پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

نگاهی به تغییرات گسترده قوانین فرمول یك در فصل جدید


فرمول یك در زمستان امسال شاهد بزرگترین انقلاب سال های اخیر بود ماشین هایی كه امروز در ملبورن در خط شروع می ایستند نسبت به آخرین كورس این مسابقات در فصل ۲۰۰۴ در برزیل تغییرات گسترده یی داشته اند

بزرگترین نوآوری استفاده از یك دست تایر برای مرحله زمان گیری و مسابقه است. یعنی تایرهایی كه سال گذشته تنها برای ۴۵ تا ۶۰ مایل استفاده می شد، حالا باید تا ۲۰۰ مایل دوام بیاورد. در مورد آیرودینامیك اتومبیل ها هم سخت گیری فراوانی شده، موتورها باید برای دو مسابقه متوالی استفاده شوند و نحوه رده بندی اتومبیل ها برای استارت كاملاً دگرگون شده است. BBC به بررسی آثار این تغییرات در مسابقات ۲۰۰۵ پرداخته است.

تایرها

لزوم استفاده از یك دست تایر برای مرحله مقدماتی و مسابقه (به استثنای زمانی كه به دلیل خشك یا خیس بودن پیست مجبور به تغییر تایرها شوند) تأثیر بزرگی خواهد داشت. به موازات تغییر آیرودینامیك و موتور، این قانون برای پایان دادن به افزایش هشداردهنده سرعت در پیچ ها و سرعت در هر دور كه به رقابت شدید میان بریجستون و میشلن منجر شده بود، تصویب شد. رانندگان گزارش داده اند كه انحراف اتومبیل ها بیشتر شده ولی آنها به تدریج به این مسأله عادت خواهند كرد اما تغییر بزرگی كه در اثر این قانون به وجود می آید این است كه گرندپری از كورس های سرعتی كوتاه میان توقف های متوالی به ماراتنی تبدیل می شود كه راننده برای بقا تا خط پایان مجبور است كه مراقب وضعیت تایرهایش باشد.

نتیجه دیگر این قانون امكان بیشتر برای سبقت گرفتن به ویژه در دورهای پایانی است. رانندگانی كه در دورهای نخست با سرعت كمتر حركت كنند این فرصت را خواهند داشت كه از رانندگانی كه در دورهای پایانی تایرهای فرسوده یی دارند، عبور كنند. این به نفع رانندگان باهوشی است كه می دانند از تایرهای خود به بهترین شكل استفاده كنند. عجیب نیست كه همه انتظاردارند كه شوماخر زودتر از سایرین خودش را با این شرایط تطبیق دهد.

به علاوه تیم ها باید تایرهایی انتخاب كنند كه دو روز دوام بیاورد و در صورت انتخاب اشتباه ممكن است تا پایان كورس در پیست باقی نمانند. بدین ترتیب شانس سبقت گرفتن در دورهای پایانی بیشتر خواهد بود و تیم هایی كه در انتخاب تایرها محافظه كارتر باشند، می توانند با وضعیت بهتری به خط پایان برسند.

اتومبیل ها

رؤسای فرمول یك محدودیت های شدیدی را در مورد طراحی ماشین ها اعمال كرده اند تا سرعت ماشین ها را تحت كنترل درآورند. مهندسان از این پس در آیرودینامیك ماشین ها با محدودیت هایی مواجه هستند.

این امیدواری وجود دارد كه یكی از فواید جانبی این محدودیت های آیرودینامیكی آسان تر شدن سبقت باشد. یكی از مشكلات سبقت گرفتن جریان هوایی بود كه اتومبیل جلویی به وجود می آورد و نیروی مقاومی برای اتومبیل عقبی بود. البته این تنها یك فرضیه است و باید منتظر دیدن مسابقات با اتوموبیل های جدید بود. مثلاً رالف شوماخر، راننده تویوتا گزارش داده كه حركت با اتوموبیل های جدید برخلاف تصور آسان تر است.

مرحله مقدماتی

در فصل جدید، رتبه اتومبیل ها برای شروع كورس نه تنها براساس آخرین زمان گیری بعدازظهر شنبه، بلكه براساس زمان های دو زمان گیری قبلی نیز خواهد بود. در بعدازظهر شنبه اتومبیل ها تنها برای زمان گیری یك دور فرصت دارند و ترتیب حركت آنها برخلاف آخرین رده بندی آنها خواهد بود. تیم ها می توانند با هر حجم بنزینی كه می خواهند حركت كنند و این برخلاف مقررات دو سال اخیر خواهد بود.

اما یك دور زمان گیری در صبح مسابقه اضافه خواهد شد و در این مرحله اتومبیل ها نمی توانند سوخت گیری مجددی داشته باشند. بدین ترتیب این امیدواری وجود دارد كه زمان گیری های شنبه هیجان بیشتری داشته باشد چون اتومبیل ها می توانند با وزن سبك تری حركت كنند و امكان اشتباه بیشتر خواهد بود و رده بندی خط شروع جابه جا خواهد شد. حال باید دید شبكه های تلویزیونی اشتیاقی برای نمایش فرمول یك در دو مرتبه روز یكشنبه را خواهند داشت یا نه.

موتورها

تیم ها از این پس مجبورند موتورهایی بسازند كه برای دو كورس متوالی دوام بیاورد و در صورت نیاز به تعمیر موتور با جریمه های بزرگی روبرو خواهند شد. راننده یی كه در مرحله مقدماتی نیازمند تغییر موتور باشد، در خط شروع مجبور است كه ده رده عقب تر بایستد اما اگر این تغییر موتور پس از نخستین زمان گیری باشد، او مجبور است كه كورس را به عنوان آخرین راننده شروع كند. این تغییر احتمالاً به نفع فراری خواهد بود چون این تیم در سال گذشته تنها تیمی بود كه موتورش توانایی دو مسابقه را داشت. تیم های دیگر در زمستان اخیر مشكلات فراوانی با موتورشان داشتند و هنوز هم با آن درگیرند.