جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تلألو نور ناب رسالت در آسمان هنر هفتم ایران


تلألو نور ناب رسالت در آسمان هنر هفتم ایران

نکاتی پیرامون فیلم «محمد ص » اثر مجید مجیدی

حالا دیگر اثر جدید در حال ساخت مجید مجیدی ابعادی فراتر از یک اثر سینمایی صرف به خود گرفته است. حکایتی دلنواز و امیدآفرین که هاله ای از شور و نور و سرور، گرداگردش را فراگرفته و عاشقان حضرت رسول(ص) را شربت انتظار می نوشاند و چشمان خیره به افق های نادیده و مغفول مانده در سینمای ایران را به سوی خود می خواند.

باری؛ فیلم محمد(ص) که به کارگردانی مجید مجیدی کارگردان خوش سابقه ایرانی مراحل فیلمبرداری اش را در ایران به پایان رسانده و گروه آماده عزیمت به آفریقا جهت ادامه فیلمبرداری هستند یکی از بارقه های درخشان و اتفاقات امیدوار کننده و نویدبخش در حوزه تولید آثار سینمایی عزیز و عظیم و قابل ستایش در میدان عرضه آثاری در توصیف و دفاع از شأن بلند و مرتبه عظیم پیامبر اکرم(ص) به عنوان والاترین و بلندمرتبه ترین شخصیت جهان خلقت است.

این فیلم خصوصا در زمان و زمانه ای تولید شده است که اسلام و به ویژه شخصیت نبی مکرم(ص) از هر طرف مورد هجمه و حمله معاندان و ایادی شیطان و تاریک اندیشان و مزدوران غرب و صهیونیسم جهانی قرار گرفت است.

گرچه نور تابناک و آفتاب عالم تاب حقیقت سرمدی و شمیم عطر محمدی هرگز با غبار ابرهای بادآورده و نازل و حقیر اهالی دنیای دون خللی نخواهد یافت و اینان تنها با مشت های حقیرشان به سمت خورشید خاک می پاشند، اما وظیفه ما در قبال این نور عظیم و خلق کریم و رحمت واسع و پیامبر نور و تلاش برای هرچه بیشتر بازتاباندن و معرفی شخصیت مهربان و پررأفت ایشان، انکار ناشدنی و قابل توجه و تامل است.

اقدام مجید مجیدی و گروه سازنده فیلم محمد(ص) تلاشی در همین جهت و در همین راستاست و بسیار قابل قدرگذاری و ستایش.

خبر ساخت فیلمی بر اساس زندگی حضرت رسول اکرم محمد مصطفی(ص) که بناست در سه قسمت به بخش های مختلف زندگی حضرت بپردازد از همان ابتدا موجبات سرور و بهجت قلبی را برای علاقه مندان به سینمای هویتمند تاریخی و اسلامی پدیدآورد.

فیلم از محاصره مسلمانان در شعب ابی طالب آغاز می شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام بازمی گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که از پیش از تولد پیامبر اسلام تا ۱۲سالگی ایشان را در برمی گیرد. لشگرکشی ابرهه به مکه و حمله پرندگان به سپاه او یکی از بخش های فیلم است که جلوه های تصویری مورد نیاز برای بازسازی آن فراتر از استانداردهای موجود در سینمای ایران است.

مجیدی در مورد انتخاب این مقطع از زندگی پیامبر اسلام با اشاره به این موضوع که دنبال بهانه و بستری بودم برای آشنایی با آن مقطع زمانی و شرایط ظهور یک پیامبر و تبیین مسئله خاتمیت، گفته بود: «این همان چیزی است که امروزه ما را نیازمند توجه جدی به اسلام می کند. ضمن آنکه درباره این مقطع از زندگی پیامبر(ص) اتفاق نظر بیشتری در جهان اسلام وجود دارد.»

گروه سازنده این فیلم به گفته مجیدی تلاش کرده اند با بهره گیری از مستندات مورد وفاق شیعه و اهل سنت دوران و شرایطی را به تصویر بکشد که نیاز به وجود یک پیامبر و پیام جهانی آن مشهود باشد تا فیلم از یک روایت تاریخی صرف فاصله بگیرد و برای شرایط و مخاطبین امروز دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

اما این فیلم واکنش های تندی نیز از سوی مخالفان تشیع و به ویژه وهابیون دربر داشته است.

محمدالعنزی تهیه کننده سریال «الحسن والحسین» که خود در این سریال از سوی الازهر و شیعیان به تحریف متهم شد گفته است: فیلم های ایرانی که در آن پیامبران به تصویر کشیده می شوند مورد حمایت دولت ایران است و براساس داستان های نادرستی شکل می گیرد که خود ایرانی ها آنها را توجیه می کنند.

العنزی که خود در هالیوود به دنبال ساخت فیلمی درباره حضرت محمد(ص) است افزوده است: من در اخبار کمیته ای شرعی درباره تولید فیلم مجیدی ندیدم و همه علما بر تحریم به تصویرکشیدن حضرت محمد(ص) تاکید دارند.

گزارش رسانه های عربی حاوی مخالفت اخیر شیخ الازهر با ساخت فیلم محمد(ص) مجید مجیدی بوده و از تلاش ها برای تحریم فیلم کامل مجید مجیدی در پایگاه های اجتماعی و... خبر داده اند.

و این همه در حالی اتفاق افتاده و مژده ساخت فیلمی درباره پیامبر(ص) از سوی مجید مجیدی به تولید آن رسیده و روی دادنش به مخاطبان سینمای ایران جان و امید تازه ای بخشیده است که کارنامه این سینما در طول بیش ازسه دهه که از وقوع انقلاب اسلامی گذشته در عرصه آثار فاخر تاریخ اسلام چندان کارنامه پر و پیمانی نیست و نه چندان قابل دفاع.

در واقع سینمای ایران طی این سه دهه نتوانسته-و یا نخواسته؟!- در میدان عظیم و عرصه متبرک و پربرکت بازنمایی آثار مربوط به تاریخ پرافتخار صدراسلام به ویژه زندگی حضرات معصومین-علیهم السلام-به موفقیت چندانی نایل آید و این مسئله قطعا یکی از دلایل عدم تمایل مخاطبان مسلمان در ایران و جهان نسبت به این سینماست.

اینک که بحران مخاطب و فاصله مردم از سینمای ایران یکی از مهم ترین دغدغه های اهالی هنر هفتم است بی تردید یکی از راهکارهای جدی و تاثیرگذار در این زمینه توجه و رجوع به آثار و مضامینی است که از پتانسیل جذب مخاطب بهره مند باشند و چه مضمون و مقوله ای جذاب تر و گیراتر و پرمخاطب تر از زندگی حضرات معصومین(ع) که مردم مسلمان در ایران و جهان عاشقانه به آنها ارادت می ورزند و دلباخته آنهایند.

قطعا این روند می تواند به جهانی شدن سینمای ایران هم کمک شایانی کند و ازهر جهت موجبات رونق هنر هفتم کشورمان را پدید آورد.

آری اینک سینمای ایران و جهان بی تاب و امیدوار چشم انتظار «محمد(ص)» است... و همان طور که گفتیم در اثری که ابعادی فراتر از یک فیلم سینمایی را به خود گرفته است. حکایتی دلنواز و امیدآفرین که هاله ای از شور و نور و سرور، گرداگردش را فرا گرفته و عاشقان حضرت رسول(ص) را شربت انتظار می نوشاند و چشمان خیره به افق های نادیده و مغفول مانده در سینمای ایران را به سوی خود می خواند...

سعید رضایی