دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
مجله ویستا

نقش تبلیغات در بازاریابی شرکت های خدماتی


نقش تبلیغات در بازاریابی شرکت های خدماتی

قیمت معمولاً برمبنای مفاهیم پولی درنظرگرفته می شود اما می تواند با هر چیز ارزشمند دیگـری نیـز معاوضه شـود به علاوه در بیشتر موقعیت ها مشتـریان بـرای دریافت و خریـد خدمات, مجموعه ای از هزینه های غیرمادی را نیز متحمل میشوند, مانند زمان تلف شده و مشکلات مرتبط باجست و جو, خرید و استفاده ازخدمات

از مهم‌ترین عوامل و عناصر آمیخته بازاریابی در شرکتهای خدماتی ۱ – ویژگیهای خدمات ارایه شده ۲ - قیمت خدمات ۳ - شیوه های توزیع و مکان توزیع و فروش ۴ - عناصر ارتقاء فروش ۵ - کارکنان شرکت ۶ - امکانات و دارایی های فیزیکی شرکت ۷ - مدیریت عملیات یا فرآیندکاری است که در ادامه گزارش برای آشنایی بیشتر در مورد هـریک توضیحـاتی ارایه می شود:

محصول/ خدمت - Product/Service از اساسی ترین عواملی که می تواند بر تصمیم خرید مصرف کنندگان اثرگذارد، ویژگی های محصول یا خدمت ارایه شده است. کیفیت بالای محصولات یا خدمات خود عاملی است جهت افزایش فروش این محصولات یا خدمات. علاوه برکیفیت، توجه به نوع، تنوع، اندازه، تازگی، تضمین و استاندارد خدمت و بسیاری از پارامترهای دیگر نیز می تواند باعث رضایت بیشتر مشتریان شود و در نهایت برسهم بازار شرکت تأثیرگذارد.

قیمت - Price قیمت مبلغی است که مشتری حاضر است برای به دست آوردن یک محصول دارای ارزش پرداخت کند. قیمت معمولاً برمبنای مفاهیم پولی درنظرگرفته می شود اما می تواند با هر چیز ارزشمند دیگـری نیـز معاوضه شـود. به علاوه در بیشتر موقعیت ها مشتـریان بـرای دریافت و خریـد خدمات، مجموعه ای از هزینه های غیرمادی را نیز متحمل میشوند، مانند : زمان تلف شده و مشکلات مرتبط باجست و جو، خرید و استفاده ازخدمات. مشارکت مشتریان در تولید خدمات باعث می شود که تلاشهای فکری و جسمی به مشتریان تحمیل شود و مشتریان در معرض تجربیات ناخواسته حسی قرار گیرند. خدمات مهمتر ممکن است حتی هزینه های روانی نظیر نگرانی و اضطراب را نیز به همراه داشته باشد.

توزیع - Place مکان که در اصطلاح به آن توزیع گفته می شود، مکانی است که محصول در آنجا ارایه می شود. با توجه به افزایش و شدت رقابت، ارایه خدمات در مکان مناسب و محل مورد نظر مشتریان، عاملی تعیین کننده در جذب و نگهداری مشتریان محسوب می شود.

کارکنان- People بیشتر خدمات توسط کارکنان به مشتریان ارایه می‌شود. کارکنان خوب کلید موفقیت یک سـازمان هستند. یک کارمند خوب می تواند باعث جلب و جذب مشتریان به سازمان هستند و یک کارمند نامناسب ممکن است تمامی تلاشهای سازمان را نابود کند.

امکانات و دارایی های فیزیکی- Physical evidence بخشی از قضاوت و نتیجه گیری های خریداران در خصوص کیفیت یک خدمت، ناشی از مشاهدات ایشان درباره مکان، اشخاص، تجهیزات، ابزارهای ارتباطی و ... است. بنابراین توجه به ایـن مـوارد می‌تواند در جلب نظر مشتریان نسبت به خدمت مورد نظر مؤثر باشد.

مدیریت عملیات یا فرآیند کاری- Process مدیریت عملیات، موجود بودن و کیفیت مناسب و پایدار خدمات را تضمین می کند. وظیفه و نقش این عنصر آمیخته بازاریابی، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خدمات است. با توجه به غیرقابل ذخیره بودن خدمات، مدیریت باید از طریق روش های تخصصی و حرفه ای بتواند نیازهای خدماتی را در هر زمان، چه هنگام نیاز شدید و چه هنگام نیازهای مقطعی برآورده سازد.

سیاست های ترویجی و تشویقی - Promotion بازاریابی نوین مستلزم انجام دادن کارهای بیش از ارایه یک محصول خوب، تعیین قیمت مناسب و رساندن محصول به دست مشتریان مورد هدف است. شرکت ها باید با مشتریان ارتباط برقرارکنند و آنچه را انجام

می دهند برنامه ریزی شده باشد ایجاد ارتباط امری تصادفی نیست.

برای بیشتر شرکت ها مسئله اصلی ایجادکردن یا نکردن ارتباط نیست، بلکه این است که باید چه مقدار و به چه راه هایی صرف کرد. ترویج وسیله ارتباطاتی درآمیخته بازاریابی است. کار ترویج، متقاعدکردن، تشویق کردن، یادآوری مشتریان نسبت به محصول و یا خدمات سازمان است. یک اقدام ترویجی میتواند واکنش های متفاوتی ( از صرف یک آگاهی تا عمل خرید) را در پی داشته باشد بدون استفاده از ابزار ترویج امکان ندارد که بازارهای مورد نظر از محصول ما آگاه شوند. ترویج، محور اصلی بازاریابی محسوب می شود. عوامل متعددی نیازبه ترویج را مشخص می سازد. افزایش فاصله فیزیکی بین تولیدکننده و مصرف کننده و به دنبال آن مشکل بودن برقراری ارتباطات، رقابت شدید بین منابع گوناگون و شرکتها مربوط به یک صنعت از جمله مهمترین دلایل برای انجام فعالیت های منظم از جمله مهمترین دلایل برای انجام فعالیت های منظم و برنامه ریزی شده ترویجی است.

آمیخته ترویج و تشویق- Marketing Communication Mix of Promotion Mix کل آمیزه ارتباطات بازاریابی را آمیزه ترویج و تشویق می نامند، که شامل ترکیبی ویژه از تبلیغ، فروش مستقیم، اجرای سیاست های تشویقی (جهت ایجاد تقاضای آنی) و به کارگیری روش های خاص در روابط عمومی می شود که شرکت می کوشد بدان وسیله با افزایش تبلیغات به هدف های بازاریابی نائل آید. چهار رکن، روش یا وسیله ای که در «ترویج و گسترش» مورد استفاده قرار میگیرد به شرح زیر است.

تبلیغ: کالاها یا خدمات به وسیله شیوه های غیرشخصی به مسئولیت فرد یا سازمان. - فروش شخصی ارایه محصول یا خدمت به وسیله نیروی فروش شرکت با این هدف که بتوان رابطه ای بهتر با مشتری برقرارکرد. پیشبرد فروش (فروش افزایی): استفاده از انگیزه های کوتاه مدت برای تشویق افراد به خرید کالا یا خدمتی که شرکت ارائه می کند.

روابط عمومی: ایجاد رابطه خوب با مردم و گروه های مختلف از طریق ایجاد تصویری مناسب از شرکت در ذهن افراد و از بین بردن هرنوع شایعه و داستان بی اسـاس دربـاره شرکت پس مشخص شد تبلیغات به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند چه در شرکت های تولیدی و خدماتی نقش بسزایی در بازاریابی دارد. بسیاری از چاپخانه ها، شرکت‌های تبلیغاتی، لیتوگرافی ها و صحافی ها و ... در حوزه شرکت‌های خدماتی قرار می گیرند و به اشتباه خود را بی نیاز از تبلیغات می‌دانند. باید نسبت به این نگرش تردید کرده و به سرعت خود را با مفاهیم علمی سازگار کند تا در بازارهای تجاری اخیر ایران که به سوی بازار باز و آزاد در حال حرکت است بتوانند دوام بیاورند.