سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
هیئتهای مذهبی، ایدئولوژیک یا اتوپیایی؟
کارل مانهایم در کتاب ایدئولوژی و اتوپیا از کارکردهای اتوپیا و تمییز آن از ایدئولوژی به خوبی سخن گفته است و ما همین نکته را میتوانیم برای هیئتهای مذهبی در ایران نیز بکار بریم. هیئتهای مذهبی ایدئولوژیک نظم اجتماعی موجود را مشروعیت میبخشند، از ارزشهای سلطه دفاع میکنند، اقتدار طبقهٔ حاکم را افزایش میدهند و موجد تصوری از ثبات و پایداری در جامعهاند. درمقابل، هیئتهای اوتوپیایی ، بیماریهای نظم اجتماعی موجود را آشکار میکنند، ارزشهای سلطه در جامعه را واژگون میسازند، اقتدار گروههای حاکم را تضعیف می کنند. اجازه دهید این نکته را اضافه کنم که مانهایم همیشه از این تعریف محدود اوتوپیا پیروی نمیکند. همهٔ اوتوپیاها انقلابی نیستند. او اغلب اوتوپیا را در معنای وسیعتری به کار میبرد؛ یعنی آن را برای ارجاع به دیدگاهی از یک جامعهٔ جدید به کار میبرد که باعث برانگیختن انتقاداتی نسبت به نظم موجود میشود و نیرویی را برای تغییر اجتماعی آزاد میسازد. اوتوپیاها در انتظار دگرگونی کیفی شرایط زندگی انسانی هستند. چنین اوتوپیاهایی ممکن است انقلابی یا تکاملی باشند.
اما اینکه هیئتها در ایران دارای چه کارکردی هستند بسته به شرایط تاریخی متفاوت میشود. هیئتها در پیش از انقلاب بیشتر کارکرد اتوپیایی داشتهاند اما در سالهای اخیر هیئتها بیشتر ایدئولوژیک هستند. این امر بدین معنا نیست که هیئتها توان اتوپیایی خود را از دست دادهاند بلکه این توان کماکان در هیئتها وجود دارد و میتوان از چنین توانی برای تغییرات دلخواه و احیاء دین و جامعه استفاده کرد.
واقعیت این است که نقش دین در تولید تخیل خلاق جهت دگرگونی سیاسی اجتماعی بالاست و همین امر ما را به تامل بیشتر در کارکرد اتوپیایی هیئتها دعوت میکند.
تخیل اوتوپیایی، آدمیان را به گسستن از سیستم موجود و حرکت به سمت نوع جدیدی از جامعه ترغیب میکند و از این رهگذر، نقش مهمی در تغییر اجتماعی ایفا میکند.
به چه معنا هیئتهای مذهبی در ایران به سمت ایدئولوژیزه شدن گام برداشتهند؟
من فکر میکنم عناصری از تشیع که شریعتی از آنها به عنوان ابزاری دگرگون ساز و انقلابی بهره گرفته بود امروزه به ابزرای برای تثبیت وضع موجود بکار گرفته میشوند. هیئت های قبل از انقلاب منتقد وضع موجود بودند و اشکال اتوپیایی از آینده را نوید میدادند. اما امروزه مفاهیم و دالهای موجود در گفتمان هیئتها بیشتر مقوم قدرت موجودند تا منتقد آن. در عین حال چناچه گفتیم اشکال اتوپیایی اگرچه در کسوف رفته است اما محو نشده است و همچنان کارایی لازم را برای جنبشی رادیکال دارد.
عنصر اوپیایی هیئتها آن را از نقد مصون نمیدارد. اتوپیا امروزه باید در ارتباط با فرایند مدرن شدن درک شود. این مطلبی است که روشنفکران دینی باید بیشتر بدان توجه کنند. ایده تغییر میتواند واپس گرایانه هم باشد. مگر نه آنکه هیئتها منتقد عناصری از مدرنیته در ایران نیز بودهاند؟ امااگر هیئتها به عنوان منبع عظیمی برای دگرگونی فرض شوند چرا این دگرگونی نباید در مسیر مدرن ترشدن و سازگاری بیشتر دین با دنیای مدرن بهره گرفته شود؟ این موضوعی است که روشنفکران دینی ما باید با تامل بیشتر در آن از توانهای موجود در هیئتها به نفع پروژه سازگار ی دین با دنیای مدرن بهره ببرند و تلاش کنند از آسیبهای محتملی که هیئهت در پی دارند بکاهند.
عباس کاظمی
http://kazemia.persianblog.ir
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست