دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
امام حسن عسكریعلیه السلام و منحرفان فكری
![امام حسن عسكریعلیه السلام و منحرفان فكری](/web/imgs/16/152/o4ri71.jpeg)
●طلیعه
یكی از اهداف و برنامههای كلی پیامبر و معصومان علیهمالسلام حراست و مرزبانی از اندیشههای اسلامی بود كه با آغاز بعثت و دعوت پیامبر شروع شده و هر یك از امامان بزرگوار به تناسب شرایط زمانی خود به این وظیفه مهم و خطیر پرداختهاند. چنان كه ملاحظه میكنیم، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با بسیاری از گروهها همانند: دهریها، زنادقه، براهمه و غیر آنان و همچنین امامان علیهمالسلام با افراد و گروههای بسیاری كه به ظاهر مسلمان بوده، اما افكار خارج از اندیشههای دینی و اسلامی داشتند، به بحث و گفت و گو و مقابله جدی میپرداختند.
بدین شكل كه اگر فرد یا افرادی دچار اشتباهات یا تناقضاتی میشدند، نخست به هدایت و روشنگری و به دور از هر گونه موضعگیری كار خود را آغاز میكردند؛ اما همین كه احساس میشد، این فكر انحرافی به دنبال جریانی پنهان یا آشكار، خود را نشان داده است فوراً دست به افشاگری علیه آنان میزدند.در ملاقاتی كه «كامل بن ابراهیم» به نمایندگی گروهی از مفوّضه با امام داشت، وی پاسخ سؤالات خود را از امام عصر علیهالسلام چنین دریافت كرد:
مفوّضه دروغ گفتهاند، بلكه دلهای ما ظرفهای مشیت الهی است. پس اگر او بخواهد، ما میخواهیم.»
و گاهی نیز همین اندیشهها كه هر روز در لباس نویی خود را در جامعه اسلامی آشكار میكرد، خلفای بنیعباس را هم به دام انداخته و گاه میشد همان افكار غلط، سیاست نظام را ترسیم مینمود.
مثلاً در زمان امام هادی علیهالسلام مسأله «خلق قرآن» در جامعه اسلامی بالا گرفته و طرفداران زیادی پیدا كرده بود و چند خلیفه عباسی به تبعیت از یك دسته، گروه مخالف را در زیر بدترین فشارها و شكنجهها وادار به پیروی از عقیده خود میكردند. از جمله كسانی كه در سال ۲۲۰ ق. بر سر همین عقیده، شلاق زیادی خورده و شكنجه فراوانی دید و مدتی در زندان به سر برد، احمد بن حنبل(۱) بود كه از او میخواستند تا دست از عقیده خود برداشته و با خلیفه عباسی هم نظر شود.
بیشك یكی از علل و انگیزههای جدا ساختن امامان علیهمالسلام از امت اسلامی، همین جهت بود كه عدهای از خدا بیخبر میخواستند با استفاده از قدرت خلافت اسلامی، جامعه را به سمت و سویی كه خود میخواهند، بكشانند و جوانان را نسبت به باورهای دینی سست كنند و آنها را در دامان همان اندیشههای باطلی كه از پیش طراحی كرده و رواج داده بودند، بیندازند تا كسی نتواند آزادانه در برابر این تهاجم ایستادگی نماید.این نوشتار، به بخش بسیار كوچكی از این تلاشهای جدی پرداخته است.
●امام و نگهبانی از اندیشه اسلامی
دوران امام یازدهم، یكی از دورانهای سخت و دشواری بود كه افكار گوناگون از هر سو «جامعه اسلامی» را تهدید میكرد. و با این كه امام در نهایت فشار به سر میبرد، اما وی همانند پدران خود، لحظهای از این مسأله غفلت نورزیده و در برابر گروهها و مكتبهای التقاطی و اندیشههای وارداتی و ضد اسلامی از جمله: صوفیان، غُلات، مُفَوّضه، واقفیه، دوگانه پرستان و سایر دگراندیشان، سخت موضع گرفته و با شیوههای خاص خود، كارهای آنها را خنثی نموده و نقش بر آب میكرد.
●آگاه ساختن فیلسوف عراق
مورخان نوشتهاند: در زمان امام حسن عسكری علیهالسلام فیلسوفی در عراق میزیست به نام «اسحاق كِندی». وی به خیال این كه در قرآن تناقض وجود دارد، در خانه نشست و مشغول تدوین و تألیف كتابی در تناقض قرآن شد. ابن شهرآشوب مینویسد:
روزی یكی از شاگردان اسحاق كِندی به محضر امام حسن عسكری علیهالسلام وارد شد. امام به وی فرمود: آیا در بین شما فرد توانایی پیدا نمیشود كه استادتان كِندی را در آنچه كه آغاز كرده، رد كند و او را از این كار باز دارد؟!
او گفت: ما همه از شاگردان او هستیم و چگونه میتوانیم در این خصوص یا در دیگر مسائل بر استاد خود اعتراض كنیم؟!
حضرت فرمود: آیا آنچه را كه به تو بیاموزم، به او میرسانی؟
عرض كرد: آری.
امام فرمود: به نزد او برو و نخست با وی معاشرت نیكی داشته باش و به هر چه نیاز دارد، كمكش كن. هنگامی كه با او انس گرفتی، به او بگو: سؤالی به ذهنم رسیده است كه دوست دارم آن را از تو بپرسم. او خواهد گفت: سؤال كن. پس به او بگو: اگر گوینده (آورنده) این قرآن نزد تو بیاید و از تو بپرسد: آیا احتمال وجود دارد كه مقصود خداوند از این گفتار، غیر از آن باشد كه شما پنداشتهای و در پی آن هستی؟ او به تو خواهد گفت: آری، این احتمال وجود دارد. زیرا انسان هنگام شنیدن، بهتر متوجه معانی میشود و آنها را درك میكند. چون چنین گفت، به او بگو: شما چه میدانی شاید منظور گوینده كلمات قرآن غیر از چیزی باشد كه شما تصور كردهای و او الفاظ قرآن را در غیر معانی خود استعمال كرده باشد.
آن مرد از حضور امام حسن عسكری علیهالسلام مرخص شده و به سوی استاد خود، فیلسوف عراقی، رهسپار گردید و مدتی به دستور آن حضرت با او به نیكی رفتار كرد و سرانجام در فرصت مناسب، سؤال پیشنهادی امام را از او پرسید.
كِندی گفت: یك مرتبه دیگر این سخن را برایم بیان كن.
وی بار دیگر سخن امام را بیان نمود. كِندی درنگی كرده و مقداری فكر كرد و دریافت كه هم از نظر لغت و هم از نظر علمی این امر كاملاً محتمل است و در نظرش این سخن كاملاً صحیح آمد. از این روی به شاگردش گفت: تو را سوگند میدهم كه بگویی این سخن را از كجا آموختی و چه كسی آن را به تو گفته است؟
راوی میگوید: گفتم: این، چیزی بود كه بر قلبم گذشت؛ لذا از شما پرسیدم.
گفت: هرگز! فردی همانند تو محال است بر چنین چیزی دست پیدا كند و به این مرتبه از این سخن برسد! حال به من بگو كه این سخن را از كجا آوردی؟
گفتم: این، دستوری بود كه ابومحمّد ـ عسكری علیهالسلام ـ به من یاد داده است.
گفت: درست گفتی، چرا كه چنین سخنانی تنها از همان خاندان صادر میشود.
سپس آتشی درخواست كرده و هر آنچه را كه نوشته بود، در آتش سوزاند.(۲)
●برخورد با غلات و مُفَوِّضه
از دیگر برخوردهایی كه امام حسن عسكری علیهالسلام با منحرفان فكری داشت، همانا موضعگیری در برابر غلات و مفوّضه بود؛ یعنی همانهایی كه عقیده داشتند: خداوند در ابتدای آفرینش با خلقت كردن پیامبر، همه چیز را به او واگذار كرده، سپس این پیامبر است كه دنیا و هر آنچه كه در او هست را آفریده است. و برخی گفتهاند: خداوند این اختیار را به علی بن ابیطالب علیهالسلام داده است.(۳)
و چون این اندیشه انحرافی لطمه شدیدی بر عقاید مسلمانان میزد، و پیامدهای ناگواری در پی داشت، بدین جهت از آغاز پیدایش این تفكر غلط، مورد نكوهش معصومان علیهمالسلام قرار گرفت و این طایفه را بدتر از یهود و كفار قلمداد كردند. زیرا چیزی مدعی شده بودند كه حتی یهود و نصارا هم نگفته بودند. چرا كه یكی از آثار این تفكّر غلط، غُلوّ درباره پیامبر و معصومان علیهمالسلام بود. از این رو، امام عسكری علیهالسلام مسلمانان را از پیروی چنین افرادی با چنین افكاری بر حذر میداشت و گاهی با برخی از سادهاندیشان و فریب خوردگان بسیار بزرگوارانه برخورد میكرد، به امید آن كه از باور خود دست بردارند.
●امام عسكری علیهالسلام و ادریس بن زیاد
علامه مجلسی از «ادریس بن زیاد كَفَر توثایی» نقل كرده كه وی میگفت: من از جمله افرادی بودم كه درباره آنها غُلوّ میكردم. روزی برای دیدار با ابومحمد عسكری علیهالسلام روانه سامرا شدم؛ وقتی كه وارد شهر شدم، از فرط خستگی خود را بر پلكان حمامی انداخته و كمی به استراحت پرداختم. در این بین خواب چشمان مرا ربود؛ پس بیدار نشدم مگر با صدای كوبیدن آرامی كه به وسیله چوبدستی كه در دست امام عسكری علیهالسلام بود. پس با همان اشاره از خواب بیدار شده و او را شناختم. فوراً از جای برخاسته و در حالی كه آن حضرت سوار بر اسب بودند، پا و زانوی مباركش را بوسه زدم، اولین سخنی كه امام در این ملاقات كوتاه به من فرمود، این بود:
«یا ادریس! «بل عباد مكرمون، لایسبقونه بالقول و هم بأمره یعملون»؛(۴) ای ادریس! بلكه آنان بندگان مقرب خدایند و در گفتار بر او سبقت نمیگیرند و به فرمان وی عمل میكنند.»
در این جا حضرت با عنوان كردن این آیه خواستند به او بفهمانند كه اندیشه غُلوّ درباره ما باطل است و ما از خود هیچ اختیاری جز آن كه خداوند اراده كند، نداریم؛ چرا كه ما به دنبال امر و اراده خدا بوده و فرمان او را انجام میدهیم.
ادریس كه از جواب كوتاه امام عسكری علیهالسلام كاملاً آگاه شده بود، در پاسخ امام گفت: ای مولای من! مرا همین كلام بس است؛ زیرا آمده بودم تا این مسأله را از شما بپرسم.(۵)
●امام عسكری علیهالسلام و كامل بن ابراهیم
در ملاقاتی كه «كامل بن ابراهیم» به نمایندگی گروهی از مفوّضه با امام داشت، وی پاسخ سؤالات خود را از امام عصر علیهالسلام چنین دریافت كرد:
مفوّضه دروغ گفتهاند، بلكه دلهای ما ظرفهای مشیت الهی است. پس اگر او بخواهد، ما میخواهیم.»
امام عسكری علیهالسلام در جهت تأیید گفتار فرزندش امام عصر علیهالسلام و ردّ گفته مفوّضه، به كامل بن ابراهیم فرمود:
«پاسخ خود را دریافت كردی، دیگر برای چه اینجا نشستهای، از جای برخیز...»(۶)
●موضعگیری در برابر واقفیّه
یكی دیگر از گروههای انحرافی كه پس از شهادت امام موسی بن جعفر علیهالسلام پدید آمد، آنهایی بودند كه ادّعا داشتند: موسی بن جعفر علیهالسلام هنوز از دنیا نرفته است.
بنیانگذاران این طایفه، زیاد بن مروان قندی، علی بن أبیحمزه و عثمان بن عیسی میباشند و علت انكار آنان در آغاز كار، این بود كه نزد این سه نفر، اموالی از حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام وجود داشت، چون نمیخواستند اموال امام كاظم علیهالسلام را به فرزندش امام رضا علیهالسلام تحویل دهند، شهادت امام كاظم علیهالسلام را منكر شدند.
در پاسخ نامه امام رضا علیهالسلام ـ كه به آنها نوشته بود تا اموال را بازگردانند، زیرا او قائم مقام پدرش موسی بن جعفر علیهالسلام است ـ زیاد قندی و ابن ابیحمزه، منكر چنین پولی در نزد خود شدند و اما عثمان بن عیسی به حضرت نوشت: پدرت هنوز زنده است و هر كه چنین ادعایی كند، سخن باطلی گفته و تو هم اینك به گونهای عمل كن كه خود میگویی از دنیا رفته است. ولی او به من دستور نداده چیزی به تو بدهم... .(۷)
آری، این گروه با توقف در امامت موسی بن جعفر علیهالسلام از همان ابتدا مورد لعن، نفرین و برائت امامان علیهمالسلام بوده و به گروه «مَمْطوره» نیز اشتهار یافتند.(۸)
علامه مجلسی از «احمد بن مطهّر» روایت كرده: برخی از یاران ما به امام حسن عسكری علیهالسلام نامه نوشته و از وی درباره كسی كه بر حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام توقف كرده ـ و فراتر نرفته است ـ سؤال كرده بود كه: آیا آنها را دوست داشته باشم یا از آنان بیزاری جویم؟
حضرت در پاسخ فرمود:
«آیا برای عمویت آمرزش میخواهی؟ خداوند عمویت را نیامرزد، از او بیزاری بجوی و من در پیشگاه خداوند از آنها بیزاری میجویم. پس با آنان دوستی نداشته باش، از بیمارانشان عیادت مكن و در تشییع جنازه مردگانشان حاضر مشو و بر امواتشان نماز نخوان، خواه امامی را از سوی پروردگار منكر شوند، و یا امامی را كه از سوی خداوند نمیباشد، بر آنها اضافه كند و یا قائل به تثلیث باشند.بدان، كسی كه تعداد ما را اضافه بداند، مانند كسی است كه از تعدادمان كاسته باشد و امامت ما را انكار كند.»تا قبل از این مكاتبه و جریان، شخص سؤال كننده نمیدانست كه عمویش هم در ردیف «واقفیان» است و حضرت او را از این موضوع آگاه ساخت.(۹)
پینوشتها:
۱. تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۴۷۲/ تاریخ طبری، ج ۷، ص ۱۹۵/ الامام الصّادق و المذاهب الاربعه، ج ۴، ص ۴۵۶.
۲. مناقب آل ابیطالب علیه السلام، ج ۴، ص ۴۲۴/ با خورشید سامرا، ص ۲۶۷.
۳. شرح باب حادی عشر، ص ۹۹.
۴. انبیاء / ۲۶ و ۲۷.
۵. بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۲۸۳.
۶. الغیبهٔ، شیخ طوسی، ص ۱۴۸.
۷. همان، ص ۴۳.
۸. بحارالانوار، ج ۵، ص ۲۶۷.
۹. كشف الغمّه، ج ۳، ص ۲۱۹.
منبع:
مجله كوثر، شماره ۶۰ .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست