پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
هر کاربر یک فروشگاه

تصور کنید یک فروشنده کتاب، ابتدای خیابان در انتظار ایستاده و بلافاصله با دیدن هر مشتری، به مغازه برگشته و ویترین مغازه را متناسب با نیازهای او میچیند. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مشتری احساس راحتی بیشتری کرده و حس میکند این همان فروشگاهی است که میخواهد، در حالی که دیگر فروشگاههای دیگر نیز همان کتابها را میفروشند و هیچ تفاوتی در محصولاتی که عرضه میکنند، نیست.
این دقیقا همان کاری است که بسیاری از فروشگاه های اینترنتی که رشد بی سابقه ای داشته اند، انجام داده و به موفقیت رسیده اند. در واقع شما وقتی به وبسایت آمازون مراجعه می کنید، رفتارتان ذخیره شده و مطابق رفتاری که انجام داده اید، محصولاتی به شما معرفی و عرضه خواهد شد. برای مثال اگر کتاب «مدیریت یک دقیقه ای» را انتخاب کنید، سایت به شما کتاب های دیگری را که احتمالا مورد پسند شما خواهد بود معرفی کرده و صفحه اصلی وبسایت را نیز براساس سلیقه تان می کند. در حالی که فروشگاه های واقعی (غیرمجازی) چنین کاری نمی توانند انجام دهند، در صورتی که در فروشگاه های مجازی این امکان برای صدها خریدار همزمان نیز وجود دارد.
مشتری در صف نمی ایستد، ویترین متناسب با خواسته و علاقه ایشان چیده می شود تا او اطلاعات کامل هر محصول را دیده و پس از بررسی نظرات دیگران تصمیمی قاطعانه می گیرد. در نسل جدید فروشگاه های اینترنتی روی این ویژگی، یعنی برای هرکاربر یک فروشگاه، تمرکز ویژه ای شده است.
برخی فروشگاه ها، از این ویژگی فراتر رفته و امکان تست محصول را برای مشتری فراهم آورده اند! برخی می پرسند آیا چنین چیزی امکان پذیر است، آن هم برای فروشگاه مجازی؟ بله، سری به وبسایت عینک ریبن -Ray ban- بزنید. می توانید از بخش Virtual Mirror عینک مورد نظر را انتخاب کنید و بعد مقابل دوربین رایانه خود بنشینید و به دوربین خیره شوید. روی چهره شما عینکی که انتخاب کرده اید نمایش داده می شود، این اتفاق روی عکس شما نمی افتد، بلکه روی تصویر زنده شما عینک نمایش داده می شود. می توانید سر خود را حرکت دهید و از زوایای مختلف عینک انتخابی را بر چهره خود مشاهده کنید. همزمان می توانید از تصویر خود همراه عینک، عکس بگیرید و در شبکه های اجتماعی نمایش دهید و نظر دوستان خود را نیز در خصوص عینک انتخابی جویا شوید. این شگفت انگیز است، انتخاب عینک از یک فروشگاه مجازی کاری دشوار است، اما این وبسایت این کار را بسیار ساده و لذتبخش کرده است، زیرا در فروشگاه غیرمجازی بسختی امکان آزمایش تمامی عینک ها فراهم است و از طرفی چطور ممکن است نظرات تعداد زیادی از افراد را جویا شد. در واقع نسل جدید فروشگاه های اینترنتی فراتر از صرفه جویی در زمان و شکستن حریم مکان رفته اند و به کارهایی دست می زنند که در فروشگاه غیر مجازی ممکن نیست.
لینک وبسایت:
RayBan: http: / / www. ray-ban.com / usa / virtual-mirror
باور کردن این موضوع که همه فروشگاه های اینترنتی بزرگ و کسب و کارهای آنلاین، قدمتی کمتر از ۲۳ سال دارند، کار سختی است. فروشگاه آمازون که بازار فروش کتاب ها را در دنیا دارد، چطور در این زمان نسبتا کوتاه بازار را قبضه کرده و در دست گرفته است؟ فروشگاه ebay با آن قدرت عجیب در خرید و فروش اجناس دست دوم، چه کرده است ؟
اتفاقات آن قدر سریع و غیرقابل باور بود که بسیاری از کسب و کارها در این تحولات به کلی از بین رفته و عده ای دیگر کمرنگ و کمرنگ تر شده اند، برندهایی که تا چند سال پیش حرفی برای گفتن نداشتند، در دسته ارزشمندترین برندها قرار گرفته اند. وسعت بازار فروش محصولات، به قدری گسترش یافت که شبکه های توزیع جدید شکل گرفتند. کسب و کارهایی که تا دیروز هیچ نیازی برای آنها وجود نداشت، امروز از مهم ترین کسب و کارها به حساب می آیند. نسل جدید فروشگاه های اینترنتی متناسب با نیاز مشتریان، بسرعت رشد کرده و جای بسیاری از فروشگاه ها را خواهد گرفت.
سجاد بهجتی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست