جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

برنامه ریزی در روابط عمومی الکترونیکی


اساس مدیریت بهینه در هر کاری بر پایه برنامه ریزی قرار دارد. روابط عمومی به عنوان متنوع ترین و منعطف ترین بخش سازمان از این قاعده مستثنی نیست و برای راهبری مناسب، عملکرد آن در …

اساس مدیریت بهینه در هر کاری بر پایه برنامه ریزی قرار دارد. روابط عمومی به عنوان متنوع ترین و منعطف ترین بخش سازمان از این قاعده مستثنی نیست و برای راهبری مناسب، عملکرد آن در سازمان باید حتماً برنامه ریزی را در راس کارهای خود قرار دهد. شیوه عمل ارایه شده در برنامه ریزی راهگشای بسیاری از سوال‌ها و بن بست‌ها در هنگام پیاده سازی و اجرای نقش های مختلف در روابط عمومی خواهد بود.

با توجه به این موضوع، باید عنوان کرد روش برنامه ریزی در سیستم روابط عمومی الکترونیکی از نظر ساختاری تفاوتی با روش های معمول برنامه ریزی ندارد، ولی آنچه که باعث حساس تر شدن امر می شود تفاوت در تخصص های مورد نیاز و تکنیک های مورد استفاده در روابط عمومی الکترونیکی است و شامل مراحل زیر خواهد بود:

شناسایی مخاطبان:

یکی از محوری ترین وظایف روابط عمومی ها شناسایی مخاطبان سازمان است. در روابط عمومی الکترونیکی به دو روش می توان مخاطبان را تقسیم بندی و سپس شناسایی کرد، اول بر حسب محیط که بر این اساس دو گروه مخاطب خواهیم داشت: مخاطب در محیط فیزیکی و مخاطب در محیط مجازی.

رویکردها و شیوه عمل در قبال هر یک از این دو گروه متفاوت خواهد بود.

روش دیگر تقسیم بندی مخاطبان بر اساس ساختار سازمان است؛ در این روش مخاطبان به دو گروه زیر تقسیم خواهد شد: مخاطبان درون سازمان و مخاطبان برون سازمان.

در هر دو روش تقسیم بندی، علاوه بر امکان هم پوشانی روش دیگر نیز وجود دارد. اما روابط عمومی با شناخت این روش ها می تواند در مراحل بعدی برنامه ریزی موفق تر عمل کند.

هر سازمانی برای پیشبرد کارها و ارایه فعالیت های خود، نیازمند داشتن راهبردها و اهداف کلان است. این راهبردهای کلان در واحد ها و اداره های زیر مجموعه هر سازمانی حدود و تعاریف مشخصی پیدا می کنند و به عملکرد آن بخش از سازمان سر و شکل می دهند. روابط عمومی هم از این قاعده مستثنی نیست و باید تابع راهبردهای کلان سازمان باشد و برنامه ها و اهداف خود را با این استراتژی ها هماهنگ سازد.

بنابراین در تعیین روش های کار در روابط عمومی الکترونیکی چه از بعد اجرایی و چه از بعد فنی از سازمانی به سازمان دیگر و از شرکتی به شرکت دیگر، شاهد تفاوت هایی خواهیم بود. نقطه مشترک اهداف توسعه دیجیتالی روابط عمومی سازمان، بر پایه طرح جامع توسعه فناوری اطلاعات در آن سازمان استوار خواهد شد و در ابعاد زیرساختی و روساختی از شاخص ها و استانداردهای آن پیروی خواهد کرد.

http://itmanagement.persianblog.ir