جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

برطرف کردن عیوب متداول خودرو


برطرف کردن عیوب متداول خودرو

کنترل سیستم سوخت رسانیابتدا لوله متصل به باک و بنزین را پیدا کرده و لوله را از طرف پمپ در بیاورید. سطح لوله را نسبت به سطح باک کمی پایین تر بگیرید اگر مایع بنزین جاری شد باک بدون …

کنترل سیستم سوخت رسانیابتدا لوله متصل به باک و بنزین را پیدا کرده و لوله را از طرف پمپ در بیاورید. سطح لوله را نسبت به سطح باک کمی پایین تر بگیرید اگر مایع بنزین جاری شد باک بدون عیب است، اگر بنزین جاری نشد باک گرفته است. در صورت گرفتگی باک می توانید با فوت کردن به داخل لوله، گرفتگی را برطرف کنید. اگر عیب از باک نبود. لوله بنزین را که از پمپ بنزین به کاربراتور وصل شده، از جای خود ( کاربراتور) در بیاورید سر لوله را به طرف خارج موتور بگیرید تک استارت بزنید، اگر مایع بنزین بدون حباب جهید، پمپ سالم است، در غیر این صورت توری صافی بنزین گرفته است با فوت کردن یا باد گرفتن، عیب برطرف می شود. در صورت بیرون آمدن مایع بدون حباب از لوله پمپ و روشن نشدن آن، عیب در کاربراتور است. با باز کردن هواکش و حرکت پیستون کاربراتور به طرف بالا، (در صورت داشتن گیر با روغن عیب را برطرف کنید) موتور روشن خواهد شد. توجه: چنانچه با رعایت نکات گفته شده موتور روشن نشد بکسل کردن خودرو به صرفه خواهد بود.

کنترل سیستم جرقه زنی

اولین کنترل و بررسی را از وایرها، دلکو و کویل شروع کنید. در ابتدا دقت کنید که وایرها از جای خود بیرون یا قطع نشده باشند. در دلکو را از جای خود جدا کرده و دقت کنید که ترک نداشته باشد. پس از کسی کمک بخواهید که به خودرو تک استارت بزند. در حالت فوق، چکش برق خواهد چرخید و جرقه آبی رنگی بین دهانه پلاتین دیده خواهد شد. توجه: وجود جرقه آبی در دهانه پلاتین دلیل بر بودن وایرها، سیمها، کویل، پلاتین و فیوز دلکو است، در غیر این صورت شاید دهانه پلاتین خال زده باشد بنابراین با سوهان یا سمباده نرم آن را تمیز کنید.

دلیل ساییدگی یک طرف تایر

فرمان (CAMBER) تنظیم نبودن زاویه کمبر

دلیل ساییدگی تایر به صورت مورب

فرمان (TOEIN) تنظیم نبودن زاویه تواین

دلایل پله پله شدن تایر

بالانس نبودن چرخ

نامرغوب بودن جنس تایر

دلایل پله پله شدن یک طرف تایر

سفت گردیدن چرخ به هر دلیل

تنظیم نبودن دستگاه تعلیق

جابجایی لاستیکها

بسیاری از رانندگان، حتی رانندگان حرفه ای از یک اصل مهم در مورد رسیدگی به وضعیت لاستیکهای خودرو که در افزایش دوام و استفاده بهینه از آنها نیز نقش تعیین کننده ای دارد غافلند. این اصل جابجایی لاستیک محور یا محورهای عقب انواع خودرو کامیون و دیگر بارکشها می باشد. در مورد جابجایی لاستیکهای خودرو دو نظریه وجود دارد. یک نظریه حاکی از آن است که این جابجایی باید در فواصل معینی انجام شود و نظریه دیگر رعایت فواصل دوره ای را الزامی می داند و می گوید از ساییدگی لاستیک می توان زمان جابجایی را تشخیص داد. ولی طرفداران هر دو نظریه انجام این عمل را برای وسایل نقلیه ای که محور جلو آنها محرک است ضروری می دانند، بخصوص اگر این وسایل نقلیه مجهز به لاستیک رادیال باشند که در این صورت عمر لاستیکهای محور عقب چند برابر محور جلو خواهد بود. اصل جابجایی لاستیکها عبارت است از: تغییر مکان دوره ای چرخها، با توجه به پارامترهای ظرفیتی و شرایط رانندگی، در اکثر موارد تغییر مکان چرخها باعث افزایش عمر لاستیکها می شود چون با این تغییر ساییدگی لاستیکها به طور یکسان و همزمان انجام خواهد شد. مهمترین اشکالی که از تغییر مکان لاستیکها ناشی خواهد شد، لزوم بالانس کردن مجدد چرخها می باشد. زیرا با جابه جایی، تنظیم آنها به هم می خورد.

جابه جایی لاستیک خودروهای سواری پس از ۰۰۰ / ۱۰ ـ ۰۰۰ / ۱۵ کیلومتـر کـارکـرد یـا سـالانـه انـجـام می گیرد. با توجه به نوع لاستیک، روش جابجایی به یکی از دو حالت زیر باید انجام شود:

ـ لاستیک رادیال: اگر خودرو سواری مجهز به لاستیکهای رادیال باشد روش جابجایی آنها باید به صورت خطی انجام شود.

ـ لاستیک معمولی: اگر لاستیکهای خودرو از نوع معمولی است برای جابه جایی چرخها باید از روش ضربدری استفاده کرد.