پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
اسوه های تربیتی و اخلاقی در نهضت حسینی
ایرانیان همچون دیگر ملتها دین اسلام را به این دلیل پذیرفتند كه دینی آسمانی است و فرامین آن خدایی و پیام آن با پیام فطرت سازگار است. در این مكتب است كه ارزشهایی نظیر شهادت و جهاد معنی میدهد و شهید قداست و ظمتخاصی مییابد و شهادت به كام مجاهد شیرینتر از عسل میگردد. و به كوششكنندگان راه حق مژده هدایت داده میشود: «الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» (بقره /۱۳۲) و مظاهر این مكتب ارج مییابند و شایستهترین خویهای آسمانی: ایثار، بیداردلی، ثبات بر طریق حق، فداكاری، مروت، وظیفهشناسی تجلی مینماید. نظر به این كه در این مقال سخن از اسوههای تربیتی و اخلاقی است. نخست تربیت و اخلاق را به اجمال تعریف میكنیم سپس به معرفی مظاهر و نمونههای تربیت و اخلاق در نهضتحسینی میپردازیم:
تربیت عبارت است از پرورش و تقویت استعدادهای مثبت و كاهش استعدادهای منفی و ایجاد هماهنگی لازم بین آنها.
«اخلاق جایگزینی عادتهای شایسته به جای ناشایسته است عادتهایی كه شرع مقدس اسلام جزئیات آن را مشخص كرده است» (۱) اخلاق بخشی از حكمت عملی است كه در حوزه فرهنگ اسلامی عبارت از این است كه امور مربوط به خود و خانواده و جامعه و سیاستبرنامهریزی شود و چنین اخلاقی را كتاب و سنت میسازد. و در رفتار بزرگان تبلور پیدا میكند.» (۲)
در زندگی امامان شواهد بسیاری داریم كه آنان در عین حال كه تعالیم انسان دوستانه را یاد میدادند «خود نیز در مقاطع مختلف: در گرمای ظهر و سرمای سخت نیمهشب، دستبه عمل زده در هر مقیاس كه ممكن بوده استخوراك و وسیله زندگی برای بینوایان حمل میكردهاند.» (۳) و پیروان خود را عملا تعلیم میدادهاند. خاندان ولایت و یاران باوفای حسینعلیهالسلام در قضیه كربلا نیز همانطور كه در رعایت آداب و دستورات اخلاقی و انجام امور شایسته مظاهر اخلاق بودند و در تدبیر و سیاست و اجرای احكام عبادی و تربیتی نیز بهترین سرمشق بهشمار میآمدند. آنان به جهانیان آموختند كه فرامین قرآنی تنها برای گفتن و نوشتن و شنیدن نیستبلكه برای اجرا و عمل است.» (۴) آنان در صحنه پیكار حضور یافتند و با آفریدن حماسهای عظیم تعهد خود را به انجام رسانیدند.
نهضت عاشورا هنگامی آغاز شد كه مردم كوفه از نارواییها، نامردمیها و خودسریهای دستگاه بنیامیه به ستوه آمده بودند و حمایتخود را با هزاران نامه اعلام داشتند. امام با این كه بیوفایی و سستعنصری مردم عصر خلافت پدر و امامتبرادر خود را تجربه كرده بود، اما «وی برای تعلیم امت جدش رسول الله و اتمام حجت و حاكمیت فرمان الهی امر به معروف و نهی از منكر، دعوت آنان را پذیرفت و مسلم بن عقیل را با نامهای روانه كوفه كرد.» (۵)
● سلم سفیر امام حسینعلیهالسلام
مسلم مؤمنی است كه در قبال مولایش برای خود تعهداتی قایل است و ماموریتخود را یك تكلیف شرعی تلقی میكند و آن را با عشق میپذیرد و روانه كوفه میشود به محض ورود، شیعیان دستهدسته با وی بیعت كردند. مسلم، مسلمانی پرهیزكار و پاكدل بود كه به حقیقتبرای این نام برازندگی داشت; آن چنان معتقد بود كه رعایت مقررات دین و سیره پیغمبر را از هر چیز مهمتر میشمرد و در دینداری او همین بس كه چون پیغمبر ترور ناگهانی را نهی كرده بود، وی بهترین فرصت را برای قتل ابنزیاد از دست داد و از نهانخانه شریك بن اعور بیرون نیامد تا حرمت این حكم را زیر پا ننهاده باشد و «نخواست كه به خاطر سلامتخود و پیروزی در ماموریتی كه به عهده داشتحكمی از احكام دین را نقض كند.» وی با این حركت ثبات بر طریق حق و پایبند بودن به سنت پیغمبر و احكام دین و مردود بودن ترور را به پیروان حسینعلیهالسلام تعلیم داد.
مسلم پس از مرگ «شریك» به خانه «هانی» رفت. هانی مردی سرشناس، محترم و معتقد به حقانیت راه و رسم حسینعلیهالسلام بود وقتی ابنزیاد از ورود مسلم به خانه «هانی» آگاهی یافت، «هانی» را احضار كرد و به او گفت تا مسلم را تسلیم نكنی رها نخواهی شد. تسلیم كردن مسلم برای شیخی سرشناس و محترم غیرممكن بود. وی هرگز نمیتوانست مهمان خود را به دشمن تسلیم كند. «پس از گفتگوهای بسیار... ابن زیاد عصبانی شد و با عصا چهره هانی را زخمی كرد. خبر به قبیله مذحج رسید آنان قصر را محاصره كردند. ابنزیاد بسیار ترسید به شریح قاضی گفتبرو «هانی» را ببین كه زنده است و به مردم بگو. شریح او را خونآلوده دید و برگشت و گفت وی زنده است. با شهادت ناقض قاضی دین به دنیا فروخته فرصتی دیگر از دست هواداران مسلم و هانی رفت.» (۷) هانی یك مؤمن واقعی بود و به هیچ قیمتی حاضر نبود تغییر جهت دهد، و ابن زیاد پس از نجات از مهلكه برای دستگیری مسلم نیرو فرستاد.
● دلاوریها و كظم غیظ مسلم
«مسلم در خانه «طوعه» بود وی در چنین شرایطی وظیفه داشت كه نخست صاحب خانه را از گزند مهاجمان برهاند لذا با شمشیر كشیده تاخت و آنان را از خانه «طوعه» بیرون ریخت و پس از دلاوریهای زیاد... [با تامین دادن محمد اشعث] دست از مقاومتبرداشت. «مسلم را به قصر آوردند... ابنزیاد برای این كه احساسات حاضران را بر ضد مسلم برانگیزد گفت: مسلم، مگر تو نبودی كه در مدینه شراب خوردی؟ جناب مسلم با خونسردی گفت: پسر زیاد، من شراب بخورم؟! سزاوارتر از من به شرابخواری كسی است كه از نوشیدن خون مسلمانان و كشتن بیگناهان و دستگیری و شكنجه آزاد مردان به صرف تهمت و گمان باكی ندارد... وی پس از این كه در برابر هر تهمتی و بیشرمیی پاسخی مستدل میشنود و شكست میخورد همچون جاهلان سفاهت آغاز میكند...» (۸) و دستور قتل وی را میدهد. مسلم در آن لحظه به اجرای سنت وصیت میپردازد و عملا آن را به پیروان حسینعلیهالسلام تعلیم میدهد.
● وصیتنامه مسلم
وصیت در اسلام امری مستحب و مقبول است و برای وصی پاداش اخروی منظور شده و پذیرفتن وصایت نیز ستوده شده است. مسلم مقید است كه این سنت را به جای آورد. وقتی حاضران در مجلس را از تصمیم خود باخبر ساخت. «از میان آن همه نامردم احدی وصیت او را بر عهده نگرفت، مسلم ناچار به انتخاب پرداخت، عمر سعد را مخاطب ساخت و گفت: ما و تو خویشاوندیم بیا وصیت مرا بشنو. وی امتناع كرد اما به اشاره پسر زیاد پذیرفت... مسلم نخست درباره وام خود وصیت كرد و گفت هفتصد درهم در كوفه مقروضم، آنچه دارم بفروش و بپرداز. دوم تن مرا در گوشهای به خاك بسپار، سوم این كه به حسینعلیهالسلام نامه بنویس كه به كوفه نیاید.» (۹) وصی امین است و موظف است آنچه به وی سپرده میشود بی كموكاستبر طبق وصیتنامه عمل كند; اما عمرسعد خیانت كرد همه آنچه شنیده بود با ابنزیاد در میان گذاشت و با این كار دنائت، خباثت و سستی ایمان خود را بیشتر از پیش آشكار كرد. مسلم پس از این كه تعهدات خود را با اعمال و رفتار و گفتار به پایان برد پذیرای شهادت گردید، و به دستور ابن زیاد كشته شد. «ابن زیاد پس از اجرای حكم به قاتل وی گفت: وقتی او را برای كشتن میبردید چه میگفت: پاسخ داد. مسلم در آن هنگام «تكبیر و تسبیح و تهلیل میگفت و استغفار میكرد» (۱۰) ضمن ایفای نقش، صفات برجستهای از مسلم به ظهور رسید كه هر كدام در جای خود برای پیروان حسینعلیهالسلام درسی آموزنده میباشد از آن جمله است: حفظ حرمتحكمی از احكام دین، حمیت، دلاوری، فرونشاندن خشم، پایداری، وفای به عهد و ذكر حضرت باریتعالی.
● بازتاب شهادت مسلم
خبر مرگ مسلم پس از اعلام حمایت اهل كوفه برای امام حسینعلیهالسلام بسیار گران آمد و اشك بر دیدگانش حلقه زد; اما بیدرنگ هدف خود را دنبال كرد، جملهای گفت كه نشان داد، مقصود بالاتر از این است: «من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا» (احزاب /۲۳) «بعضی از مؤمنین به پیمان خودشان با خدا وفا كردند و در راه حق شهید شدند و بعضی دیگر انتظار میكشند كه كی نوبت جانبازی آنها برسد. ولی مسلم وظیفه خودش را انجام داد. نوبت ما است» (۱۱) حسینعلیهالسلام در عصری است كه انحراف، ضعف ایمان، فساد و ناامیدی مردم را فراگرفته و شمار وفاداران به امام اندك و پارسایان گوشهگیرند.
«وی به عنوان یك رهبر مسؤول میبیند، اگر خاموش بماند تمام اسلام به صورت یك «دین دولتی» درمیآید... نه میتواند خاموش بنشیند كه مسؤولیت جنگیدن با ظلم را دارد... حسین برای این كه در اندام مرده این نسل خون تازه حیات و جهاد تزریق كند جز مردن و انتخاب مرگسرخ خویش سلاحی و چارهای ندارد و برای جهاد جز «بودن خویش» هیچ ندارد. آن را برمیگیرد و به سمت قتلگاه خویش میآید.» (۱۲) آری امام در قبال امت و میراث جدش تعهد دارد و نمیتواند كعبه را در تسخیر بنیامیه ببیند و بیعدالتی، پلیدی و قساوت دستگاه جابر را تحمل كند. «در چنین شرایطی [از انجام اعمال حجخودداری میكند] یعنی من اعتراض دارم... وی عدم رضایتخویش را به این وسیله و به این شكل اعلام میكند.
یعنی حجی كه گردانندهاش یزید باشد برای مسلمین فایدهای ندارد [این كه امام كعبه را ترك كند] و بعد بگوید من برای رضای خدا رو به جهاد میكنم... یك دنیا معنی داشت. كار كوچكی نبود، ارزش تبلیغاتی داشت، اسلوب، روش و متد كار در این جا به اوج میرسد. سفری را در پیش میگیرد كه همه عقلا... آن را ناموفق پیشبینی میكنند». (۱۳) آنان كه تنها به مصالح خویش میاندیشند و هر امری را با میزانهای مادی میسنجند سفر حضرت را بدون نتیجه میپنداشتند و به بهانه خیرخواهی و دلسوزی برای انصراف وی از رفتن به عراق تلاش میكردند و نزدیكان نیز به صورتهای مختلف اظهار نگرانی میكردند. وعده و وعیدهای حاكم مكه و پیشنهاد اماننامه نیز هیچگونه تاثیری بر جای نمیگذارد و كار به جایی میرسد كه حاكم مینویسد: «از خدا میخواهم از تفرقهافكنی بپرهیزی، چه بیم دارم كشته شوی... امام پاسخ میدهد: كسی كه به پیروی از دستورات حق و فرستاده اوست و به نیكی و نیكوكاری مقید است، با خدا و پیغمبر خدا مخالف نیست و بهترین امان هم امان خداست.» (۱۴)
سرانجام امام حركتی را آغاز میكند كه از انگیزههای درونی بسیار توانایی منشا گرفته و با معیارهای مادی قابل محاسبه نیست. «در عین حال حسینعلیهالسلام نظر دوستاران و خیرخواهان را تصدیق میكند. میگوید: خودم میدانم. ایشان میگویند: پس چرا اهلبیت را با خودت میبری؟ میگوید: آنها را باید ببرم... در واقع امام یك عده مبلغ را بعد از شهادتش با دست و نیروی خود دشمن تا قلب حكومت دشمن (شام) فرستاد این خودش تاكتیكی عجیب و كاری فوقالعاده است همه برای این است كه صداها بیشتر به جهان آن روز برسد، بیشتر ابعاد تاریخ و ابعاد زمان را بشكافد.» (۱۵) و فساد و پلیدی و انحرافهای اخلاقی یزیدیان را برملا سازد و چهره كریه آنان را آشكار كند. «آری ركتحسینعلیهالسلام از حجاز و رفتنش به سوی عراق جنبش نیرومندی بود كه از انگیزههای درونی بسیار توانایی منبعث میشد.» (۱۶)
● وصیتنامه اباعبدالله الحسینعلیهالسلام
امام حسینعلیهالسلام در خطبههایی به پایمال شدن قوانین الهی و پیدایی مفاسد اجتماعی تصریح میكند و اصلاح امت جد بزرگوار و تحقق فریضه الهی امر به معروف و نهی از منكر را در جامعه میخواهد. «وی در وصیتنامهای به محمدبن حنفیه مینویسد: «انی ما خرجت اشرا ولابطرا و لامفسدا و لاظالما وانما خرجت لطلب الاصلاح فی امهٔ جدی ارید ان آمر بالمعروف وانهی عن المنكر» در بین راه هر چه خبرهای مایوسكنندهتر از كوفه میرسید خطبهای داغتر از خطبه قبلی میخواند... از آن جمله است: آیا نمیبینید قوانین الهی پایمال میشود؟ آیا نمیبینید این همه مفاسد پیدا شده و احدی نهی نمیكند و احدی هم بازنمیگردد؟ در چنین شرایطی یك نفر مؤمن باید از جان خود بگذرد و لقای پروردگار را در نظر بگیرد» (۱۷) امام زندگی با ستمگران را مایه ملامت و مردن را شهادت در راه حق میبیند و سكوت در برابر حاكم جابر را گناهی نابخشودنی میشمارد... و برای جلوگیری از نقض و جابجایی احكام الهی و حفظ حرمتخون مسلمانان خود را سزاوارتر از دیگر افراد میشناسد. و «میگوید: «وانا احق من غیری» و من از تمام افراد دیگر برای این كه دستور جدم را عملی سازم شایستهترم.
وقتی انسان حسینعلیهالسلام را با این صفات و خصایص میشناسد میبیند حق است و سزاوار است كه نام او زنده بماند.» (۱۸) و این كه هر انسان آزادهای حسینعلیهالسلام را دوست میدارد به خاطر این است كه وی خود را در راه حق و عدالت و اجتماع انسانی فدا كرد.
پینوشتها و مآخذ
۱- عبدالكریم عثمان، روانشناسی از دیدگاه غزالی، ترجمه و نگارش محمدباقر حجتی، تهران، نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۱، ص۳۳۰.
۲- محمدرضا حكیمی، دانش مسلمین، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بیتا، ص ۳۳۲.
۳- محمدرضا حكیمی، شرفالدین، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۰، ص۱۶۳.
۴- همان، ص۱۶۳.
۵- سید جعفر شهیدی، پس از پنجاه سال، پژوهشی تازه پیرامون قیام حسینعلیهالسلام، تهران، امیركبیر، ۱۳۵۸، ص۱۴۹.
۶- همان، ص۱۳۶.
۷- همان، ص ۱۴۰-۱۴۱.
۸- همان، ص۱۴۶.
۹- همان، ص۱۴۶.
۱۰- ابوالحسن علی بن حسین مسعودی، مروج الذهب و معادن الجواهر، ج۲، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، ص۴۷، ۶۴.
۱۱- مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج۱، تهران، انتشارات صدرا، بیتا، ص۱۷۸.
۱۲- علی شریعتی، شهادت، تهران، انتشارات حسینیه ارشاد، ۱۳۵۰، ص۴۰، ۴۱، ۴۲، ۶۰.
۱۳- سیدجعفر شهیدی، پس از پنجاه سال، صص۱۴۹، ۱۵۰.
۱۴- حماسه حسینی، ج۱، ص۲۳۸.
۱۵- همان، ص۲۳۸.
۱۶- عباس محمود عقاد، ابوالشهدا الامام حسینعلیهالسلام، ترجمه كاظم معزی، تهران، نشر كتابفروشی علمیه اسلامیهٔ، بی تا، ص۱۳۸.
۱۷- حماسه حسینی، ج۲، صص ۱۲۲،۱۲۳، ۱۳۴.
۱۸- همان، صص۱۳۴ و ۱۳۵.
۱۹- حماسه حسینی، ج۱، صص ۲۳۸ و۲۳۹.
۲۰- پس از پنجاه سال، ص۱۷۲.
۲۱- علامه محمدحسین طباطبائی، شیعه در اسلام، قم، مطبوعاتی دارالتبلیغ،۱۳۴۶، ص۱۳۵.
۲۲- محمدرضا حكیمی، بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی، تهران، نشر فرهنگ اسلامی، بیتا، ص۱۵۱.
۲۳- حماسه حسینی، ج۲، ص۲۴۷.
۲۴- پس از پنجاه سال...،صص ۱۷۲ و۱۷۳.
۲۵- همان، ص۱۷۳.
۲۶- همان، ص۱۸۱.
۲۷- رجبعلی مظلومی، رهبر آزادگان، تهران، واحد تحقیقات اسلامی بنیاد بعثت، ۱۳۶۲، ص۴۱.
۲۸- حماسه حسینی، ج۳، ص۱۵۹.
۲۹- ابوالشهدا الامام حسینعلیهالسلام، ص۱۳۸.
۳۰- بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی، ص۱۵۵ تا ۱۶۱.
۳۱- همان، ص۱۵۱.
۳۲- رجبعلی مظلومی، رهبر آزادگان، ص۴۲.
۳۳- حماسه حسینی، ج۲، ص۲۶۲
۳۴- همان، ص ۲۶۱ تا ص۲۶۷.
۳۵- همان، ص۲۶۸.
۳۶- همان، ص۱۱۲ تا۱۱۶.
۳۷- همان، ص۱۱۸.
۳۸- محمدباقر محقق، قرآن و امام حسین، تهران، انتشارات بعثت، ۶۴، ص۹۴.
۳۹- پس از پنجاه سال،...، ص۱۸۲.
۴۰- حماسه حسینی، ج۲، ص۲۹۲.
۴۱- بنت الشاطی، بانوی كربلا، ترجمه سیدرضا صدر، تهران، نشر چاپ جدید، ص۶۱، ص۱۶۷.
۴۲- ابوالشهدا الامام حسین، ص۲۲۲.
۴۳- بعثت، غدیر ،عاشورا، مهدی، ص۱۶۲.
فصلنامه مشكوهٔ شماره ۶۰
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست