پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
حکایت بسیجیان دنیای صفر و یک
برای اینکه بتوانیم درباره فعالیت بسیجیان در فضای مجازی قضاوتی داشته باشیم، لازم است درباره دو مفهوم بسیجی و فضای مجازی تعریفی ارائه کنیم.
در این گزارش مراد از بسیجی کسی نیست که عضو بسیج است، بلکه اوست که فرهنگ و اندیشه ارائه شده از سوی سازمان بسیج مستضعفان را قبول دارد. این فرهنگ کم و بیش در میان وجدان جمعی جامعه ما شناخته شده است. منظور از فضای مجازی هم مجموعه وب شامل فضای وب۱ (سایت ها و وبلاگ ها) و وب۲ (شبکه های اجتماعی و محیط های تعاملی است.
● وضع چگونه است؟
«بین سال های ۸۳ تا ۹۰ جریان کاملا یک طرفه ای در فضای مجازی فعالیت می کرد. در این زمان تقریبا صد درصد فضای مجازی کشور در اختیار دشمنان انقلاب بود، اما امروز شاهد هستیم صدها پایگاه اطلاع رسانی بسیج و مدافعان انقلاب در فضای سایبری فعالیت می کنند و ده ها هزار وبلاگ که به شکل سازمان یافته و آموزش دیده از دستاوردهای نظام و انقلاب دفاع می کنند، در فضای مجازی فعال هستند.» این بخشی از صحبت های محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین بود که هفته پیش ایراد شد. سردار نقدی از چه چیزی صحبت می کند؟ چرا بین سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ جریان کاملا یک طرفه ای به قول او حاکم بود و بعد از آن چه اتفاقی افتاد که بسیج در فضای مجازی فعال شد؟
● تاریخچه ورود بسیجیان به فضای مجازی
اینترنت در ایران سابقه ۲۰ ساله دارد. سال ۱۳۷۲ بود که ایران به عنوان دومین کشور خاورمیانه به شبکه جهانی نت متصل شد. از آن هنگام تا حدود سال ۱۳۸۳ که سردار نقدی به آن اشاره دارد، میزان نفوذ اینترنت در میان کاربران ایرانی حدودا ۷ درصد بود.
اینترنت در این دوران بیشتر در اختیار ادارات دولتی و نهادهای حاکمیتی و دانشگاه ها بود. بعد از مدتی با گسترش نفوذ اینترنت و نیز ارائه خدمات اینترنت پرسرعت رفته رفته میزان کاربران وب افزایش یافت، اما موضوع دیگری مانع ورود بسیجیان به وب بود.
موضوع این بود که بسیجیان و تفکر بسیجی بیش از این که به نت به چشم یک فرصت نگاه کند، آن را آسیب می پنداشت. آسیب ها بیشتر در سه حوزه حفاظت اطلاعات و امنیت داده، مسائل اخلاقی و حضور معاندان نظام در محیط وب دیده می شد. با وجود این رفته رفته با نفوذ بیشتر وب در جامعه می رفت که این تفکر عوض شود که یک حادثه به مثابه کاتالیزوری حضور بسیجیان در فضای مجازی را سرعت بخشید.
حوادثی که بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ اتفاق افتاد، بی شک پایه ای در فضای مجازی داشت. از وبلاگ و سایت گرفته تا (بخصوص) شبکه های اجتماعی چون فیس بوک و توئیتر. به نظر می رسد در اینجا بود که بسیجیان احساس کردند میدان را به نفع کسانی در تفکر مقابلشان خالی کردند و از این رو به تکاپوی فعالیت در این محیط افتادند. اما این فعالیت به چه صورت بود؟
● ۳ سطح ورود بسیجیان به فضای مجازی
نخست این که بسیجیان تلاش کردند از همان پلت فرم های موجود به نفع محتوای مورد اعتقاد و علاقه خود استفاده کنند. به همین منظور به طور خاص به گوگل ریدر، فرند فید و فیسبوک روی آوردند و البته اندکی هم توئیتر را محل فعالیت خود قرار دادند. آنان البته در این راه یک مشکل داشتند.
آیا گذشتن از فیلترینگ این سایت ها عملی شرعی و قانونی است؟ پاسخ به این پرسش از سوی مراجع تقلید و مراجع قانونی داده شد. اکثر مراجع حضور در این محیط ها را نوعی عمل دوگانه دانستند که حرمت یا حلیت آن بسته به فعالیت دارد. مراجع قانونی اما نظرات متناقضی داشتند، ولی آنچه مورد اقبال بود عدم منع قانونی برای عضویت و دسترسی به این شبکه ها بود.
اما مشکلات اینچنینی در کنار نگرانی از حفاظت داده های امنیتی در شبکه هایی که سرور آنها در خارج از کشور است، باعث شد بسیجیان به سمت تاسیس پلت فرم های جدیدی هم بروند تا هم فعالیت مجازی باقی بماند و هم آن نگرانی ها از بین برود.
شبکه اجتماعی افسران یکی از پلتفرم هایی بود که در این چارچوب فعالیت خود را آغاز کرد و حالا در میان خود بسیجیان به محبوبیت نسبی دست پیدا کرده است.
کار سوم بسیجیان برای حضور در فضای مجازی هم کاری بود که سردار نقدی آن را ساماندهی شده می داند. آموزش و بسیج نیروها در پایگاه ها شروع شد و آنها به حضور در این فضا بخصوص وبلاگ سازی و تولید محتوا تشویق شدند. از آن طرف اقداماتی چون خبرگزاری بسیج هم در سطوح عالی اتفاق افتاد و به این شکل سه سطح فعالیت بسیجیان در فضای مجازی برنامه ریزی شد.
● دو آسیب و پیشنهاد
اما عملکرد بسیجیان در فضای مجازی آسیب هایی داشته که در اینجا باید به دو مورد آن اشاره کرد. بی شک برطرف کردن این دو آسیب باعث بهتر شدن برآیند این فعالیت ها خواهد شد.
نخست این که در فعالیت های مجازی باید به تفاوت ها رسمیت داد و تحمل را چاشنی نظرات کرد. اگر قرار باشد همه مانند هم فکر کنیم فعالیت در فضای مجازی و بخصوص شبکه اجتماعی بی معنا می شود. در این صورت حتما مخاطبان هم کمتر خواهند بود. بنابراین بهتر است فضا برای همه تفکرات در دل مجموعه بسیج آماده شود و کم کم زمینه برای حضور دیگران فراهم شود تا بتوان در بستر گفت وگو، نتیجه بهتری گرفت.
مساله دوم هم وابستگی به نهادهای حکومتی است. به نظر می رسد فعالان بسیجی فضای مجازی باید میان حمایت و پشتیبانی از حاکمیت و حکومت جمهوری اسلامی ایران با حاکمیتی و حکومتی شدن فاصله بیندازند.
اگر قرار باشد کاربران فضای مجازی که قاعدتا باید از بدنه مردم و غیردولتی و غیرحاکمیتی باشند همان سخنان مسئولان را تکرار کنند، ممکن است نقد درون گفتمانی که یکی از موارد اندیشه ای رهبر معظم انقلاب است به فراموشی سپرده شود. در این صورت دیگر فضای مجازی فرقی با اداره نخواهد داشت و کم کم انگیزه بسیجی جای خود را به وظیفه کارمندی خواهد داد.
مصطفی مسجدی آرانی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا حجاب کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی پاکستان رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم ایران و پاکستان
کنکور سیل هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی پلیس سلامت اصفهان قتل فراجا وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو قیمت دلار دلار بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو قیمت سکه سایپا بورس تورم
رسانه نوید محمدزاده تلویزیون ترانه علیدوستی سریال کتاب سینمای ایران تئاتر شعر سینما مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل جنگ غزه آمریکا رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه چین طوفان الاقصی عملیات وعده صادق ترکیه اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس تراکتور باشگاه استقلال والیبال بارسلونا رئال مادرید تیم ملی فوتسال ایران
هوش مصنوعی فیلترینگ وزیر ارتباطات عیسی زارع پور تبلیغات همراه اول ایلان ماسک اپل ناسا نخبگان
سلامت روان داروخانه فروش اینترنتی دارو پیری سرکه سیب