دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

به روز رانندگی کنید


به روز رانندگی کنید

عاداتی که باید در رانندگی فراموش شوند

رانندگی قوانین خاص خودش را دارد، قوانینی که برای داشتن یک رانندگی سالم رعایت آنان توسط افراد الزامی است، اما در کنار قوانین ثبت شده برای رانندگی، قوانین نا نوشته‌ای هم وجود دارد که طی سال‌ها در میان رانندگان جا افتاده است.

البته این قوانین بیشتر مربوط به نگهداری خودرو می‌شود و بسیاری از رانندگان آنچنان به این قوانین پایبند هستند که شاید کمتر راجع به آنها تحقیق کرده باشند. برای مثال گاز دادن قبل از روشن کردن خودرو کاری است که بسیاری از رانندگان از قدیم به آن عادت کرده اند. اما این کار در حالی برای بسیاری از رانندگان تبدیل به عادت شده است که این روزها تمام محصولات خودروسازان با سیستم انژکتوری تولید می‌شود و گاز دادن در این دست خودروها برای روشن شدن لزومی ندارد. گاز دادن خودرو کاری است که قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن این خودروها انجام می‌شد زیرا گاز دادن در این خودروها باعث می‌شد تا بنزین با قدرت بیشتری در کاربراتور پاشیده شود و خودرو دور موتور بیشتری داشته باشد و با شتاب بیشتری حرکت کند. در خودروهای انژکتوری این کار لزومی ندارد زیرا تمام این فرآیندها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و خودرو به محض روشن شدن از دور موتور لازم و کافی برخوردار است. در ادامه برخی عادات نادرست را که در میان بسیاری از رانندگان جا افتاده است بررسی می‌کنیم، اگر شما هم این عادات را دارید بهتر است سعی کنید آنها را کنار بگذارید، زیرا در این صورت خودرو سالم‌تری خواهید داشت:

نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست‌اندازها: این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز وارد می‌کند. هنگامی که در حال عبور از دست‌انداز هستید و همزمان ترمز هم می‌گیرید، فشاری که به بدنه خودرو می‌آید باعث می‌شود کف خودرو به برآمدگی دست‌انداز برخورد کند، به همین خاطر بهتر است کارهایی نظیر کاهش سرعت، ترمز گرفتن یا معکوس کردن دنده را قبل از رسیدن به دست‌انداز انجام دهید تا خودرو هنگام عبور از روی دست‌انداز حالتی عادی داشته باشد و به نرمی عبور کند.

تعویض نکردن به موقع روغن گیربکس: باید به این نکته توجه داشته باشید که واسکازین هم مانند روغن دارای عمر مفید است و باید به موقع تعویض شود تا کارکرد و سلامت گیربکس بهتر شود. کارشناسان زمان مناسب تعویض واسکازین را در جاده‌های بین شهری بعد از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مناسب می‌دانند اما در شهری مانند تهران که خودروها بیشتر از اینکه حرکت داشته باشند پشت چراغ قرمز و ترافیک هستند، این میزان بین ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر توصیه می‌شود. کارشناسان با اضافه کردن مدت زمانی که خودروها در شهرهای بزرگ پشت ترافیگ هستند، تعویض روغن گیربکس را بعد از ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر توصیه می‌کنند.

تعویض نکردن به موقع فیلتر روغن: این کار باعث می‌شود که فیلتر نتواند کار خود را به درستی انجام دهد و همین موضوع هم عامل اصلی خرابی موتور خودرو در بسیاری از موارد است. کارشناسان توصیه می‌کنند فقط از روغن‌های استاندارد استفاده کنید و تا جایی که ممکن است از روغن‌های تصفیه شده استفاده نکنید، زیرا بسیاری از این روغن‌ها تحت شرایط غیراستاندارد تصفیه می‌شوند و با مارک و هولوگرام تقلبی عرضه می‌شوند.

بستن شیشه خودرو در اتوبان و استفاده از کولر با درجه کم: چندی پیش یک آزمایش در مجله auto cross انگلستان انجام شد و نشان داد اگر کولر اتومبیل در اتوبان روی درجه یک فن روشن باشد، مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن باز باشد کمتر خواهد بود.

درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی: در جا کار کردن خودرو حتی برای گرم کردن موتور می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور ماشین وارد کند. به گفته کارشناسان وقتی خودرو بیش از حد گرم شود، آب داخل رادیاتور اگر ضدیخ و ضدجوش نداشته باشد افزایش حجم پیدا می‌کند و این اتفاق به ظریف‌ترین نقطه، یعنی واشر سرسیلندر آسیب وارد می‌کند، این موضوع نیز باعث قاطی شدن آب روغن و خرابی خودرو می‌شود.

ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور و مخزن شیشه شور: املاح موجود در آب باعث کچ گرفتگی و آسیب رساندن به شبکه رادیاتور و لوازم شیشه شور می‌شود.

گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث می‌شود که متراژ ترمز افزایش یابد، زیرا زمانی که کلاچ در گیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده می‌شود وزمانی که کلاچ و ترمز با هم گرفته می‌شوند، خود باعث دیر ایستادن خودرو می‌شود.

سنگین کردن بیش از حد خودرو: سنگینی بیش از حد خودرو مصرف سوخت را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک: این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ وگیر بکس می‌شود.

استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیکی: بنزین‌های معمولی موجود در کشور با اینکه تحت عنوان بدون سرب ارائه می‌شوند؛ اما باز هم مقدار زیادی سرب دارند. کارشناسان عقیده دارند سرب موجود در این نوع بنزین قاتل مبدل کاتالیکی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین‌های معمولی دارد، بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.

استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر می‌کند در این حالت نور باید در حالت پایین تنظیم گردد و اگر خورو مه شکن دارد، باید آن را روشن کرد. در شرایط مه آلود تنها می‌توانید ۱۰۰ متر جلوتر را ببینید.

تکیه دادن پا روی کلاچ: بسیار دیده می‌شود که رانندگانی که حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می‌کنند، پای خود را روی کلاچ تکیه می‌دهند که این کار باعث فشار آمدن به گیر بکس می‌شود.

گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو: این کار هم قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می‌شد، ولی در خودروهای انژکتوری مضر است؛ زیرا زمانی که شما گاز می‌دهید و سپس سوئیچ را می‌بندید، مقداری بنزین نسوخته باقی می‌ماند که باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن می‌شود.

روشن شدن چراغ بنزین به دلیل نداشتن سوخت: این کار در بعضی مواقع باعث سوختن پمپ بنزین می‌شود؛ زیرا رسوبات و ناخالصی‌های ته باک وارد مسیر سوخت می‌شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور می‌شود.

روشن شدن چراغ بنزین به دلیل نداشتن سوخت: این کار در بعضی مواقع باعث سوختن پمپ بنزین می‌شود؛ زیرا رسوبات و ناخالصی‌های ته باک وارد مسیر سوخت می‌شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور می‌شود.