سه شنبه, ۲۵ دی, ۱۴۰۳ / 14 January, 2025
احکام قسم خوردن
احکام قسم خوردن .
ـ مـسـالـه ۱۳۱۰ ـ اگـر قـسم بخورد که کاری را انجام دهدیا ترک کند , مثلا قسم بخورد که روزه بـگـیرد یا دود استعمال نکند , چنانچه عمدامخالفت کند گناه کرده است باید کفاره بدهد یعنی یک بنده آزاد کند , یا ده فقیر راسیر کند یا آنان را بپوشاند , و اگر اینها را نتواند باید سه روز پی در پی روزه بگیرد.
ـ مساله ۱۳۱۱ ـ قسم چند شرط دارد :.
اول) کسی که قسم می خورد باید بالغ و عاقل باشد و از روی قصد و اختیار قسم بخورد , پس قسم خـوردن بچه و دیوانه و مست وکسی که مجبورش کرده اند درست نیست , و همچنین است اگر در حال عصبانی بودن بی قصد یا بی اختیار قسم بخورد.
دوم) کـاری را که برای آن قسم می خورد بایدحرام یا مکروه نباشد , و کاری را که قسم می خورد تـرک کـنـد بـاید واجب یا مستحب نباشد , و اگر قسم بخورد کار مباحی را بجا آورد یا ترک کند , چـنانچه آن فعل یاترک از نظر عقلا رجحان داشته باشد یا برای شخص او مصلحتی دنیوی داشته باشد ,قسمش صحیح است .
سوم) به یکی از اسمهای خداوند عالم قسم بخورد که به غیرذات مقدس او گفته نمی شود مانند خدا و اللّه , یا خدا را به صفات و افعالی یادکند که مخصوص اوست مثلا بگوید : قسم به آن کسی که آسمانها و زمین را آفرید.
چـهـارم) قـسم را به زبان بیاورد , ولی آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحیح است , وکسی که قـادر بـر تـکلم نیست , اگر بنویسد و آن را در قلبش قصد کند کافی است , بلکه قادر بر تکلم نیز اگر بنویسد بنایر احتیاط واجب باید به آن عمل کند.
پـنجم) عمل کردن به قسم برای او ممکن باشد , و اگر موقعی که قسم می خورد ممکن نباشد و بـعـدا مـمـکـن شود , کافی است , و اگر موقعی که قسم می خورد ممکن باشد و بعدا از عمل به آن عـاجـز شـود , از وقـتی که عاجز می شود قسم او بهم می خورد , و همچنین است اگربقدری مشقت پیدا کند که نشود آن را تحمل کرد , و این عجز اگر به اختیار او باشد یا بدون اختیار ولی او در تاخیر از زمان قدرت عذری نداشته باشد , گناه کرده وکفاره واجب است .
ـ مـسـالـه ۱۳۱۲ : اگـر پـدر از قـسـم خوردن فرزند جلوگیری کند , یا شوهراز قسم خوردن زن جلوگیری نماید , قسم آنان صحیح نیست .
ـ مـسـالـه ۱۳۱۳ : اگـرفرزند بدون اجازه پدر وزن بدون اجازه شوهر قسم بخورد , پدر وشوهر می توانندقسم آنان را بهم بزنند.
ـ مـسـالـه ۱۳۱۴ : اگـر انسان از روی فراموشی یا ناچاری یاغفلت , به قسم عمل نکند , کفاره بر او واجب نیست , و همچنین است اگر مجبورش کنند که به قسم عمل ننماید.
ـ مـسـالـه ۱۳۱۵ ـ کـسی که قسم می خورد که حرف من راست است , چنانچه حرف او راست باشد قـسـم خوردن او مکروه است , و اگر دروغ باشد حرام است , بلکه قسم دروغی که در مقابل فصل مـنـازعـات خـورده می شود ازگناهان بزرگ می باشد , ولی اگر برای اینکه خودش یا مسلمان دیگری را از شرظالمی نجات دهد , قسم دروغ بخورد اشکال ندارد , بلکه گاهی واجب می شود , امااگر بتواند توریه کند و توجه به آن هم داشته باشد احتیاط واجب این است که توریه کند (یعنی مـعـنایی را اراده کند که بر خلاف ظاهر لفظ است و نشانه ای برای مقصودخود اقامه ننماید) مثلا اگر ظالمی بخواهد کسی را اذیت کند و از انسان بپرسد که او رادیده ای ؟ و انسان یک ساعت قبل او را دیده باشد , بگوید او را ندیده ام و قصد کند که از پنج دقیقه پیش ندیده ام .
● احکام وقف .
ـ مـسـالـه ۱۳۱۶ ـ اگـر کسی چیزی را وقف کند , از ملک او خارج می شود و خود او ودیگران نمی توانند آن را ببخشند یابفروشند , و کسی هم از آن ملک ارث نمی برد.
ـ مـساله ۱۳۱۷ ـ لازم نیست صیغه وقف را به عربی بخوانند , بلکه وقف به عمل نیز محقق می شود مثلا چنانچه حصیری را به قصد وقف بودن در مسجد بیندازد و یا ساختمانی را بطوری که مساجد را بـه آن طـورمـی سازند به قصد مسجد بودن بسازد , وقفیت محقق می شود , ولی به قصد تنها وقـفـیـت مـحـقـق نـمی شود , و قبول در وقف لازم نیست چه وقف عام باشد و چه وقف خاص و همچنین قصد قربت لازم نیست .
ـ مـساله ۱۳۱۸ ـ کسی که مالی را وقف می کند , باید از موقع وقف کردن , مال را برای همیشه وقف کند , و اگر مثلا بگوید این مال بعد از مردن من وقف باشد , یا از الان تا ده سال وقف باشد , صحیح نیست .
ـ مساله ۱۳۱۹ ـ در اوقاف عامه از قبیل مدارس و مساجد و امثال اینها , قبض لازم نیست و وقفیت به مجرد وقف نمودن محقق می شود , ولی در وقف خاص لازم است .
ـ مـسـاله ۱۳۲۰ ـ اگر ملکی را مثلا بر فقرا یا سادات وقف کند , یا وقف کند که منافع آن به مصرف خیرات برسد , در صورتی که برای آن ملک متولی معین نکرده باشد ,اختیار آن با حاکم شرع است .
ـ مـساله ۱۳۲۱ ـ اگر متولی وقف خیانت کند , مثلاعایدات آن را به مصرفی که معین شده نرساند , حـاکـم شـرع امینی را به او ضمیمه می نماید که مانع از خیانتش گردد , و در صورتی که ممکن نباشد می تواند او را عزل وبجای او متولی امینی را معین نماید.
ـ مـسـالـه ۱۳۲۲ ـ فـرشی را که برای حسینیه وقف کرده اند , نمی شود برای نماز به مسجد ببرند , اگرچه آن مسجد نزدیک حسینیه باشد , ولی اگر ملک حسینیه باشد , با اجازه متولی می شود به جای دیگر منتقل نمود.
ـ مساله ۱۳۲۳ ـ اگر ملکی را برای تعمیر مسجدی وقف نمایند , چنانچه آن مسجداحتیاج به تعمیر نـداشـته باشد و انتظار هم نرود که در آینده نه چندان دور احتیاج به تعمیر پیداکند , و نیز ممکن نـبـاشـد که عایدات آن ملک را جمع نموده و نگهدارند که تابعدها به تعمیر مسجد برسد , در این صـورت احتیاط لازم آن است که عایدات آن ملک را در آنچه نزدیک به مقصود و اقف بوده , صرف نمایند مانند تامین بقیه احتیاجات مسجد یا تعمیر مسجد دیگر.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست