جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
در جست وجوی آینده
تیمهای «فرمول یك» بهطور فزایندهای درصدد كسب منافع خود از طریق استفاده از برنامههای استعدادیابی رانندگان جوان بهمنظور تضمین آینده خود و یافتن ورزشكاران مستعد این رشته هستند.
احتمالا شما هیچیك از این نامها را نمیشناسید، اما لوكاس دیگراسی، رومین گروسین، نلسون پانسیاتیچی، دنی كلاس، بن هانلی، اولیور رولاند و ویل استیونس همه یك وجه مشترك با لوئیس همیلتون دارند. آنها همگی در برنامههای استعدادیابی رانندگان جوان برای مسابقات گراندپری و اتومبیلرانی هستند و قصد دارند با سختكوشی و تلاش مستمر خود را به رده اول این ورزش در آینده نزدیك مطرح كنند.
مكلارن پیشرو در زمینه پرورش استعدادهای رانندگان جوان، هنگامی كه همیلتون فقط ۱۲ سال داشت با او قرارداد امضا كرد، ریسك بزرگی بود اما نتایج بسیار خوبی دربر داشته است.
مارتین ویتمارش، مدیر اجرایی تیم فرمول یك مكلارن در این زمینه میگوید: «در طول ۴ یا ۵ سال گذشته تغییراتی رخ داده اما پیش از همه فرمول یك به مكانی برای حمایت از رانندگان جوان تبدیل شده است.» وی كه مسوولیت برنامه استعدادیابی را برعهده دارد، میافزاید: «ما در حال حاضر در هر سال، ۲ یا ۳ راننده جدید به خدمت میگیریم، هرچند كه هزاران راننده نوجوان و بااستعداد وجود دارند و به علت زمانبندی نامناسب و قرارگرفتن در جایگاه نادرست نمیتوانند قابلیتهای خود را ارائه كنند. متاسفانه در سالهای گذشته برنامهریزی درستی در زمینه پرورش استعدادهای جوان در ورزشهای موتوری انجام نشده است.»
● رسیدن به قله
مك لارن به تازگی با رولاند ۱۴ ساله قرارداد بسته كه نشان داده از استعداد و توانایی لازم برای رسیدن به قله برخوردار است. بیشتر تیمهای حاضر در رقابتهای گراندپری اتومبیلرانی فرمول یك به این نتیجه رسیدهاند كه آینده آنها در گرو سرمایهگذاری بر جوانان و نوجوانان است. فراری در سال ۲۰۰۱ با فیلیپه ماسا قرارداد امضا كرد و او را به عنوان راننده آزمایشی بهخدمت گرفت و سپس راننده مسابقه با سوبر شد و سال گذشته هم در اسكودریا با حریفان به رقابت پرداخت. هر تیمی برنامه استعدادیابی مخصوص به خود را دارد و با توجه به میزان رقابتهایی كه راننده در آن شركت میكند از آن حمایت مالی میكند، ضمن اینكه این رانندگان جوان در یك برنامه تمرینی فیزیكی با پیوستن تدریجی به تیم بزرگسالان جنبههای فنی رقابت مانند تنظیمات ماشین و استراتژیهای مسابقه را تجربه میكنند.
همچنین به این رانندگان در خصوص برخورد با رسانهها و اسپانسرها توصیههای لازم را میكند و در این میان مكلارن اصرار دارد كه در تیمش در همه زمینه ها آموزشهای ضروری وجود دارد.
پیشنهاد انتقاد قرارداد با رولاند از سوی مارتین هاینس، متخصص یافتن جوانان مستعد كه نقش كلیدی در پیشرفت همیلتون داشت، ارائه شد. تیم هاینس به نام «زیپ یانگ گانز» رانندگانی در اندازههای دیوید كولتارد، آنتونی دیویدسون و گری پافت و همچنین همیلتون تولید كرده است. او پس از دیدن كار این نوجوان اهل شفیلد در رقابتهای ووكینگ، رولاند را به مك لارن پیشنهاد كرد. او هم مانند همیلتون مورد حمایت باشگاه قرار گرفت. هاینس اطمینان دارد رولاند توانایی جایگزینی همیلتون در آینده را دارد. «شك نكنید كه او توانایی لازم برای این كار را دارد. حمایت كافی و درست هم از او میشود و دیگر به خودش بستگی دارد كه چگونه پیشرفت میكند. باید دید آیا در درونش پذیرفته كه میتواند به قله این ورزش برسد.»
● در مواقع سخت
رنو، تویوتا و ردبول كه همگی برنامه مشابهی برای یافتن جوانان مستعد دارند، خود را آماده میكنند كه با خطركردن روی این جوانان اشتیاق خود را برای پیشرفت نشان دهند. برونو میشل، مسوول این برنامه در تیم رنو میگوید: بن هانلی (راننده انگلیسی) در سن كم راهی ایتالیا شد و به دور از خانواده و دوستان انگیزهاش را برای رقابت در فرمول یك آن هم در سطح قهرمانی نشان داد. برنامه رنو در این زمینه از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و رانندگان منتخب یك فصل فرصت دارند كه پتانسیل خود برای حضور در رقابتهای قهرمانی را نشان دهند.
هایكی كووالاینن كه در كنار همیلتون یكی از چهرههای برجسته و جوان سال ۲۰۰۷ بهشمار میرود، معتقد است این برنامه به تیم بزرگسالان نیز كمك میكند.
او میگوید: «قرار داشتن در جریان این برنامه به ما فرصت میدهد كه با یك تیم جوان كار كنیم و به دلیل همبستگی با تیم، این كار در مواقع سخت اعتماد به نفس زیادی به انسان میدهد.»
كووالاینن در رقابتهای امسال نتوانسته نتایج خوبی بگیرد و در واقع، موقعیتهای سخت برای او رقم خورده است. او در استرالیا دهم، در مالزی هشتم، در بحرین نهم، در اسپانیا هفتم و در موناكو سیزدهم شد. او در مونترال به دلیل نقص فنی مقامی بهتر از چهارم پیدا نكرد.
● بدون تعطیلات
با توجه به هزینههای رقابت اتومبیلرانی، اثبات ارزشمندی راننده اهمیت زیادی دارد. یك فصل حضور در حدود ۵۰۰ هزار پوند هزینه دارد كه رنو فقط ۲۵۰ هزارتای آن را تقبل میكند.
تویوتا سالانه ۳ میلیون پوند روی رانندگان جوان خود سرمایهگذاری میكند. موفقیت عمده این تیم را كازوكی ناكاجیما، راننده جدید آزمایشی ویلیامز كسب كرد.
یوشی آریماتسو، مدیر برنامه استعدادیابی جوانان تویوتا میگوید: «ما ۳ راننده به ویلیامز پیشنهاد كردیم و آنها یكی را انتخاب كردند. ناكاجیما نه فقط بهخاطر استعدادش بلكه به دلیل سختكوشیاش انتخاب شد. او هرگز به تعطیلات نرفت و به ژاپن سفر نكرد تا خانواده و دوستانش را ملاقات كند. او فقط سخت كار كرد و این برای یك مرد جوان بسیار مهم است.»
ردبول هم سالانه ۵/۳ میلیون پوند روی رانندگان جوان سرمایهگذاری میكند. بنابراین نباید تعجب كرد كه هر سال حداقل یك نفر از این تیم قهرمان شود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت سیزدهم روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
یسنا هلال احمر قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی حراج سکه قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین جنگ غزه نوار غزه اوکراین چین ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
خواب بیمه فشار خون کبد چرب کاهش وزن دیابت