یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

مراحل راه اندازی وبازاریابی پایگاه های اینترنتی در صنعت گردشگری


مراحل راه اندازی وبازاریابی پایگاه های اینترنتی در صنعت گردشگری

اولین و مهم ترین کار پس از آماده سازی و ارائه یک محصول به بازار, بازاریابی و معرفی اثربخش آن به بازارهای هدف می باشد

اولین و مهم ترین کار پس از آماده سازی و ارائه یک محصول به بازار،بازاریابی و معرفی اثربخش آن به بازارهای هدف می باشد.در مورد پایگاه های اینترنتی نیز این امر صادق می باشد و باتوجه به هزینه بسیار پایین و اهمیت روزافزون بازاریابی اینترنتی که گوی سبقت را ازبسیاری روش های بازاریابی سنتی ربوده است ، شایسته است که بخش های مختلف صنعت گردشگری قبل از راه اندازی پایگاه اینترنتی و پس از آن به گونه ای عمل نمایند که بیشترین بهره وری و کارامدی را در بر داشته باشد.دراین مقاله به اقداماتی خواهیم پرداخت که برای راه اندازی پایگاه های اینترنتی وبازاریابی آنها ضروری به نظر می رسند.

۱- انتخاب نام دامنه مناسب

اولین اقدام جهت راه اندازی یک پایگاه اینترنتی، انتخاب نام دامنه مناسب برای آن می باشد که این اقدام نقش بسیار مهمی را در برندسازی و فعالیت های بازاریابی بعدی بازی می کند.نامی که برای دامنه انتخاب می شود باید متناسب با فعالیت های کسب وکار مربوطه باشد وبه راحتی در خاطر بماند.

۲- فضای اینترنتی و پهنای باند قوی ومناسب

این دو مورد باید با دقت نظری خاص انتخاب گردند.فضای اینترنتی باید از یک شرکت معتبر خریداری شودوپهنای باند نیز باید متناسب با تعداد بازدیدکنندگان پایگاه افزایش یابد.در بسیاری موارد شاهد بوده ایم پس از تبلیغات گسترده که موجب افزایش بازدیدکنندگان یک پایگاه اینترنتی شده است به دلیل کمبود پهنای باند، پایگاه از دسترس خارج شده است واین خود موجب صدمه خوردن به اعتبار و آبروی آن مجموعه گردشگری شده است.

۳- طراحی زیبا و چشم نواز

با توجه به این که نام صنعت گردشگری با تفریح و لذت و آسودگی خاطر پیوند خورده است، طراحی پایگاه نیز باید متناسب با این مفهوم ، زیبا ، چشم نواز وشاد باشد. در مورد طراحی باید به این مسئله توجه داشت که مفهوم خاص مورد نظر آن بخش از طریق طراحی صورت گرفته در پایگاه باید قابل انتقال به کاربر باشد و روح برند درآن تجلی یابد.همچنین آسان سازی دسترسی به قسمت های مختلف پایگاه باید حتما مد نظرقرارگیرد و کاربران با سرعت های متفاوت دسترسی به اینترنت بتوانند شاهد بالا آمدن سریع پایگاه باشند.

۴- ساخت برنامه های تلفن همراه

استفاده از برنامه های تلفن همراه امری است که باید حتما در دستور کار یک کسب وکار گردشگری قرار گیرد.با توجه به رشد روزافزون استفاده از تلفن های هوشمندوتبلت ها، ساخت برنامه های سازگار با سیستم عامل های مطرح و ارایه رایگان آنها می تواند توجه بخش بزرگی از دارندگان این وسیله ها را به خود جلب کند.نکته مهم در طراحی این برنامه ها مانند طراحی پایگاه های اینترنتی همان سادگی کار با آنهاست تا حتی افرادی که سواد الکترونیک بالایی ندارند نیزبتوانند به آسانی از آنها استفاده کنند.

۵- پشتیبانی و فروش بر خط

این روش هم اکنون به عنوان روشی جایگزین پشتیبانی و فروش تلفنی در بسیاری کسب و کارها شناخته شده است.باتوجه به رایگان بودن برقراری ارتباط با مشتریان دراین روش،از آن به عنوان بهترین راه برای تعامل با مشتریان خارجی یاد می شود.وجود بخش پشتیبانی ۲۴ ساعته برای بسیاری از بخش های صنعت گردشگری به ویژه آن دسته که با همکاران و یا مشتریان خارجی سروکار دارند،امری ضروری به نظر می رسد.

۶- تبادل پیوند اینترنتی(تبادل لینک)

این امر باعث افزایش بازدید پایگاه و مشهور شدن آن می شود.دراین زمینه باید سعی شود که تبادل پیوند باپایگاه های دارای وجهه و آبرو مانند مراکز آموزشی ویاسازمان های معروف بین المللی ودولتی و همچنین برندهای معروف و معتبر صنعت گردشگری انجام شود چون این امر در بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو نقش مهمی رابازی می کند.

۷- معرفی پایگاه در پورتال های گردشگری

بسیاری از پایگاه های اینترنتی وجود دارند که نقش مرجع در هر زمینه ای راایفا می کنند.در صنعت گردشگری نیز چنین پورتال هایی وجود دارند که اطلاعات کلیه بخش های گردشگری یک کشور یا منطقه و حتی جهان را درخود دارند و چنین زمینه ای رافراهم می کنند تا این بخش ها بتوانندبه معرفی خود در آنها بپردازند.از آنجا که چنین پورتال هایی معمولا دارای بازدیدبالا می باشند و از سطح اعتبارمناسبی برخوردارند، علاوه بر اینکه ثبت پیوند پایگاه اینترنتی در آنها باعث بالا رفتن رتبه آن پایگاه می شود، معرفی یک کسب وکارگردشگری در آنها نیز می تواند باعث مشهور شدن آن و افزایش مشتریان شود.

۸- درج نشانی پایگاه اینترنتی درکلیه اقلام تبلیغاتی

تبلیغ پایگاه اینترنتی فقط در محیط اینترنت انجام نمی شود بلکه در کارت ویزیت،بروشورها ، کاتالوگ ها و سایراقلام تبلیغاتی نیز حتما باید نشانی پایگاه اینترنتی درج شود وبرای به روز رسانی های بعدی واطلاعات بیشترمراجعه به پایگاه توصیه شود.

۹- بهینه سازی پایگاه برای موتورهای جستجو

به مجموعه عملیاتی که برای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو انجام می شود ،"بهینه سازی پایگاه اینترنتی برای موتورهای جستجو" گفته می شود که این خود تبدیل به یکی ازشاخه های مهم و پرتقاضای علم فناوری اطلاعات شده است. این امر می تواند به شرکت ها و اشخاصی که در این زمینه خبره هستند برون سپاری شده و یا توسط کارمندان خود مجموعه که در این زمینه مطلع هستند انجام شود. نکته مهم درا ین امر پیوستگی آن است به این معنی که پس از بهینه سازی اولیه ، این روند باید به صورت مداوم دربازه های زمانی مختلف پیگیری شود. لازم به یادآوری است که این بخش از بازاریابی ، مهم ترین بخش آن می باشد چون متداول ترین روش دسترسی به پایگاه های اینترنتی از طریق نمایه شدن آنها در موتورهای جستجو می باشد.

۱۰- برندینگ و بازاریابی در شبکه های اجتماعی

نقش بسیارمهم شبکه های اجتماعی دربازاریابی پایگاه های اینترنتی وبرندینگ تا بدان جاپیش رفته است که باعث پدید آمدن متخصصان جدیدی به نام بازاریابان اجتماعی شده است که با دریافت دستمزدهای کلان ، به مطرح و معروف کردن یک برند و پایگاه اینترنتی آن دراین شبکه ها می پردازند و طرفداران زیادی را در این میدان گسترده رقابت برای آنها جذب می کنند. باتوجه به وجود شبکه های گسترده دوستی و عاطفی دراین پایگاه های اینترنتی ، معروفیت و محبوبیت یک شرکت، سازمان، تور یا مرکزاقامتی میتواند بسیارسریع اتفاق افتد. بنابراین یکی از مهم ترین فعالیت های بخش بازاریابی اینترنتی یک سازمان گردشگری، معرفی مناسب ، بهینه و جذاب آن سازمان و پایگاه مربوطه در شبکه های اجتماعی ویافتن هر چه بیشتر دنبال کنندگان و طرفداران از بین اعضای آن شبکه می باشد.

۱۱- اطلاع رسانی از طریق رایانامه ، خبرخوان

به کارگیری تکنولوژی خبرخوان یا RSS در پایگاه های اینترنتی هم اکنون به امری بدیهی و ضروری تبدیل شده است. استفاده از این تکنولوژی به این معنی می باشد که هرگونه به روزرسانی پایگاه از طریق فناوری های خبرخوان به اطلاع کاربران می رسد. همچنین دارا بودن فرم دریافت رایانامه کاربرانی که مایلند به روز رسانی های پایگاه از طریق رایانامه به آنها اطلاع داده شود یکی از مهم ترین روش های بازاریابی می باشد که با میل و رغبت خود کاربران انجام می شود. دراین زمینه نکته بسیار مهمی باید بیان شود و آن این است که برای بسیاری کاربران در حالت عادی هیچ انگیزه ای برای مراجعه به پایگاه یک کسب وکار خاص وجود ندارد و استفاده از چنین روش های بازاریابی باعث می شود که تعامل کسب وکار مربوطه با کاربران بدون مراجعه آنها به پایگاه حفظ شود.

۱۲- اطلاع رسانی پیامکی

اطلاع رسانی پیامکی از آن رو مهم است که سریع ترین وسیله ارتباط با کاربر می باشد و به ویژه برای فروش تورهای لحظه آخری ، تخفیف های ویژه که مدت زمان کوتاهی اعتباردارند و اطلاع رسانی جشنواره ها وسمینارها مناسب ترین وسیله به شمار می رود. البته این کار باید با رضایت دریافت کننده پیامک باشد چون در غیر این صورت ممکن است باعث نارضایتی دریافت کننده و در نتیجه تخریب وجهه کسب وکار شود.

۱۳- تولید محتوا

یکی از بهترین و موجه ترین روش های جذب بازدید کننده ، تولید محتوای اینترنتی می باشد که این محتوا می تواند به شکل سفرنامه ، گزارش، مقاله ، کتاب الکترونیکی ، عکس وفیلم یا آمیخته ای از آن ها باشد. همچنین می توان بروشورها و کاتالوگ های چاپی را به صورت الکترونیکی و با کیفیت بالا در پایگاه اینترنتی قرار داد تا محدودیت جغرافیایی دسترسی به آنها برطرف شود و افراد بدون در برداشتن هزینه های پستی برای بخش گردشگری مربوطه بتوانند به آنها دسترسی یابند.

سعیدمعتمد

دربارۀ نویسنده:

دانش آموختۀ رشتۀ جامعه‌شناسی

تالیف ۴ مقاله در زمینۀ صنعت گردشگری

متخصص، مدرس و مشاوردر زمینۀ بازاریابی اینترنتی در صنعت گردشگری



همچنین مشاهده کنید