهی تجارب خام و پراکنده و آزمونگاهی برای عملی کردن آموختههای تئوریک دانشگاهی دانست که البته به نوبه خود نقش موثری در بالندگی و شکوفایی تئاتر غیردانشجویی ایفا کرده است، زیرا دانشجویان بعد از پشت سر نهادن دوران دانشگاه عملا به تئاتر عمومی کشور میپیوندند و توانمندیها و آموزههای خود را در حوزهای گسترده و عمومیتر به کار میگیرند.
خصوصیات تئاتر دانشجویی را به ترتیب میتوان در چند مورد خلاصه کرد: اولین آزمونهای تجربی و جدی بعد از تئاتر مدرسهای و دبیرستانی محسوب میشود. عمدتا درسی، آموزشی و کارگاهی است و مرحله میانهای برای آمادهسازی و ورود جدیتر به حوزه تئاتر عمومی کشور به شمار میرود. اغلب به ارائه دادههای روشنفکرانه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تمایل و هم سویی بیشتری دارد. قابلیتها و ویژگیهای آن ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با سطح علمی و عملی آموزههای آنها دارد و تابعی از میزان دانش و تجارب استادان و نمایانگر تراز فرهنگی و هنری دانشگاههای کشور است. گرچه مکمل تئاتر عمومی به حساب میآید، اما اساسا تحت تاثیر همان رویکردها و نگرههای آموزشی و هنری دانشگاه است و مطابق آنها عمل میکند. تئاتر دانشجویی بسیار آسیبپذیر هم هست و این عارضه بیشتر به خود محوری و خود اتکایی آن مربوط میشود، چون اغلب دانشجویان خود را بینیاز از دستاوردهای تجربی تئاتر غیر دانشگاهی میدانند و مهمتر این که، گاهی بسختی زیر بار پذیرش نارساییها و ضعفهای خود میروند.
در تئاتر دانشجویی گاهی با اجراهای هوشمندانه و زیبایی روبهرو میشویم که از لحاظ موضوع و نیز اجرا از برخی اجراهای تئاتر عمومی قابل اعتناترند و نشان میدهند که بعضی از دانشجویان آگاهی و شناخت درخوری از تئاتر دارند؛ نمایش «سی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی «سارا فرزادفرد» که هماکنون در تالار مولوی در حال اجراست در زمره این تجربههای زیبا و هنرمندانه است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست