سه شنبه, ۱۸ دی, ۱۴۰۳ / 7 January, 2025
بابک جهانبخش اجرای روی صحنه کار من است
طرفدارانش اسم او را گذاشتهاند سلطان احساس. خیلی از ما با صدایش خروار خروار خاطره داریم خاطرههایی که با چی شده، بیخودی، باورکن، دوست دارم و... در ذهنمان حک شده. این صدا و این همه حس قشنگ حتما از شخصیتی دوستداشتنی میآید که پای ثابت اول و آخر گپ و گفتهایش ابراز عشق و ارادت بیاندازه به طرفدارانش است. بابک جهانبخش که گوی سبقت را از خیلی از خوبهای موسیقی پاپ ربوده و با قدرت تمام جایگاه خودش را در بین بهترینها محکم کرده، باز هم آلبومی متفاوت و شنیدنی و اجراهای استثنایی در راه دارد. این مصاحبه را از دست ندهید.
بابک جهانبخش متولد بوخوم آلمان است و اکنون در آستانه ۳۰سالگی قرار دارد. از ۵سالگی زندگیکردن با موسیقی را تجربه کرد و بعد از بازگشت به ایران حرفهای شدن در موسیقی را دنبال کرد. در سال ۸۴ اولین آلبوم او به اسم «چی شده» به بازار آمد و همان سال بابک جهانبخش عنوان دومین پدیده موسیقی را هم از آن خود کرد. نبودن اجباری به دلیل پخش کلیپ باعث شد که آلبوم دومش ۳سال بعد به بازار عرضه شود. اما پس از آن بابک به خوبی با انتشار آلبومهای قابل دفاع« بیاسم»، «احساس» و «زندگی من» نبودنها را جبران کرد.
● تغییر فقط باید بهتر کند نه عوض
من با کلمه تغییر در آلبومهایم مشکل دارم، تغییر تنها باید پیشرفتی باشد در جهت بهتر شدن کارها نه اینکه کارها از شکل سبک من خارج شود و شکل تازهای به خود بگیرد. سبک کارهای من بهخصوص ملودیها، امضای کار من است بنابراین امضای من هیچگاه تغییر نخواهد کرد. این بابک جهانبخش است با این حال و هوای خاص و فقط تنظیمهاست که با روند تغییرات روز تغییر میکنند ولی سبک همان است و خواهد بود. کار با کوشان حداد تجربه خوبی بود که درواقع به تنظیمها در آلبوم جدید تغییرات خوبی داده است.
● من و ترانه سرایی
خودم را ترانهسرا نمیدانم و هیچ ادعایی هم در این زمینه ندارم. اما درحقیقت کلامی که از دل باشد بر دل هم مینشیند و این مسئله در آلبوم قبل من وجود داشت. ترانه دوست دارم، اولین تجربه من به عنوان ترانهسرا در آلبوم زندگی من بود و البته باور کن. در آلبوم من و بارون هم دو قطعه دیگر از کارها را خودم سرودم که امیدوارم اتفاقهای خوب قبلی برای این دو ترانه هم بیفتد.
● آلبوم جدید ۸ ماهه شکل گرفت
استارت کار «من و بارون» حدود ۸ ماه پیش یعنی آبان ماه ۹۰ زده شد و اصلا قرار نبود که در همان سال کار روی آلبوم جدید را آغاز کنیم اما بعد از سبک و سنگین کردن با محمدرضا خانزاده تهیهکننده آلبوم تصمیم گرفتیم که کار روی آلبوم جدید را شروع کنیم.
کلیت کار به طرز باورنکردنی در حدود ۶-۵ ماه فعالیت شبانهروزی ما جمعآوری شد که به جرات میتوان بگویم نتیجه فوقالعادهای هم داشت.
من از امیر فتحی رهبر ارکستر که به نظرم یکی از بهترین پیانیستهای ماست بابن زحمات بیدریغاش در تولید آلبوم و اجرای برنامههایمان کمال تشکر را دارم.
● تلاشم من را به اینجا رساند
من موسیقی را از ثروت زیادم یا به خاطر دیده شدن و معروفیت انتخاب نکردم. من موسیقی را از ۵سالگی دنبال کردم و اصلا قرار نبود خواننده باشم چون اساسا آهنگساز بودم و به صورت کاملا علمی و تخصصی موسیقی را آموختم. بنابراین اگر امروز در این جایگاه هستم پیشینه سختی داشتم و واقعا برای لحظه به لحظه به اینجا رسیدنم زحمت زیادی کشیدهام.
● اجرای روی صحنه کار من است
در یک اجرای زنده خوب و کنسرتها همه عوامل دست به دست هم میدهند که اجرای خواننده و برنامه او را دلنشین و به یادماندنیکنند اما در مورد من باید بگویم که قبل هرچیزی بابک جهانبخش کار را از روی صحنه آغاز کرده است. من از ۱۵-۱۴سالگی با اجرای زنده در برنامههای مختلف شرکت داشتم و اگر موفقیتی در برنامههای کنسرت من هست اول از همه به دلیل لطف طرفدارانم است و در مرحله بعد به همین تجربههای گذشته من بازمیگردد. من چون خوانندگی را کار خودم میدانم شاید یکی از راحتترین کارها برای من خواندن باشد حتی از حرف زدن هم راحتتر! این اتفاقات باید در اجرای من باشد چون این کار من است و در یک اجرای خوب همین فاکتورهاست. در واقع من کار خودم را انجام میدهم و این وظیفه من است. اما باز هم تا اجرای برنامههای دلخواهمان فاصله زیادی داریم و رضایت طرفداران از برنامهها تا همین جای کار هم فقط لطف و محبت آنهاست.
معمولا خیلیها هستند که بار اولشان نیست که در کنسرتهای ما شرکت میکنند به همین دلیل دلم نمیخواهد مخاطبم که به خاطر لطف زیادش چندبار در سال به کنسرت ما میآید، هربار با یک نمایش تکراری روبهرو شود. به همین دلیل همیشه سعی میکنم تغییرات خوبی در اجراها بدهم.
● هنر باید خواهان داشته باشد
هنر چیزی است که باید خواهان داشته باشد، عرضه کردن زوری آن نتیجه کاملا عکس خواهد داد. من همین بابک جهانبخشی که هستم را دوست دارم و دنبال این نیستم که موقعیتی را با چنگ زدن به هرچیزی به دست بیاورم. خیلیها میگویند که باید در موسیقی راه را برای همه باز گذاشت تا همه کار کنند اما من کاملا مخالف این تفسیر هستم. درست که راه باید برای ورود باز شد اما کسانی باید در این عرصه کار کنند که واقعا هنرمند هستند. تمام کسانی که میخواهند سهمی از بازار موسیقی داشته باشند باید از موسیقی به صورت آکادمیک اطلاعات داشته باشند و از استانداردهای یک خواننده و صدای خواندن نیز بهرهمند باشند. بعد از رد شدن از این فیلتر بحث سلیقه خاص مخاطب پیش میآید که این کاملا قابل قبول و شخصی است که هرکس، هنرمند موردعلاقه خودش را انتخاب میکند. باید گزینش اولی برای ورود افراد درنظر گرفته شود و این اصلا منصفانه نیست که همه در یک سطح مساوی ارزیابی شوند. این واقعا مسئله ناراحتکنندهای است؛ خیلی از ما حتی بعد از چند آلبوم و چند سال تجربه دقیقا همانطور گزینش میشویم که در آلبوم اولمان شدیم. این بیسروسامانیها در بازار موسیقی با این همه خواننده مجاز و غیرمجاز از هر طرف فقط موسیقی را ارزان و بیارزش میکند به طوریکه اگر این موانع و مشکلات برطرف شوند، قطعا کارهایی فاخرتر و باارزشتری خواهیم شنید. گزینش هنری مسیر رفتن خیلیها را در موسیقی اصلاح خواهد کرد و اتفاقات خوبی را هم برای کارهای تولیدشده به دنبال خواهد داشت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست