دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا

برنامه نیسان برای تولید خودروهای هوشمند بدون نیاز به راننده


برنامه نیسان برای تولید خودروهای هوشمند بدون نیاز به راننده

شرکت نیسان بتازگی خبر از تولید خودروهایی داده که می توانند بدون نیاز به راننده در خیابان ها و جاده ها حرکت کنند, اما نکته اینجاست که نخستین مجموعه از این خودروها تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی یعنی حداقل هشت سال دیگر به بازار مصرف عرضه خواهد شد

شرکت نیسان بتازگی خبر از تولید خودروهایی داده که می‌توانند بدون نیاز به راننده در خیابان‌ها و جاده‌ها حرکت کنند، اما نکته اینجاست که نخستین مجموعه از این خودروها تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی یعنی حداقل هشت سال دیگر به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

در واقع شرکت نیسان برخلاف برخی شرکت های دیگر خودروسازی، به ساخت مدل و نمونه از این خودروها اکتفا نکرده و قصد دارد با رونمایی از چند مدل خودروی بدون راننده به عنوان پیشتاز در این حوزه شناخته شود.

راهبرد شرکت نیسان در زمینه خودروسازی دارای دو رکن اساسی است که عبارتند از تولید خودروهایی بدون آلودگی و نیز بدون تلفات . بر این اساس، از آنجا که خودروهای بدون نیاز به راننده از دقت بسیار بالایی برخوردارند و احتمال تصادف در آن بسیار پایین است، در زمره خودروهای بدون تلفات قرار می گیرند.

نیسان در حال حاضر با چند دانشگاه مطرح جهان همچون استنفورد، MIT و آکسفورد همکاری می کند که در نهایت تا هشت سال دیگر بتواند خودروهایی هوشمند و بدون نیاز به راننده را با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار دهد.

فناوری خودروی هوشمند بدون نیاز به راننده شرکت نیسان در اصل بر پایه فناوری ویژه طراحی شده از سوی این شرکت با نام سپر امنیتی (SafetyShield) پیش می رود. فناوری سپر امنیتی با استفاده از حسگرهای مختلف خود، محیط ۳۶۰ درجه ای حول خودرو را زیر نظر گرفته و در صورت روبه رو شدن با خطر به راننده هشدار می دهد. در خودروهای بدون نیاز به راننده، این سیستم بسیار جامع بوده و تقریبا می تواند به هرگونه خطری که ممکن است در برابر خودرو قرار گیرد به سرعت و به شکل خودکار واکنش نشان دهد.

در حال حاضر این سیستم دارای قابلیت های فراوانی است. برای نمونه سه قابلیت جدیدی که در این سیستم گنجانده شده عبارتند از: توانایی کنترل فاصله، دور زدن و نیز سبقت گرفتن از خودروی جلویی. این سه قابلیت در خوردوی LEAF نیسان که خودرویی برقی است با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

قابلیت کنترل فاصله سبب می شود خودرو بتواند موانع موجود در مسیر را شناسایی کند و برای جلوگیری از برخورد با آنها، مسیر حرکت را تغییر دهد. برای نمونه در صورتی که بخشی از مسیر جاده به علت تعمیرات بسته باشد، سیستم هوشمند خودرو می تواند مخروط های نارنجی رنگ هشدار به کار رفته جلوی بخش در حال تعمیر جاده را شناسایی کند و به این ترتیب مسیر حرکت خود را تغییر دهد.

دو قابلیت دیگر یعنی دور زدن و نیز سبقت گرفتن، با بررسی جریان خودروها در مسیر مورد نظر عمل می کند. برای نمونه، خودروی هوشمند مجهز به قابلیت دورزدن می تواند وارد تقاطع یا دوربرگردان شده و پس از بررسی جریان خودروها از مسیر مخالف، بدون بروز مشکل دور بزند. البته نیسان اعلام کرده توانایی سبقت گرفتن در این خودروها اکنون چندان پیشرفته نیست و فقط برای خیابان های درون شهری کاربرد دارد.

همچنین این شرکت سال گذشته از دو قابلیت جالب در خودروی LEAF خود رونمایی کرد. توانایی پارک بدون نیاز به راننده و نیز توانایی محافظت از خود در برابر سارقان، دو قابلیتی است که بی شک در خودروهای نسل آینده قرار خواهند گرفت.

ترکیب این فناوری ها با فناوری های دیگری همچون جلوگیری از انحراف به چپ و نیز جلوگیری از تصادف با خودروی عقبی می تواند زمینه تولید خودروهای هوشمند آینده این شرکت را فراهم سازد. همچنین توانایی شناسایی چراغ راهنمایی و علائم جاده ای نیز باید در این خودروها گنجانده شود.

یکی از مواردی که نیسان در تولید خودروهای بدون راننده در نظر دارد، نداشتن وابستگی به داده های خارجی است. امروزه استفاده از نقشه های دیجیتال در خودروها به امری عادی تبدیل شده است، اما نیسان قصد دارد وابستگی سیستم اصلی راهبری این خودروها به داده هایی این چنینی را به حداقل برساند تا خودرو بتواند فقط با استفاده از تصاویری که در لحظه از محیط اطراف خود به دست می آورد، مسیر مناسب را شناسایی کند و به حرکت برای رسیدن به مقصد ادامه دهد. در واقع کارشناسان نیسان با این ویژگی منحصر به فرد می خواهند خودروی تولیدی خود را از خودروهای مشابهی همچون اتومبیل هوشمند گوگل متمایز کنند.

gizmag

مترجم: صالح سپهری فر