دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

همچنان دود از کنده تئاتر بلند است


همچنان دود از کنده تئاتر بلند است

«طفل و تیر و تشنگی» جدای از برخی ثقیل نویسی های موجود در نمایشنامه و کندی ریتم در قسمت های کوتاهی از آن, دارای فصل های درخشانی از جمله فصل تیر رها شده از کمان حرمله است که خورشید و باد و آسمان به گفت وگو با تیر می پردازند و این خود فضا را برای درک یک حادثه ناگوار از طرف مخاطب آماده می کند

تئاتر همچنان یکی از زنده ترین، تاثیرگذارترین و بدون واسطه ترین هنرهاست و تئاتر عروسکی به عنوان نقطه اتصال هنر نمایش و قشر آینده ساز کودک و نوجوان بسیار قابل تامل است.

تردیدی نیست که انتقال فرهنگ و ارزش های اصیل فرهنگی از راه ابزار تاثیر گذار و ماندگار هنر به کودکان، بسان یک کاشت امیدوارانه و پرثمر تلقی می شود.

در این میان، انتقال مفاهیم تاریخی و مذهبی به کودکان از طریق تئاتر می تواند یکی از بهترین ابزارها برای شفاف سازی مسائل مذهبی و تاریخی باشد.

از طرف دیگر حادثه حماسی عاشورا به عنوان نقطه عطف تاریخ اسلا م و بشریت همواره ذهن هنرمندان را به خود فراخوانده و تصویر سازی وقایع آن از دیرباز مورد توجه همگان و از جمله هنرمندان بوده است.

امسال جشنواره تئاتر فجر بر آن است تا در بخش اقماری خود، تعدادی از تئاترهای عروسکی اجرا شده در سطح کشور را به صورت رایگان برای مهدکودک ها و مدارس اجرا کند که در نوع خود گام مثبتی است.

یکی از این نمایش ها که همزمان با ایام محرم روی صحنه می رود، «طفل و تیر و تشنگی» است که دکتر مهدی پوررضاییان، افشین ناظری و الهه زاده محمدی به ترتیب در مقام نمایشنامه نویس، کارگردان و دستیار کارگردان در آن حضور دارند.

«طفل و تیر و تشنگی» اثری عروسکی- عاشورایی است و آن چنان که از نامش برمیآید، درباره حماسه کربلا به ویژه نحوه شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام است.

این اثر که به همت مرکز تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است، از تکنیک های مختلف و جذاب تئاتر عروسکی بهره گرفته است تا حداکثر استفاده برای شناخت بهتر حماسه کربلا صورت گیرد.

«طفل و تیر و تشنگی» جدای از برخی ثقیل نویسی های موجود در نمایشنامه و کندی ریتم در قسمت های کوتاهی از آن، دارای فصل های درخشانی از جمله فصل تیر رها شده از کمان حرمله است که خورشید و باد و آسمان به گفت وگو با تیر می پردازند و این خود فضا را برای درک یک حادثه ناگوار از طرف مخاطب آماده می کند.

البته در نهایت به جای تیر، گویا شاخه گلی برای حنجره حضرت علی اصغر علیه السلام دیده می شود و گویی این گلبرگ های گل است که به جای خون توسط سالار شهیدان به آسمان تقدیم می شود.

افشین ناظری هم اکنون هم در حال آماده سازی نمایش عروسکی دیگری است که با نویسندگی انوش معظمی، داستان شهادت حضرت قاسم علیه السلام را برای نوجوانان روایت می کند.

کوتاه سخن آنکه اگر جشنواره بین المللی تئاتر فجر بتواند در بخش های جانبی خود، ضمن پرداختن به جنبه های مختلف و متنوع ما در هنرها یعنی تئاتر، جامعه هنری کشور را با جوانان خوش فکر و هنرمند این عرصه آشنا تر کند، هم به نوعی آینده تضمین شده تئاتر، رونق بیشتری از لحاظ مخاطب پیدا می کند و هم بعد فراموش شده تئاتر یعنی مساله «آموزش» رونق بیشتری می گیرد.

آموزش به عنوان رکن فراموش شده نظام فرهنگی کشور، از نبود یک استراتژی دقیق و راهکارهای جدید و متنوع رنج می برد و تردیدی نیست که «هنر» می تواند با جادوی سحرآمیز خود، امر مهم آموزش را به ویژه در مدارس کشور رنگ و بویی دیگر ببخشد.

در این میان تئاتر به عنوان یک هنر پویا و زنده نقش اساسی و بی بدیل خواهد داشت و جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان نقطه تلا قی همه جریان های تئاتر در کشور، می تواند بسیار مهم و حساس باشد.

شکی نیست که جشنواره تئاتر فجر در بین جشنواره های هنری دهه فجر، در زمینه توجه به تنوع و گرایش های مختلف این هنر، بهتر از سایر جشنواره ها بوده است و امید می رود با توجه بیشتر به روند رو به رشد حرکت تئاتر به سمت مراکز آموزشی و مدارس کشور برای انتقال هر چه بهتر مفاهیم موردنظر، بتواند پایه گذار یک حرکت نوین، جدی و تاثیرگذار باشد، حرکتی که آیندگان می توانند به آن مباهات کنند.

چنین باد.

نویسنده : حسن حائری