یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

پیشتازی یووه دسته دومی


پیشتازی یووه دسته دومی

گران ترین قرارداد استفاده از لباس های تبلیغاتی به سبب رسوایی های تبانی در فوتبال ایتالیا در معرض تهدید قرار گرفته است

● قراردادشركت های تجاری با باشگاه ها

گران ترین قرارداد استفاده از لباس های تبلیغاتی به سبب رسوایی های تبانی در فوتبال ایتالیا در معرض تهدید قرار گرفته است. گزارش ها حاكی از آن است كه شركت نفتی تام اویل لیبی می خواهد به همكاری ۵ ساله و ۷۵ میلیون پوندی اش با تیم یوونتوس به سبب نزول این تیم به دسته دوم باشگاه های ایتالیا پایان بخشد. تام اویل هنوز اعلامیه ای رسمی را در این خصوص صادر نكرده و از شروع اجرای قرارداد و همكاری دوسو بیشتر از یك سال نمی گذرد و تاریخ انقضای آن نیز زودتر از ۴ سال بعد نیست. اما بدیهی است كه شركت مذكور از این قرارداد ناراضی باشد، زیرا یووه متهم به برقراری ارتباط های دائمی با داوران و تلاش برای تغییر نتایج مسابقات خود شده و بدیهی است كه در ماه های اخیر بسیار بدنام شده و همكاری با آن نیز اسباب دردسر باشد.در عین حال در قرارداد تام اویل با یوونتوس این نكته نیز آمده است كه در صورت رضایت دو طرف برای ۵ سال دیگر قابل تمدید خواهد بود.

● جانشین ودافون

دومین قرارداد بزرگ در این زمینه بین منچستریونایتد و شركت بیمه AIG گروه بین المللی آمریكا منعقد شده كه از فصل جدید به اجرا درآمده است. این قرارداد ۴ ساله و به بهای ۵۵۶ میلیون پوند است و جای قراردادها و همكاری های قبلی یونایتد را گرفته است. یكی از آنها بین یونایتد و شركت وودافون بود كه بهای هر سال آن به ۹ میلیون پوند می رسید، اما وودافون با استفاده از یك تبصره موجود در قرارداد و پس از انتقال مالكیت باشگاه به خاندان آمریكایی گلیزر اقدام به فسخ آن كرد.سپس نوبت به پیشنهاد یك شركت بازی های اینترنتی و رقابت های «آن لاین» به نام مانسیون به منچستر رسید تا خواستار گرفتن جای وودافون و انجام معامله تجاری بزرگی با شیاطین سرخ شود. با این حال منچستر این پیشنهاد را نپذیرفت و استدلالش این بود كه چون این شركت در درجه اول شرط بندی و بر روی خطوط اینترنت قمار می كند، حاضر به همكاری با آن نیست. مانسیون هم در عوض قراردادی ۴ ساله به قیمت ۳۴ میلیون پوند با تاتنهام دیگر باشگاه مطرح انگلیسی بست.

● همكاری با یك شركت تایوانی

جای شگفتی ندارد كه رئال مادرید صاحب بزرگترین قرارداد در این زمینه در اسپانیا است و سالی ۱۴ میلیون پوند بابت آن می گیرد. برای فصل ۲۰۰۷۲۰۰۶ بر روی پیراهن های این باشگاه لوگویی آمده كه واژه benq روی آن نقش بسته است. این یك شركت ارتباطاتی و الكترونیكی تایوانی است كه اخیرا قسمت عمده ای از سهام زیمنس را خریده است.

● بارسا، همچنان بدون آرم تبلیغاتی

بارسلونا بزرگترین باشگاهی است كه از بستن قرارداد های مربوط به لباس های تبلیغاتی خودداری كرده است. پیشتر شایع شده بود كه بارسلونا در این زمینه با كمیته سازماندهی المپیك ۲۰۰۸ پكن به همكاری خواهد پرداخت تا به نفع این نهاد به تبلیغ بپردازد، اما چنین نشد و بارسا هم این مسئله را تكذیب كرده است.

● لیون دو قرارداد متفاوت دارد

در فرانسه مهم ترین قرارداد را در المپیك لیون بجویید. هرچه باشد این تیمی است كه در هر ۵ فصل گذشته قهرمان لوشامپیونا شده است و بنابراین حق دارد كه دو جور قرارداد متفاوت ببندد. یكی قراردادی است كه تیم ژرار هولیه با شركت نووتل بسته است و فقط برای مسابقات تیم در جام قهرمانان باشگاه های اروپا مورد استفاده قرار می گیرد و دیگری قراردادی است كه لیون را با رستوران های تیكت پیوند داده و محل اجرای آن مسابقات لیگ فرانسه است.

● آژاكس شروع كرد

اولین تیمی كه در بازی فینال یك دوره مسابقات جام قهرمانان باشگاه های اروپا پیراهنی حاوی آرم تبلیغاتی را به تن كرد، آژاكس بود و این تیم هلندی این كار را برای فینال ۱۹۹۵ این رقابت ها انجام داد و شركت اسپانسر و طرف قرارداد آژاكس بانك «ABN- AMRO» بود.این بانك هنوز هم با آژاكس كه قهرمان ۴ دوره جام باشگاه های اروپا است قرارداد همكاری دارد و نامش همچنان در ارتباط با این تیم و بر متعلقات این باشگاه مشاهده می شود.

● بیشترین مبلغ

اگر مجموع قراردادهای «تجاری و اسپانسری» باشگاه ها را مبنا بگذاریم، باید بگوییم بزرگترین قرارداد از آن آرسنال است. این باشگاه انگلیسی قراردادی ۱۰۰ میلیون پوندی با شركت هواپیمایی امارات دارد. اما باید متذكر شد كه اولا مدت این قرارداد ۱۵ساله است و دوما مقرر شده است كه نام امارات بر استادیوم اختصاصی و جدید آرسنال نیز حك شود و به همین نام شناخته شود. قرارداد استفاده از پیراهن های حاوی نام امارات هم به بهای سالی ۵۵ میلیون پوند است.

ترجمه: وصال روحانی



همچنین مشاهده کنید