پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

امنیت و انحرافات اجتماعی


امنیت و انحرافات اجتماعی

یکی از اهداف اساسی امنیت ملی در هر کشوری, حفاظت از ارزش های محوری و حیاتی نظام فرهنگی آن می باشد و درمقابل, از جمله کارکردهای عمدة هر نظام فرهنگی نیز, امنیت بخشی به زندگی اجتماعی و تداوم آن, تکوین هویت اجتماعی و ایجاد و حفظ همبستگی است

یکی از اهداف اساسی امنیت ملی در هر کشوری، حفاظت از ارزش‏های محوری و حیاتی نظام فرهنگی آن می‏باشد و درمقابل، از جمله کارکردهای عمدة هر نظام فرهنگی نیز، امنیت بخشی به زندگی اجتماعی و تداوم آن، تکوین هویت اجتماعی و ایجاد و حفظ همبستگی است.

بنابراین انحرافات اجتماعی به مفهوم رفتارهای کجروانه و ناهمنوا با ارزش‏های اجتماعی، از یک سو موجب اختلال کارکردی درعرصه فرهنگ و اجتماع گردیده و از سوی دیگر مانع تحقق اهداف امنیتی از بعد فرهنگی می‏گردد، لذا می‏توان معضل انحرافات اجتماعی را هم به عنوان یک مسأله اجتماعی و هم به مثابة یک مسأله امنیتی مطالعه کرد که در هر دو صورت تابع ویژگی‏ها و مفروضات خاص خود است.

هدف اصلی این نوشتار، بررسی اجمالی مسأله انحرافات اجتماعی و امنیت (نظم و تعادل) اجتماعی در پارادایم آنومی در حوزه جامعه شناسی است که در چارچوب و در راستای این هدف اصلی، ابتدا ضمن مروری کوتاه بر مفاهیم کلیدی، مبحث بررسی انحرافات اجتماعی، به عنوان تهدید یا آسیب پذیری و نیز به مثابه مسأله‏ای امنیتی، به اختصار تبیین گردیده، سپس رابطة میان انحرافات اجتماعی و نا امنی جهانی، در بستر فرآیند جهانی شدن و جامعه مدرن معطوف به انقلاب اطلاعات مرور می‏شود.

گسترش انحرافات اجتماعی از جمله مشکلات عمده‏ای است که امروزه گریبانگیر بسیاری از جوامع کنونی است. در جامعة ما نیز با توجه به ارزش‏های دینی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی و ساختار جمعیتی بسیار جوان جامعه و وجود مشکلات عدیدة اقتصادی، انحرافات به عنوان یکی از بغرنج ترین و پیچیده ترین مسائل اجتماعی می‏باشد که موجب جریحه دار ساختن وجدان جمعی و چالش امنیت اخلاقی و اجتماعی گردیده است، به طوری که شاهد نگـرانی عمـده نخبـگان سیـاسی و علـمی جامعه هستیم. چنانچه اخلاق و ارزش‏های اجتماعی را هسته اساسی نظم اجتماعی بدانیم، انحرافات اجتماعی به مفهوم رفتاری که به طور مستمر بر خلاف ارزش ها و هنجارهای اجتماعی عمل می‏کند، آسیبی اجتماعی تلقی می‏گردد که نتیجه قطعی و مسلم آن، سلب امنیت اخلاقی و اجتماعی است، لذا مطالعة علمی ربط و نسبت میان «امنیت و انحرافات اجتماعی» به عنوان یک مسأله اجتماعی ضروری می‏نماید.

چارچوب نظری این مطالعه مبتنی بر پارادایم آنومی در حوزه جامعه شناسی انحرافات اجتماعی است که بر اساس آن نظریه های دورکیم و مرتون مطرح می‏گردد، اما قبل از طرح نظریه های فوق، ابتدا ضمن طرح مسأله و مروری کوتاه بر برخی از مفاهیم کلیدی، تلاش می‏گردد مقوله انحرافات اجتماعی به عنوان تهدید یا آسیب پذیری و نیز به مثابه مسأله‏ای امنیتی تبیین گردد و رابطة انحرافات اجتماعی و ناامنی جهانی به طور مختصر تحلیل شود.

● مسأله اجتماعی

مسائل انسانی و اجتماعی هم سهل است و هم ممتنع؛ سهل است از آن لحاظ که هر انسانی به اتکای انسان بودن، خود را یک روانشناس می‏داند و به جهت زندگی در جامعه، خود را یک جامعه شناس به حساب می‏آورد و لذا هر یک از افراد جامعه به راحتی درباره مشکلات اجتماعی اظهار نظر می‏کنند. تشخیص مسأله اجتماعی از آن لحاظ ممتنع است که دارای پیچیدگی‏های خاص خود می‏باشـد و بـه راحتـی و آسـانی نمی‏تواند به ادراک عامة مـردم درآید. چنان که «رابرت کینگ مرتون» جامعه شناس معروف آمریکایی در کتاب «مشکلات اجتمـاعی عصـر حاضـر»(۱۹۶۸) بیان می‏کند: «انسـان‏ها هنـوز همـه اوضـاع و فـرآینـد‏های اجتمـاعی مغـایر بـا ارزش‏هـای خـود را نشنـاختـه‏اند، لذا این کار جامعه‏شناس است که آثار و نتایج ناشی از حفظ ارزش‏ها و اعمال خاص آن را کشف و اعلام کند، همان طور که باید آثار حاصل از کنار گذاشتن این ارزش‏ها و اعمال را بیابد. در بررسی مفهوم جامعه شناختی مسأله اجتماعی بیان می‏شود که امری نسبی است و منشاء اجتماعی دارد و بیشتر توسط کسانی که قدرت سیاسی را در دست دارند، تعریف و ارزیابی می‏گردد. همچنین دارای دو جنبة عینی و ذهنی و رویة آشـکار و پنهـان است و نکتـه آخـر آن که برای شناسایی و اهمیت واقعی یک مسأله اجتماعی، نباید صرفاً به « ادراک عامه» اعتماد و اکتفاء نمود.

در این مطالعه، پدیده انحرافات اجتماعی به عنوان مسأله اجتماعی تلقی می‏گردد که متأثر از شرایط و عوامل اجتماعی درونی و بیرونی است و دارای پیامد‏های منفی اجتماعی می‏باشد، به نحوی که موجب جریحه دار ساختن وجدان جمعی و تهدید امنیت اخلاقی و اجتماعی می‏شود. عدم اصلاح چنین شرایطی، به مزمن، پیچیده و بزرگتر شدن مسأله و ایجاد بحران اجتماعی و نهایتاً بحران امنیتی منتهی خواهد شد.

لذا لازم است در عرصه عمل، برای مهار و کنترل مسأله انحرافات اجتماعی در جهت افزایش ضریب امنیت اخلاقی و کاهش ضریب آسیب پذیری در مقابل تهدیدات اجتماعی و فرهنگی، از انرژی کنونی، نهایت بهره گیری را نمود.

● انحرافات اجتماعی

رفتارانحرافی به مفهوم رفتاری است که به طریقی با انتظارات مشترک رفتاری یک گروه خاص سازگاری نداشته و اعضای جامعه آن را ناپسند و نادرست بدانند. ملاک و معیار جامعه برای اطلاق واژة منحرف یا کجرو به فرد، ارزش‏‏ها و هنجارهای اجتماعی است، لذا فردی که برخلاف آن معیارها عمل کند و در عمل خود پافشاری نماید، به طوری که موجب سلب امنیت اخلاقی و اجتماعی شود، از سوی اجتماع به عنوان منحرف و کجرو شناخته می‏شود و رفتار او در حوزه جامعه شناسی تحت عنوان « انحراف اجتماعی» یا «کجروی اجتماعی» مورد مطالعه و تبیین قرار می‏گیرد که اعتیاد، روسپیگری، انحرافات جنسی، سرقت، قاچاق، فرار از خانه، خودکشی و … از جملة این انحرافات می‏باشد.

پدیده «انحراف اجتماعی» به مفهوم جامعه شناسی آن یعنی کجروی و تخطی از ارزش‏ها و هنجارهای اجتماعی و «جرم» به مفهوم نقض قانون و قانون شکنی است که موجب سلب امنیت اجتماعی می‏شود و البته در طول تاریخ زندگی اجتماعی بشر وجود داشته است، چنان که به تعبیر دورکیم «تصویر وجود جامعه‏ای عاری از آن محال است». مع الوصف شکستن نظم اجتماعی و انحراف از هنجارها، در جوامع سنتی به ندرت اتفاق می‏افتاد و اقوام و قبایل بر حسب سنت‏ها و عرف جامعه از هنجارهای فرهنگی تبعیت می‏کردند. لذا این جوامع در یک نوع تعادل سنتی به سر می‏بردند و با انحراف اجتماعی به عنوان یک مسأله اجتماعی مواجه نبودند.

● آنومی

منظور از مفهوم «آنومی» یک وضعیت بی قاعدگی یا «بی هنجاری» است که در این شرایط افراد قادر نیستند بر اساس یک «نظام از قواعد مشترک» ارتباط متقابل برقرار کنند و نیازهای خود را ارضا نمایند. در نتیجه، نظم فرهنگی و اجتماعی از هم می‏پاشد.

به عبارت دیگر آنومی به معنای شرایط بی‏هنجاری است، یعنی خلاء اخلاقی، تعلیق قواعد و گاهی بی قانونی است. بی هنجاری در واقع نشان دهنده شرایطی است که رفتارها از قبل به طور هنجاری معین شده و با یک بحران اجتماعی، وضعیت تعادل جامعه برهم ریخته است، در نتیجه ضرورت وجود و عمل به سنت مقرر را تضعیف می‏کند و به این ترتیب بی هنجاری گسترده‏ای به وجود می‏آید که به زعم « پارسونز» به مفهوم « اختلال کامل نظم هنجاری است».

● امنیت

جستجوی «امنیت» به مفهوم کلی آزادی و رهائی از ترس و خطر و احساس ایمنی از هرگونه تهدید، یکی از نیازهای اولیه و اساسی انسان‏ها از آغاز زندگی اجتماعی بوده است. ایده «امنیت انسانی» که در آن آحاد جامعه بشری، حریم خویش را از هرگونه تعرض و تهدیدی، آزاد، رها و ایمن حس کنند؛ آرمان والائی است که انسان‏ها همواره در انتظار نیل به آن هستند، به طوری که از منظر امام علی (ع) امنیت به مثابه گوارا ترین نعمت، مایه رفاه زندگی و یکی از اهداف ذاتی و ماموریت‏های اساسی حکومت اسلامی می‏باشد. از دیر باز، مفهوم امنیت به معنای اعم و از جنگ جهانی دوم به این طرف، مفهوم امنیت ملی به معنای اخص، به عنوان یکی از مفاهیم اساسی و بنیادی مورد بحث و کنکاش اندیشمندان اجتماعی و محققان علوم اجتماعی و سیاسی و به مثابه ابزار سیاسی در دست نخبگان سیاسی و نظامی دولت‏ها قرار داشته است. هر چند مفهوم امنیت مانند سایر مفاهیم اساسی و رایج در علـوم انسانی نظیر صلح، عدالت و آزادی در معرض تفسیرها و تعبیرهای گوناگون بوده است، مع الوصف در مقایسه با مفاهیم دیگر، دارای ادبیاتی فقیر و عقب افتاده و مفهومی نحیف و لاغر است و فاقد معنای روشن، واضح و مورد اجماع همگان می‏باشد، به طوری که بوزان امنیت را مفهومی توسعه نیافته می‏داند که «دچار طاعون ابهام است». ‏

هاگ مک دونالد کوشید ابهام مفهوم امنیت را رفع کند، ولی در نهایت با شکست و ناکامی روبرو شد و اعلام کرد که امنیت «مفهومی نارسا است».

آرنولد ولفرز در مقاله خود که به قول «بوزان» شاید مشهورترین اثر مکتوب در زمینه مفهوم امنیت باشد، امنیت را به مثابه «نماد مبهم» تلقی می‏کند.

تعاریف لغوی مفهوم امنیت در فرهنگ‏های لغت عبارتنداز: در امان بودن، آرامش و آسودگی، حفاظت در مقابل خطر (امنیت عینی و مادی )، احساس آزادی از ترس و احساس ایمنی ( امنیت ذهنی و روانی ) و رهایی از تردید و اعتماد به دریافت‏های شخصی می‏باشد.

بنابراین واژة «امنیت» به مفهوم رفع تهدیدات خطر، ترس و تردید و احساس ایمنی و آرامش تعریف مبهمی می‏باشد که بیشتر مناسب سطح فردی است و علاوه بر این امنیت و احساس امنیت، دو مقولة در هم تنیده، ولی جدا از هم هستند، چرا که ممکن است امنیت در واقعیت وجود داشته باشد، اما بنا به دلائلی احساس امنیت وجود نداشته باشد و یا بالعکس، احساس امنیت باشد ولیکن، امنیت واقعی وجود نداشته باشد و فرد در معرض بسیاری از تهدیدات ناشناخته باشد. «بوزان» در این باره اعتقاد دارد که: « احساس ایمنی ذهنی یا اعتماد به دانستـه‏های فسـرده، به هیـچ روی بـه منزلـه وجـود امنیت واقعــی یـا درستـی دریافت‏های شخصی نیست، حتی اگر برای نمونه، فرد مرفهی را در کشوری مرفه درنظر بگیرید، تصویر زندگی روزمره او هیچ گونه جای تردیدی باقی نمی‏گذارد که امنیت در مفهوم جامع آن، به طور معقول از دایره دستیابی کامل خارج است». چرا که هر یک از افراد جامعه اعم از غنی و فقیر به طور نسبی در معرض تهدیدات مختلفـی از جملـه تهـدیدات طبیعی (مانندزلزله، قحطی، سیل)، تهدیدات فیزیکی یا جسمی (درد، صدمه و مرگ)، تهدیدات اقتصادی (سرقت یا تخریب اموال، عدم اشتغال)، تهدیدات حقوقی (زندانی شدن، فقدان آزادی بیان)، تهدیدات موقعیتی (از دست دادن شغل،تنزل رتبه)، تهدیدات اجتماعی (نبود اعتمـاد، فقدان تعهد، ترس از دست دادن آبرو و ارزش‏های اخلاقی) و تهدیدات فرهنگی (عدم دسترسی به دانش و معرفت، تضعیف الگوهای فکری – رفتاری) قرار می‏گیرند.

دانش پژوهان مختلف، با تأکید بر هر یک از تهدیدات فوق و نظایر آن، تعاریف اصطلاحی متعددی را در مورد مفهوم امنیت ارائه داده اند، ولی در اینجا یک تعریف نسبتاً کلی پیشنهاد می‏گردد: «امنیت در معنای عینی یعنی فقدان تهدید نسبت به ارزش‏های کسب شده و در معنای ذهنی یعنی فقدان هراس از اینکه ارزش‏های مزبور مورد حمله قرار گیرد».

عنصر اساسی تعریف فوق، مفهوم ارزش‏ها می‏باشد که نیازمند به توصیف غنی و تبیین قوی دارد تا از ابهام و کلیت تعریف امنیت بکاهد، بدین سبب سوالاتی نظیر اینکه ارزش‏های کسب شده کدامند؟ آیا آنها ذهنی اند یا عینی؟ ثابتند یا متحول؟ آیا آنها ماهیت دوگانه و متناقض بایکدیگر ندارند؟ چه تفاوت و ارتباطی با مفاهیم دیگر مانند باورها، هنجارها، نمادها و ایدئولوژی دارند؟ … مطرح می‏شود.

بعد از پاسخ به سؤالات فوق، این سؤال‏های اساسی مطرح می‏گردد که امنیت توسط چه کسی؟ برای چه کسی؟ و برای چه منظوری؟ امنیت برای دولت یا مردم؟ امنیت برای نیل به عدالت یا آزادی و یا هردو؟ آیا امنیت قابل حصول کامل است؟ چه کسی یا کسانی مسئولیت اصلی حفظ امنیت را بر عهده دارند یا باید داشته باشند؟ و بالاخره اینکه کدام تهدیدات امنیت را به چالش می‏کشاند؟پاسخ به سؤالات فوق، مستلزم طرح مباحثات و مطالعات پردامنه‏ای است که از حوصله این مقال خارج است.

● ابعاد، گستره و سطوح امنیت

امنیت یکی از عناصر بنیادی بعد سیاسی نظم اجتماعی محسوب می‏گردد که دارای ابعاد متنوعی شامل ذهنی و عینی، داخلی و خارجی، فردی و جمعی می‏باشد و از لحاظ گستره نیز شامل حیطه‏های ملی، منطقه‏ای و جهانی است، از جنبه سطح به سطوح خرد و کلان تقسیم می‏شود. هریک از این ابعاد، گستره و سطوح امنیت به نوبة خودبه خرده ابعاد دیگری تقسیم می‏شود، برای مثال، امنیت در سطح خرد می‏تواند شامل امنیت جانی، امنیت مالی، امنیت فکری، امنیت بیانی، امنیت اخلاقی، امنیت شغلی و امنیت حقوقی باشد و امنیت در سطح کلان نیز می‏تواند زیرسطوح اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و طبیعی یا زیست محیطی را دربربگیرد.

● انحرافات اجتماعی: تهدید یا آسیب پذیری

دولت‏ها در بعد داخلی امنیت با مسأله آسیب پذیری‏ها و در بعد خارجی امنیت با مسأله تهدیدات روبرو هستند و «فقدان امنیت و نا امنی، بازتاب ترکیبی از تهدیدها و آسیب پذیری‏هاست». بنابراین پدیده نا امنی در واقع برآیندی از تهدیدها و آسیب پذیری‏ها است، چنان که مفروض اصلی «بوزان» در تحقیق خود آن می‏باشد که « تهدیدات وجود دارند و به دلیل آسیب پذیری در مقابل آن تهدیدات نا امنی بوجود می‏آید.»

می‏تـوان گفت احتمـالاً آنچـه بیشتـر تهدیدات خارجی را تحریک می‏نماید و نا امنی را دامن می‏زند، مسأله آسیب پذیری‏ می‏باشد، به همین جهت امنیت داخلی هر کشوری، پایه و اساس امنیت ملی آن محسوب می‏شود. «بدیهی است که امنیت ملی هر کشوری به عوامل درونی و بیرونی آن بستگی دارد، اما پشتوانه اصلی آن را باید در کم وکیف ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نظم اجتماعی درونی آن جستجو نمود».

برای مثال، در بعد سیاسی، فریدمن وجود نقیصه‏ای در ساختار سیاسی کشور و جنگ قدرت در داخل کشور را آسیب پذیری عمده‏ای تلقی می‏کند که به تهدیدات خارجی دامن می‏زند. می‏توان اذعان نمود که فساد سیاسی و جنگ قدرت در عرصه داخلی موجب دوگانگی و بیگانگی سیاسی و اجتماعی و واپسگرایی در افراد جامعه می‏گردد که به طور غیر مستقیم در تکوین و گسترش انحرافات اجتماعی نقش دارد. همچنین به همین ترتیب می‏توان ادعا نمود که مشکلات مختلفی در سطوح اجتماعی نظیر وجود نارسایی در ساختار اجتماعی جامعه از جمله بی هنجاری، بی اعتمادی در روابط بیرونی اجتماعی، ناهمدلی در عرصه اجتماع، جابه جایی یا کمرنگ شدن ارزش‏های اخلاقی و اجتماعی مانند، تعهد، صداقت، وجدان جمعی و تعهد اخلاقی و در بعد فرهنگی، اختلال در کارکردهای مثبت نظام فرهنگی (نظیر امنیت بخشی به زندگی اجتماعی، تکوین هویت اجتماعی، ایجاد و حفظ همبستگی، تأمین نیازهای ثانویه افراد)، شکاف فرهنگی و شکاف نسلی، تغییر الگوهای مرجع و رکود الگوهای فکری و رفتاری و در بعد اقتصادی نظیر افزایش سطح انتظارات توأم با کاهش امکانات، نبود فرصت‏های برابر، شکاف طبقاتی، فساد اقتصادی، فقدان عدالت توزیعی، نرخ بالای بیکاری و وجود مشاغل کاذب، احساس محرومیت نسبی و عدم امید به بهبود وضعیت در آینده می‏توانند در عرصه‏های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ایجاد و گسترش انحرافات اجتماعی به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش داشته باشند و بر «آسیب پذیری» انحرافات اجتماعی صحه گذارند.

اما با توجه به تعریف پیشنهادی که فقدان تهدید و هراس نسبت به ارزش‏های کسب شده در معنای عینی و ذهنی را «امنیت» تلقی می‏کند، وقتی در جامعه ای، ارزش‏های فرهنگی و ارزش‏های اخلاقی و اجتماعی که به عنوان ارزش‏های اکتسابی، حیاتی و محوری شناخته می‏شوند، وقتی از سوی عوامل خارجی مورد تهدید قرار بگیرد، در این صورت بدیهی است انحرافات اجتماعی به مفهوم ناهمنوایی مستمر با ارزش‏ها و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی تهدیدی امنیتی محسوب می‏گردد.

بنابراین انحرافات اجتماعی به عنوان تهدید یا آسیب پذیری، به نوع تعریف از امنیت و عناصر آن و چگونگی نگرش به این واژه وابسته است و می‏تواند هم به عنوان یک تهدید و هم به مثابه آسیب پذیری محسوب شود، ولی به طور ژنریک و عمومی، انحرافات اجتماعی به عنوان آسیب پذیری اجتماعی شناخته می‏شود که در تحلیل مرتبه دوم، عامل تهدید امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه به حساب می‏آید، ولی در تحلیل مرتبه اول و در سطح کلان، عوامل درونی نظم اجتماعی در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عوامل اصلی تهدید امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه محسوب می‏شوند. براین اساس برای نیل به هدف راهبردی امنیت اجتماعی و اخلاقی به نظرنگارنده، به جای برخورد انفعالی با تهدیدات، بهتر است با اتخاذ یک رویکرد ایجابی در کاهش آسیب پذیری‏ها و ایجاد مصونیت اجتماعی و فرهنگی اقدامات مضاعفی انجام شود.

● انحرافات اجتماعی به عنوان مسأله امنیتی

همان طور که ذکر شد از دیدگاه جامعه شناختی، اینکه از کدام بعد به مسأله نظم و امنیت جامعه نگاه کنیم، برداشت از بی‏سازمانی و نا امنی نیز متفاوت است. چنان که، از نظر کارل مارکس، بعد اقتصادی نظم اجتماعی با اهمیت تر است. او جامعه را به عنوان منبــع (شیوه ) تولید فرصت پنداشته و بی سازمانی اجتماعی را درعرصه اقتصادی ـ سیاسی می‏بیند، لذا مهم‏ترین مسأله نظم اجتماعی از دیدگاه وی، قدرت، استثمار و ازخودبیگانگی است، اما برای دورکیم که بعد اجتماعی نظم اهمیت اساسی دارد، جامعه به عنوان میدان تعامل و اجتماع اخلاقی تلقی می‏گردد و بی سازمانی اجتماعی در عرصه هنجاری جامعه و کمّ و کیف انسجام هنجاری جستجو می‏شود که مبتنی بر اصول مشترک ارزشی در جامعه است، لذا مهم‏ترین مسأله نظم اجتماعی از دیدگاه دورکیم، اعتماد، همبستگی و آنومی می‏باشد.

بنابراین چنانچه مطابق نظر دورکیم، مبنا و منشاء نظم اجتماعی را در اخلاق و رعایت هنجارهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی بدانیم، به‏تبع، انحرافات اجتماعی به مفهوم رفتاری ناهمنوا، که به طور مستمر ارزش‏ها و هنجارهای اجتماعی را نقض می‏کند برحسب نوع، میزان و عمومیت آن در اجتماع و همچنین با توجه به ماهیت و منشاء نظم و قدرت سیاسی (ثروت، سنت، معرفت، زور و قانون)؛ می‏تواند به عنوان یک مسأله امنیتی تلقی گردد، با این وجود «نباید فراموش کرد که تلقی از امنیت، در ارزیابی هر فرآیند یا پروژه‏ای تأثیر بسزایی دارد. به عبارت دیگر با تغییر برداشت از «امنیت» به طــور طبیعی عــوامل مــؤید و یا مخل امنیت نیـز تحول می‏پذیرد». در نتیجه الصاق هـر یک از برچسب ‏های امنیتی، غیر امنیتی و ضد امنیتی، «همیشه با تسامح صورت پذیرفته و مبتنی بر پذیرش حجم زیادی از مفروضات است که همگی آنها به شدت لغزان و متغّیر می‏نمایند».

بنابراین انحرافات اجتماعی به عنوان یک مسأله امنیتی منوط به پذیرش مفروضاتی از جمله موارد ذیل است:

۱) تلقی از امنیت در نگرش نخبگان سیاسی به مفهوم فقدان تهدید و هراس نسبت به ارزش‏های محوری معنا شود؛

۲) منظور از ارزش‏های محوری، همانا ارزش‏های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی باشد؛

۳) عنصر اساسی و سازمان دهنده نظام سیاسی بر حول ارزش‏های مذکور استوار باشد؛

۴) راهبرد امنیت ملی، معطوف به نگرش ارزشی – فرهنگی بوده و حراست از ارزش‏ها در مرکز ثقل امنیتی و کانون اصلی محیط امنیتی جامعه قرار داشته باشد؛

۵) انحرافات اجتماعی بر یک تهدید خارجی دلالت کند.

- همان، ص ۱۳۴.

- Norm Lessness.

- افتخاری، ص۴۱.

- Big insecurity.

- افتخاری،صص ۳۴-۳۳.

- کاظمی، ص ۶۰.

- چلبی،ص ۷۷.

- Arnold wolfers.

- بوزان، ص۳۴

- بوزان، ص۵۲.

- برای اطلاع بیشتر ر.ک:محبوبی منش ۱۳۸۰.

- Anomie.

- Information Revolution.

- Social problem.

- Common sense.

- بوزان، ص ۱۳۶.

- Secure situation.

- ستوده، ص۳۰.

- برای اطلاع بیشتر ر. ک: محبوبی منش، ۱۳۸۰.

_ Collective Conscience.

-Structure.

- عمید، ۱۳۵۴ – ماندل، ۱۳۷۷، ص ۴۴ و بوزان ۱۳۷۸، ص ۵۲.

- همان، ص ۳۲.

- Social Deviation.

۱۱- دورکیم، ص۸۳..

۱۲- سخاوت، ص ۱۶.

۱۶ - کوزر و روزنبرگ،صص ۴۰۳-۴۰۲.

۱۸ - Security

۱۵- رفیع پور، صص۱۳-۱۱.

۱۷- به نقل از واثقی، ص ۴۳.

۱۹ - National.S.

۲۴ - Ambiguous.

۲۱- Indequate.

۲۲- بوزان،ص۱۷.

۲۰ - Hugh Macdonald.

۳- Paradigm: مدل واره، مثال واره، نمونه نما(آشوری، ص۲۶۱) مفهوم پارادایم اولین بار به وسیله کوهن در کتاب «ساختار انقلاب های علمی» به عنوان عنصر اصلی تحلیل به کار گرفته شده است ولی در جامعه شناسی به عنوان « متا نظریه» و « الگوی تنظیم فکر» بکار می رود. هر پارادایم شامل عناصر: مثالواراه، تصور بنیادی از موضوع، نظریه ها و متد می باشد. (برای اطلاع بیشتر ر.ک؛ آزاد ارمکی، ۱۳۷۵).

۳۳- Solidarity.

۳۶- همان، ص۴۴.

۳۲ - فریدمن، ص ۳۲۳.

۴۱ - افتخاری، ص ۱۲.

۴۹- برداشت آزاد از سخاوت، صص ۶۷-۹.

۴۳- Computer Technology.

۴۷- برای اطلاع بیشتر ر.ک؛ دیکنز.

۴۴ – اگـرچه واژه جهانی(global) یش از چهارصد سال قدمت دارد، اما اصطلاحهایی نظیر ((globalization و (globalizing) از حدود سال ۱۹۶۰ رواج عام یافته است. جهانی شدن را می توان این گونه تعریف کرد: «فرآیندی اجتماعی که در آن قید و بندهای جغرافیایی حاکم بر روابط اجتماعی و فرهنگی از بین می رود و مردم به طور فزاینده از کاهش این قید و بندها آگاه می شوند.» (واترز، صص ۱۲- ۱۰)

۴۶- Ontological.

۴۲- With & et al. P.۲۰۰۱.

۴- مرتون، صص ۴۷-۱۹.

۵۲- Egoistic.

۵۳ - بشیریه، ص ۴۸.

۵۶ ـ برای اطلاع بیشتر ر.ک؛ چلبی، ۱۳۷۵.

۵۸-Normative disorder.

۵۱- رفیع پور، ص۱۹.

۵۴ - محبوبی منش، صص۹۶-۹۵.

۵۰ -Konig

۵۹ - چلبی، ص۱۱۲.

۵۵ - برداشت آزاد از چلبی،صص ۳۳-۳۲.

۵۷- Social disorder.

۶۵ - برداشت آزاد از کوزر و روزنبرگ، صص۴۳۸-۴۳۱؛ سخاوت،صص۵۲-۵۰.

۶۱ - کوزر و روزنبرگ، ص ۴۳۲.

۶۴ - همان،ص۴۳۸.

۶۳ - کوزر و روزنبرگ،ص ۴۳۵.

۶۰- Segmental society.

۶۲ -Hierarchy of Values.

۸ -Values.

۹- ارزش‏ها، ادارک و تصورات اساسی انسان درباره کمال مطلوب‏هایی است که محیط را برای وی معنا بخشیده، به کنش او جهت داده و اهداف و وسایل نیل به آنها را برایش ترسیم می‏کنند. ارزش‏ها، مشروعیت بخش هنجارها هستند، به عبارت دیگر به معنای قواعد و ملاک‏هایی می باشند که نحوة عمل و قاعدة بازی را در زندگی اجتماعی برای انسان تعیین می کنند.(برای اطلاع بیشتر ر.ک: محبوبی منش،۱۳۸۰)

منابع:

- روشه، گی:«کنش اجتماعی»، ترجمه همـا زنجـانی زاده، انتشارات دانشـگاه فـردوسی(مشهد)، ۱۳۷۹.

- واثقی، قاسم: «تدابیر و سیـره‏ی عمـلی امـام علـی( ع) در تأمین امنیت اجتماعی»، نشر مرکز تحقیقات ناجا،۱۳۸۰.

- مانـدل، رابـرت: «چهرة متغیــرامنیت ملـی»، ترجمـه و انتشـارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، ۱۳۷۷.

- آشوری، داریوش :«فرهنگ علوم انسانی»، نشر مرکز، ۱۳۷۶.

- آزاد ارمکی، تقی:« نظـریه در جامعـه شناسـی»، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۵.

- چلبی، مسعود: «جامعه شناسی نظم»، نشرنی، ۱۳۷۵.

- دورکیم،امیل:« قـواعد روش جامعـه شناسـی»، ترجمه علی محمدکاردان، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳.

- آرون، ریمــون:«مــراحل اسـاسی انـدیشــه در جامعه شناسی»،ترجمه باقر پرهام، انتشارات علمی و فرهنگی،۱۳۷۲.

- محبوبی منش،حسین: «سلسله مراتب ارزشی دانشجویـان»، پـایـان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۸۰.

- واتـرز مالکـوم: «جهـانی شـدن»، ترجمه اسماعیل مردانی گیـوی و سیاوش مرادی، نشر سازمان مدیریت صنعتی، ۱۳۷۹.

- بـوزان، بـاری:«مـردم، دولـت‏ها، هـراس»، ترجمــه و انتشــارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، ۱۳۷۸.

- بشیریه، حسین: «انقلاب و بسیج سیاسی»، انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۷۴.

- رفیع پور، فرامرز: «آنومی یا آشفتگی اجتماعی»، نشر سروش، ۱۳۷۸.

- کاظمی، سیدعلی اصغر:« بحـران جامعه مـدرن»، دفتـر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۷.

- افتخـاری، اصغـر:«ناامنـی جهـانی: چهـره دوم جهـانی شـدن»، نشر پژوهشکده مطالعات راهبردی، ۱۳۸۰

- عمید، حسن: «فرهنگ عمید»، انتشارات جاویدان، ، ۱۳۵۴.

- دیکنز، پیتر: «جامعه شناسی شهری»، ترجمـة حسین بهـروان، انتشارات آستـان قدس رضوی، ۱۳۷۷.

- Whith, Brain Richard Little and Michael Smith, (۲۰۰۱) ,Issues in world politics, New York , Palgrave.

- محبوبی منش،حسین: «سلسله مراتب ارزشی دانشجویـان»، پـایـان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۸۰.

- ستوده، هدایت الله:«مقدمـه‏ای بر آسیب شناسی اجتماعی»، نشر آوای نور، ۱۳۷۲.

- سخــاوت، جعفــر:« جـامعـه شناسـی انحرافـات اجتمـاعی»، انتشـارات دانشـگاه پیام نور، ۱۳۷۷.

- فریدمن , لورنس:« مفهوم امنیت»، گـزیده مقالات سیاسـیـ امنیتـی، ترجمه مؤسسه پژوهش‏های اجتماعی، جلداول، انتشارات بینش، ۱۳۷۵.

- کـوزر، لـوئیس؛ بـرنـارد، روزنبــرگ: «نظـریه‏های بنیادی جامعه شناختی»، ترجمه فرهنگ ارشاد، نشرنی، ۱۳۷۸.

- مـرتـون، رابرت. ک:« مشکلات اجتماعی و نظریه جامعه شناسی»، ترجمه نوین تولایی، نشر امیرکبیر، ۱۳۷۶.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.