چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

نگاهی به مرگ کسب و کار من است


نگاهی به مرگ کسب و کار من است

مخاطبان سینمای ایران شاید هنگامی که جریان دزدی کابل برق در فیلم ثقفی را در یک تحلیل موازی با موضوع قطع تنه های درخت و معضل قاچاق چوب در رسم عاشق کشی ساخته خسرو معصومی قرار دهند …

مخاطبان سینمای ایران شاید هنگامی که جریان دزدی کابل برق در فیلم ثقفی را در یک تحلیل موازی با موضوع قطع تنه های درخت و معضل قاچاق چوب در رسم عاشق کشی ساخته خسرو معصومی قرار دهند به این شباهت خط داستانی پی ببرند اما از منظر منطق دراماتیک، اثر معصومی با مکث درستی که بر چرایی شکل گیری آن پدیده شوم در مناطق جنگلی داشته دارای بار اقناع کننده بیشتری است که به ویژه زالی پسر بچه پس از جریان قتلی که ملاحظه کرد یک پایان بندی نامتعارف را در سینمای ایران برجای گذاشت اما فیلم ثقفی با یک شروع توفانی و خشک شدن بدن قاسم به دلیل برق گرفتگی آغاز و به پایانی خوش فکرانه در جاده می رسد.

ثقفی با بهره گیری درست از پتانسیل های محیط و نمایش جدال انسان و طبیعت پیرامونی، ساختار درام اثرش را شکل می بخشد و در سراسر فیلم حضور کارکردگرایانه طبیعت در پیشبرد درام قابل لمس است. به عنوان نمونه لحظه آمدن شکرالله، قاسم و عطا برای دزدی کابل برق یکی از بهترین سکانس های فیلم است. نحوه چرخش دوربین برای نمایش بالا رفتن سه دوست و انعکاس تصویری تلاش آنها و نیز به تصویر درآوردن خشک شدن قاسم به عنوان بحران اولیه جهت غافلگیر سازی مخاطب نشان دهنده فکر درست کارگردان در نمایش نبرد خشن طبیعت و انسان با یکدیگر است. به واقع عنصر طبیعت در طول فیلم به عنوان یکی از شخصیت ها بر بار درام اثر می افزاید و کارکردی منطقی در ایجاد ارتباط با مخاطب بر عهده می گیرد.

نویسنده : آرین مهرپور