سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
نشان توسعه بر سینه طبیعت
تبعات احداث پروژه آزاد راه تهران - شمال یکی از مهمترین وقایع زیست محیطی ایران محسوب میگردد. چرا که علاوه بر تخریب بخشی از منابع طبیعی و زیستگاههای بکر منطقه، شهرهای شمالی کشور پس از بهرهبرداری از پروژه با هجوم جمعیت به مشکلات عدیدهی زیست محیطی مبتلا خواهند شد. در شرایط امروز که گفته میشود سفر از تهران به شمال کشور با مشکلاتی روبهرو است، محیط زیست این منطقه از کشورمان به وسیلهی مسافرین تابستانی رو به نابودی گذاشته است. با نگاهی گذرا به ساحل دریای مازندران و جنگلهای شمال، حجم آلودگی حاصل از عبور و مرور هموطنان عزیزمان انسان را متاسف مینماید. حال در نظر بگیریم قرار است رفت و آمد به این خطه تسهیل شود و به قول یکی از مسوولان شمال کشور از یک تفریحگاه فصلی به یک تفریحگاه چهارفصل تبدیل شود؛ در آن زمان چهرهی شهرهای شمالی که ظرفیت پذیرش همین مقدار مسافر را هم در شرایط عادی ندارند، به چه شکل در خواهد آمد؟ به نظر میرسد چیزی که بیش از توجه به مباحث اقتصادی در اجرای چنین طرحهایی اهمیت دارد، مسایل فرهنگی و زیست محیطی است. اگر قرار به استفاده از طبیعت زیبای شمال کشور است، بایستی اول فکری به حال رفع مشکلات آن نماییم، بعد تمام تلاش خود را برای دستیابی به دستاوردهای اقتصادی معطوف نماییم.
دکتر مجید مخدوم، مدرس دانشگاه محیط زیست دانشگاه تهران در این زمینه میگوید: "اگر ما اقتصاد محیط زیست را بشناسیم در این صورت حتی اگر حساب کنیم آزادراه تهران- شمال سالانه ۵/۷ میلیارد تومان از محل فروش کوپنهای عبور و مرور، درآمد حاصل کند بازهم این اقتصادی نیست، چون ارزش سرمایههای طبیعی این منطقه در محاسبات لحاظ نشده است. ارزش سرمایههای طبیعی این منطقه ۲۴۰۰ میلیارد تومان است که اصلا به حساب نیامد، بنابراین آزادراه تهران- شمال به هیچ وجه اقتصادی نیست و بازده اقتصادی ندارد."
کارشناسان معتقدند به منظور کاهش و تعدیل خسارات ناشی از ساخت آزادراه نباید اراضی حاشیه مسیر تغییر کاربری داده شده و به شهرکهای مسکونی تبدیل شود و تا یک کیلومتر از اراضی حاشیه بزرگراه باید به عنوان منطقه استحفاظی تلقی گشته و برای حفظ کاربری اراضی آن قانون وضع شود. اما یکی از راههای تامین مالی طرح همین واگذاری اراضی جنگلی شمال کشور است که قطعا منجر به ساخت شهرکهای مسکونی خواهد شد.
اگر اخیرا مسیر جاده چالوس را طی کرده باشید در مسیرهای منتهی به شهر چالوس آثار ویرانی جنگل به وضوح دیده میشود. هنگامی که گفته میشود در طی سالها ۵۲ تا ۷۹ جنگلهای شمال به یک دهم کاهش یافته است، بایستی خود را برای آینده تلخ پیشرو و نابودی زیباییهای طبیعت شمال کشور آماده کنیم. در این مدت کم، اخباری پیرامون از بین رفتن زیستگاههای طبیعی در جای جای کشور نشنیدهایم. بنابراین باید تنها امید داشت که با تغییر رویهها محیط زیست بیش از وضعیت امروز مورد توجه قرار بگیرد.
آزادراه در سکوت به کندی پیش میرود اما جنگلهای شمال با سرعتی چند برابر در حال تخریب است. امروز که بعد از ۱۱ سال کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای این پروژه متصور است، حجم آسیبهای وارده به مناطق بکر شمال کشور کاملا ملموس است. و نهادههای زیست محیطی هم کار چندانی برای حفظ این طبیعت از دست رفته نتوانستهاند انجام دهند.
پروژههایی از این دست را میتوان نشانهای بر سینه طبیعت دانست اما این نشان تا چه میزان برازنده خواهد بود، سوالی است که باید پاسخ آن را یافت؟
نویسنده : ندا هویری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی سیدابراهیم رئیسی ایران شهادت بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شهرداری تهران بارش باران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا خودرو بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان بازنشستگان سایپا
سینمای ایران تلویزیون سینما لیلا حاتمی جشنواره کن سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان باتری تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی روسیه غزه ترکیه اسرائیل آمریکا امیرعبداللهیان فلسطین جنگ غزه چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر والیبال لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ ناسا تبلیغات موبایل فناوری
سرطان نوشیدن آب سلامت قهوه مغز رژیم غذایی طول عمر آلزایمر کاهش وزن مغز انسان افسردگی